ma
door martijnfc Mar 15, 2016 om 08:05
Vrije tijd & tuin

Justiele vraag gesteld over statuten en regelementen.

Het rommelt nogal in de tuin vereniging, de statuten worden verschillend uitgelegd, het geeft conflicten en doet de sfeer op de tuin geen goed. Zou ik ergens iemand kunnen vinden met juridische kennis die de statuten en het huishoudelijk regelement goed kan nalezen en dit aan mij kan uitleggen? Ik kan naar het juridisch loket gaan maar diegene heeft geen tijd die regelementen er goed op na te lezen. Is er een clubje of instantie die, in zulke gevallen bemiddeld en kan adviseren?
Graag hoor ik van jullie.
Martijn

3019 14 Rapporteer

uwjurist
door uwjurist - Mar 15, 2016 om 08:14
1043 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt hier de teksten waarover het gaat, de relevante delen dus, neerzetten.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

ma
door martijnfc - Mar 15, 2016 om 08:52
49 Antwoorden / 29 Vragen

Dank voor uw antwoord, de tekst is teveel om hier te plaatsen. Als ik hier een deel neerzet krijgt de tekst misschien een andere betekenis. Ook mag ik de vereniging niet beschadigen, zet ik hier delen online dan is dat wellicht reden mij de toezegging te ontzeggen.
Zeg maar gerust dat er ernstige conflicten zijn in de vereniging.

uwjurist
door uwjurist - Mar 15, 2016 om 09:12
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Als u het niet probeert, heeft u zeker geen antwoord. En u kunt de tekst toch anonimiseren? Verder neem ik aan dat het maar om enkele artikelen gaat. Even knippen en plakken dus, of even overtypen als u hier gratis advies wil.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

co
door cor van leeuwen - Mar 15, 2016 om 09:26
1 Antwoorden / Vragen

Als er ernstige conflicten binnen de vereniging zijn, kun je die m.i.  niet oplossen met de statuten en het huishoudelijk reglement.
Als ik het zo lees is het wellicht handiger een neutraal iemand te laten bemiddelen. Conflicten los je echt maar zelden op op basis van juridische haarkloverij. De basis voor een nieuw conflict is vaak gelegd door te streven naar winnaars en verliezers.
Om de tafel dus en praten met een kop koffie!

ma
door martijnfc - Mar 15, 2016 om 10:10
49 Antwoorden / 29 Vragen

Dank voor jullie antwoord, het gaat inderdaad om ernstige conflicten. Op mijn voorstel een mediator in te schakelen is afwijzend gereageerd door de voorzitter. Er rest mij niet meer dan te verwijzen naar de statuten en het huishoudelijk regelement. Noem ik hier enkele regels dan wordt deze wellicht anders geinterpreteerd als ik dit uit het verband haal. Daarom mijn vraag of er een instantie of jurist is die kan bemiddelen. Omdat de voorzitter zo afwijzend is (zeg maar gerust partijdig) en niet wil meewerken zijn de kosten voor mij. Ik wil voorkomen dat de zaak verder escaleert en een rechter zich moet uitspreken. Zijn de regels duidelijk dan sta ik sterker en kan wellicht een gang naar de rechter of geschillen commisie vermeden worden.

zoekster1
door zoekster1 - Mar 15, 2016 om 10:40
1583 Antwoorden / 3 Vragen

In antwoord op uw vraag:

Er is geen clubje of instantie die hierbij gratis bemiddelt of kan adviseren. Tenzij u hier de ins and outs op het forum wilt zetten, dan zijn wij 'het gratis clubje'. Indien u hier geheimzinnig blijft doen, blijft u met lege handen staan.

