wh
door what the hell Jan 3, 2018 om 20:26
Vrije tijd & tuin
Loodslap

hallo, een vraag op het balkon van beton, bij de aansluiting, met de gemetselde stenen, zit een dilitatievoeg (denk ik), een brede voeg van grijs kit, ongeveer  2 cm breed, daar onder, of daar boven, dat weet ik even niet, zie een heel klein randje van lood er uit steken, maar dit is niet overal zichtbaar, als je de rand beton 8 cm, hoog, dicht maakt, en heel goed afdicht, kan dit dan kwaad, of krijg je dan lekkage?
een loodrand(je)(2/3 cm) beschermd toch alleen tegen inwatering van bovenaf, het lood voert toch geen water uit de spouw af o.i.d.?

wie heeft hier verstand van? graag advies,

5609 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 3, 2018 om 20:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De stenen van dat muurtje worden nat door de regen. Normaal gesproken, als de voegen goed gevoegd zijn, en de steen niet verweerd is, zal er weinig water in de stenen trekken.

Maar als er vocht in de stenen trek, zakt dat in de stenen naar beneden en daar is die loodslab nou voor, dat het vocht wat zakt, boven die loodslab naar buiten wordt afgevoerd en niet naar binnen of nog verder in die stenen naar beneden.

wh
door what the hell - Jan 3, 2018 om 21:26
16 Antwoorden / 5 Vragen

dus als ik  het goed begrijp, is het ondanks dat randje lood hier en daar wat beschadigd is, onverstandig om de loodslap te bedekken, met wat dan ook, het is dus ook om het water af te voeren van het muurtje  boven de loodslap.

je zou dus wel een afwerking onder de loodslap kunnen doen,maar nooit bedekken?

tijger1
door tijger1 Jan 3, 2018 om 21:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad, dat hebt u goed begrepen.

Lees bijvoorbeeld eens hier over het principe van de loodslab.

https://www.perfectkeur.nl/loodslabbe.html

wh
door what the hell Jan 3, 2018 om 23:50
16 Antwoorden / 5 Vragen

hee, dat is een mooie site, het is nu wat laat, maar zodra ik tijd heb, ga ik daar eens flink in verdiepen.

wh
door what the hell Jan 3, 2018 om 23:58
16 Antwoorden / 5 Vragen

de foto zie je inderdaad geen loodslab,degrijze kit is op de foto ook niet zichtbaar, ik heb de foto erbij gedaan,om te laten, om wat voor balkon het gaat, is de oude situatie, het lekt ergens, de situatie is nu al anders, maar ik ben met vraag en antwoord op zoek, hoe het in elkaar steekt, (de lekkage).
op de muur zijn de slechtste plekken met kant-en-klare voegmiddel uit een kitkoker gedaan,maar dat is nooit precies dezelfde kleur.

wh
door what the hell Jan 3, 2018 om 23:59
16 Antwoorden / 5 Vragen

ik ben even een paar dagen weg, maar dan geef ik bij de reaktie's weer graag antwoord.

Ge
door Genee Jan 4, 2018 om 09:33
1509 Antwoorden / 1 Vragen

De situatie is nu anders zegt u, hoe anders?
Lijkt me dat de voegen tussen de vloertegels goed gevoegd moeten zijn en dat er na een regenbui geen water op het balkon blijft staan.
Zie dat op het balkon een regenpijp uitkomt, dus bij regen krijgt het balkon behoorlijk wat water te verwerken.
Misschien is er een mogelijkheid om iets met de regenpijp te doen waardoor er geen regenwater uit die pijp op het balkon loopt.
Geen idee wat voor balkon het is maar het lijkt niet groter dan 1m bij 1 m.

wh
door what the hell Jan 4, 2018 om 09:50
16 Antwoorden / 5 Vragen

het is een normaal balkon van ongeveer 3,5mtr lang, en ongeveer 1,5mtr breed geschat.

op de foto zie je de regenpijp, vermoedelijk lekt het daar ergens, er blijft water staan in die hoek, ik heb er al drie tegeltje's uitgehaald, + opstaande randjes, maar met al die regen is het niet makkelijk/wenseijk om tegels te leggen. ik probeer ook eerst die hoek:links van de regenpijp;hoek muur/balkondicht te krijgen, op dit moment   wil dit nog niet lukken, je ziet ook er niet veel aan, maar het lekt wel al maanden de gang in.

Ge
door Genee Jan 4, 2018 om 11:27
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wat zit er onder de tegels is dat beton of bitumen, die brede opstaande rand lijkt me een vreemde afwerking, net of ze iets in die brede rand hebben weggewerkt.
Zit de lekkage in de gang ter hoogte van die balkonhoek met regenpijp?

Zou nu met dit regenweer die hoek afdekken met een stuk zeil of plastic.
Eventueel ook een flexibele pijp aan de regenpijp bevestigen om het water verderweg van die hoek te lozen.

Ge
door Genee - Jan 3, 2018 om 21:39
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wat is het probleem eigenlijk, waarom wilt u de betonrand afdichten en waarmee?
Zoals ik het kan zien zijn de voegen op veel plekken opnieuw gevoegd met specie van veel cement en weinig zand, vandaar de grijze kleur.
Maar u zegt dat het grijze kit is, heeft u dat gevoeld, zijn die andere grijze plekken dan ook kit?
Of heeft u de situatie van een afstand beoordeeld en denkt u dat het kit is?
Ik zie helemaal geen loodslab.

panter22
door panter22 - Jan 4, 2018 om 10:12
6599 Antwoorden / Vragen

Het ziet er niet goed uit, dat balkon. Het lijkt of de tegels doorgezaagd zijn en lekkage op een ondeskundige manier is verholpen.
De tegels sluiten niet op elkaar aan. Het afvoerputje is hoger dan de stenen.
Ik zou er maar iemand bij halen die er verstand van heeft.

aurora1
door aurora1 - Jan 4, 2018 om 10:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Bij een vergelijkbaar probleem bij vrienden waarbij zelfs binnen lekkage ontstond, is de gang van de regenpijp verlegd naar buiten het balkon opdat het water niet meer op het balkon belandt. Alle tegels zijn verwijderd en erna is opnieuw betegeld en hoger met een betere ligging voor de afvoer van het water, dus dat geen water op het balkon blijft staan. Dat is gedaan door professionals nadat allerhande lapmiddelen niet bleken te werken.

gerbera
door gerbera - Jan 4, 2018 om 11:55
7369 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik de foto bekijk is er iets vreemd, lijkt of de loodstrip is afgesneden. Deze dient zodanig te zijn dat het de opstaande rand afdekt. Nu kan er tussen de opstaande rand en de stenen muur water komen en achter de regenpijp zie ik helemaal geen lood. Aan de (witte) wand is het ook een puinhoop v.w.d. afdichting betreft, zou daar de boel eens goed schoonmaken, oude kit verwijderen, en met droog weer de boel goed afkitten met bv sanitair kit. Als dat ronde ding de afvoer is zit deze te hoog tenzij het een deksel is met daaronder afvoergaten. Lijkt mij verstandig de loodstrip te vervangen en zodanig dat die over de tegelrand gelegd wordt. Ook de tegelvoegen  nalopen en deze opnieuw te voegen of behandelen met dit spul.  klik hier;