vd
door vdejong Dec 29, 2003 om 09:28
Vrije tijd & tuin

Schoenen

Vorige week heb ik bij schoenenwinkel "Fides" op de Lijnbaan in R'dam een paar laarzen gekocht. Het was al tegen sluitingstijd en de laarzen waren in de uitverkoop. Aangezien mijn linkervoet groter is dan de rechter heb ik alleen de linkerschoen aangepast. De dag erna wilde ik de laarzen aan en tot mijn verbazing kon ik bijna niet in de rechterlaars komen. Op de onderkant stond bij beide laarzen maat 40, maar toen ik ze tegen elkaar hield was er duidelijk verschil in maat. Bij nameten bleek er zo'n 8mm verschil in te zitten. De week erna ging ik terug naar de winkel, maar ze wilden ze niet terugnemen omdat ze in de uitverkoop waren en omruilen kon niet want ze hadden ze niet meer. Ik besef heel goed dat ik allebei de laarzen had moeten passen en ik had het volkomen terecht gevonden als het aan mijn voeten had gelegen. Maar de schoen is duidelijk een slechte fabricage. Waarschijnlijk een maat 39 waar per ongeluk 40 op gedrukt is. Ik kan de laarzen hierdoor niet gebruiken. Staat de schoenenwinkel in zijn recht???

601 3 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja en Nee. Zoals u schrijft heeft u de laarzen in de uitverkoop gekocht, vermoedelijk omdat er een nieuwe collectie aan kwam. Winkeliers hebben er dan doorgaans ook een hekel aan om die artikelen terug te moeten nemen. Aan de andere kant bestaat er ook zoiets als 6 maanden kopersgarantie, een europese wetgeving die nog niet zo heel lang bestaat. Dit houd in dat de winkelier alles wat hij/zij verkoopt moet terugnemen en vergoeden waar een fout in zit. (De wetgeving is zelfs zo strikt dat wanneer uw goudvis met een gemiddelde levensverwachting van 14 dagen binnen deze 6 maanden dood gaat de verkoper u een nieuwe goudvis moet geven) Dus gewoon terug gaan naar de winkel en uw geld terug eisen! Suc6

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij het overgrote deel van schoenendragend Nederland (en de rest van de wereld) is de rechtervoet iets groter dan de linkervoet. Bij de meeste merken zijn beide schoenen ondanks dat evengroot. Toch heb ik ook een aantal schoenen waar de rechterzool 4 tot 5 mm groter is. Daarom is het belangrijk dat je altijd beide schoenen aanpast. Er is geen wet denk ik die verplicht dat beide schoenen evengroot moeten zijn. In jouw geval is de rechterschoen zelfs kleiner als de linker. Ik denk niet dat de winkel in zijn recht staat (ik zou het dus wel proberen te verhalen) maar weet dat je een heiloze weg gaat als je juridisch je gelijk wilt halen. Ik geef je maar weinig kans dat gelijk dat je hebt ook te kunnen afdwingen.
In tegenstelling tot wat ik meestal adviseer denk ik dat in dit geval een actie op de lokatie heel veel effect kan hebben. Ga op een drukke winkeldag tezamen met een vriend/vriendin naar de desbetreffende winkel je beklag doen. Laat je niet afschepen aan de kassa en communiceer tegen elkaar overduidelijk hoe onrechtvaardig je bent/wordt behandeld. Als dit niet tot resultaat leidt ga met een centimeter alle schoenen opmeten of neem plaats in de winkel en blijf met vriend vriendin duidelijk praten over de wijze waarop je bent behandeld.
Wees bereid dat (desnoods) vol te houden totdat de politie je verzoekt de winkel te verlaten. Eis dan van de politie dat ze een procesverbaal opmaken van een onwillige winkelier. Wedden dat het niet zover komt! Voordat dit moment is bereikt, heeft de winkelier al toegegeven. Hij zal denken "Liever een lastige klant kwijt, die zijn afzet alleen maat schaadt" Met dat oordeel moet je dan leren leven. Of neem het verlies. Besef dat je in de uitverkoop ook een fout hebt gemaakt. Dat het niet het koopje is waarop je had gehoopt en probeer de schade te beperken via Ebay, marktplaats, Ricardo, enz.
Wat je keuze ook wordt, succes!

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ondanks de afprijzing moet het gekochte voldoen aan datgene wat een normaal denkend mens er van mag verwachten: dat ze even groot zijn. Je kunt je daarom gerust op de consumentenwetgeving beroepen en eisen dat je het geld terug krijgt. Afhankelijk van de prijs van de laarzen kun je zelfs overwegen om naar de Kantonrechter te stappen waar je zonder advocaat je recht kan halen. Overigens is een relletje schoppen op een drukke dag meestal wel een succes!