AZ
door AZZ Jul 15, 2008 om 12:49
Vrije tijd & tuin

Vijg in pot

Moet of mag een vijg gesnoeid worden?

De mijne is erg pierig. 6 staken met in top een paar bladeren.

Het is 3 jaar oud.

Wanneer kan je vruchten verwachten?

Staat s'winters binnen.

Alvast bedankt.

3004 8 Rapporteer

kiran
door kiran - Jul 15, 2008 om 13:23
2791 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo aps

Ik ben hier niet echt bekend mee. Maar toevalligerwijs heb ik van iemand ook een vijg in pot gehad. Die was zo'n jaar, anderhalf jaar geleden zelf opgekweekt, toen ik hem kreeg had hij al 1 vruchtje. Helaas viel die eraf, maar na de afgelopen warmte en toen al die regen? Hij zit vol vruchten nu! Heel leuk.

Zoals gezegd: ben er ook niet bekend mee, maar die persoon vertelde dat je, net als bij vele andere planten, tot een oog kon insnoeien, als die 'raar' begon te doen. Misschien krijg je nog een beter antwoord. Maar vond dit leuk te lezen ......... En mijn 'ervaring' tot nu toe: veel water dus! Hij schiet werkelijk de pot uit.

succes, groet, kiran

brynnar
door brynnar - Jul 15, 2008 om 13:48
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Hallo Aps,

Een vijg mag je best snoeien. Over het juiste tijdstip zijn de meningen soms verdeeld, maar persoonlijk raad ik aan om dit pas te doen in december of uiterlijk begin januari, als de bladeren zijn gevallen en de plant in rust is. Als je later snoeit dan kun je de plant beschadigen omdat de sapstromen al op gang zijn gekomen.

's Zomers kun je lichte snoei toepassen door van de jonge scheuten de toppen weg te nemen, maar beperk dit wel.

Voor wat betreft de oogst: net als met zoveel andere fruitsoorten, bestaan er verschillende rassen vijgen. Sommigen geven een vroege oogst (juli-augustus), andere rassen zijn weer laat (oktober).

Als je een laat ras hebt, dan verdient het aanbeveling om deze in de nazomer op een warme, zonnige plek te laten staan. Het liefste in kas of achter glas, maar tegen een warme, op het zuiden gerichte muur kan ook al goed zijn (mits de nachten niet te koud worden). Als hij te koel staat, zullen de vruchten anders niet rijpen. Sommige rassen geven in ons kikkerlandje zelfs helemaal geen vruchten (die pech kun je dus ook nog hebben).

Belangrijk!
Vijgen hebben een aparte vruchtcyclus, die je wellicht niet gewend bent. De vruchten die dit jaar rijpen zijn vorig najaar al gevormd. Deze minivruchtjes kun je vinden in de bladoksels. Diegenen die de winter overleven zullen volgend jaar uitgroeien. Denk dus niet gelijk dat de vruchtjes mislukt zijn en haal deze dus niet weg.

Veel succes met je vijg.

Mvgr - B

ko
door koek61 - Jul 16, 2008 om 19:15
2 Antwoorden / 0 Vragen

hoi,

ik ben zelf getrouwd met een italiaan, wij hebben een paar vijgenbomen naar nederland meegenomen, de vijgenboom van mij is na 7jaar kapot gegaan, ik heb maar een kleine tuin en de plek was te vochtig,maar die van mijn zus staat nu al ongeveer 10 jaar en zit helemaal vol met vruchten we hebben ook al meerdere jaren  vruchten moeten weggooien, teveel om op te eten.

ik geef je het advies, zet hem in het voorjaar in de volle grond op een mooie zonnige plaats en laat hem daar staan, in italie vriest het ook hoor en ze kunnen gerust - 10 hebben, als ze in de pot blijven staan komt er zeer zelden een vrucht aan en groeien ze niet goed,

ze worden ongeveer 2,5 meter hoog, je kunt hem ook lager houden, is makkelijk in onderhoud, en gaat hij kapot , dan haal je toch gewoon een nieuwe in het tuincentrum, ze zijn niet meer zo duur tegenwoordig.

succes

jozien minghetti

jvdorst
door jvdorst - Jul 16, 2008 om 21:49
186 Antwoorden / 5 Vragen

Ga eens naar google en type eens in "vijg snoeien"

henriboy
door henriboy - Jul 17, 2008 om 08:17
6 Antwoorden / 0 Vragen

Heb al jaren een vijgenboom, onproblematisch. Zolang, die nog niet groot genoeg is, niet teveel snoeien. Als er vruchten aanzitten, tussendoor het teveel aan bladeren wegplukken, dan krijgen de vruchten meer zon en rijpen ze beter. Kan het hele jaar door. In de herfst vallen alle bladeren er af, geen probleem, lopen weer uit in het voorjaar.

Het is beter hem in de tuin, op een beschut plekje, met zon in de grond te zetten, beter dan in een pot overwinteren. Evtl. bij vorst bedekken met jutemateriaal ( dun )

HG   Henri

ps. de bladeren kunnen in de keuken gebruikt worden, net als wijnbladeren ( dolmades )

AZ
door AZZ - Jul 17, 2008 om 16:03
26 Antwoorden / 34 Vragen

Hallo

Bedankt voor je reactie.

Groet APS

AZ
door AZZ - Jul 17, 2008 om 16:06
26 Antwoorden / 34 Vragen

Hallo

Je gooit toch geen vruchten weg, je kan er jam of chutney van maken.

Stuur ze anders maar op!

Bedankt aps

bo
door bourage - Jul 18, 2008 om 10:27
2 Antwoorden / 0 Vragen

Als je in het zuiden van europa komt  staan al de vijgen  zelfs langs de weg , kon je vrij plukken  en eten waren vol rijp !

Wij  hebben er 1 in de tuin is 3,5 m hoog ,en stakerig  heeft nog geen vrucht gedragen , heeft flinke groei  elk jaar , en snoeien helpt daarbij voor de vruchtvorming , wel goed  letten op de aanwezigheid van vruchtknoppen ,die goed bewaren en de toppen mogen weg te hoog heeft geen zin ! Denk net als bij alle vruchtbomen . je hebt voorjaarsnoei , en zomersnoei tijdens het seizoen .