anita555
door anita555 Sep 29, 2024 om 19:46
Vrije tijd & tuin
Kan je een bloeiende Coleus plant overpotten?

Ik heb op mijn balkon een prachtige coleuspant in een pot die steeds meer bloemetjes krijgt. De plant is een siernetel. Zo langzamerhand word de pot een beetje te klein, en vraag ik me af of het geen kwaad kan om een bloeiende plant over te potten

2019 6 Rapporteer

Topantwoord

sira
door sira - Sep 29, 2024 om 19:51
2566 Antwoorden / 24 Vragen

Ik lees op diverse sites op internet dat de plant om de 1 à 2 jaar in het voorjaar verpot moet worden.

Aanvulling: Als de plant topzwaar wordt, koop dan alvast een nieuwe pot en zet daar de plant met oude pot in, eventueel in wat aarde.

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 29, 2024 om 21:11
7384 Antwoorden / 3 Vragen

Uit de gedeelde link:

Coleus verpotten

Het beste is om de Siernetel in het vroege voorjaar te verpotten. Dit doe je om de groei van de plant te stimuleren. De nieuwe potgrond bevat verse voedingsstoffen en hierdoor zal je plant er sterker en mooier uitzien en kunnen groeien.

https://decorumplantsflowers.com/producten/coleus/

tenormin
door tenormin - Sep 29, 2024 om 23:02
16945 Antwoorden / 109 Vragen

Ik zelf heb de siernetel, tegen alle adviezen in, wel verpot, want groeide echt uit zijn voegen. Ook op balkon. Had een fiks grotere pot gekocht, en potgrondmix voor kamerplanten gebruikt. Wat perliet of zand toegevoegd en gemixed. De potgrond niet te stevig aanstampen, met wat mazzel kan het nu ook nog. Niet aan te raden als de plant in een tuin staat.

gerbera
door gerbera - Sep 30, 2024 om 12:19
7478 Antwoorden / 14 Vragen

Lijkt mij niet verstandig een bloeiende plant rond deze tijd van het jaar te  verpotten. Wacht daar mee tot het voorjaar en zorg voor een ruime pot en goede potgrond (tuincentrum). Voorkom zoveel mogelijk beschadiging van de wortels en sla desnoods de huidige pot stuk zodat de plant in zijn geheel kan worden overgezet. Geef de plant voor het verplanten water maar niet te nat.

1paul
door 1paul - Sep 30, 2024 om 15:31
3345 Antwoorden / 0 Vragen

Als je voorzichtig tewerk gaat en de wortels MET de oude grond allemaal meeneemt kan het maar beter is het om dit in het voorjaar te doen voor ie gaat bloeien!!

gerbera
door gerbera - Oct 1, 2024 om 11:47
7478 Antwoorden / 14 Vragen

Ter aanvulling, zet de bestaande pot in de nieuwe en vul rondom de grond aan. Zet de plant in gevormd plantgat en vul de nieuwe pot op met potgrond. Niet te vast aandrukken en geen water geven,laat vervolgens de plan enige tijd met rust en controleerr dan de vochtigheid. Let op potgrond heeft de neiging aan de bovenzijde droog te lijken dus even woelen om de vochtigheid te  bekijken.

anita555
door anita555 Oct 1, 2024 om 18:00
47 Antwoorden / 47 Vragen

Gerbera, bedankt voor je advies. Ik vind het wel zonde om de bloempot stuk te slaan om de plant onbeschadigd over te potten. Ik ga het toch wel doen, want dan forceer ik niks denk ik als ik het goed doe.

gerbera
door gerbera Oct 2, 2024 om 11:59
7478 Antwoorden / 14 Vragen

Graag gedaan, als u de plant voor het verpotten iets water geeft zodat de grond vochtig is en even een half uurtje wacht zou met het kloppen aan de onderkant van de pot de plant los moeten laten. Komen er wortels onder uit de pot kunt u die voorzichtig weg knippen. Veel suc6