Mag een dierenwinkel garantie weigeren op vogels besmet met bloedluis/mijt?
Twee en een halve week geleden heb ik twee agapornissen bij Welle Diertotaal te Bussum gekocht. Nu blijkt echter dat de diertjes last hebben van bloedluis. Ik heb telefonisch contact gezocht met Welle en werd vriendelijk te woord gestaan door een medewerkster. Deze medewerkster deelde mij mede dat zij alle vogels in de winkel twee maal per week controleren en sprayen tegen parasieten en dat deze daarom niet bij hen vandaan kunnen komen. Ik kan dat echter niet controleren. Mag ik vergoeding van gemaakte kosten om de parasieten te bestrijden eisen?
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
Wat bedoelde de vriendelijke medewerkster dan: het niet bij hen vandaan kunnen komen? U heeft de agapornissen toch daar gekocht? Of bedoelt ze dat ze dat de ziekte bij u thuis is veroorzaakt twee en een halve week geleden. Normaal gesproken heeft u wel 'garantie' bij dieren. Maar als ik het goed begrijp heeft u eerst zelf pogingen ondernomen om het te bestrijden en niet gelijk contact met de winkel opgenomen om te overleggen? Dat is dan wel jammer, want dan zit er tijd tussen.
Tenormin, ik heb zelf nog geen actie ondernomen om het te bestrijden, ik heb vandaag eerst contact opgenomen met de winkel maar enig overleg en steun is daar ver te zoeken.
door tenorminJun 11, 2019 om 17:10
16829 Antwoorden / 108 Vragen
@ Gertusje. Kreeg uit uw vraag de indruk dat u al kosten heeft gemaakt: "mag ik vergoeding van gemaakte kosten eisen".
ge
door gertusjeJun 12, 2019 om 20:32
4 Antwoorden / 1 Vragen
De dieren zullen hoe dan ook behandeld moeten worden, ik laat ze niet aan hun lot over dus begin ik daar gelijk mee. Daar zijn kosten mee gemoeid en die zullen gemaakt worden voor de kwestie goed en wel is opgelost.
Met de website van klachtkompas is iets mis, ik kan met geen mogelijkheid inloggen of een klacht plaatsen. Ik krijg steeds weer de melding: Oeps, er is iets fout gegaan. Bij klacht.nl kan het bedrijf niet gevonden worden en kan ik niet doorgaan met het plaatsen van de klacht. Het bedrijf zelf heeft geen mailadres op haar site en heeft de mogelijkheid van vragen stellen op haar facebook pagina geblokkeerd. Een recensie heb ik al op google geplaatst maar daar wordt door Welle niet op gereageerd.
Op klacht.nl kunt u ook een klacht plaatsen bij naam invullen kiezen voor : staat niet in de lijst , met pijltje helemaal naar beneden scrollen , klik op staat niet in de lijst
Waarom gaat u niet met die beesten terug naar de winkel voordat er nog meer tijd verstrijkt? De winkel heeft toch nog helemaal niet garantie geweigerd o.i.d.? En u heeft ook geen dierenartskosten gehad toch? Wie heeft ontdekt dat de vogels bloedluis hebben en hoe?
Ik ken toevallig deze dierenwinkel. Mijn ervaring qua service is ook niet zo goed:
Drie jaren geleden kocht ik er 2 “Campbelli” dwerghamsters. Wij wilden 2 vrouwtjes, die samen konden in 1 kooi:dus 2 zusjes. Dit zou goed kunnen volgens een verkoopster.....
De verkoopster probeerde ons eerst een oudere hamster te verkopen, maar door ervaring trapten wij daar niet in. Dus wij gingen naar huis met 2 “zusjes”. Zij vochten elkaar “de kooi uit” tot bloedens toe....
Dus ik bel de dierenwinkel:”Nee,wij nemen geen dieren terug”...... Moest ik toch weer extra kosten maken door een extra kooi te kopen met toebehoren.....
