Ka
door Katje 14 Mar 6, 2023 om 19:35
Vrije tijd & tuin

Kat van de buren heeft mijn vijver lek gemaakt

Vanmorgen heb ik de kat van een van mijn buren uit de vijver gepakt met als gevolg dat mijn vijver nu lek is.
Kan ik die mensen aansprakelijk stellen daarvoor?

7782 7 Rapporteer

getty
door getty - Mar 6, 2023 om 19:44
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Getuigen?

In principe kan dit natuurlijk, maar ga eerst eens in gesprek

ju
door juliomariner - Mar 6, 2023 om 19:44
1358 Antwoorden / 2 Vragen

Als u kunt bewijzen dat de kat het heeft veroorzaakt heel misschien wel

sira
door sira - Mar 6, 2023 om 19:54
2454 Antwoorden / 24 Vragen

Is het gebeurd toen u de kat pakte en hij zich van schrik vast probeerde te houden? Is de vijver gemaakt van vijverfolie?

Ik zou eerst met de buren in gesprek gaan en daarna gaat u op internet op zoek naar kattenschrikdraad, dat heb ik ook jaren om mijn vijver(tje) gehad, omdat steeds de vissen eruit werden gehaald door buurtkatten en daarna had ik er geen enkele last meer van.

Iv
door Ivo W - Mar 7, 2023 om 13:00
754 Antwoorden / Vragen

Ja, in principe wel. De buren zijn verantwoordelijk voor de daden van hun huisdier en dienen verplicht te voorkomen dat het huisdier schade of overlast veroorzaakt.

Maar als u geen bewijs heeft dat de kat daar zat, zal het niet snel succesvol zijn.

AS
door ASibbes - Mar 8, 2023 om 10:09
6 Antwoorden / Vragen

Je kunt de buren aansprakelijk stellen. (in vriendelijk overleg) Ik neem aan dat de buren een WA verzekering hebben afgesloten, wat vanzelfsprekend is (moet zijn) als je huisdieren hebt.

1paul
door 1paul - Mar 8, 2023 om 10:24
3260 Antwoorden / 0 Vragen

als de kat zich wilde vastgrijpen doordat u de kat oppakte dan niet, dan heeft uw handelen dit veroorzaakt!

mo
door mof - Mar 8, 2023 om 12:30
3619 Antwoorden / 3 Vragen

In Nederland zijn huisdieren zoals honden en katten producten. De eigenaar is aansprakelijk voor de schade die door een product van die eigenaar wordt veroorzaakt. Als de kat zich in uw vijver bevond geldt hetzelfde principe als bijvoorbeeld een voetbal van de buren erin drijft. Beiden horen daar niet en u mag ze er dus uit verwijderen. Echter, de reden waarom de vijver is lekgeraakt is wel van belang: als de kat ergens iets kapot heeft gekrabt, folie of zo, dan zijn de buren aansprakelijk. Als het komt omdat u bent uitgegeleden en de vijver daardoor is stukgegaan dan bent u zelf aansprakelijk.