ha
door hanna 91 May 18, 2010 om 16:28
Vrije tijd & tuin

Roest

hoe verwijder ik roest plekken uit een betonnen tegel van het balkon,,de roest plekken zijn ontstaan door zinken /metalen bloembakken,heb van alles geprobeerd niets helpt .

82247 8 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 19, 2010 om 03:24
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Hanna,

Al 1:2 verdund zoutzuur geprobeerd in te borstelen?

Waarschuwing:
Rubber handschoenen en oude schoenen of laarzen aan en bril op!
Zuur in water gooien en niet water in zuur!

Hardware ERror MAN.

knolselder
door knolselder - May 19, 2010 om 13:10
16 Antwoorden / 0 Vragen

Ha Hanna,

Als het advies van hardware errorman niet helpt (en hij geeft doorgaans zeer goede adviezen) bereid je dan maar voor op een leven met roestvlekken in je balkontegel... Beton is poreus materiaal en zoutzuur tast het beton enigszins aan. Als je mazzel hebt bijt het wat beton inclusief roest weg, maar de kans is niet ondenkbeeldig dat je dan weer met een uitgebeten vlek van het zoutzuur blijft zitten. Roest is een van de lastigst verwijderbare vlekken. De hele tegel vervangen lijkt me de meest doeltreffende oplossing, óf zet er gewoon wat anders op, of verf hem in een vrolijke kleur betonverf...
Succes!
Knolselder.

sypko
door sypko - May 19, 2010 om 13:50
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Hanna

Voordat je nu halsoverkop naar de hobbywinkel rent, kijk eerst eens in je koelkast. Als het een beetje meezit vind je daar een fles cola. Cola, en vooral warme cola, werkt uitstekend tegen roestvlekken omdat er citroenzuur en fosforzuur in zit. Die zuren zijn weliswaar niet zo agressief als zoutzuur, maar ze werken op een andere en veel efficiëntere manier op de roestvlekken in. Je zult de behandeling misschien een paar keer moeten herhalen en even geduld moeten oefenen, maar de vlekken gaan eruit. Heb je geen cola, dan werkt ook citroensap erg goed. Succes ermee.

Sypko

fo
door foefr - May 19, 2010 om 14:02
14 Antwoorden / 0 Vragen

ik zou zeker geen zoutzuur nemen, als er ijzeroxide reagert met zoutzuur krijg ijzerchloride , dit vlekt nog harder en krijg je nergens meer uit.
Met ijzerchloride worden printplaten ge etst daarvan weet ik dat die vlekkern er nooit meer uit gaan.

jo
door joosterlaar - May 19, 2010 om 14:18
2 Antwoorden / 1 Vragen

roestvlekken kun je goed verwijderen met oxaalzuur (maar of dit nog te verkrijgen is ?? ) het ontstane ferrooxalaat is met water verder te verdunnen.
oxaalzuur is minder agressief als het genoemde verdunde zoutzuur

kassavara
door kassavara - May 19, 2010 om 14:34
2 Antwoorden / 1 Vragen

Gebruik hiervoor Sintmarc; te verkrijgen bij de Gamma en de Praxis.

keessie1
door keessie1 - Apr 2, 2012 om 01:07
138 Antwoorden / 9 Vragen

En weleens waar 2 jaar later, maar ik heb het zelfde probleem door de zinken metale bloembakken.

Heb je een middel of methode gevonden.

HG adverteerd met een middel, maar ik heb slechte ervarinegn met de werkzaamheid van HG.

Heb je nog een tip voor me?

Alvast bedankt.

Groetjes Keessie

jb
door jb1986 - Apr 2, 2012 om 07:23
33 Antwoorden / 1 Vragen

Als je het wil verdoezelen kan je erover heen verven met de rest erbij Betonverf.
Dan zie je het ook niet meer bij meeste mensen zie je ook een witte balkon.
Of je kan er een leuke kleur van maken is het vrolijk met de bloemen.
Zit het er alleen lichtjes boven op kan je het proberen weg te schuuren.
Zelf nooit gedaan alleen met natuursteen maja alles kan je proberen.
Het is bijde een steen soort maar steen.
Anders het roest gedeelte zien te verweideren of de tegel zelf.
En een nieuwe plaatsen dan maar metselen.

Bij metaal is het makkelijker te verwijderen en te behandelen.
Mischien dat je middelen heb ook om steen te behandelen ik weet het niet.
Maar je kan het vragen bij een bouwmaterialen zaakje.
Daar hangen meestal bouwvakkers en aannemers rond.
Sommige geven wel antwoord en sommige niet vraag het ze gewoon.
Nee heb je ja kan je krijgen