on
door onsument Sep 3, 2014 om 17:05
Vrije tijd & tuin

Umlaut op o bij bepaald lettertype digitaal fotoalbum

Onlangs maakte ik een digitaal fotoalbum (Albelli) 20x15 cm, met als lettertype centschbkcyrill bt , lettergrootte 14, vet, cursief. Tot mijn verbazing kon ik met dit lettertype geen Umlaut (dubbele puntjes boven) de kleine letter o plaatsen. De serviceafdeling van Albelli heeft dit met mijn bestand op meerdere computers van hen geprobeerd en daar lukte het volgens hun bericht wel ! Ra, ra, hoe kan dat? Let wel, bij mijn computer kwam ik er later achter dat het bij andere lettertype's wel wil. Wie lukt het wel met het door mij genoemde letter en lettertype? Graag bericht, dan kan ik kijken of er wellicht iet mis is met mijn computer. (N.B. Bij CeWe color krijg je wel een letter met Umlaut, maar de ruimte tussen de letters lijkt niet helemaal hetzelfde dan)

10944 26 Rapporteer

door 14peter - Sep 3, 2014 om 17:59
567 Antwoorden / 2 Vragen

In nederland heet dat wat u bedoelt een trema, maar dat terzijde.

Waarschijnlijk heeft u het genoemde lettertype niet op uw pc geïnstalleerd. Als u via configuratiescherm naar lettertype gaat ziet u een overzicht van alle lettertypes die u wel heeft.

door 14peter - Sep 3, 2014 om 18:01
567 Antwoorden / 2 Vragen

Toevoeging; Volgens mij kunt u het lettertype hier downloaden.

diumenge
door diumenge - Sep 3, 2014 om 18:09
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@14peter Als het een Duits woord betreft, bijvoorbeeld schön, dan noem je het een umlaut. We hebben het over een trema wanneer je twee gelijke klinkers als één klank kan lezen, patiënt bijvoorbeeld.

diumenge
door diumenge - Sep 3, 2014 om 18:12
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=14peter schreef op woensdag 3 sep 2014, 18:01]Toevoeging; Volgens mij kunt u het lettertype hier downloaden.Bij de voorbeelden van dat font zie je al dat er geen ö bij zit...

door 14peter - Sep 3, 2014 om 18:14
567 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=diumenge schreef op woensdag 3 sep 2014, 18:12][quote=14peter schreef op woensdag 3 sep 2014, 18:01]Toevoeging; Volgens mij kunt u het lettertype hier downloaden.Bij de voorbeelden van dat font zie je al dat er geen ö bij zit...

Met en zonder hoofdletter; derde regel, derde van links, mits je natuurlijk dat lettertype op je pc hebt staan.

diumenge
door diumenge - Sep 3, 2014 om 18:21
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@14peter bij jou dus wel zichtbaar begrijp ik, ik zie daar alleen een rechthoekje. Zal ik dat font inderdaad niet hebben, wel raar dat ik andere letters wel zie. Ik denk dat TS 'm dan ook niet zal zien, inderdaad het font installeren dan.

on
door onsument - Sep 3, 2014 om 18:40
19 Antwoorden / 13 Vragen

Beste reageerders,

Bedankt voor jullie reactie's.

Ik heb het lettertype wel op mijn computer (Windows 7 Home premium 64-bit) gevonden via configuratiescherm. Bij de symbolen in Word vind je bij dit lettertype inderdaad geen o met trema.
Hoe krijgt Albelli het dan wel voor elkaar (volgens hun bericht)?
Andere computer, ander besturingssyteem ??

Groet.

tenormin
door tenormin - Sep 3, 2014 om 19:37
16933 Antwoorden / 108 Vragen

Bij Windows 7 staat de ümlaut toch gewoon op toetsenbord? Gebruik aanhalingsteken en letter: ö ü. Ik noem het trouwens ook geen trema. Of Alt 246 ö

costnix
door costnix - Sep 3, 2014 om 19:45
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Als een teken in een letterset niet gedefineerd is, wordt er een rechthoekje afgebeeld. M.a.w. De ö is niet in dat lettertype aanwezig.

costnix
door costnix - Sep 3, 2014 om 19:50
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@tenomin
Het gaat niet om het invoeren van een teken, maar om het afbeelden. Bij voorveeld: Als u het letttertype Wingdings gebruikt, zal Alt 246 geen ö op het beeldscherm worden geplaatst (KLIK)

czar
door czar - Sep 3, 2014 om 19:58
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=onsument schreef op woensdag 3 sep 2014, 17:05]Onlangs maakte ik een digitaal fotoalbum (Albelli) 20x15 cm, met als lettertype centschbkcyrill bt , lettergrootte 14, vet, cursief.
En dat was een webbased foto-album, of een programma dat u lokaal op uw apparaat heeft geïnstalleerd?

