da
door danny ouwe Jan 18, 2011 om 16:54
Vrije tijd & tuin

Ruilen voor een niet werkende sjoelbak.

Geachte heer/vrouw

Ik heb met de kerst een kado gekocht bij de bartsmit in nootdorp. Het gaat hier om een sjoelbak met kerst gingen we de sjoelbak uitpakken om er met de kinderen tespelen.
moetsten we hem eerst invettten met pledgs.
wij na de kerstdagen dat gedaan maar de sjoelstenen komen niet verder dan 30 cm op de baan de baan is testroef en gemaakt van verkeerd hout.
wij naar bartsmit om tevragen of ze met ons wouden sjoelen.
dat deden ze. zij kwamen ook niet verder dan 30cm.
Ik wou een tegoed bon maar ik was de bon kwijt. maar had wel een bank afschift meegenomen. met allegegevens van tijd transactie enz enz. maar een tegoed bon nee dat niet we moeten een bon hebben.zeiden ze.

Ze geven in de winkel toe dat het produkt niet werkt.
Ik verwacht als ik iets koop (een sjoelbak daar kan toch niets aan mis zijn zou je denken maar dat kan wel.) dat het werkt.

Wat moet ik doen? ben al div keren naar de winkel geweest en telefoontjes en brieven gepleegd met bartsmit nederland. Maar nog steeds geen tegoed bon.

22239 32 Rapporteer

erik008
door erik008 - Jan 18, 2011 om 17:06
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Wie heeft je vertelt dat je de bak in moet vetten met pledge?

Lees dit eens.....

rj
door rjw - Jan 18, 2011 om 17:16
3280 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=erik008 schreef op dinsdag 18 jan 2011, 17:06]Wie heeft je vertelt dat je de bak in moet vetten met pledge?

Lees dit eens.....

Ik heb ook een sjoelbak van Bart Smit en heb die inderdaad met aardappelmeel bewerkt. Sindsdien glijden de stenen fantastisch. Je kan nu veel subtieler gooien omdat je niet met volle kracht die stenen hoeft te smijten.

Ik heb overigens al diverse sjoelbakken gekocht in mijn leven en nooit stond er in de handleiding dat je aardappelmeel moet gebruiken. Het lijkt wel of de sjoelexperts dat een beetje voor zichzelf willen houden ;-)

marcel75
door marcel75 - Jan 19, 2011 om 12:14
5124 Antwoorden / 4 Vragen

[edit redactie]

Een klacht indienen bij het hoofdkantoor kan wellicht helpen. U staat in uw recht. Bart Smit moet een goed product leveren en blijkbaar niet gedaan. U moet Bart Smit wel eerst in de gelegenheid stellen het gebrek te verhelpen. In de regel krijgen ze daar 3 kansen voor.

in
door ingridnala - Jan 19, 2011 om 12:34
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik strooi altijd een beetje talkpoeder op de sjoelbak, werkt prima. Misschien de eerste keer een beetje meer gebruiken, later is alleen een beetje op het beginstuk een prima manier om de bak bij te werken als hij te stroef geworden is.

oo
door ookalniet - Jan 19, 2011 om 12:54
12 Antwoorden / 7 Vragen

bij ons hielp siliconenspray ook erg goed, al mag dat van de expert blijkbaar niet. ik heb geen last gehad van vettigheid door de spray.

overigens is een bankafschrift ook voldoende om aan te tonen dat je het daar hebt gekocht, voor zover ik weet.

vu
door vugteveen - Jan 19, 2011 om 12:58
5 Antwoorden / 0 Vragen

Jammer dat je hem niet kunt ruilen.
Maar ik heb wel een ideee hoe het komt dat de sjoelstenen niet ver komen.
Vroeger bij ons thuis ( dan heb ik het over de zestiger jaren ) deed mijn vader er altijd TALKPOEDER op. Dat gebruik je ook bij baby's.
Beslist geen oliehoudend middel gebruiken, dus helemaal GEEN PLEDGE !
Wat je nu moet doen is proberen met bijvoorbeeld THINNER, de sjoelbak weer te ontvetten en dan met zeer fijn schuurpapier aaien over de baan.
En dan weer insmeren met talkpoeder. Denk ook aan de stenen, die hoef je alleen maar even met fijn schuurpapier schoon te maken ( beide kanten )
Tevens moet je ook an de opvang-bakken denken, die mogen ook niet vet zijn.
SUCCES !!!!!