Of u zoekt een professional die zich privé over de statuten en de problemen buigt, die moet daar dan uiteraard voor worden betaald.

ma
door martijnfc - Mar 15, 2016 om 11:21
49 Antwoorden / 29 Vragen

Het gaat met name om de regel; streven naar sociaal recreatief medegebruik. Door sommigen wordt dit uitgelegd alsof bezoekers vrij toegang hebben tot alle tuinen. Jullie moeten weten dat wij geen harde grenzen hebben en dat er een gezamelijk pad is tussen de tuinen. Daarnaast is er een stenen pad afgesloten door een toegangshek (zomers open) dat toegang geeft tot het complex.
Ik vermeld nog dat ik een gedeelte huur, naar mijn idee heb ik daarover de zeggenschap, ik ben dus geen participant op de tuinen als geheel zoals wel wordt verondersteld.
Graag hoor ik van jullie.

Ma
door Mat Matheij - Mar 15, 2016 om 11:30
986 Antwoorden / 3 Vragen

U moet om antwoord te verkrijgen in ieder geval afdoende informatie verstrekken.   U kunt altijd voor een intakegesprek naar een jurist. Voor het overige zijn er twee platforms waarop ook adviseurs zich laten horen die op het Kassa! platform regelmatig aanwezig zijn. rechtswinkel.nl en gratisadviseurs.nl.
Ik adviseer U het eerste.

uwjurist
door uwjurist - Mar 15, 2016 om 11:58
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Mat M schreef 15 Mar 2016 om 11:30: U moet om antwoord te verkrijgen in ieder geval afdoende informatie verstrekken.   U kunt altijd voor een intakegesprek naar een jurist. Voor het overige zijn er twee platforms waarop ook adviseurs zich laten horen die op het Kassa! platform regelmatig aanwezig zijn. rechtswinkel.nl en gratisadviseurs.nl.

Ook op andere fora zal men duidelijkheid moeten verschaffen over de precieze tekst en het geschil. De vraagsteller kan als hij dat niet wil, dus het beste rechtstreeks contact zoeken moet een jurist, gespecialiseerd in het verenigingsrecht. die kan hem voorlichten over zijn juridische positie.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

Ma
door Mat Matheij Mar 15, 2016 om 12:09
986 Antwoorden / 3 Vragen

Is dat niet hetzelfde antwoord mevrouw Doomernik. En bovendien staat als eerste opmerking vermeld dat meneer afdoende informatie moet verstrekken om een gericht antwoord te verkrijgen. Hij heeft dat inmiddels aangegeven. Maar hartelijk dank voor het nogmaals cursief afdrukken van mijn advies.

uwjurist
door uwjurist Mar 15, 2016 om 12:26
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, dat is niet hetzelfde, maar niet iedereen begrijpt dat blijkbaar.

Ma
door Mat Matheij Mar 15, 2016 om 12:44
986 Antwoorden / 3 Vragen

Uw enige toevoeging is de specialisatie van de jurist voor het overige staat er exact hetzelfde maar dat is een verschil van mening zo blijkt.

Cookies
door Cookies Mar 15, 2016 om 12:48
13336 Antwoorden / 36 Vragen

DOOR MAT MATHEIJ 13 MAR 2016 OM 08:16
21 ANTWOORDEN / VRAGEN
Wanneer iedereen zich zou bezighouden met vragenstellers te beantwoorden in plaats van als hobby zo veel mogelijk vaak grievend of onzinnige antwoorden op anderen te geven zou deze site meer nut hebben.

ma
door martijnfc Mar 15, 2016 om 15:47
49 Antwoorden / 29 Vragen

Beste Gerbera,
Dit lijkt me een helder antwoordt en zo heb ik het ook begrepen 2 jaar geleden bij het ondertekenen van de statuten. Ik  zag het indertijd ook zoals een bos, vrije wandeling op wegen en paden binnen gestelde tijden.
Wat het moeilijk maakt is dat door andere leden dit begrip fout wordt uitgelegd en dat de voorzitter hierin meegaat. Hij is partijdig. Als hij hierin volhoudt zal toch een gang naar de rechter noodzakelijk zijn met de consequenties dat de sfeer nooit meer goed komt.
Dank,
Martijn.

