no
door nora Sep 1, 2016 om 11:34
Vrije tijd & tuin

Mijn riool onder tuin buren

Door (rare) omstandigheden in het verleden heeft de woningbouwvereniging tijdens de verkoop van huurhuizen (1993-1999) onze woningen verkocht met verspringende grenzen t.o.v de woningen..Het resultaat is dat de voortuinen t.o.v. de woningen naar links verspringen met als het resultaat dat onze riolering(afvoer) een halve meter naast ons voorpad onder de tuin van de buren ligt.. De regenpijp, die bij onze woning hoort sluit ook op deze afvoer aan.Tijdens een stortbui (wateroverlast ) is onze kruipruimte onder gelopen en na onderzoek is het hoogstwaarschijnlijk dat dit aan de aansluting van de regenpijp met de afvoer ligt. Wij willen dit verhelpen, maar wat mogen we??. Met deze buren kunnen wij niet in gesprek. Bovendien hebben ze 3 jaar geleden een nieuwe tuin aan laten leggen en op deze plek een boom geplaatst. Er stond al een boom maar daar hebben ze de stronk van in laten zitten, want "dat was te moeilijk" om te verwijderen.

Welke rechten maar natuurlijk welke plichten hebben we als wedit willen verhelpen?

24834 16 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 1, 2016 om 11:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

"Met deze buren kunnen we niet in gesprek". Jammer, maar u zult wel moeten en zij ook.

Als uw kruipkelder wateroverlast heeft van die regenpijp, moet dat haast bij de buren ook wel het geval zijn.

Dus de aansluiting zal uiteindelijk, als het daar aan ligt, opengelegd moeten worden en hersteld.

Een riool ontstoppings bedrijf kan met een cameraatje in die afvoeren kijken. Dus wellicht is het verstandiger eerst een inspectie uit te voeren, voordat drastische maatregelen genomen worden.

hansje klein
door hansje klein - Sep 1, 2016 om 11:55
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Om in te lezen: >> burenrecht<<

Ik zie een opening zoals bij het ladderrecht wordt beschreven. U mòet laten graven om het probleem op te kunnen lossen (na gedegen onderzoek naar de oorzaak) en uw buren moeten werklui op hun erf toelaten. Een andere optie is het om op uw eigen erf een geheel nieuw riool te laten aanleggen en aansluiten, wanneer u stommetje moet blijven spelen met uw buren.

PS. Mogelijk zijn de wortels van de verwijderde boom bij de buren zelfs schuld aan een verstopping, maar dit laat zich met het door Tijger1 beschreven diagnosesysteem vrij gemakkelijk aantonen.

ph
door philip36 - Sep 1, 2016 om 13:05
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Loopt die tuin van de buren helemaal tot de gevel van uw huis?
Je ziet dikwijls dat naast de voordeur nog een stuk betegeld is om bijv. bij een raampje van de wc te kunnen.
Meestal zit vlak bij de gevel van het huis de eerste put van de riolering en aan het einde van de tuin bij het trottoir de tweede put die aansluit op het gemeente riool.
Het kunnen wel verspringende voortuinen zijn maar het kan zijn dat de kadastrale grenzen recht lopen vanuit de tussenmuur.
Dat zou kunnen betekenen dat uw buurman al die jaren een stuk van uw tuin in gebruik heeft.

no
door nora - Sep 1, 2016 om 14:29
66 Antwoorden / 52 Vragen

Dank voor de reacties en ja ....de afvoer loopt vanaf de straat naar onze regenpijp, deze regenpijp (die dan weer van ons is) sluit aan op de afvoer.
Mijn angst is dat als we e.e.a. bloot leggen, de buren klagen en ons voor de eventuele schade aansprakelijk stellen bij het open leggen van het putje.
(die er blijkbaar is)Alvorens een deskundige in te schakelen, wil ik wel weten wat mijn rechten zijn.

Vanmddag, liiep er weer water naar binnen tijdens een flinke bui.

tijger1
door tijger1 - Sep 1, 2016 om 14:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Welke schade bedoelt u? En al zou u ergens aansprakelijk voor zijn, u zult toch wel een aansprakelijkheids verzekering particulieren hebben?

En is die regenpijp niet gedeeld?

tijger1
door tijger1 - Sep 1, 2016 om 14:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Neem ook eens even contact op met uw opstalverzekeraar. Het opsporen van lekkages is vaak gedekt.