gratisrijden
door gratisrijden - Jan 19, 2011 om 13:14
226 Antwoorden / 8 Vragen

Hout heeft de eigenschap, dat er kleine vezeltjes rechtop gaan staan, wanneer je er een middel op aanbrengt. Gebruik een fijn schuurpapiertje om ze te verwijderen. Dit is gewoon normaal gedrag van het materiaal hout.

ha
door hansuitw - Jan 19, 2011 om 13:15
3 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben blijkbaar wel een sjoelbak met de juiste gebruiksaanwijzing gehad.
Aardappelmeel strooien en uitwrijven met een droge doek staat in onze gebruiksaanwijzing.
(werkt prima en kost bijna niks en de sjeolbak blijft heel lang goed glad)
Gebruik nooit olie of een ander vettig middel om de bak gladder te maken, dit werkt namelijk niet.
(staat ook heel duidelijk aangegeven in diezelfde gebruiksaanwijzing).
Kortom je hoeft niet terug naar de Bart Smit, maar even naar de supermarkt voor een pakje aardappelmeel.

di
door diabeetje - Jan 19, 2011 om 13:23
6 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn vader heeft op een sjoelvereniging gezeten en daar werden de bakken met een beetje peper bestrooid...
Wij hebben zelf een wedstrijdbak en zodra die stroef begint te worden of al een tijdje niet is gebruikt, strooien we er een beetje peper op.
Het werkt perfekt...

kooikers
door kooikers - Jan 19, 2011 om 13:51
43 Antwoorden / 0 Vragen

Onze Homas sjoelbak hebben we altijd in de was gezet, heel licht, de schijven idem. Na veel gebruik krijg je op de schijven was wasresten en moet je ze even schoon maken. Dit deden we vroeger en nu de kleinkinderen sjoelen er nog steeds op, op die bak die inmiddels rond de 40 jaar oud is en in die jaren regelmatig weer in de was gezet is. De schijven vliegen dan bijna om je oren zo hard glijden ze. Vroeger zette iedereen ze in de was binnen onze familie en kennissen.

lenyenfred
door lenyenfred - Jan 19, 2011 om 14:19
93 Antwoorden / 8 Vragen

Beste Danny,
Bij een andere omroep als de VARA (dus Tros), laten ze op de TV altijd zien, dat je met de tas van Tros-Radar WEL goed geholpen wordt.
Jammer, dat dit nodig is bij veel winkeliers.
Natuurlijk moet je de leverancier de kans geven, maar als die al zeggen, het werkt niet, dan is dat aanleiding om het product te retourneren.
Heb een keer gehoord van een sjoelvereniging, dat je gewoon BLOEM moet gebruiken.
Niet te veel, want anders remt het weer af.
Veel succes en hopelijk toch nog veel spelplezier.

li
door lindasr - Jan 19, 2011 om 14:33
5 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou niet op hoge poten naar de bart smit gaan maar naar de persoon die verteld heeft van de pledge. De bak doet het niet van wegen de pledge en om jezelf een afgang te besparen zou ik eerst eens gaan kijken hoe de pledge te verwijderen. Doe dit wel voor zichtig er is namelijk niets zo slecht voor hout als was op lak ga er ook niet met schuurpapier over heen. Het papier slibt dicht en in erger gevallen hou je blijvend schade over aan je bak. Ik denk dat heel veel poetsen met een wollendoek het beste is er bestaan wel middeltjes maar ik ben bang dat die in het geval van een sjoelbak meer schade aanbrengen. Dus flink poetsen en dan aardappelzetmeel er op strooien en dit goed uitwrijven over de bak. Gebruik beslist geen meel, maizena of talkpoeder dit werkt even goed maar op de lange termijn toch echt minder. Eigenlijk staat tegenwoordig in elke gebruiksaanwijzing van een sjoelbak dat het moet met aardappelzetmeel. Staat er wat anders in en staat hierin van de pledge ja ga dan terug naar de winkel.

he
door henri1942 - Jan 19, 2011 om 14:37
43 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Danny Ouwe,

Ja dat is balen als je op Internet kijkt onder de kop spelregels voor sjoelen dan vindt je daar niet alleen de officiële spelregels maar ook dat je de sjoelbak licht in moeten poederen met zetmeel.