uwjurist
door uwjurist - Mar 15, 2016 om 12:04
1043 Antwoorden / 0 Vragen

@martijnfc: bedoelt u met uw eerdere opmerking dat u niet wil dat men in uw tuin komt en dat wil tegenhouden? Waarom citeert u toch niet even die ene regel over streven naar sociaal recreatief medegebruik?
U maakt het u zelf onnodig moeilijk.
Of ga naar rechtenforum.nl. Daar kunt u de juristen een persoonlijk bericht sturen.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

gerbera
door gerbera - Mar 15, 2016 om 12:29
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Beste martijnfc, Het gaat met name om de regel; streven naar sociaal recreatief medegebruik. Deze zin heeft een geheel andere betekening dan dat u waarschijnlijk voor ogen heeft. Het betekend dat het complex opengesteld wordt voor bezoekers al dan geen lid van de vereniging. Dit betekend dat bezoekers op de paden moeten blijven en zich, zonder toestemming van de tuinder(ster), niet op de tuinen mogen begeven.
Het woordje medegebruik slaat dus niet op het feit dat bezoekers ergens gebruik van kunnen maken maar op de zin van recreatief gebruik. Zie het, in een vastgestelde periode, als een vrij toegankelijk wandelgebied.
Dit is door veel gemeentes en ook het AVVN aanbevolen aan de tuinverenigingen, waarbij de gemeente vaak een korting geeft op de prijs van grondhuur aan de vereniging.
Wat ik zou aanraden is dat er bij de ingang van het complex aan bezoekers kenbaar wordt gemaakt wat wel en niet mag.
Overigens, als u het niet eens bent met een besluit van het bestuur en hier conflicten over bestaan heeft u, samen met andere leden, het recht om een (extra) ledenvergadering bijeen te roepen. Dit moet in de statuten zijn opgenomen. Voor het begrijpen van een huishoudelijk reglement is echt geen jurist nodig. Hierin staan de bepalingen waaraan leden zich dienen te houden, dit kan van onderhoud van hun tuin tot aan het verplicht meewerken aan algemene werkzaamheden t.b.v. de vereniging. Statuten zijn notarieel vastgesteld en kunnen, evenals het huishoudelijk reglement, niet zonder toestemming van de algemene ledenvergadering worden gewijzigd.

ma
door martijnfc - Mar 15, 2016 om 15:47
49 Antwoorden / 29 Vragen

Beste Gerbera, Dit lijkt me een helder antwoordt en zo heb ik het ook begrepen 2 jaar geleden bij het ondertekenen van de statuten. Ik  zag het indertijd ook zoals een bos, vrije wandeling op wegen en paden binnen gestelde tijden.Wat het moeilijk maakt is dat door andere leden dit begrip fout wordt uitgelegd en dat de voorzitter hierin meegaat. Hij is partijdig. Als hij hierin volhoudt zal toch een gang naar de rechter noodzakelijk zijn met de consequenties dat de sfeer nooit meer goed komt.Dank,Martijn.

gerbera
door gerbera - Mar 15, 2016 om 17:11
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Beste martijnfc, Ik zie de gang naar de rechter niet echt als een oplossing, hier komen alleen maar verliezers uit. Statuten zijn er om nageleefd te worden en daar is het voltallig bestuur verantwoordelijk voor. Hoe de voorzitter dit uitlegd is mij niet duidelijk maar hoe denken de overige bestuursleden hier dan over. Zij zullen de voorzitter terug dienen te fluiten als deze een andere uitleg geeft welke in strijd is met datgene wat is bepaald. Blijkbaar is het niet goed omschreven of vinden deze het wel best zo. In dat geval is de sfeer binnen de tuinvereniging behoorlijk slecht. Is uw vereniging lid van het AVVN, leg dit probleem eens daar neer en vraag raad. Zij kunnen hierin mogelijk een bemiddelende rol spelen. Ook de algemene ledenvergadering is hier partij in dus zou u het als agendapunt kunnen opvoeren. En anders kan ik alleen maar adviseren, ga lekker tuinieren en geniet van uw hobby.

