el
door elisabeth1980 Nov 22, 2015 om 13:40
Vrije tijd & tuin

Mag in afvoergoten water blijven staan?

ik woon in een nieuwbouw flat met voor een plateau en achter een balkon. Zowel voor mijn huis als op het balkon zijn goten van ong 8cm diep voor de regenwaterafvoer. In alle goten blijft het water na een bui staan (ze lopen niet af naar putje), met als gevolg algengroei en een vieze gooi (en muggen).
Ik heb een handicap waardoor ik dit niet kan schoonmaken. Bovendien vind ik dat een goot water moet afvoeren.

Volgens de woningbouw en het bouwbedrijf is het echter allemaal goed en dient een goot om water te bergen niet (alleen) om af te voeren.

Mijn vraag is dus wie heeft gelijk:
1. ik (en mijn buren) wij zeggen een goot moet zodanig aflopen dat het water weg loopt naar het putje en dus niet blijft staan.
of
2. de woningbouw en bouwbedrijf die zeggen een goot is voor wateropslag en dat het blijft staan is helemaal niet erg.

22568 23 Rapporteer

hutch
door hutch - Nov 22, 2015 om 14:00
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Goot: 'buis of geul waarmee water wordt afgevoerd'

De definitie van een goot is dus duidelijk.

Uiteraard mag er geen water in blijven staan. En het is zeker (!) geen wateropslagplaats. En het kan ook nog eens ongedierte aantrekken.

Maar ja... een woningbouwvereniging ziet nu een kostenpost op zich afkomen en zal elk -onzinnig- smoesje hanteren om daar van af te komen.

M.a.w. wat die vereniging verzint (...) is pure lariekoek.
Klikt u * * eens.

Succes, gr. Hutch

hansje klein
door hansje klein - Nov 22, 2015 om 14:08
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Een niet aflopende dakgoot heeft een voordeel voor vogeltjes, die hierin lekker kunnen baden en drinken..........

Uzelf heeft er alleen maar nadelen door, zoals het afzetten van mossoorten, geluidsoverlast bij regen en eerder kkages bij eventuele naden.

Hoe een goor gemonteerd dient te worden met 2,5-5,0 mm afloop:

http://www.verbouwingen.nu/dak/constructie-dak-dakgoot/dakgoot-monteren/

user123
door user123 - Nov 22, 2015 om 20:06
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Dat er wat water in een goot blijft staan is niet zo raar. Ik denk dat 50% van de oudere goten niet meer perfect afwateren. Wanneer volgens de letter van het woordenboek moet worden gehandeld, zoals boven wordt gesuggereerd, dan gaat dat nogal in de papieren lopen. Onzin dus.

hansje klein
door hansje klein - Nov 22, 2015 om 23:48
3037 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=user123 schreef op zondag 22 nov 2015, 20:06]Dat er wat water in een goot blijft staan is niet zo raar. Ik denk dat 50% van de oudere goten niet meer perfect afwateren.

TS geeft uitdrukkelijk aan, dat het om nieuwbouw gaat. Indien het om het nastellen van een ophangingsbeugel of meerderen gaat, waarin een kunststof goot hangt is dat geen bijzonder opwindend thema. Pas wanneer de goten bij voorbeeld in een vaste omkisting met loodwerk verwerkt zijn wordt het een dure een klus om het ontbrekende afschot nog te kunnen regelen. Voordelen heeft een waterpas aangelegde goot helemaal niet! Waarom dan zo afgeleverd?

hansje klein
door hansje klein - Nov 23, 2015 om 00:08
3037 Antwoorden / 62 Vragen

CITAAT: De dakgoot moet uiteraard op afschot liggen........

De neerslag moet opgevangen en zo snel mogelijk afgetransporteerd worden voordat de goot overlopen kan.........(controleer bij een wolkbreuk of dit bij uw goot van toepassing is).

http://www.nedzink.com/nl/info-advies/hemelwaterafvoersystemen-h-w-a/112/berekening-hwa-capaciteit

door 1953 - Nov 23, 2015 om 00:27
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Dan is de afvoer verstopt om wat voor reden dan ook, mogelijke bouwgruis.

Dit is wat uw verhuurder moet opknappen.