Ik kan je verzekeren dat dit beslist werkt, ik bezit ook een nieuwe bak die onvoldoende glijeigenschappen had. Na het licht inpoederen met aardappel zetmeel en met een zachte wollen doek verdelen over het eerste gedeelte van de bak glijdt alles als een zonnetje.
Bovendien een ZEER GOEDKOOP product en advies.

Nooit een olie achtig smeermiddel gebruiken. hout is immers poreus en de olie trek zeker in de schijven. Een dergelijk advies is dan ook waardeloos.

Succes

henri1942

jansje
door jansje - Jan 19, 2011 om 14:39
131 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=ingridnala schreef op woensdag 19 jan 2011, 12:34]Ik strooi altijd een beetje talkpoeder op de sjoelbak, werkt prima. Misschien de eerste keer een beetje meer gebruiken, later is alleen een beetje op het beginstuk een prima manier om de bak bij te werken als hij te stroef geworden is.

zo deden wij vroeger onze sjoelbak thuis ook altijd behandelen, talkpoeder boenen ermee, en de sjoelstenen vlogen bekant door het raam zo glad

poltol
door poltol - Jan 19, 2011 om 14:54
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Wat vreemd dat Danny niet reageert op al deze zeer goede raad.
Leek mij toch een assertief type.
Mogelijk zijn fout ingezien?

Staat hij nu in de garage te schuren en zetmeel te strooien?
Of doet de bak het nu wel heel goed en is er een ruit gesneuveld?
Zou het graag eens horen.

En misschien kan Bart[je] de gebruiksaanwijzing aanpassen, of er een zakje meel bij in sluiten.

Vr.gr. poltol

li
door lindasr - Jan 19, 2011 om 15:29
5 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 19 jan 2011, 15:04]Op een bankafschrift staat toch niet WAT je gekocht hebt.
Je bewijst er weinig mee.
Andere artikelen van Bart Smit samen opgeteld kunnen wel op hetzelfde bedrag uitkomen.
In bijna alle winkels hangt een bordje : zonder bon wordt niet geruild.
Kortom ; je kunt niet bewijzen dat de sjoelbak bij Bart Smit vandaan komt.
Ik heb een fraai houten kistje waarin ik meteen de bonnetjes doe van een aanschaf, dat voorkomt dit soort taferelen.

Met een gezin heb je dan enkele dekenkisten nodig en volgens mij is het inderdaad zo dat je bankafschrift ook geldig is.
Winkels schrijven zoveel op bordjes helaas gaat het meestal tegen het recht van de consument in. En mag het ook niet wat er staat. Er bestaat iets wat men de wet noemt en alleen die is geldig. Winkels willen niet dat je bij hun terug komt met niet werkende producten omdat dat lastig is het liefst sturen ze je door naar de fabrikant maar helaas je bent niet met de fabrikant een overeenkomst aangegaan maar met de winkelier.
En dan kijk eens na een poosje naar die leuke bonnetjes van je juist helemaal vervaagd, ja de winkelier wil ook nog eens dat je ze thuis even scant of kopieert.

re
door rene17 - Jan 19, 2011 om 15:37
106 Antwoorden / 3 Vragen

Pledge kan geen kwaad.
De sjoelbak is van hout en kan dus tegen een beetje was. Je moet wel spuitbus gebruiken met bijenwas. Dit product is een stuk natuurlijker en dus beter voor het hout.
De bak beslist niet opschuren, zoals eerder is gesuggereerd !
De sjoelbakken van Homas zijn gewoon de beste keus. De bodems van Homas zijn gladder, zodat de stenen beter glijden.