Ik heb een paar vragen, wanneer konstateerde u bloedluis, hadden ze deze bij aankoop al dan is zoiets vrij snel (binnen 1dag) merkbaar. Hoe worden de dieren in de winkel gehouden, zijn het goed onderhouden en schone kooien. Zo ze in de winkel al bloedluis hadden moeten zo'n beetje alle vogels besmet zijn. Omdat u pas 2 weken later hierover contact zoekt met de verkoper kan deze zich beroepen op het feit dat de vogels dit bij u hebben opgelopen. Dat er 2x per week gecontroleerd wordt op parasieten , daar heb ik zo mijn twijfels over. Dit zou er op kunnen wijzen dat de hygiënne daar niet zo bijster is, bloedluis zit veelal tussen naden en kieren van de kooi en dan kun je de vogels sprayen wat je wil maar daar los je niets mee op. De enige remedie is dan de kooi leeghalen vogels behandelen en in quarantenne zetten en de kooi goed ontsmetten. Mocht u echt twijfels hebben over de hygiënne daar is een tip richting de voedsel en waren autoriteit een mogelijkheid. En ja garantie het is uw welles tegen hun nietes
lees hier de reacties van anderen welke wel opvallend tegenstrijdig zijn.
door brainlessJun 12, 2019 om 15:47
324 Antwoorden / 0 Vragen
Met bloedluis hoef je niet naar de dierenarts. Net zoals met vlooien op een kat.
Bloedluis is een mijt welke leeft in de omgeving van het dier. Overdag verstopt de mijt zich in de kieren van het hok en komt te voorschijn als het donker is om bloed te drinken. De kans is groter dat de bloedluis bij TS zit ipv dat de vogels ze hadden bij aankoop .
Dieren worden gezien als product. Als uw product beschadigd is door bloedluis moet de leverancier het probleem verhelpen, “reparatie”, dus de kosten van parasietbestrijding dragen. Of u krijgt een nieuw product, omruil. O f u krijgt uw aankoopbedrag terug, dus retour aan leverancier.
Ik heb na een paar dagen van aanschaf van de vogels gemerkt dat ik plotseling jeukbultjes had, daar het juist die dagen erg warm was weet ik de bultjes aan het warme weer, daar heb ik wel vaker last van gehad. Nooit gedacht aan bloedluis tot na het warme weer toen de bultjes niet verdwenen maar er nieuwe bijkwamen. Door gericht te zoeken op Google kwam ik op een link waar een vrouw ook klaagde over bultjes bij haar huisarts. Bleek dat er een nest met een dode duif vlak bij haar slaapkamerraam was, de link was snel gelegd, bloedmijt. Nest en duif werden weggehaald en mevrouw was van haar klachten af. Ik legde meteen ook een link naar de door mij aangeschafte agapornissen. Het laat ontdekken van de mijten is dus te wijten aan diverse oorzaken en ervaringen uit het verleden. De mijten hebben dus al vanaf het begin gezeten, hetgeen aannemelijk is aangezien ik na een paar dagen van binnenkomst van de vogels al bultjes had.
Hoe ik wist dat het bloedmijten waren?
Na de vorige stap, het lezen van de klacht van de vrouw met de bultjes ben ik informatie over de bloedmijt gaan verzamelen via Google. Door simpel een wit vel papier onder in de kooi te leggen (tip vanaf het internet) en toen het donker was deze zorgvuldig met een loep te onderzoeken ontdekte ik kleine rode "vlekjes" en daar ik een microscoop bezit (relikwie uit mijn jeugd) heb ik dat vlekje bekeken door de microscoop, het kon niet missen. Een beestje met acht poten welke precies overeen kwam met beschrijvingen en afbeeldingen, opgezocht via Google.
Had ik een oude of een nieuwe kooi?
Een nieuwe, tegelijkertijd aangeschaft met de vogels.