ma
door martijnfc Mar 15, 2016 om 17:33
49 Antwoorden / 29 Vragen

Gerbera,
Je weet niet half hoe troostrijk je antwoord is, ik ben er erg blij mee. De voorzitter is partijdig en kijkt het liefst de andere kant op. Sterker nog hij stelt dat het bestuur bestuurt en dan 2 bestuursleden genoeg zijn om besluiten te nemen. Ik weet het, ik ben overgeleverd aan een stelletje .....
Dank en groet,
Martijn.

gerbera
door gerbera - Mar 15, 2016 om 22:32
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Beste Martijn, Uw voorzitter is slecht op de hoogte voor wat betreft de bestuurlijke zaken van een vereniging. Een bestuur van de vereniging dient, tenzij anders in de statuten is vermeld, tenminste uit drie (3) personen te bestaan nml. Voorzitter, Secretaris en Penningmeester. Zij vormen het dagelijks bestuur. Als het gaat om zaken die niet conform de reglementen zijn mag het dagelijks bestuur helemaal geen beslissingen nemen, tenzij het noodzakelijk en in het belang van de vereniging is. In alle andere gevallen beslist de algemene ledenvergadering. Taak van het bestuur is de belangen van de vereniging en die van de leden te vertegenwoordigen, niets meer en minder en als ik het zo lees is het gedrag van de voorzitter zeker niet in het belang van de vereniging.
Dus nogmaals, laat de boel de boel en ga maar snel de bonen, erwten en prei voorzaaien mocht dit nog niet gebeurd zijn.

ma
door martijnfc Mar 17, 2016 om 13:19
49 Antwoorden / 29 Vragen

Beste Gerbera,
Mijn voorzitter is donders goed op de hoogte hoe een vereniging dient te functioneren. We hebben ook een secretaris en penningmeester, de secretaris heeft onlangs opgezegd.  Ik heb echter geen poot om op te staan als hij beweert; het bestuur bestuurt...en u zegt; ga lekker tuinieren maar als er vervolgens bezoekers zomaar mijn tuin inlopen in de veronderstelling dat dat geoorloofd is (want dat is verderop gezegd) dan is het plezier ver te zoeken.
Ik heb mijn rechtsbijstand verzerering gevraagd een mediator in te stellen maar de voorzitter ziet dat niet zitten...ik weet het ook niet meer....
Dank voor je adviezen,
Martijn

gerbera
door gerbera Mar 17, 2016 om 22:51
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Beste Martijn, Het bestuur mag nimmer goedkeuring en/of toestemming geven dat vreemde op uw tuin komen. Het is uw prive terein u betaald immers huur aan de vereniging en alleen u kunt daarover beslissen. Is dit wel het geval dan kunt u ze aansprakelijk stellen voor alle schade die zich op uw tuin voordoet. Als een voorzitter beweerd dat het bestuur bestuurt adviseer ik deze zich eens te verdiepen in het bestuursrecht verenigingen. De ledenvergadering bepaald en beslist en het bestuur heeft dit slechts uit te voeren tenzij dit niet in overeenstemming is met de voorschriften en reglementen. Indien er door andere schade en/of diefstel op uw tuin plaatsvind kunt u in dat geval aangifte bij de politie doen en het bestuur aansprakelijk stellen. Het is drastisch maar misschien gaan dan de ogen eens open. Mocht het zelfs tot een rechtzaak komen zal de rechter het bestuur een stevige veeg uit de pan geven en hun opdracht geven de schade te vergoeden cq te herstellen. Bij ons is zelfs opgenomen dat tuinders zich, zonder toestemming, niet op tuinen van een ander mogen begeven. Ik zou het bestuur dan ook een brief sturen waarin u ze aansprakelijk stelt voor alle schade en/of diefstal welke zich op uw tuin voordoet. Bewaar zelf een copie. Veel sterkte.en verwijs uw voorzitter anders eens naar deze site. Ik weet, als ex bestuurslid, waar ik het over heb. groet gerbera