ja
door jank - Jan 19, 2011 om 15:41
168 Antwoorden / 8 Vragen

Zag recent een promotiefilmpje op tv, Iemand wilde ook zonder bon ruilen/terugbrengen. Toen dit geweigerd werd, zette de klant een tas met de opdruk RADAR op de toonbank. Ruilen was geen enkel probleem. Misschien een optie?
Maar even serieus, een mailtje naar ANS, Algemene Nederlandse Sjoelbond, zal u wellicht een correct antwoord cq behandelingsvoorschrift opleveren.

sira
door sira - Jan 19, 2011 om 15:54
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Zoals sommigen al hebben gezegd: talkpoeder werkt uitstekend, de schijven glijden perfect. Uitwrijven is niet eens nodig, Meteen gaan sjoelen of met een sjoelschijf de talkpoeder over de bak verspreiden. De talkpoeder kan zo vaak als nodig herhaald worden.
En mocht de sjoelbak in een wat vochtige ruimte opgeborgen worden, talkpoeder neemt ook nog vocht op.

Groet,
Sira

ma
door margave - Jan 19, 2011 om 16:38
6 Antwoorden / 2 Vragen

Strooi peper in de bak en je stenen vliegen over de sjoelbak!!!
Wordt ook gedaan voor wedstrijden.
Succes

j.
door j.m.h - Jan 19, 2011 om 16:46
1 Antwoorden / 0 Vragen

De kwaliteit van de stenen is ook erg belangrijk.
Er bestaan hardhouten sjoelschijven met een beetje hol glijvlak, die hebben een veel lagere glijweerstand.

hellyfax
door hellyfax - Jan 19, 2011 om 17:31
1 Antwoorden / 1 Vragen

Geen stijl dat u zo wordt behandeld wordt, maar het idee is er al geschreven:
gebruik een talkpoeder! Dat deden wij vroeger ook altijd, baan wordt super glad!!

ja
door jank - Jan 19, 2011 om 18:03
168 Antwoorden / 8 Vragen

Er zal wel een reden zijn, dat mijn eerdere reaktie een rode duim oplevert. Maar ik heb nog eens even gekeken naar mijn eigen sjoelbak. Geen Bart Smit, geen Homas, maar een Schilte, met een sticker erop:
De enige goedgekeurde wedstrijdbak. Sticker is afkomstig van de door mij al genoemde ANS.
Heb de bak ook toendertijd via de ANS besteld.

littlemissg
door littlemissg - Jan 19, 2011 om 18:11
44 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=rjw schreef op dinsdag 18 jan 2011, 17:16][quote=erik008 schreef op dinsdag 18 jan 2011, 17:06]Wie heeft je vertelt dat je de bak in moet vetten met pledge?

Lees dit eens.....

Ik heb ook een sjoelbak van Bart Smit en heb die inderdaad met aardappelmeel bewerkt. Sindsdien glijden de stenen fantastisch. Je kan nu veel subtieler gooien omdat je niet met volle kracht die stenen hoeft te smijten.

Ik heb overigens al diverse sjoelbakken gekocht in mijn leven en nooit stond er in de handleiding dat je aardappelmeel moet gebruiken. Het lijkt wel of de sjoelexperts dat een beetje voor zichzelf willen houden ;-)

peper wil ook nog wel eens helpen...!!!

littlemissg
door littlemissg - Jan 19, 2011 om 18:13
44 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=rjw schreef op dinsdag 18 jan 2011, 17:16][quote=erik008 schreef op dinsdag 18 jan 2011, 17:06]Wie heeft je vertelt dat je de bak in moet vetten met pledge?

Lees dit eens.....

Ik heb ook een sjoelbak van Bart Smit en heb die inderdaad met aardappelmeel bewerkt. Sindsdien glijden de stenen fantastisch. Je kan nu veel subtieler gooien omdat je niet met volle kracht die stenen hoeft te smijten.