Zoals u kunt constateren is Google mijn beste vriend, wellicht ook de uwe.
Welle claimt dat de vogels twee maal per week worden gecontroleerd en dat de vogels allemaal behandeld zijn middels spray en pipetjes. Ik kan dit niet controleren dus is het een kwestie van goed geloof. Het is dan echter wel vreemd dat, áls de vogels al behandeld zijn, er toch bloedmijt verschijnt. Ik heb vandaag pipetjes van Beaphar gekocht en deze toegediend, dat leverde me een fikse knauw van mr Red op, mr Orange was wat coulanter. Tevens heb ik de kooi en de omgeving grondig gereinigd met een handstoomreiniger. Op de verpakking van het goedje staat dat het tot 20 dagen werkzaam is dus als ze al behandeld waren zou een nieuwe besmetting geen kans hebben gehad. De claim van Welle faalt hier dus.
Een verdere update:
Ik heb een mailwisseling gehad met Welle, deze wil echter tot driemaal toe) van geen garantie weten en wijst elke verantwoordelijkheid van de hand. Inmiddels heb ik ook telefonisch contact gehad met een medewerkster van het Juridisch Loket hier ter plaatse en deze wist mij te vertellen dat ik volledig in mijn recht sta wanneer ik een beroep doe op garantie. Ik heb daarop een laatste mail naar Welle verstuurd met wederom een dringend verzoek tot medewerking. Ditmaal heb ik ze wel het advies gegeven ook eens contact op te nemen met een juridisch adviseur, ik heb nog geen antwoord. Wel heb ik heden de kwestie aangekaart bij de klachtencommissie van de Consumentenbond, ik wacht op een eerste reactie.Het is inmiddels duidelijk dat Welle elke wet of regel met betrekking tot het consumentenrecht aan haar laars lapt. Daar moet een eind aan komen, dat is mijn bedoeling, ik hoop dan ook dat de klacht gegrond wordt verklaard hetgeen zeer waarschijnlijk is volgens de jurist van het Juridisch Loket, en dat Welle daaruit haar lesje leert. Ik heb recensies gelezen op Google en er zijn teveel mensen de dupe geworden van deze handelswijze, en dan met name mensen die er dieren hebben gekocht en tegen een soortgelijk probleem vochten maar nul op het rekest kregen.
door costnixJun 12, 2019 om 20:21
2874 Antwoorden / 1 Vragen
Aha, u wil het bedrijf de grond in boren. Ik krijg mijn zin niet, dus zal ik het bedrijf failliet maken. HEEL kinderachtig. Heb zelf jarenlang dwergparkieten gehad, die soms bloedluis hadden. Gewoon er tegen behandeld. De kooi een extra schoonmaakbeurt en klaar is Kees.
ge
door gertusjeJun 12, 2019 om 20:30
4 Antwoorden / 1 Vragen
@Costnix. U benadert de zaak vanuit een wel heel negatief perspectief. Als consument heb ik rechten en daar mag ik gebruik van maken, dat doe ik dan ook. Hoe zou u het vinden als u op een dergelijke manier als klant werd behandeld? Wellicht is het personeel niet goed op de hoogte van het consumentenrecht, dan is dit het moment daar iets van op te steken. Met andere woorden, goed beschouwd bewijs ik ze een dienst zodat dergelijke zaken in de toekomst voorkomen kunnen worden en dat komt dan ten goede van het bedrijf.
door gerberaJun 12, 2019 om 22:25
7364 Antwoorden / 14 Vragen
@costnix, dit heeft niet met "de grond inboren" te maken. Een zaak die geen gezonde dieren verkoopt en zich aan de verantwoordelijkheden ontrekt is het bestaansrecht niet waard. Het gaat hier om 2 vogels maar wie weet wat zich in die zaak allemaal afspeeld op basis van hygiëne.
door 1paulJun 13, 2019 om 07:24
3147 Antwoorden / 0 Vragen
En als u nu zelf uw agopornissen besmet heeft door de luis mee te nemen van uw slaapkamer waar de dode duif buiten lag!!!
