jo
door joris3p Nov 1, 2015 om 11:14
Vrije tijd & tuin

Schoenmaat standaarden

Goedendag,
Zojuist Lowa wandelschoenen gepast. Normaal heb ik al 20 jaar maat 46. Bij Lowa is maat 48 nog te klein. Dit fenomeen komt overigens ook bij sportschoenen voor. Als je Googled dan zie je een verklaring als "ieder land heeft zo zijn eigen interpretatie een schoenmaat". Nu vind ik dat prima maar noem dat dan maat 346, 46A, xx342 of wat dan ook maar geen 46! Als ik volgens een Italiaanse gps-device 60 km/u rij dan moet dat toch geen 70 km/u zijn volgens de objectieve standaard? Ik begrijp niet dat er een verplichting bestaat, ook voor een schoenfabrikant, om te leveren wat je belooft. Ik betaal voor 46 maar krijg een 44?? Bovendien is dit een reden om geen internet sport- of wandelschoenen te kopen, ook vanuit deze kant begrijp ik de diversiteit niet. Een uur is een uur, een kilo een kilo, een meter een meter, en waarom niet maat 46 is maat 46? (Bovendien is het zo dat ik met maat 46 geen enkele sportschoen kan kopen bij Bristol, Scapino, Decathlon en dat soort winkels...)

3586 23 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 1, 2015 om 13:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan gaat u toch gewoon naar een gespecialiseerde winkel, dan kunt u passen.

pi
door pieterwolters - Nov 1, 2015 om 13:21
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=joris3p schreef op zondag 1 nov 2015, 11:14] (Bovendien is het zo dat ik met maat 46 geen enkele sportschoen kan kopen bij Bristol, Scapino, Decathlon en dat soort winkels...)

Dat is logisch: lage prijzen betekent dat je geen exotische maten in voorraad gaat nemen (en ja, 46 is groot - heb het zelf ook - en veel merken maken het geeneens).

En qua maatvoering: specialistische schoenen als wandelschoenen moet je toch goed passen voordat je ze aanschaft. Als ze "ongeveer" passen heb je na 5km wandelen blaren. En of er dan 45, 46 of 48 op het label staat is niet relevant.

mahadma
door mahadma - Nov 1, 2015 om 14:55
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Dit is niet alleen bij schoenen, kijk eens naar de kledingmaten. Een Chinese XL is kleiner dan NL XL. Er zou voor alle (zeker kleding/schoenen)maten een centimeter norm moeten worden ingesteld, wereld wijd, dan weet je waar je aan toe bent, maar dat zal nooit gebeuren.

aurora1
door aurora1 - Nov 1, 2015 om 16:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U vergelijkt appels met peren dus dat slaat nergens op.
Ga eens in de ANWB in de winkel kijken. Plenty grote maten. Of in sportwinkels. Gewoon passen en de juiste maat kiezen, getallen zeggen vaak weinig. Schoenen kun je maar beter niet via internet kopen.

jo
door joris3p - Nov 1, 2015 om 16:28
3 Antwoorden / 2 Vragen

Geen van de 4 reacties tijger1, pieterwolters, mahadma, aurora1 vind ik antwoord geven op mijn vraag. Tuurlijk moet ik naar een duren schoenenwinkel, xl in China is wat anders dan xl in Nederland. Maar EU-46 (die EU staat er bij) zou gewoon een standaardlengte moeten zijn. Punt. Of is een centimeter in China een andere lengte dan in Europa? Een US dollar is een US-dollar, waar je die ook koopt. Dat winkels tot en met maat 46 gaan maar eigenlijk tot en met 44, prima, maar NOEM het dan 44. Ik vind het een vorm van misleiding. Op zijn minst niet de waarheid spreken. En waarom? Het brengt niemand enig voordeel.

mahadma
door mahadma - Nov 1, 2015 om 17:12
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Ik lees: "Geen van de 4 reacties tijger1, pieterwolters, mahadma, aurora1 vind ik antwoord geven op mijn vraag."

Ergernis nummer 2, laatst gezien bij een spel programma op tv, was: Wat zijn de problemen met kopen via internet? Je kan niet van te voren passen.

U stelt verder: "Maar EU-46 (die EU staat er bij) zou gewoon een standaardlengte moeten zijn. Punt.
Mijn advies, want wij doen het toch niet goed maar hebben ook de macht niet om uw vraag "tussen twee glazen bier voor altijd op te lossen": Ga in de slag met het Europesche parlement, succes. Dat zal dus betekenen dat we over geschat 10 tot 25 jaar verder wel "iets van een standaard eenheid" zullen hebben. Tot die tijd zult u OF naar een winkel moeten gaan OF via internet een andere "passende" oplossing moeten bedenken.

jo
door joris3p - Nov 1, 2015 om 17:53
3 Antwoorden / 2 Vragen

Ergernis nummer 2, laatst gezien bij een spel programma op tv, was: Wat zijn de problemen met kopen via internet? Je kan niet van te voren passen.