Ik heb overigens al diverse sjoelbakken gekocht in mijn leven en nooit stond er in de handleiding dat je aardappelmeel moet gebruiken. Het lijkt wel of de sjoelexperts dat een beetje voor zichzelf willen houden ;-)

peper wil ook nog wel eens helpen...!!! Hmm die was al gegeven niet gezien

es
door essy - Jan 19, 2011 om 19:58
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=kooikers schreef op woensdag 19 jan 2011, 13:51]Onze Homas sjoelbak hebben we altijd in de was gezet, heel licht, de schijven idem. Na veel gebruik krijg je op de schijven was wasresten en moet je ze even schoon maken. Dit deden we vroeger en nu de kleinkinderen sjoelen er nog steeds op, op die bak die inmiddels rond de 40 jaar oud is en in die jaren regelmatig weer in de was gezet is. De schijven vliegen dan bijna om je oren zo hard glijden ze. Vroeger zette iedereen ze in de was binnen onze familie en kennissen.
Helaas verkopen 'we'bij Bart Smit geen homas-sjoelbakken meer, dus de kwaliteit is niet zo goed als een homas..Maar dat betekent natuurlijk niet dat het niet moet werken. De stenen moeten wel verder komen dan 30cm...

es
door essy - Jan 19, 2011 om 20:06
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=lindasr schreef op woensdag 19 jan 2011, 15:29][quote=wimmi20 schreef op woensdag 19 jan 2011, 15:04]Op een bankafschrift staat toch niet WAT je gekocht hebt.
Je bewijst er weinig mee.
Andere artikelen van Bart Smit samen opgeteld kunnen wel op hetzelfde bedrag uitkomen.
In bijna alle winkels hangt een bordje : zonder bon wordt niet geruild.
Kortom ; je kunt niet bewijzen dat de sjoelbak bij Bart Smit vandaan komt.
Ik heb een fraai houten kistje waarin ik meteen de bonnetjes doe van een aanschaf, dat voorkomt dit soort taferelen.

Met een gezin heb je dan enkele dekenkisten nodig en volgens mij is het inderdaad zo dat je bankafschrift ook geldig is.
Winkels schrijven zoveel op bordjes helaas gaat het meestal tegen het recht van de consument in. En mag het ook niet wat er staat. Er bestaat iets wat men de wet noemt en alleen die is geldig. Winkels willen niet dat je bij hun terug komt met niet werkende producten omdat dat lastig is het liefst sturen ze je door naar de fabrikant maar helaas je bent niet met de fabrikant een overeenkomst aangegaan maar met de winkelier.
En dan kijk eens na een poosje naar die leuke bonnetjes van je juist helemaal vervaagd, ja de winkelier wil ook nog eens dat je ze thuis even scant of kopieert.
Hmm, lastige situatie! De winkelier krijgt ook ópdrachten'van bovenaf.En met de fabrikanten wordt een regeling getroffen dat na een bepaalde tijd hun de garantie overnemen. Dus niet de winkel zelf. Hoe latig dat ook is. En de bonnen zijn inderdaad helaas niet goed genoeg om lang te bewaren. Er wordt tenminste nog netjes gezegd dat het bonnetje gescant moet worden, anders ben je je garantie kwijt... Goed bedoeld dus!! Maar ondanks dat vind ik het slordig dat de sjoelbak niet is terug genomen met het bankafschrift. Het is misschien geen officieel betaalbewijs omdat je het artikel niet kan zien, maar het is goed genoeg om het artikel ermee terug te brengen. Dat is mijn mening!!

berlynhof26
door berlynhof26 - Jan 19, 2011 om 20:10
31 Antwoorden / 22 Vragen

Dag LenyenFred,

Jullie waren mij voor! Ik moet even lachen omdat ik onlangs bij een kassa programma aanwezig ben geweest en daar ook zoiets heb meegemaakt!
De desbetreffende had niet helemaal in de gaten dat ze een tas bij zich had van
Rad@r! De productieleiding zette haar vol de de schijnwerpers en mocht even kort uitleggen waarom ze de tas had meegenomen! Tijdens de uitzending stond de tas achter een brede pilaar!
Maar even terug naar Bartje....! Mijn zoon kocht voor zijn zakgeld een trein met baan. Deed het niet! Gelukkig heeft hij zijn geld terug gekregen maar jammer genoeg staat het treintje nog steeds op de bovenste plank! (ik had een piep klein kruisje op de doos gezet) SSSSST! Opletten dus!!!