Een dergelijke situatie heeft bij ons in het verleden in ons koopappartementencomplex plaatsgevonden. De VvE heeft het laten opknappen de verstoppen vanwege bouwgruisophoping.
Schadepost van ca. €25.000 !!

el
door elisabeth1980 - Nov 23, 2015 om 08:51
4 Antwoorden / 1 Vragen

het gaat niet om een dakgoot, maar om een goot om mijn balkon en voor mijn huis.
Ook is het putje niet verstopt.
De goten lopen niet naar het putje af.

Cookies
door Cookies - Nov 23, 2015 om 08:57
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je hebt het over 8cm diep. Moet dit geen 8cm breed zijn (en plm. 2cm diep)?

Want dat zie ik nl. vaker op balkons en is ook geen echte afvoergoot, maar zorgt er voor dat er minder water op het balkon zelf blijft staan door het naar dat gootje af te voeren.

el
door elisabeth1980 - Nov 23, 2015 om 09:17
4 Antwoorden / 1 Vragen

nee het is echt ong 8cm diep en 16 cm breed. Ik zit boven de parkeergarage dus het is geen loshangend balkon

hansje klein
door hansje klein - Nov 23, 2015 om 11:10
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Mogelijk is de 'goot' een verdieping aan het einde van de betonnen vloer van uw balkon en helemaal geen kunststof resp. zinken 'dakgoot'. Dat aan deze constructies niets meer na te stellen is lijkt me dan logisch.

U kunt wel een gegronde klacht indienen, wanneer blijkt, dat het regenwater bij stortbuien niet snel genoeg wegloopt, waardoor uw balkon onder water komt te staan.

Oplossingen: een bredere valpijp of een tweede valpijp laten monteren

Indien u huurder bent kunt u de verhuurder vragen eenmaal per jaar de goot te komen reinigen.

tolsma1945
door tolsma1945 - Nov 23, 2015 om 12:43
229 Antwoorden / 6 Vragen

1 ding is gewoon duidelijk, de afvoer van het regenwater deugd niet, en zal door de woningbouwvereniging/aannemer aangepast dienen te worden cq op afschot gemaakt dienen te worden.Dit is mijn uitspraak, en daar kun je echt geen speld tussen krijgen

mo
door mof - Nov 23, 2015 om 13:24
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Het trappenhuis van een flatgebouw is geen openbare weg en is ook niet openbaar. Het hoort bij de woningen
die in het flatgebouw gelegen zijn. U mag daar niet zonder meer en voor alle doeleinden worden gefilmd.
Of in dit geval het filmen gerchtvaardigd is of niet is niet te beoordelen.

Als de postbode u per ongeluk uw pakket heeft afgegeven, what the fuck, is toch zijn probleem?

Ik zou nergens op hebben gereageerd. Hij kan niets beginnen. En als hij niet zou ophouden dan gewoon claimen dat je het pakket niet hebt ontvangen. Dan houdt het wel op.

Wat het allochtoon zijn of zijn donkere huidskleur met de zaak van doen heeft ontgaat me. Dat riekt naar een racistische inslag. Daarmee wint u geen sympathie.

hutch
door hutch - Nov 23, 2015 om 13:47
4515 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=mof schreef op maandag 23 nov 2015, 13:24]Als de postbode u per ongeluk uw pakket heeft afgegeven, what the fuck, is toch zijn probleem?

@Mof, u zit hier bij het verkeerde topic.

U moet * * zijn met uw reactie.

hi
door hipppo - Nov 23, 2015 om 14:07
303 Antwoorden / 2 Vragen

Niet helemaal duidelijk is of de gootaan het eind van het balkon zit of juist vlakbij de gevel van het huis, i.v.m. met de plaats van de hemelwaterafvoer.
Hoe dan ook, het afschot is blijkbaar bij de balkonfabrikant niet goed aangebracht.
Ik denk dat het probleem opgelost kan worden door de goot op te vullen met daartoe geschikt materiaal, zodanig dat er alsnog een afschot ontstaat naar het afvoerpunt. Bij een diepte van 8 cm. moet er ruimte zijn voor een afschot van 4 á 5 cm. over de volle lengte van het balkon.

hutch
door hutch - Nov 23, 2015 om 14:23
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ik blijf bij mijn eerder gegeven antwoord, dat de woningbouwvereniging verantwoordelijk is. Tevens dat zij een totaal onzinnige reden geven om niet te hoeven op te treden.