on
door onsument - Sep 3, 2014 om 23:58
19 Antwoorden / 13 Vragen

czar,

Ik heb het programma op mijn computer geinstalleerd en maak normaal de letters met trema met shift dubbele aanhalingstekens en vervolgens de betreffende letter. Bij allerlei lettertypes werkt dit gewoon. Alt met nummer (alt 148 voor ö ) werkt bij mij niet in het fotoboekprogramma en ook niet in Word. Bij een ander door mij gemaakt fotoboek met een ander lettertype kon ik probleemloos letters met trema maken. Bij centschbkcyrill bt vet cursief krijg ik met alt-dubbele aanhalingstekens o een vierkantje in beeld. Dit kreeg een mevrouw van de klantenservice aanvankelijk ook. Ik moest toen het betreffende albumbestand naar Albelli toesturen en na wat hen en weer ge-mail met goed bedoelde tips over hoe een letter met trema in te toetsen en over de instelling van het toetsenboord (nederlandse taal-amerikaanse toetsenbordinstelling) het bericht dat mijn opgestuurde bestand bij Albelli op diverse computers was beproefd en het daar wel lukte. Kennelijk kan Albelli bij het letertype centschbkcyrill 14pts vet cursief wel een o met trema maken. Dat is wat ik niet begrijp, daarom vraag ik mij af wat er aan mijn computer en/of instellingen mankeert. Ik vraag mij ook af wie van de lezers van dit item de proef op de som neemt en het wel voor elkaar krijgt.

Met vriendelijke groet.

czar
door czar - Sep 4, 2014 om 00:58
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Over lettertypes en hi-ASCII kan ik een boek schrijven.
Dat komt omdat maar weinig mensen werkelijk begrijpen hoe een computer of internet werkt.
En dat bedoel ik absoluut niet hooghartig of denigrerend, ik kom ook vele problemen tegen, maar soms wordt je weer compleet op de basis teruggeworpen.
Simpel gezegd: een ö of een Ö bestaat helemaal niet. Het is een kwestie van interpretatie, dus 10011011011 zou je kunnen interpreteren als ö, maar ook als K, of wat dan ook. U kent wel die websites met allemaal chinese tekentjes of vol met blokjes.
En als je dan ook allerlei lettertypes gaat gebruiken (wat pure vormgeving is), dan kan het zijn dat als je zelfs hetzelfde lettertype hebt die bij jou niet voorkomt, maar bij een ander wel. Soms mag je gratis een lettertype downloaden, maar met een beperkt aantal tekens. Dan is er weer een ander met hetzelfde lettertype waar andere tekens wel voorkomen.
En dan hebben we het nog niet over codepages in databases, dat is helemaal een ramp als je die databases informatie laat uitwisselen. Een gruwel voor elke databasebeheerder of software-ontwikkelaar. Zet maar eens een ERP-systeem over, dan kun je er gek van worden.

Kortom, simpel gezegd, ik kan alleen maar zeggen dat het niet eenduidig is en als je wilt dat het altijd goed gaat je de gangbare lettertypes moet gebruiken. Arial, Helvetia, Times Roman etc.
Vervelend langdradig antwoord misschien, maar misschien weet iemand specifiek hoe het met jouw lettertype in jouw programma werkt. Uitzoeken is vrijwel ondoenlijk.

door 1953 - Sep 4, 2014 om 02:47
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Alt+148!

diumenge
door diumenge - Sep 4, 2014 om 06:34
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=1953 schreef op donderdag 4 sep 2014, 02:47]Alt+148!Vooral de eerder gelezen antwoorden niet lezen hè, als je maar een reactie kan plaatsen.

on
door onsument - Sep 4, 2014 om 20:06
19 Antwoorden / 13 Vragen

Nogmaals allen die gereageerd hebben bedankt. Als ik czar lees schijnt het verschrikkelijk ingewikkeld te zijn. Verder heeft tot nu toe niemand met een andere computer het kennelijk voor elkaar gekregen. Ik denk dat Albelli computers gebruikt die zeer uitzonderlijk zijn en afwijken van de gangbare gewone mensen PC's.
Overigens heb ik zelf bij het betreffende boek een kunstgreep bedacht en er een ö van het lettertype clarendon bt tussengefroemeld. Paste zeer krap.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 5, 2014 om 07:38
7359 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Onsument,
met alt 148 zou het moeten lukken als u het numerieke gedeelte van het toetsenbord gebruikt en dat bedoelen @Tenormin en @1953. Dus toetsencombinatie Fn +F11, dan alttoets ingedrukt houden en de numerieke cijfers 148 intypen.
ö
Vr. gr.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 5, 2014 om 07:45
7359 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=14peter schreef op woensdag 3 sep 2014, 18:14][quote=diumenge schreef op woensdag 3 sep 2014, 18:12][quote=14peter schreef op woensdag 3 sep 2014, 18:01]Toevoeging; Volgens mij kunt u het lettertype hier downloaden.Bij de voorbeelden van dat font zie je al dat er geen ö bij zit...