wimmi20
door wimmi20 - Jan 19, 2011 om 20:23
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Op een bankafschrift staat toch niet WAT je gekocht hebt.
Je bewijst er weinig mee.
Andere artikelen van Bart Smit samen opgeteld kunnen wel op hetzelfde bedrag uitkomen.
In bijna alle winkels hangt een bordje : zonder bon wordt niet geruild.
Kortom ; je kunt niet bewijzen dat de sjoelbak bij Bart Smit vandaan komt.
Ik heb een fraai houten kistje waarin ik meteen de bonnetjes doe van een aanschaf, dat voorkomt dit soort taferelen.
========================================================

=ookalniet schreef op woensdag 19 jan 2011, 12:54: bij ons hielp siliconenspray ook erg goed, al mag dat van de expert blijkbaar niet. ik heb geen last gehad van vettigheid door de spray.

overigens is een bankafschrift ook voldoende om aan te tonen dat je het daar hebt gekocht, voor zover ik weet.

ft
door ftm - Jan 20, 2011 om 00:58
102 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=vugteveen schreef op woensdag 19 jan 2011, 12:58]Jammer dat je hem niet kunt ruilen.
Maar ik heb wel een ideee hoe het komt dat de sjoelstenen niet ver komen.
Vroeger bij ons thuis ( dan heb ik het over de zestiger jaren ) deed mijn vader er altijd TALKPOEDER op. Dat gebruik je ook bij baby's.
Beslist geen oliehoudend middel gebruiken, dus helemaal GEEN PLEDGE !
Wat je nu moet doen is proberen met bijvoorbeeld THINNER, de sjoelbak weer te ontvetten en dan met zeer fijn schuurpapier aaien over de baan.
En dan weer insmeren met talkpoeder. Denk ook aan de stenen, die hoef je alleen maar even met fijn schuurpapier schoon te maken ( beide kanten )
Tevens moet je ook an de opvang-bakken denken, die mogen ook niet vet zijn.
SUCCES !!!!!

Niet met Pledge? Pledge bevat geen olie maar siliconen.

Maar Thinner??? Dat helemaal niet. Daardoor gaat de blanke laklaag te gronde!!

orgelmuts
door orgelmuts - Jan 23, 2011 om 23:20
632 Antwoorden / 58 Vragen

@Danny,

Hadden ze bij Bart Smit dan aangeraden om de bak met pledge te behandelen?
Raar advies hoor.
Wij gebruiken idd ook altijd peper, het enige nadeel daarvan is echter als je achter de bak staat om de stenen te stapelen dat er dan hele peperwolken opstuiven en je je ongans staat te niezen, hahaha.
Dan lijkt talkpoeder mij inderdaad ook een betere optie, of aardappelmeel, ik heb het zelf nog nooit geprobeert, maar het lijkt me een goede tip.
Succes en sjoel ze!

Vr.gr. Wilma.

li
door lindasr - Jan 24, 2011 om 08:45
5 Antwoorden / 0 Vragen

Er staan inmiddels veel tips voor het insmeren hier waarom wel en waarom niet;

Was/pledge enz. - niet - was moet intrekken in hout en een sjoelbak is gelakt dus het kan niet intrekken en laat dus uiteindelijk een vieze slib achter.
Talkpoeder - niet ideaal - talkpoeder is opzicht niet zo slecht maar de parfum er in kan de lak aan gaan tasten en dan moet je wel erg veel gaan strooien. Busje is wel handig.
peper - ? - geen ervaring mee maar lijkt me erg duur en niet zo prettig om in je neus te krijgen.
Maizena - kan - is niet echt verkeerd maar is nou niet een super glad maker
Aardappelzetmeel - doen - is niet duur glijd goed, geen parfums of andere toegevoegde stoffen