wi
door willyg Mar 13, 2014 om 11:10
Vrije tijd & tuin

Robomow - dure herstelkosten - fabrieksfout

Robomow RM200 dd 18/06/09 gekocht.ad ca.950,--. en 4 zomerseizoenen gebruikt.
Vorig seizoen maakten de aangedreven wielen dusdanige herrie, dat wij het automatische maaien moesten staken. (Bij fabrikant was dit een bekend probleem voor dit model).
Reparatie zou ca. 450,-- euro bedragen, aangezien er ook een nieuw moederbord nodig zou zijn omdat de oude niet paste op de reparatie-set (reparatie-set = 250,-- nieuw moederbord = 200,--).
Importeur verwijst naar verkoper; verkoper kan alleen op onze kosten het probleem verhelpen.
Beiden wijzen op garantie-termijn, maar zelfs van een wasmachine verwacht je een langere levensduur.
Kan dit zomaar????

3208 6 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ne
door nedcro - May 25, 2014 om 22:34
1 Antwoorden / 0 Vragen
0

Nee, de verkoper heeft het mis !

U heeft wettelijk recht op een deugdelijk product.
Volgens Europese regelgeving in gevallen als dit, mínimaal twee jaar.
Echter, omdat het niet een paar schoenen betreft (want die slijten) maar een product waarvan U in redelijkheid een langere levensduur mag verwachten (zoals een wasmachine e.d. of uw Robomaaier), heeft de verkoper de plicht dit voor U op te lossen.
Zie bijv. http://www.consuwijzer.nl/thema/garantie.
Ook raad ik U aan op internet nog eens de regels te lezen, zodat U niet met ee kluitje in het riet/gras wordt gestuurd.
En als de fabrikant inmiddels een technisch probleem heeft erkend, wordt het nog helderder.
Met vriendelijke groeten vanuit Kroatie, Pim de Vos (svinisce.blogspot.com).

alfatrion
door alfatrion - May 25, 2014 om 23:31
1659 Antwoorden / 1 Vragen
0

Nee, de verkoper heeft een wettelijke verplichting om u een deugdelijk product te leveren (art. 7:17 BW). Wanneer de verkoper hierin tekortschiet, zoals hier is gebeurt, dan heeft u recht op kosteloos herstel of vervanging (art. 7:21 lid 4 BW). Deze verplichting moet de verkoper kosteloos uitvoeren (art. 7:21 lid 2 BW). De verkoper mag daarom geen vergoeding verlangen voor het gebruik van het ondeugdelijke product (Quelle arrest). Van dit alles mag niet in uw nadeel worden afgeweken (art. 7:6 BW). Laat u zich dan ook niet afschepen met het verhaal dat u zelf een deel zou moeten betalen omdat u het product als vier jaar heeft kunnen gebruiken.

tijger1
door tijger1 - May 25, 2014 om 23:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

De wettelijke garantie van twee jaar is in Nederland niet van toepassing. En als u vorig jaar al een probleem had met die machine had u dat toen moeten aankaarten. U kunt nu nog slechts op een beetje coulance hopen.

Dat ding heeft het karen goed gedaan, dus was wel degelijk deugdelijk. Maar alles slijt en heeft zijn onderhoud modig.

alfatrion
door alfatrion - May 25, 2014 om 23:58
1659 Antwoorden / 1 Vragen
0

Nederland is, als lidstaat van de Europese Unie, verplicht om de consumptierichtijn te implementeren in haar wetgeving. Nederland heeft slechts de vervaltermijn van twee jaar niet overgenomen. Derhalve is de wettelijke garantie van tenminste twee jaar ook in Nederland van toepassing.

=tijger1 schreef op zondag 25 mei 2014, 23:37: Dat ding heeft het karen goed gedaan, dus was wel degelijk deugdelijk. Maar alles slijt en heeft zijn onderhoud modig.

De wetgever heeft nu juist geen vervaltermijn opgenomen omdat de ondeugdelijkheid van een product zich ook vele jaren later kan openbaren. Een product is ondeugdelijk wanneer het niet over de eigenschappen bezit die de koper gerechtvaardigd mocht verwachten. De koper mag in beginsel verwachten dat het product de kwaliteit en prestaties bied die voor producten van het zelfde soort normaal zijn (art. 2 lid 2 sub d richtlijn 99/44/EG). Dit product bood die kwaliteit niet omdat het een erkent productiefout heeft. Dus is het ding ondeugdelijk.

wi
door willyg - May 27, 2014 om 09:57
3 Antwoorden / 1 Vragen
0

Bedankt lieve mensen, ik ga met deze informatie aan de slag.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 27, 2014 om 10:33
16957 Antwoorden / 202 Vragen
0

Met name alfatrion@: let op! Wel is waar is de consumentenwetgeving van toepassing naast ook het conformiteitsbeginsel (zie BW art 17 en verder) maar gelet op het gegeven dat de machine 4 jaar oud is mag er wettelijk rekening worden gehouden met afschrijving. Daarnaast geldt m.i. ook dat het mankement al meteen bij het ontdekken had moeten worden aangekaart bij de verkoper.

Dat er sprake is van een erkende fout kan een rol spelen om de afschrijving verminderd te krijgen.

Er is echter iets dat ik niet begrijp: herrie bij aangedreven wielen, dus een kennelijk technisch probleem, zou vervanging van een moederbord moeten betekenen (= electronica)?

Waarom is het hier geen kwestie van het vervangen van de aangedreven wielen?

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Ka
Karina Kamp - Sep 28, 2024 om 13:47
Computers & telefonie

(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten

Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma ... Lees meer

jane55
jane55 - Sep 23, 2024 om 12:04
Geldzaken & recht

Verkeerde Lounge bank geleverd

Op 12 september, na 3 maanden wachttijd werd mijn bank bezorgd, helaas de verkeerde.
Direct doorgegeven aan het bedrijf, het zou uitgezocht worden, daarna nog verschillende keren gebeld, tot nu toe, 11 dagen verder, nog geen resultaat.
Wel werd er gezegd dat als zij de bank opnieuw gaan bestellen ik er weer 3 maanden op moet wachten.
Mijn vraag is, kan ik de koop ontbinden, omdat ik ... Lees meer

Ka
KassaTim - Sep 25, 2024 om 22:43
Geldzaken & recht

Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?

Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",

Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.

Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee ... Lees meer