elenay
door elenay Jan 4, 2011 om 16:11
Vrije tijd & tuin

Overtreding van wetten.

Beste collegae,

Dat het rookverbod grootschalig aan de laars wordt gelapt in café's was mij al duidelijk.
Maar gisteren zou ik uit eten en wilde naar een restaurant waar ik al vaker heen was geweest. Nu wist ik niet of die maandag open waren en zocht dus hun telefoonnummer op hun website, Ineens zag ik onder hun website een reactie van een bezoeker staan, die vond dat ze daar heerlijk had gegeten, maar dat haar avond bedorven werd door het gerook.

Dus ik naar dat restaurant bellen om te vragen of ze open waren en vroeg tegelijkertijd van of er ook werd gerookt.

En dit was het antwoord:

"Ja mevrouw, als iedereen zijn eten op heeft dan mogen de klanten roken."

Dus ik zei van, Maar niet iedereen heeft zijn eten tegelijkertijd op en een restaurant hoort rookvrij te zijn.

Hun antwoord:

Het is niet anders mevrouw!!!!!!!!!!

Dus ik bel het VWA waar je een klacht in kunt dienen en vroeg of er ook iets veranderd was, omdat hier zo openlijk voor wordt uitgekomen.

Nee, er was niks veranderd, maar het was hun wel bekend dat velen de regels aan hun laars lappen.

Wat hebben we nu aan regels als toch de meeste zich er niet aan houden?

Ik heb een eenrichtingsbord voor mijn woning staan en zie dat iedereen dat bord negeert. Zelfs de politie, brandweer en ziekenauto. Dit gemeld bij de politie......Het is niet anders mevrouw, iedereen rijdt die straat in. De pers opgebeld....die belde de politie.....het is niet anders, kunnen we niks aan doen.

Waar zijn we nu in hemelsnaam in Nederland mee bezig?
En er komen alleen nog maar meer regels bij.
Heet dit nu werk creëren of mis ik hier iets?

978 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 4, 2011 om 16:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

......Dus ik bel het VWA waar je een klacht in kunt dienen ......

Klacht indienen, terwijl je er niet eens een voet over de drempel hebt gezet?

ve
door verwijderd - Jan 4, 2011 om 16:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, dat is nu Nederland. Wist je toch allang, regels zijn om overtreden te worden in veel gevallen. Men volgt eerder de eigen belangen dan de regels. Zo "geëmancipeerd" zijn we inmiddels. Gaat natuurlijk niet altijd op. Maar de enkeling moet zich desgewensd wél kunnen verantwoorden.

ve
door verwijderd - Jan 4, 2011 om 16:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als er iemand gaat roken en de eigenaar geen maatregelen neemt gewoon een stinkbom pakken en stuk trappen.....

U mag zelfs weg lopen zonder te betalen want ze kunnen U niet verplichten in de rook te zitten en dat zal wel erg duur voor hun worden.

Verder ben ik zelf tegen het algemene rookverbod, ik had liever een andere regeling gehad.
Rookvrije horeca 6% BTW,
Rest 19% BTW
en dan kunnen we kiezen, en net als niet roker vroeger nergens welkom waren is het nu andersom ook niet perfect.

ve
door verwijderd - Jan 4, 2011 om 16:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

.....U mag zelfs weg lopen zonder te betalen want ze kunnen U niet verplichten in de rook te zitten en dat zal wel erg duur voor hun worden......

Maar wel eerst het eten opeten blijkbaar? Dan hebben we ineens geen last van de rook, maar pas als de rekening komt????

ve
door verwijderd - Jan 4, 2011 om 16:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Birdies ik belde het VWA zoals je kon lezen met de vraag of er iets was veranderd, kan toch? Klacht heb ik niet ingediend. Die mevrouw die de reactie onderaan die website schreef, hadden ze een gratis glaasje drinken aangeboden en dat had ze geweigerd, want daar was haar probleem niet mee opgelost. Ze ging er dus niet weer naartoe.

Ik vind het wel een crime dat je schijnbaar nu eerst moet vragen of je rookvrij zit, terwijl ik van de veronderstelling uitging, dat restaurants rookvrij behoren te zijn.