Ook betreft het hier een NIEUWbouw, dus de woningbouwvereniging (eigenaresse) moet de aannemer aansprakelijk stellen. Maar ik kan mij niet geheel aan de indruk onttrekken, dat de woningbouwvereniging en de aannemer onder één hoedje spelen, aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, vanwege de kosten.

jantom
door jantom - Nov 23, 2015 om 14:53
377 Antwoorden / 0 Vragen

de goot moet het water afvoeren en niet bergen - moet op afschot liggen

hendrikbos
door hendrikbos - Nov 23, 2015 om 17:08
113 Antwoorden / 22 Vragen

Dag Elizabeth,

De antwoorden van de woningbouw en het bouwbedrijf zijn niet alleen ergerlijk, maar ook nog eens niet correct.
Voor wateropslag gebruik je bijvoorbeeld een regenton, een vijver of een ondergronds reservoir en zeker geen waterafvoergoot rondom het betonnen plateau van een balkon. Daar heeft de goot maar één doel, nl.: Het (vlot) afvoeren van (regen)water.

Het is duidelijk dat men koste wat het kost niet wil toe geven dat de betonnen goot een verkeerde afloop heeft. Zou men dat erkennen, dan is de woningbouw verplicht dit te corrigeren en wel bij alle huurders. Om dat te voorkomen doet men alsof de huurders het bij het verkeerde eind hebben. Dat is namelijk de goedkoopste oplossing voor hun probleem, want zij zijn de eigenaar van het gebouw en niet de huurder.

Jullie (de huurders) hebben gelijk, en met die zekerheid op zak moet er toch wel een commissie voor huurders zijn waaraan deze (te zot voor woorden) situatie voorgelegd kan woorden.
Wellicht zijn er mensen op dit forum die op dit punt een waardevolle suggestie hebben en van het bestaan van een dergelijke commissie op de hoogte zijn?

Maak foto-bewijzen, zodat je de verkeerde afloop en de negatieve gevolgen ervan duidelijk kunt aantonen.
En neem de gesprekken op die je m.b.t. dit onderwerp voert met de woningbouw.

Succes!

Met vriendelijke groet.
Hendrik

zoekster
door zoekster - Nov 23, 2015 om 17:25
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U kunt beginnen met hier de naam van het woningbouw en bouwbedrijf te noemen. Menigmaal is gebleken dat ze er dan ineens heel anders over denken.

el
door elisabeth1980 - Nov 23, 2015 om 20:37
4 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt allemaal. Ik ga naar de klachtenadviescommissie

hi
door hipppo - Nov 23, 2015 om 20:56
303 Antwoorden / 2 Vragen

Elisabeth, als je echt wilt dat het opgelost wordt leg dan mijn oplossing voor aan de woningbouwvereniging en/of de aannemer. Voor hooguit een paar honderd euro is het dan gefikst.

el
door elisabeth1980 - Nov 23, 2015 om 21:31
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hipppo: Ik ben het helemaal met je eens dat dit de meest simpele oplossing is. Mijn vader heeft deze oplossing al meerdere keren voorgesteld. Tot nu toe krijg ik echter het antwoord: we doen niks.

hutch
door hutch - Nov 23, 2015 om 21:47
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Het is net als bij verzekeringsmaatschappijen als het op uitbetalen aankomt.
Eerst alles ontkennen en frustreren. Pas als iemand ertegenin gaat, wordt er misschien wat gedaan.

Zoals eerder gesteld: doe dit samen met de andere bewoners, die hier ook last van hebben. Samen staat men sterker.

Succes

ar
door aram - Nov 24, 2015 om 08:32
136 Antwoorden / 1 Vragen

Zo te lezen zijn de plateau en achter een balkon beide horizontaal .
Kunt kiezen uit regelmatig even schoonmaken of een huurverhoging cq. overlast door het herstellen van het gebrek .
Is het hersteld zul toch nog regelmatig moeten schoonmaken .
Als je geld teveel hebt moet je blijven zeuren om het te laten herstellen .