Met en zonder hoofdletter; derde regel, derde van links, mits je natuurlijk dat lettertype op je pc hebt staan.

Heb zelf dat lettertype niet maar zie het wel degelijk op de door u aangeduide plaats staan.

czar
door czar - Sep 5, 2014 om 09:41
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=sjoppie schreef op vrijdag 5 sep 2014, 07:45]Heb zelf dat lettertype niet maar zie het wel degelijk op de door u aangeduide plaats staan.
Hoe kunt u dat dan zien, bij een ander lettertype?
Hi-ASCII (8-bit) is lang niet voor alle lettertypes volledig gevuld, daarbij kan er voor andere tekens worden gekozen door de makers ervan. Bij lettertypes Webdings en Wingdings komt u zelfs de letters van het alfabet niet eens tegen.

TS had ook kunnen kiezen voor 'oe' in plaats voor 'ö', maar er even een ander lettertype tussen zetten is natuurlijk ook een prima oplossing.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 5, 2014 om 13:17
7359 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=czar schreef op vrijdag 5 sep 2014, 09:41][quote=sjoppie schreef op vrijdag 5 sep 2014, 07:45]Heb zelf dat lettertype niet maar zie het wel degelijk op de door u aangeduide plaats staan.
Hoe kunt u dat dan zien, bij een ander lettertype?
Hi-ASCII (8-bit) is lang niet voor alle lettertypes volledig gevuld, daarbij kan er voor andere tekens worden gekozen door de makers ervan. Bij lettertypes Webdings en Wingdings komt u zelfs de letters van het alfabet niet eens tegen.

TS had ook kunnen kiezen voor 'oe' in plaats voor 'ö', maar er even een ander lettertype tussen zetten is natuurlijk ook een prima oplossing.

Ik zag de ö op de link van @14Peter en @ diumenge niet. Dat wilde ik even kwijt.

czar
door czar - Sep 5, 2014 om 13:46
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=sjoppie schreef op vrijdag 5 sep 2014, 13:17]Ik zag de ö op de link van @14Peter en @ diumenge niet. Dat wilde ik even kwijt.

Duidelijk.
Ik blijf alleen maar aangeven dat het een kwestie van interpretatie is. WYSIWYG bestaat helemaal niet.
Je ziet dat ook vaak bij netwerkprinters (vroeger veel meer overigens), die hebben dat teken dan niet, dus dienen ze anders te worden aangestuurd.
Vul een datum in in Excel en zet het type veld om naar getal, dan zie je heel iets anders, maar toch staat er hetzelfde (het aantal dagen sinds 01-01-1900 als ik het wel heb).

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 5, 2014 om 15:22
7359 Antwoorden / 3 Vragen

De rechthoekjes in de link van 14Peter geven volgens mij aan dat de bijbehorende letter niet aanwezig is.

czar
door czar - Sep 5, 2014 om 15:38
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=sjoppie schreef op vrijdag 5 sep 2014, 15:22]De rechthoekjes in de link van 14Peter geven volgens mij aan dat de bijbehorende letter niet aanwezig is.
Niet gedefinieerd of een rechthoekje was in het lettertype waarin dat op dat moment werd weergegeven.
Veel programma's zijn wel zo 'slim' om het weer te geven in een ander lettertype als het aangegeven lettertype niet beschikbaar is.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 5, 2014 om 18:18
7359 Antwoorden / 3 Vragen

Deze bedoel ik Czar
KLIK

diumenge
door diumenge - Sep 5, 2014 om 18:30
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=sjoppie schreef op vrijdag 5 sep 2014, 18:18]Deze bedoel ik Czar
KLIK

Dat krijg ik ook te zien, zowel op tablet als op PC. Op de laatste zelfs het font geïnstalleerd.

czar
door czar - Sep 5, 2014 om 18:31
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=sjoppie schreef op vrijdag 5 sep 2014, 18:18]Deze bedoel ik Czar
KLIK

Ja, dat weet ik wel, ik zit slechts 30 jaar in het vak.