ma
door martijnfc Mar 18, 2016 om 10:06
49 Antwoorden / 29 Vragen

Gerbera,
Nogmaals dank voor je heldere uitleg, ik zal het ter discussie stellen en ben benieuwd welke drek ik over mij heen krijg. Men is er heilig van overtuigd dat het niet zo is....zou ik zo onbescheiden aan jou mogen vragen of je de statuten zou willen nalezen, ik stuur je ze dan per email op?
In ieder geval; dank en groet,
Martijn.

gerbera
door gerbera Mar 18, 2016 om 12:20
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Beste Martijn, De statuten, door mij, doorlezen heeft geen zin als het bestuur niet weet hier mee om te gaan. Eventueel kun je nog informatie inwinnen bij betreffende notaris die de statuten heeft ondertekend. Echter als het gaat om het betreden van andermans tuin moet een bepaling hiervoor in het huishoudelijk reglement zijn opgenomen en door de algemene ledenvergadering zijn goedgekeurd..
Het is simpel uit te leggen, de vereniging heeft grond in huur van de eigenaar en betaald daarvoor. Vervolgens betaald u voor een deel van de grond wat op dat moment uw eigendom wordt. Het bestuur, lees vereniging, bepaald wat u zoal met die grond mag doen. Deze regels zijn opgenomen in het huishoudelijk reglement en kan betrekking hebben op bebouwing, onderhoud en persoonlijk gebruik van de tuinen door de leden. Voor de overige grond, zoals paden e.d. welke voor algemeen gebruik zijn kan het bestuur bepalingen opstellen hoe daar mee omgegaan wordt. Dit dienen ze aan de leden voor te leggen en goedkeuring voor te hebben. Pas dan kan het in de reglementen worden opgenomen. Slechts in zeer dringende of noodzakelijke gevallen kan het bestuur hiervan, tussentijds, afwijken. Statuten hebben o.a. betrekking op het doel, de activiteiten, het bestuurlijke, de financiële en juridische gang van zaken van de vereniging. Als inderdaad het bestuur toestemming geeft dat andere personen uw tuin mogen betreden nemen ze daarbij een groot risico omdat zij dan zelf aansprakelijk zijn voor eventuele schade. Dit is met geen statuten of reglement te verdedigen. Jammer dat het binnen uw vereniging zo moet gaan, dit bevorderd de saamhorigheid op het tuincomplex niet echt.

ma
door martijnfc Mar 18, 2016 om 14:14
49 Antwoorden / 29 Vragen

Gerbera, Dank voor opnieuw je uitleg, ik kan er weinig aan toevoegen. Het is zo dat de vereniging eigenaar is van de grond. Wij hebben gezamelijk een inleg gedaan, vervolgens huur ik de grond. Als ik vertrek krijg ik mijn inleg terug.
Ik wil voorkomen dat, als ik de zaak op de spits drijf, ik in een valkuiltje val omdat er een bepaling in de statuten staat die rechtvaardigd dat bezoekers toegang zouden hebben. Jouw vehaal lezende is dat zeer onwaarschijnlijk. Maar ik zou me geruster voelen als iemand met juridische kennis de reglementen leest..vandaar mijn vraag, excuses als ik een beetje doorvraag.
In ieder geval; veel dank.
Jacques.

gerbera
door gerbera Mar 19, 2016 om 11:16
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Beste Martijn, kijk of er een juridisch loket of rechtswinkel in de woonplaats aanwezig is. Deze kunnen je mogelijk helderheid verschaffen.