ge
door gertusjeJun 13, 2019 om 08:37
4 Antwoorden / 1 Vragen
@1paul
Er lag geen dode duif bij mij buiten.
door gerberaJun 13, 2019 om 11:45
7364 Antwoorden / 14 Vragen
@1paul, wat is lezen toch moeilijk, die dode duif lag bij een geheel andere persoon door de TS gelezen op internet! En bloedluisbesmetting ontstaat vooral, door slechte controle van "nieuwe aanvoer", als er veel dieren in een te warmte ruimte en niet schone kooi bij elkaar zitten.
door gerberaJun 13, 2019 om 13:16
7364 Antwoorden / 14 Vragen
@gertrusje, even ter zijde maar u heeft het over mr Red en mr Oranje, maar ik denk zo dat mr Red een vrouwtje is en mr Oranje een mannetje. Bij parkietachtigen zijn de vrouwtjes wat agressiever dan de mannetjes. Dit is verder niet persoonlijk bedoeld maar mijn ervaring;-))
Wat je eerst had moeten doen is teruggaan met die vogels naar de dierenwinkel. Daar hadden ze de vogels kunnen bekijken en dan hadden ze de vogels kunnen behandelen. Zou je niets hebben gekost. Je had de kooi kunnen ontsmetten en het probleem was opgelost. Nu maak je er een drama van. Wat is de schade? Flesje anti-parasiet?
door gertusjeJun 13, 2019 om 08:46
4 Antwoorden / 1 Vragen
Ten eerste is uw reactie een achteraf reactie. Verder is het allemaal niet zo eenvoudig als het lijkt. Ik heb spierziekte en vervoer is een probleem. De winkel is nou niet vlak bij mij om de hoek, mijn buren waren vorige maand bereid met mij mee te gaan om ze daar te gaan kopen. Ik had wederom een beroep op mijn buren kunnen doen maar deze waren toen net met vakantie. Reizen met een spierziekte met het openbaar vervoer en dan ook nog eens met een kooi met vogels is niet echt een optie. Verder gaat uw stelling dat het niets gekost zou hebben niet op daar dit nu juist het hele probleem is, de dierenwinkel wil niets vergoeden. Het ontsmetten van de kooi alleen is niet voldoende, ook de omgeving moet ontsmet worden en ja, dat kost geld en u raadt het al, geld wat de dierenwinkel niet wil vergoeden. Voorlopig zijn alle kosten die hiermee gemoeid gaan en al zijn gegaan nog steeds voor mijzelf geweest. U opmerking dat ik er een drama van maak kan ik niet waarderen, ik heb rechten, daar maak ik gebruik van.
door panter22Jun 13, 2019 om 09:10
6599 Antwoorden / Vragen
Je hebt recht op een goed product. Als het product, de volgels, niet goed zijn dan moet je eerst de winkelier de gelegenheid geven om het probleem op te lossen. Er was niemand anders die even met je mee kon gaan naar de dierenwinkel, geen andere buur of familielid? WMO vervoer? Dat je een spierziekte hebt is heel erg naar voor je, maar dat is niet het probleem van de dierenwinkel. Je zegt dat er sprake is van bloedluis. maar kun je dat ook aantonen? Kun je zulke kleine beestjes op een foto zien? Hoe ben je aan het bestrijdingsmiddel gekomen? Bij een andere dierenwinkel?
ge
door gertusjeJun 13, 2019 om 11:43
4 Antwoorden / 1 Vragen
@panter22 Lees al mijn antwoorden op alle vragen hier maar goed door, dan heeft u alle antwoorden op uw vragen. Bestrijdingsmiddelen zijn in zo'n beetje iedere dierenspeciaalzaak te verkrijgen.
door aurora1Jun 13, 2019 om 12:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen
Maar daar moet je dan ook toch heen en dat is, naar u zegt, toch een probleem?