Los daarvan kun je er goed eten, maar ik ga er dus nu ook niet meer naar toe als Carapatiënt zijnde.

ve
door verwijderd - Jan 4, 2011 om 16:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo elenay,

Dat is allemaal erg frustrerend.
Gelijk hebben is blijkbaar iets anders dan gelijk krijgen.
Maar het is natuurlijk van de gekke dat je van de bevoegde instanties nul op het rekest krijgt.
Als er regels ingesteld zijn moeten die ook gehandhaafd worden!

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Jan 4, 2011 om 16:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

.......Als er regels ingesteld zijn moeten die ook gehandhaafd worden!........

Zou misschien moeten, ja maar waar mensen zijn, worden regels nu eenmaal overtreden. De staatskas vaart er overigens wel bij.

Info over rookverbod in de horeca: klik hier

Overigens houdt 80-90% van de horeca zich wel aan de regels.

ve
door verwijderd - Jan 4, 2011 om 16:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

birdies schreef op dinsdag 4 jan 2011, 16:49: .......Als er regels ingesteld zijn moeten die ook gehandhaafd worden!........

Zou misschien moeten, ja maar waar mensen zijn, worden regels nu eenmaal overtreden. De staatskas vaart er overigens wel bij.

Info over rookverbod in de horeca: klik hier

Overigens houdt 80-90% van de horeca zich wel aan de regels.

Birdies de link klopt niet.....>>

ve
door verwijderd - Jan 4, 2011 om 17:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

elenay

We leven nu eenmaal in een land waar alles mag en kan ondanks de vele regels. Hoe meer regels, hoe leuker het is om je er niet aan te houden.

ReadAC.

ve
door verwijderd - Jan 4, 2011 om 17:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

invalide schreef op dinsdag 4 jan 2011, 16:29: Als er iemand gaat roken en de eigenaar geen maatregelen neemt gewoon een stinkbom pakken en stuk trappen.....

U mag zelfs weg lopen zonder te betalen want ze kunnen U niet verplichten in de rook te zitten en dat zal wel erg duur voor hun worden.

Stinkbommetjes gooien doe je als je 11 bent....

Weglopen? We zijn hier niet in Ruland?

Kortom: je bent weer ernstig de weg kijt!

Misschien is er nog een fraaie deskundige aanwezig die een fraaie oplossing heeft...?

ve
door verwijderd - Jan 4, 2011 om 17:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik begreep uit het verhaal van de VWA is dat dit alle shun bekend is, maar dat het dweilen met de kraan open is dus, want men tekt zich er dus niks van aan.

Nou, dan zou ik zeggen laat die wetten maar, want dit schiet zo ook niet op.

ve
door verwijderd - Jan 4, 2011 om 17:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

@elenay: poging nr. 2: klik hier

ve
door verwijderd - Jan 4, 2011 om 17:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja birdies die informatie die ken ik en juist daarom snap ik dus niet dat in zo'n groot restaurant niet gewoon een rokersruimte is. Dat hadden ze wel in dat restaurant waar ik gister zat, dat kleiner is. En wat me het meest verbaasde is dat ze gewoon telefonisch aangeven dat er gerookt mag worden. Het VWA zou er dus bij wijze van spreken niet eens meer naar toe hoeven, ze geven zo al toe, smile

ve
door verwijderd - Jan 7, 2011 om 16:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het blijven roken in situaties waarin dat verboden is geeft ten eerste al heel sterk aan dat het credo "daar komen we samen wel uit" jarenlang een doodlopende weg is geweest.

quote: Rookvrije horeca 6% BTW,
Rest 19% BTW
Leuk idee, maar dat werkt niet, want men profileert zich dan gewoon als rookvrije horeca. Immers, dat is nou net het probleem, het mag niet en ze doen het toch, zonder toezicht eigenaar.

quote: Weglopen? We zijn hier niet in Ruland?

weglopen / blijven is natuurlijk de enige remedie...

totdat het verboden wordt. Dan moet de toezichthouder (hier de VWA) optreden.
Dat die niet (meer) optreedt is vreemd.

De TS ergert zich niet zozeer aan het rookverbod, maar aan allerlei regels die niet meer nageleefd worden. Ik kan mij hierin wel vinden.
Bedenk wel: het is pas verboden als er ook naleving is