Wat gek, hoe zou dat nou toch komen? Je bestelt maat 46 en het blijkt 44 te zijn. XL is XL niet. Op afstand moet je maar ruiken welke maat ze werkelijk voor jou in petto hebben.

Zelfs in de winkel als ik vraag: welke maat pyjama heeft mijn zoon (1.85, staat naast me) dan weten ze niet of ze M of L moeten pakken. Waarom niet de lengte voor wie de pyjama geschikt is IN CM!
Ben je van een hoop onduidelijkheid af.

tijger1
door tijger1 - Nov 1, 2015 om 18:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar zelfs hier in de winkel zit er verschil tussen de ene maat 46 en de andere. Het ene model zit goed en het andere niet of minder.

En dan nog de ene persoon van 1.85 meter is de andere niet. Korte benen, lang lijf, lange benen kort lijf, om over de omvang maar te zwijgen.

Dus gewoon passen.

mahadma
door mahadma - Nov 1, 2015 om 18:55
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Vraagsteller, als alle mensen ter wereld (dit wegens internet bestellingen all over the world) één figuur, lengte, omvang en gewicht zouden, met allemaal even lange benen en armen, maar ook even dikke armen en benen (voorbeeld: mijn partner heeft qua lichaam maat x nodig, maar wegens dikke bovenarmen heeft ze maat y nodig) zouden hebben, is er geen probleem. Van de ruim 4 miljard aardbewoners heb je dus nooit een vaste maattabel bij een cm maattabel.

Klik HIER voor het Europees Parlement. Maar als u schoenen in NIET Europa zou willen bestellen, heeft u daar nog niets aan ............

jo
door joris3p - Nov 1, 2015 om 18:58
3 Antwoorden / 2 Vragen

Maar zelfs hier in de winkel zit er verschil tussen de ene maat 46 en de andere. Het ene model zit goed en het andere niet of minder.

En dan nog de ene persoon van 1.85 meter is de andere niet. Korte benen, lang lijf, lange benen kort lijf, om over de omvang maar te zwijgen.

Wanneer ook nog eens een lichaam niet standaard is dan is er juist een extra reden om alles wat aan dat lijf moet, JUIST te standaardiseren. Zo 'leert' ook iemand met afwijkende maten, welke objectieve/constante maat hij er aan kleding/schoeisel tegenover moet zetten. Nee, ik begrijp de weerstand tegen standaardmaatvoering, die op zoveel vlakken zo gewoon is, nog steeds niet.

mahadma
door mahadma - Nov 1, 2015 om 19:02
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Maar zelfs hier in de winkel zit er verschil tussen de ene maat 46 en de andere. Weet u uit welk lage lonen land die winkels hun spullen halen? Dat weten de verkopers zelf niet eens.

Uw gevecht doet me denken aan windmolens.

diumenge
door diumenge - Nov 1, 2015 om 19:30
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Schoenmaten zijn meer dan een lengte, hoe hoog en breed een voet is kan ook nog verschillen. En schoenmaat kunnen ook nog eens per merk erg verschillen. Zie de maten als een indicatie van wat je ze ongeveer moet hebben. Laten we hier alsjeblieft ook niet een Europese standaard voor bedenken.

tijger1
door tijger1 - Nov 1, 2015 om 19:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dan? Een schoeneninspectie politie om na te meten of 46 wel 46 is? Doe effe normaal zou Rutte zeggen.

Ik verwacht als ik een centimetermaat koop, dat de vermelde centimeters, ook centimeters zijn, maar die zal dan ook nog niet voor precisiewerk geschikt zijn. Dus een beetje mogen afwijken.

En geen een mens is gelijk. Dus passen en meten is weten.

aurora1
door aurora1 - Nov 1, 2015 om 21:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=joris3p schreef op zondag 1 nov 2015, 16:28]Geen van de 4 reacties tijger1, pieterwolters, mahadma, aurora1 vind ik antwoord geven op mijn vraag.

