Be
door Beckri Dec 29, 2017 om 01:10
Vrije tijd & tuin

Jonge hond valt uit naar baasje wanneer het lijkt alsof ze spullen bewaakt

Onze hond, op het moment 1 jaar en 1 maand en kruising labrador/bordercollie, valt uit naar baasjes wanneer we haar bijvoorbeeld een stokje (snoep) geven. Ze neemt het dan mee naar haar bench, maar wanneer we daar dan in de buurt komen, verstijft ze, houdt ze ons goed in de gaten en begint zelfs te grommen en trekt haar lip op. Ik ben ervan overtuigd dat als we onze hand zouden uitsteken, ze zou bijten.
Nu is het me laatst voor het eerst opgevallen dat als ze bij de jas van mijn mama ligt of bij de keukenschort van haar, dat de hond ook begint te grommen als we dan naar haar toe gaan. Het komt over alsof ze de spullen van mijn mama wil bewaken, maar zelfs als mijn mama zelf in de buurt komt, valt ze uit.
Onze hond is van karakter vrij dominant en zou graag de leider van het gezin zijn. Daardoor moet ze dus goed in de hand genomen worden (vaak commando’s etc), maar ze is op andere vlakken totaal niet agressief ook helemaal niet naar andere mensen toe. Wat ze wel af en toe nog doet is speels op de handen bijten van een van de kinderen.

Het baart me een beetje zorgen dat ze nu zo gromt in deze specifieke gevallen. Voor de rest doet ze niets en is ze echt heel lief en luistert goed. Ze gaat ook naar de hondenschool en heeft zelfs een prijs gewonnen omdat ze de kampioen van haar groep was.

Heeft iemand enig idee wat we hieraan kunnen doen? Of hoe het zou komen dat ze in deze gevallen gromt?

1761 3 Rapporteer

bosduif
door bosduif - Dec 29, 2017 om 02:32
113 Antwoorden / 21 Vragen

Uw hond is aan het puberen en wilt hoger in rang komen.
Ze zal inderdaad bijten als u een poging waagt dichterbij te komen.
Dit gedrag moet u niet een beetje maar veel zorgen baren en moet in de kiem gesmoord worden.
Meldt dit gedrag direct op de hondenschool.
Zij weten hoe dit aangepakt moet worden.
Weten zij het niet zoek dan een gedragsdeskundige.
Ze zal echt met spoed moeten leren waar haar plaats is.
De dominantie zit in het bordercollie deel.
U zult moeten leren roedelleider te zijn en te blijven want ze zal elk moment van zwakte uwerzijds aangrijpen om het leiderschap over te nemen.
Één van mijn jongens, verschrikkelijk lief, had me na 6 jaar alsnog te pakken met als gevolg een lelijk litteken op mijn onderarm.
Niet zijn fout maar mijn fout.
Ik verloor mijn gedult.
Je moet je hond leren 'lezen'.
Dominantie leer je ze niet af, dat zit in de genen, maar jij zult moeten leren hier mee om te gaan.
Dominante honden zijn niet gevaarlijk.
He gevaar schuilt in de baas.
Ja, mijn verschrikkelijke dominante jongen wil ik voor geen goud kwijt.
Ga ervoor!
Ze zijn het waard.

aurora1
door aurora1 - Dec 29, 2017 om 02:33
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou dit voorleggen aan de dierenarts en aan de hondenschool. Mij lijkt het ook wel urgent, tot dusvers is alles nog goed gegaan, ook dat "speels" in de handen van de kinderen bijten. Hoe lang zal het nog goed gaan?
Misschien kunt u dit ook nog eens aan een hondenforum voorleggen. Van veel honden die mensen aanvallen wordt tevens gezegd dat ze zo lief zijn.
Het zou ook zomaar kunnen zijn dat deze hond helemaal niet geschikt is voor een gezin en daarbij ook te veel energie heeft. Dat grommen is een waarschuwing. Ik zou me er niet een beetje zorgen om maken maar grote zorgen.