En u zult wel iemand moeten inschakelen, wat dit kan niet zo voortduren.

hansje klein
door hansje klein - Sep 1, 2016 om 15:16
3037 Antwoorden / 62 Vragen

U kunt bij de Gemeente de plek van het deksel vlak bij het huis misschien wel telefonisch opvragen voor zover u zelf geen tekeningen heeft. Dit putje of deksel in de afvoerpijp is een goede bron voor nader onderzoek òf en waarom het regenwater terugloopt, resp blijft staan i.p.v. afloopt, hetgeen door een verzakking of een verstopping veroorzaakt kan worden. Bij mij is deze 'schroefdop' één meter van het huis in de afvoerbuis. Een vakman zal de juiste plek waarschijnlijk meteen kunnen aanwijzen. Uw buren kunt u informeren dàt u via deze afvoerdop moet onderzoeken wat er met de water afvoer aan de hand is om verdere schade te verhinderen.

no
door nora - Sep 1, 2016 om 16:17
66 Antwoorden / 52 Vragen

Met schade bedoel ik de eventuele schade aan de tuin van de buren. Deze regenpijp  is aangesloten op de gezamenlijk dakgoot van het gehele blok. We hebben een tussenwoning. En volgens de vakman kan er een probleem zijn met de aansluiting van deze regenpijp op de afvoer. Regenpijp en afvoer hoort weer bij onze woning.

tijger1
door tijger1 Sep 1, 2016 om 16:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bel uw opstalverzekeraar. En AVP verzekeraar.

hansje klein
door hansje klein Sep 1, 2016 om 16:27
3037 Antwoorden / 62 Vragen

U zult dus op het erf van de buren moeten laten graven. Zo voorzichtig mogelijk lijkt mij vanzelfsprekend.......maar onvermijdelijk. Over de eventuele ontstane schade kan men pas gaan verhandelen wanneer er werkelijk enige schade optreedt. Jonge beplanting kan men overigens doorgaans uitgraven, tijdelijk conserveren en later weer terugzetten, zolang de wortels maar niet uitdrogen of sterk beschadigd worden. Het is dus minder een technisch prbleem, maar de niet-verhouding met uw buren staat de onvermijdelijke reparatie in de weg.

sw
door swat1500 - Sep 1, 2016 om 23:24
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Als het noodzakelijk is om door graven in de tuin van uw buren om het defect aan de riolering te verhelpen zullen de buren daaran hun MEDEWERKING moeten verlenen, desnoods met hulp van de rechter. U mag echter niet zelf zomaar aan de slag gaan in de tuin van de buren zondr hun toestemming of machtiging van de rechter. U dient na het graafwerk de tuin wel op uw kosten in de oorspronkelijke staat te herstellen.

tijger1
door tijger1 - Sep 2, 2016 om 00:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar het is verder wel een wonderlijk verhaal. Die regenpijp zit aangesloten op het riool, maar het riool kan niet verstopt zijn, want anders zou na badderen of toiletgebruik ook het water en meer in de kelder moeten lopen. Dus blijkbaar is het simpel de koppeling van die regenpijp op het riool.

En die aansluiting zit uiteraard vlakbij het huis, dus daar hoeft maar in principe een klein putje voor gegraven te worden.

Dus neem contact op met de buren, leg het probleem uit, en zeg dat er werkzaamheden verricht moeten worden in hun tuin. Zo simpel is het.

tijger1
door tijger1 - Sep 2, 2016 om 00:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit staat er in de wet.

Artikel 56
Wanneer het voor het verrichten van werkzaamheden ten behoeve van een onroerende zaak noodzakelijk is van een andere onroerende zaak tijdelijk gebruik te maken, is de eigenaar van deze zaak gehouden dit na behoorlijke kennisgeving en tegen schadeloosstelling toe te staan, tenzij er voor deze eigenaar gewichtige redenen bestaan dit gebruik te weigeren of tot een later tijdstip te doen uitstellen.

audb
door audb - Sep 2, 2016 om 15:28
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Uw buren moeten mee werken om verdere schade te voorkomen maar als bv de boom gekapt moet worden en het blijkt dat deze geen schade heeft toe gebracht aan de afvoer dan zou deze vergoed moeten worden maar blijken de wortels wel de afvoer hebben beschadig dan moeten de buren deze schade aan u of aan uw verzekering vergoeden en hoeft u verder geen schade vergoeding te betalen.

