bo
door boldbni Jun 14, 2020 om 12:21
Vrije tijd & tuin
Terasoverkapping tegen erfscheiding aan

Ik heb een terasoverkapping geplaats zonder zijkant wanden. Nu komt de paal tegen de erfscheiding aan. Zie bijlage, het gaat om de rode paal onder andere, de paal en dak van de overkapping komt wel boven de schutting uit(zo een 30 cm), waarbij de schutting al iets hoger dan 2 meter is.
Nu hebben wij een huurhuis en hebben voor het bouwen van de overkapping toestemming gevraagd.

Echter waren er wel voorwaarden aan verbonden:zie bijlage.

Nu moet ik de overkapping gereedmelden bij de woningbouwcorporatie. Echter weet ik niet of mijn overkapping voldoet aan punt 1 (Het bijgebouw moet minimaal 1/2 meter uit de erfscheiding (zowel de zij als ook de achterkant) worder geplaatst en minimaal 1 meter uit de achtergevel van de stenen berging/schuur. Als er geen berging/schuur aanwezig is kunt u minimaal 3m1 uit de achtergevel van de woning aanhouden.)

 Hoe denken jullie hierover?

35668 11 Rapporteer

Magnum007
door Magnum007 - Jun 14, 2020 om 12:23
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Bold,

Je foto's zijn niet te zien (je link werkt niet).

bo
door boldbni Jun 14, 2020 om 12:27
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor het melden. Ik heb een bijlage geupload.

Magnum007
door Magnum007 - Jun 14, 2020 om 12:41
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Bold,

Als je buren niet klagen en de opzichter van de woningbouwcorporatie vindt het goed,dan is het toch prima?

mi
door miennaamishaaz Jun 14, 2020 om 12:49
725 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is vaak bij dit soort gevallen ook de beste oplossing.
Navragen bij de buren of zij bezwaar er tegen hebben dat Bold, zijn overkapping zo maakt.

Hij moet het dan wel schriftelijk in 4voud hebben, met datum en al, indien de "Nieuwe" bewoners gaan klagen.
Dan kan hij zeggen Bewoner X heeft op datum X toestemming gegeven.

audb
door audb Jun 15, 2020 om 12:54
1668 Antwoorden / 5 Vragen

@MIENNAAMISHAAZ

Het gaat hier over een huurwoning en als de buren ook huren dan is dat wel iets anders.

Als er nieuwe bewoonders komen dan kunnen die wel degelijk eisen dat de overkapping weg gehaald wordt.

Alleen de verhuurder mag bepalen of de overkapping aan alle eisen voldoet en als dat zo is dan pas kunnen de nieuwe bewoonders er niets meer tegen doen.

Dus heeft Magnum007 gelijk.

Maar het kan wel zijn dat als Boldni gaat verhuizen de overkapping moet afbreken.

edrick3
door edrick3 - Jun 14, 2020 om 12:52
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Gewoon gereed melden. Als het niet goed is hoor je dat wel.
Aangezien het alleen om een overkapping gaat lijkt het me geen probleem.

me
door mein33 - Jun 14, 2020 om 13:08
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@boldbni,

Twee vragen :

1 / op welke wijze plaatst u die overkapping, wordt deze aan drie zijden gedeeltelijk aan de gevels vast gemaakt/opgehangen of komt het rondom op palen te staan?
2 / steekt de overkapping boven de bestaande schutting op de erfafscheiding uit, zo ja, dan zou ik adsviseren de ruimte tussen de bovenkant van de schutiing en de overkapping af te sluiten, dit voorkomt nl. een hele hoop geluidsoverdracht naar en van u en uw buren.
Doet u dit niet, dan is zelfs fluisteren aan de andere zijde hoorbaar en dat geeft heel snel en voor beide partijen irritatie.
Dit kunt misschien het beste na de goedkeuring kunnen doen, want dan zal er niemand meer op letten.

bo
door boldbni Jun 14, 2020 om 13:24
Antwoorden / 1 Vragen

Tegen de gevel aan gemonteerd en de voorkant van de overkapping gewoon op palen.

me
door mein33 Jun 14, 2020 om 13:41
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Voor het boren in de gevels om de keilbouten te plaatsen heeft u, zwart op wit, toestemming gekregen ?

ma
door malty - Jun 14, 2020 om 13:31
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ik verwacht dat de overkapping niet voldoet aan de gestelde voorwaarden, 3 m. uit de achtergevel.
Hoe zou het onderhoud aan de gevel of dakgoot boven de terrasoverkappingen van u nu gedaan moeten worden, ladder of stijger op de overkapping?
Maar de overkapping is nu klaar begrijp ik, het is nu aan de opzichter van de woningbouw of hij uw bouwwerk goedkeurd.

bo
door boldbni Jun 14, 2020 om 13:34
Antwoorden / 1 Vragen

Het is mogelijk om over de overkapping te lopen.

tijger1
door tijger1 - Jun 14, 2020 om 14:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ik zo naar de tekening kijk en naar de voorwaarden, voldoet u nergens aan.

Geenhalve meter van de erfafscheiding en ook niet uit de achtergevel.

Maar persoonlijk zou ik hem gereed melden en dan maar zien.

De voorwaarden zijn heel raar voor een overkapping zonder zijkanten.

aurora1
door aurora1 - Jun 14, 2020 om 17:08
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zijn uw buren er blij mee?

panter22
door panter22 - Jun 14, 2020 om 19:00
6599 Antwoorden / Vragen

Die ene paal binnen 1/2 meter van de schutting zal het grootste probleem niet zijn.
Er staat duidelijk: Het wordt niet toegestaan dat een houten bijgebouw wordt bevestigd aan bestaand metselwerk.
Je hebt de overkapping wel aan de muur bevestigd. Het is een overkapping zonder zijkanten, maar die zijkanten zijn toch de muur van je schuur en de schuur van de buren.
Het lijkt een zeer grote overkapping, misschien wel te groot om vergunningvrij te bouwen.
https://watmagikbouwen.nl/vergunningvrij/aanbouw/
W
aarom niet vooraf een tekening naar de woningstichting gestuurd?

jantom
door jantom - Jun 15, 2020 om 11:03
377 Antwoorden / 0 Vragen

een overkapping (zonder wanden) is op zich geen bijgebouw. Het is een bouwwerk geen gebouw zijnde.

Ik neem aan dat dit uw vraag beantwoordt. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen er zo over denkt :)

mo
door mof - Jun 15, 2020 om 11:13
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Het staat ee klip en klaar: u mag het dak bouwen mits minstens 1/2 van de erfgrens af. De paal staat direct tegen de erfgrens. Dau het mag niet. Volgens mij weet u dat best wel en vraagt u naar de bekende weg.

als huurder heb je op zich niet veel met de erfgrens te maken, dat is zaak van de verhuurder. Verder is de erfgrens niet altijd vastgesteld als het hele perceel van de verhuurder is. Het kan ook zijn dat bij het kadaster het gewoon 1 erf is waar een rijtje huizen op is gebouwd. In dat gevalkunt u nog proberen te stellen dat officieel de erfgrens de grens van dat perceel is en niet de grens tussen twee won8ngen.

dat kunt u opzoeken bij het kadaster.