En “achteraf reactie”? U heeft veel relevante informatie verzuimd te melden toen u uw vraag stelde, dus uzelf geeft achterafinformatie en dan ook nog op cynische toon? Direct is al iets over terug met die vogels gezegd.
Is het niet eerder dat u eigenlijk een “ schadevergoeding” wilt?
door panter22Jun 13, 2019 om 16:12
6599 Antwoorden / Vragen
@Gertrusje, Natuurlijk wijst de winkelier in eerste instantie de verantwoordelijkheid af. Die heeft de vogels niet gezien. Je kunt wel van alles roepen,. Hoeveel schadevergoeding wil je wel niet? Daar geef je geen antwoord op. Ik neem aan dat je meer wilt dan een paar euro.
door gertusjeJun 13, 2019 om 11:40
4 Antwoorden / 1 Vragen
Alvorens de vraag door mij werd geplaatst is er al uitvoerig telefonisch en schriftelijk contact geweest via e-mail. Ik heb dus al lang getracht mijn recht bij de dierenwinkel te doen gelden maar helaas tevergeefs en er is ook geen enkel zicht op verandering van standpunt van de winkel, daarom onderneem ik nu meer actie. Uiteraard koop ik spul om de vogels te behandelen, ik laat de dieren niet lijden onder een besmetting. Ik begrijp niet goed waarom ik nu ineens geen poot meer heb om op te staan tegen die winkel, dat moet u me eens nader uitleggen. De laatste opmerking omtrent mijn gezondheid zal ik maar negeren, ik heb daar niet voor gekozen en ik scherm er niet mee.
door aurora1Jun 13, 2019 om 13:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen
U doet toch zelf hier mededelingen uw gezondheid? Maar heeft u uit de reacties dan niet kunnen begrijpen wat bedoeld wordt met “geen poot meer om op te staan”?
Ik zou deze vraag graag als beantwoord willen beschouwen. De opmerkingen die ik nu nog lees doen niet veel meer terzake en beginnen persoonlijk te worden, met name over mijn gezondheid en persoonlijke situatie. Ik heb er vertrouwen in dat deze zaak opgelost gaat worden, ik dank allen voor het meedenken of niet meedenken. Ik wens u een fijne dag.
door aurora1Jun 13, 2019 om 13:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen
@ts, u begint zelf over uw gezondheid, dus u reageert ietwat vreemd daarover met uw misplaatste kritiek. Voorts is het niet aan u om te bepalen wie welke reactie geeft. Bent u nu zuur omdat u niet te horen krijgt wat u wilt horen? Hoeveel geld wilt u van deze winkel?
nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen.
Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k
...
Lees meer
tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat.
Lees meer
Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas
...
Lees meer
buurvrouw heeft de heg verwijderd die op haar grond stond en nu is alle privacy weg. mag dit zomaar? en is ze verplicht om er een nieuwe schutting of iets neer te zetten. tis gewoon een giga doorkijk tuin. geen privacy niks meer (edit, foto verwijderd - redactie)
Lees meer
Wij wonen nu 9 jaar in onze huurwoning, en achter ons huis zit nog een stukje grond wat eigenlijk bij ons huis hoorde, maar de vorige bewoners hadden dit aan de buren gegeven omdat deze er niks mee deden.... Dit hebben wij jaren geleden terug proberen te krijgen maar op een of andere manier mochten de buren dit houden omdat ze dit al 5 jaar hadden. Nu zijn de buren verhuist en hebben dit st
...
Lees meer
Ik houd van katten, maar niet in mijn tuin. Op zoek naar een 'kattenverjager' kom ik taaloze apparaten tegen, die allemaal werken met geluidssignalen. Op batterij, zonne-energie en het stroomnet. Goedkoop zijn ze niet! Wie heeft hier ervaring mee? Werkt het echt en welke zijn de moeite van aanschaffen waard?
Lees meer