JT
door JTG Oct 19, 2024 om 23:17
Voeding & gezondheid

Extra kosten mondhygiënist

Mijn dochter is net 18 jaar en alleen naar de mondhygiënist gegaan. Los van het reinigen is er opeens een preventie consult erbij in rekening gebracht van meer dan 47 euro. Mijn dochter zei dat ze alleen wat uitleg kreeg over poetsen. Mag een mondhygiënist zomaar extra kosten declareren zonder vooraf toestemming te vragen?

4582 9 Rapporteer
sira
door sira - Oct 19, 2024 om 23:33
2561 Antwoorden / 24 Vragen

Wij zijn er niet bij geweest, dus is het moeilijk om te zeggen of het in uw geval wel of niet mag. Ik denk dat u beter eerst contact kunt opnemen met de praktijk en vragen wat er precies heeft plaatsgevonden en wat er is besproken. Uw dochter kan een deel van het gesprek vergeten zijn of een deel is niet tot haar doorgedrongen. Niks mis mee, gebeurt mij ook weleens, vooral op een plek waar je liever niet wilt zijn of een gesprek wat je liever niet wilt horen..

mahadma
door mahadma - Oct 19, 2024 om 23:39
11738 Antwoorden / 52 Vragen

Ja, dat zijn vaste bedragen, codes, die prijzen staan vast. De codes staan op de rekening en kunt u ook terugvinden op i net.

djfox741
door djfox741 Oct 21, 2024 om 15:15
45 Antwoorden / 3 Vragen

Dat word er toch helemaal niet gevraagd, laat geworden vannacht?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 19, 2024 om 23:59
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte JTG,

Het antwoord op uw vraag is : ja (het mag).

Een mondhygiënist werkt op deze manier.

Klik op de volgende link voor uitleg of bekijk de bijgevoegde foto :

https://lassustandartsen.nl/amsterdam/tarieven/

Mabelle
door Mabelle Oct 20, 2024 om 13:12
637 Antwoorden / 1 Vragen

De afbeelding gaat over codes die door een tandarts gebruikt worden. Die zijn niet bestemd voor een mondhygiëniste.

djfox741
door djfox741 Oct 21, 2024 om 15:22
45 Antwoorden / 3 Vragen

En nog 1tje,

De vraag is of die mondhygiëniste zonder toestemming dus uit haar eigen beweging die handeling danwel een preventieve behandeling zonder overleg mag doen.

Dat is de vraag!

Mabelle
door Mabelle - Oct 20, 2024 om 04:31
637 Antwoorden / 1 Vragen

Dat moet dan code M01 Preventieve voorlichting en/of instructie, per 5 minuten € 15,78 betreffen. Als er zo'n € 47,- in rekening is gebracht, moet die uitleg toch zo'n 15 minuten geduurd hebben. Als het echt maar een paar minuten is geweest, zou ik toch even bellen naar de tandartspraktijk over de factuur.

Alle tandartscodes (zie code M voor behandelingen mondhygiëniste)

Ja, ze mogen wel ongevraagd instructie geven, de klant kan er ook profijt van hebben want veel mensen poetsen slecht / verkeerd. Maar 15 minuten moet dan een behoorlijk uitgebreide instructie geweest zijn. Voorlichting en gebitsreiniging wordt per 5 minuten in rekening gebracht, daarom is het wel handig om zelf de tijd die ze er mee bezig zijn ook in de gaten te houden. En de mondhygiëniste mag best zien dat je net als zij, zelf ook de tijd bewaakt.

1paul
door 1paul - Oct 20, 2024 om 09:13
3345 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien is dit niet zo ervaren maar de toestemming zal wel gevraagd zijn denk ik zo in bijvoorbeeld het welkomstpraatje, laat uw dochter zelf bellen en vragen stellen hierover, bevraag uw dochter ook eerst voor u haar laat bellen wat er dan allemaal gedaan is en hoe, uit ervaring weet ik dat 5 min. zo voorbij is!!

wi
door wilhelmina59 - Oct 20, 2024 om 09:23
558 Antwoorden / 0 Vragen

Hou er ook rekening mee dat tenzij uw dochter ervoor verzekerd is, tandartskosten voor eigen rekening zijn. Vraag gelijk Zorgtoeslag aan.
Mondhygienisten rekenen een uurtarief.