U stelt helemaal geen vraag (of ik lees niet goed), en daarvoor had u dan ook beter naar een andere rubriek kunnen gaan.
Naar mijn indruk wilt u gewoon wat mopperen en klagen over iets dat iedereen weet. Dat heeft u nu gedaan, dus klaar zou ik denken.
Heeft u nu pas ontdekt dat een bepaalde maat niet zonder meer dezelfde afmeting heeft bij alle producten?
Ik heb de indruk dat u de reacties niet zo goed begrijpt of niet goed leest.
Als u iets via internet heeft besteld en het past niet dan kunt u het toch gewoon terugsturen?

edrick3
door edrick3 - Nov 1, 2015 om 21:49
27632 Antwoorden / 85 Vragen

....Bovendien is het zo dat ik met maat 46 geen enkele sportschoen kan kopen bij Bristol, Scapino, Decathlon en dat soort winkels........
Nee, die moeten het hebben van grotere aantallen/omzet en hebben de grote(re) maten dan ook (vaak) niet.

van leyden
door van leyden - Nov 2, 2015 om 13:43
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Met alle respect>> maat 46 is echt geen exotische maat (meer) in Nederland,
In andere landen misschien wel. maar ik ken zoveel mensen (mannen) met een grote maat.

Btw andersom kan ook, zag laatst echte wandelschoenen voor een habbekrats want restpartij.
Normaal heb ik maat 42, maar het was maat 41, toch maar even passen.
Bleek dus heel ruim te zijn, genoeg ruimte zelfs om er met dikke sokken nog in te kunnen.

Ts heeft wel een punt, ook met kleding is het onduideliijk.
Heb t-shirts met xxl en ook gewoon l, beiden zijn ongeveer even groot, dat klopt gewoon niet.

van leyden
door van leyden - Nov 2, 2015 om 14:07
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Heb wel eens ergens (ooit) gelezen dat schoenmaten voor vrouwen altijd bewust klein gehouden worden,
Vrouwen zouden grote voeten helemaal niks vinden.
Dat zou dan betekenen dat maat 42 in werkelijkheid maat 43 of 44 is....

Let op!
Dit is niet MIJN mening.

aurora1
door aurora1 - Nov 2, 2015 om 17:08
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Citaat: " (Bovendien is het zo dat ik met maat 46 geen enkele sportschoen kan kopen bij Bristol, Scapino, Decathlon en dat soort winkels...)"
Bij Bristol staat een maattabel voor de lengte van de voet in centimeters en lopen de maten veelal door t/m maat 48.
Bij Scapino verkopen ze extra grote maten en die lopen t/m maat 52.
Bij Decathlon is ook een maattabel te vinden en lopen de maten veelal door t/m maat 48.

edison
door edison - Nov 16, 2015 om 17:03
64 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook vaak schoenen van Lowa of Meindl wandelschoenen en ik heb toevallig ook maat 46 en kan ze echt blindelings kopen, het is altijd perfect passend.
Er moet toch iets met de maatvoering mis zijn gegaan, want 2 maten verschil kan eigenlijk niet bij dit soort vrij dure schoenen, 46 blijft hier toch echt 46 en schoenen van Scapino, tja, andere prijsklasse.

tot15karakters
door tot15karakters - Nov 18, 2015 om 15:52
2189 Antwoorden / 14 Vragen

En wat moet ik?
Officieel maat 42 maar met lengte van Nederlandse 41 en breedte 42.....

Alleen de extra brede 41 en de normale 42 die iets korter mag met strakke veters passen perfect.

Dus normale 41 en 42 kunnen beide verkeerd zijn, maar in Rusland, ja de 41 was breder en zonder meerprijs te koop.

Ja, ook als je geen 46 of groter hebt zijn er al problemen en op vakantie in Italy, dan word het een leuke 43!

Ik heb het wel over echte schoenen, stevige en dus geen slappe gympen!

door 1953 - Nov 19, 2015 om 00:06
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Europees ook de kledingmaten verschillend. Dus verbaast het mij niet dat de schoenmaten niet overal gelijkend zijn.

Nationaal wil men standaarden hanteren en aanpassen naar gelang de groei van de mens. We worden groter e.d. t.o.v. 50 jaar terug.

door 1953 - Nov 19, 2015 om 00:10
3725 Antwoorden / 95 Vragen

In de loop der tijd kan ook uw voeten gaan krimpen vanwege ouderdom (hormonale spiegel veranderd), bij mij scheelde dat sowieso nu 2 à 3 maten schoenen.

pi
door pieterwolters - Nov 19, 2015 om 19:00
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=van leyden schreef op maandag 2 nov 2015, 13:43]Met alle respect>> maat 46 is echt geen exotische maat (meer) in Nederland,

Daar denken de meeste schoenwinkels toch anders over. Als je een beetje keuze wilt hebben moet je met zo'n maat direct nadat de nieuwe collectie binnen is iets gaan kopen. Na een paar maanden moet je blij zijn met wat er nog is.