door heremietkreeft Sep 26, 2006 om 10:08
Vrije tijd & tuin

Treugsnoeien druif

Hoe snoei je het beste een druif terug en wanneer??

634 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 26, 2006 om 10:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

http://www.tuinclub.be/tuinartikels/snoeien_van_druiven.htm

daar heb ik nog meer tips met name snoeien druiven

ve
door verwijderd - Sep 26, 2006 om 10:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

De snoeitijd op zich is niet gebonden aan een bepaald seizoen. Het doel van het snoeien, het soort gewas en de bepaalde gevoeligheden van sommige gewassen spelen wel een belangrijke rol.

Het is dus niet zo dat de winter en het vroege voorjaar per definitie de goede snoeitijden zijn. Het is wel een feit dat het meeste snoeiwerk in die periode kan worden gedaan. Dat u ons vaak ’s winters ziet snoeien, komt voor een groot deel ook doordat er in de winter meer tijd voor is. Er mag echter niet beneden de 5 tot 10 graden vorst worden gesnoeid vanwege het "invriezen" van de wond.

ve
door verwijderd - Sep 26, 2006 om 10:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

dank voor het snelle en complete antwoord

ve
door verwijderd - Sep 26, 2006 om 10:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Gerrit,

Een druif kun je op verschillende tijdstippen snoeien.

Tijdens het groeiseisoen kun je een lichte vormsnoei toepassen, dwz wat uitlopers verwijderen.

Rond deze tijd van het jaar (of eigenlijk al iets eerder, wanneer de druiven beginnen te kleuren) kun je ook de uitlopers van de takken waar trossen aan hangen wegsnoeien. ten eerste: alle energie gaat dan direct naar de druiven zelf en ten tweede: de druiven ontvangen meer direct zonlicht, waardoor ze meer suikers zullen aanmaken.

De grote snoei vindt echter plaats op het moment dat de plant al zijn bladeren kwijt is. Dit kan dus al in het najaar, maar ook nog in maart. Inderdaad (zoals al gezegd) niet bij vorst. De takken kunnen worden teruggesnoeid tot 2 of 3 ogen (of knoppen). Soms wordt voor witte druiven aangeraden iets minder terug te snoeien tot 4 of 5 ogen. Het is geen harde wet, maar soms is het voor witte rassen inderdaad beter.

Succes met je druif!

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Sep 26, 2006 om 10:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

b. ook bedankt, realiseerde me later dat vorig jaar je een soortgelijk antwoord gaf op een zelfde vraag. L. was iets eerder en ook compleet. Groet.

ve
door verwijderd - Sep 26, 2006 om 11:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Gerrit,

L. is inderdaad sneller, maar dat komt omdat ik mijn tekst zelf uit mijn blote hoofd typ en niet simpelweg wat algemene informatie (niet eens specifiek voor druiven) kopieer van het internet. Zie ook: Waar moet u op letten bij het snoeien. Wanneer?

Vandaar dat mijn reactie wat later was :-)

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Sep 26, 2006 om 11:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

niet eens specifiek voor druiven ?

zou dat stuk maar eens goed doorlezen , het staat er vol mee.

voor de rest : het is informatie die men vraag en krijgt.

ve
door verwijderd - Sep 26, 2006 om 11:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Overigens,

Van een druivenstruik die pas in dit jaar, eventueel vorig jaar is gekocht daarvan maar een klein aantal (drie/vier) hoofdranken aanhouden en al het meerdere terug snoeien.

Voor het overige zie vorige beantwoorders.

PS. Als er het volgend jaar zich de druiventrossen beginnen te ontwikkelen dan ook "krenten", wat wil zeggen dat alle trossen die zich niet goed ontwikkelen wegknijpen en lichtwegnemende bladeren voor de ontwikkelende trossen weghalen.

De Vrije Vogel "Hips, sorry hoor!

ve
door verwijderd - Sep 26, 2006 om 11:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Labzwans,

  1. Het stukje tekst dat je citeerde in je eerste antwoord was een algemeen stukje tekst. Op de desbetreffende site gaat men verder in op verschillende planten en ook druiven, maar dat bleek niet uit de zinnen die je kopieerde.

  2. Een bronvermelding zou wel netjes zijn als je iets letterlijk citeert (zeker ivm auteursrechten).

  3. Please take no offence & keep up the good work.

Mvgr - B