Mabelle
door Mabelle Oct 20, 2024 om 13:10
637 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, geen uurtarief. Codes M01 t/m M03 per 5 minuten. Overige M-codes hebben een vast tarief.

hutch
door hutch - Oct 20, 2024 om 12:27
4523 Antwoorden / 29 Vragen

Ja, helaas mag dat.
Het zou wel zo netjes zijn om de 'klant' van tevoren in te lichten, dat aan dit 'preventieconsult' dergelijke hoge kosten zijn verbonden.

Als men het te betalen bedrag berekend in verhouding tot de tijdspanne, komt men wel op een erg hoog uurloon uit.
Dit is dus niets anders dan een ordinair verdienmodel.

Maar ja, in het algemeen zijn de kosten i.v.m. de gezondheid veel te hoog. Er wordt ook veelal verwezen naar de verzekering die dan, al dan niet gedeeltelijk, vergoedt. Geen wonder dat elk jaar de premie voor de zorgverzekering omhoog gaat.

Mabelle
door Mabelle Oct 20, 2024 om 13:18
637 Antwoorden / 1 Vragen

Ben het met je woordje 'helaas' wel eens. Het mag wat ze doen en het kan ook nuttig zijn, maar in wezen wordt er wel door anderen over je portemonnee beschikt. Zo'n beetje als Appie bij mijn bestellingen nog wat artikelen voegt omdat het gezonde producten zijn. Tijdens het maken van een afspraak zou gewoon gevraagd moeten worden of iemand alleen gebitsreiniging wil of ook een preventieve instructie. Nu kan je in je naïviteit nog denken dat het gewoon een 'gratis babbeltje' is.

wi
door wilhelmina59 Oct 20, 2024 om 17:37
558 Antwoorden / 0 Vragen

Vaak gaat het om een afspraak van 45 minuten, waarbij 40 minuten wordt gerekend. Dat komt dan op € 108,16. Een afspraak van 30 minuten komt ook regelmatig voor. De kosten van de mondhygiënist zijn dan: € 67,60.

he
door henk230464 Oct 21, 2024 om 15:33
2 Antwoorden / 2 Vragen

Ik werd door mijn tandarts ook doorgestuurd naar een mondhygeniste.
Nou, zou volgens haar, 4 behandelingen moeten hebben, linksboven, linksonder, rechtsboven, rechtsonder, en dit zou mij dan 800 euro kosten.....
Per behandeling zou ik een half uur kwijt zijn.....dus totaal 2 uur...
Ik heb hier op geantwoord,dat ik hier over na wilde denken, omdat ik het nogal een financiele aderlating vond, en nog comtact zou opnemen hierover.
Na 1 week gebeld, dat ik hier niet mee accoord ging, kreeg ik als antwoord dat het ook wel voor 6oo euro kon.....
Mij heeft ze niet als patient gekregen, ook omdat ik mondhygenist een totaal overbodig vindt, een goede tandarts kan die werkzaamheden ook doen.
Teveel mondhygenisten en tandartsten, lopen met euro tekens in de ogen, declareren tot de max, en ik vraag mij weleens af of elke ingreep echt nodig is.

Re
door Reinier182 - Oct 20, 2024 om 19:48
246 Antwoorden / Vragen

Ja dat is zorg nooit vooraf over kosten praten maar altijd achteraf. Nergens gebeurt dat alleen in de zorg. Mogen alles zomaar doen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 21, 2024 om 11:00
16983 Antwoorden / 202 Vragen

Bij mij roept dit (ook) de vraag op hoe uw dochter qua ziektekosten is verzekerd. Dan ook de vraag: gaat uw dochter ook niet met regelmaat naar een tandartst waarvan ik aanneem dat die ook uitleg kan geven over poetsen. Hoe dan ook lijkt het mij dat de mondhygiënist daarover opmerkingen maakt indien daarvooir door de hygiënist opmerkingen worden gemaat. Als al in voorgaande antwoorden is gesteld: enige uitleg over poetsen is een kwestie van een paar zinnen. Er lijkt dus iets meet te zijn geweest dat nodig leek. Navraag doen  bij betrokken hygiënist kan daarbij altijd en zo u toch ontevreden zou blijven, zie dan: https://www.mondhygienisten.nl/klacht-over-je-mondhygienist/ met aantekening dat uw dochter meerderjaardig is en dat dan zelf zou moeten doen (of u een volmacht geven). Het lijkt mij overigens 'sterk'dat een monhygiënist meer zou declaren dan de totaal besteede tijd.

Zo uw dochter aanvullend verzekerd is voor tandartskosten kan het zinvol zijn deze casus voor te leggen aan de verzekeraar en zo niet, een aanvullende verzekering te overwegen.