Willen de buren niet mee werken aan de herstel dan kan u hun aansprakelijk stellen voor de evt verdere schade en zou u aan de kanton rechter moeten verzoekken om alsnog de werkzaamheden te mogen verichten.

1paul
door 1paul - Sep 2, 2016 om 15:30
3164 Antwoorden / 0 Vragen

ten eerste, dis is zeer waarschijnlijk NIET uw regenpijp maar een gezamenlijke afvoer van de dakgoot die OOk het regenwater af laat voeren van uw buren, dus uit de dakgoot die bij hun zit, ook dit water zal via deze regenpijp afgevoerd worden, het is dus een gezamenlijk probleem naar de grootste waarschijnlijkheid.

als u overlast heeft is dit naar alle waarschijnlijkheid ook zo bij de buren, is dus een gezamenlijk belang ook om dit op te lossen, zeker als de regenpijp de veroorzaker is, zoals al eerder opgemerkt kan zomaar zijn dat de regenpijp uit het Y_stuk geschoten is al is dit niet met zekerheid te zeggen hiervandaan...

als u eerst een inspectie wilt naar de oorzaak met een cameraatje kunt u een klein gaatje in deze pijp boren om daar de camera naar binnen te laten gaan, deze is later vrij simpel weer op te vullen, doe dit wel aan de zijkant, simpel voor het zicht...

mocht het zo zijn dat de buren nergens aan willen meewerken, ga dus wel dat gesprek aan, leg dan alles vast, welke schade u al heeft maar vooral ook welke schade er later nog bijkomt, stel ze hiervoor aansprakelijk in een aangetekende brief en vraag vervangende toestemming aan bij de rechter om t=de tuin te mogen betreden, stel in deze aanvraag ook dat de buren veroordeeld worden in de helft van de kosten...

ph
door philip36 - Sep 2, 2016 om 16:05
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Het is toch niet logisch dat de architect of aannemer van de huizen, de riolering van een huis in andermans tuin gaat leggen.
Bij problemen met de riolering moet je dan altijd de buren toestemming vragen.

Zoals al eerder gezegd, lijkt me dat de erfgrenzen gewoon 2 rechte lijnen zijn en niet de voortuinaanleg volgt.
Zeer waarschijnlijk hebben uw buren een stukje voortuin op uw grond.

Misschien dat een kadastrale kaart enig uitsluitsel kan geven, €1,50 in de webwinkel vh. kadaster of ga langs bij het kadaster.
U zou ook een kadastrale kaart bij uw eigendomsbewijs kunnen hebben.

capteam
door capteam - Sep 2, 2016 om 16:09
44 Antwoorden / 0 Vragen

Zou het kunnen dat de wortels van die nieuwe boom nu dwars door de regenpijp gegroeid zijn?

er
door erky - Sep 2, 2016 om 16:10
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Nora,

Er zijn enkele zaken die onderzocht moeten worden wil je er zo goed mogelijk uitkomen. Als jullie afvoer uiteindelijk aansluit op het riool dat loopt door de tuin van de buren ben jij aansprakelijk voor de kosten. Zijn de buren ook op die zelfde rioolpijup aangesloten dan zijn de onkosten voor reparatie van het riool voor jou en de buren. Zit de fout (het lek) in de koppeling van de regenafvoer aan de rioolpijp dan durf ik geen uitspraak te doen. Is de rioolpijp beschadigd door werkzaamheden in de tuin van de buren of de boom in de tuin van de buren dan wordt het ook een kwestie waar de buren aansprakelijkheid hebben.

Als ik in zo'n situatie was zou ik bellen met mijn verzekering (opstal) en vragen hoe zij dit willen (laten) aanpakken. Overigens is het wel zo dat als het jou pakkie-an is dan mag je (laten) graven in de tuin van de buren, zij zijn namelijk verplicht om jou of een reparerend bedrijf toegang te verschaffen. Het is natuurlijk wel zo dat de plantjes weer terug gezet moeten worden of het gras hersteld met plaggen. Soms is er na een half jaar weer gedoe, omdat er planten dood zijn gegaan. Alleen al daarom zou ik eerst contact opnemen met de verzekering.
Het is trouwens wel beter dat je de buren laat weten dat er iets aan de hand is, mocht de verstandhouding slecht zijn, dan kan dat toch ook met een briefje (waarvan je de kopie bewaart).

Succes!
Erky