li
door lisa7 Feb 26, 2019 om 19:13
Vrije tijd & tuin

Welke afstand tussen een hek en schutting

Goedenavond

Onze achterburen hebben voordat wij er kwamen wonen een hek geplaatst deze staat 40 cm vanaf de erfgrens. Onze hond kan daarover heen en wij willen nu een houten schutting van 1.80mtr plaatsen. Deze willen wij een paar centimeter vanaf de erfgrens plaatsen.
De achterburen vinden dit te dichtbij. Volgens mij mag ik dit doen omdat het op onze eigen grond is, klopt dit? En mogen wij in de schutting een poort/deur maken zodat wij de schutting aan de achterkant kunnen onderhouden?

2890 9 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Feb 26, 2019 om 19:16
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ja hoor. Je bent op je eigen grond.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 26, 2019 om 19:23
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Zie https://www.eigenhuis.nl/eigen-huis-kopen/huis-duurzaam-maken/buren/regels-erf-en-erfgrens  en als u enkele centimeters van de erfgerens blijft mag het dus.

Ps. Boeiend in deze wel dat uw buren dan ook niets tegen uw erfafscheiding mogen plaatsen op uw grond, al is het enkele centimeters. Ik zou mij daar echter dan niet druk om maken. Zou u de afscheiding/schutting pal op de erfgrens plaatsen, dan zijn de buren automatisch mede eigendom.

costnix
door costnix Feb 26, 2019 om 19:54
2874 Antwoorden / 1 Vragen

En moet zij de hun zijde van de schutting onderhouden.

li
door lisa7 Feb 26, 2019 om 20:01
1 Antwoorden / 2 Vragen

Zij willen geen schutting dus ook geen eigendom, vandaar willen wij het niet op de erfscheiding plaatsen, en dat is dus ok lees ik hier.

ne
door neodutchio - Feb 26, 2019 om 19:25
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Waar wilt u die poort/deur maken? Als dat een doorgang is naar de buren is dat niet zo verstandig. Ook hoeven de buren geen toestemming te geven om over hun grond te lopen om uw schutting te onderhouden.
Plaatsen net naast de erfgrens mag dus gewoon, maar u mag niet op de grond van de buren komen.

li
door lisa7 Feb 26, 2019 om 20:02
1 Antwoorden / 2 Vragen

In 1e instantie willen wilden wij een deur omdat zij dat zelf ook hebben. Maar wij maken het nu helemaal dicht, scheelt ook in de kosten :-)

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Feb 26, 2019 om 19:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u wilt een schutting een paar centimeter van de erfgrens, vijf centimeter of zo? En dan over de grond van de buren gaan om uw schutting te onderhouden?

U wilt zich dan tussen een hek en een schutting wurmen om onderhoud te plegen?

En wat als de buren hun hek verplaatsen naar vijf centimeter van de erfgrens?

me
door mein33 Feb 26, 2019 om 20:56
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Als goede buur zou ik, als mijn buur een schutting zou plaatsen, mijn hek lekker weghalen en de nieuwe schutting van de buur als erfafscheiding gebruiken. Geeft in deze situatie aardig wat meer leefruimte voor de hond.  ;-))

tijger1
door tijger1 Feb 26, 2019 om 21:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De buren hebben geen hond, maar de Ts.

me
door mein33 Feb 27, 2019 om 10:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Weer eens overheen gelezen, er staat inderdaad "onze hond".   ;-))
Maar de buren krijgen in iedergeval wel meer leefruimte in de tuin als ze hun hekje weghalen.
Hij blij, zij blij en geen hond meer bij de buur.
Zo krijg je aleen maar tevreden mensen met mogelijk weer andere wensen !

tijger1
door tijger1 Feb 27, 2019 om 10:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, gezien het andere topic over de buren is de Ts niet blij. :-))

li
door lisa7 - Feb 26, 2019 om 19:35
1 Antwoorden / 2 Vragen

Wij maken er bij nader inzien geen poort/deur in Maar wel 10 cm vanaf de erfgrens.
Iedereen bedankt voor de reacties

Thijs12
door Thijs12 Feb 26, 2019 om 19:50
554 Antwoorden / Vragen

De beste oplossing zou zijn om ook 40 cm van de erfgrens af te blijven . Dan heb je plaats voor onderhoud. En je kunt met de buren overleggen welke kleur het wordt. Dan houd je de buren te vriend . Dat is veel waard.

panter22
door panter22 - Feb 26, 2019 om 19:39
6599 Antwoorden / Vragen

Je mag een schutting op eigen grond plaatsen, op enkele centimeters van de erfgrens.
In die schutting mag je geen deur maken. Want de deur komt uit op de grond van de buren. Daar heb je niets te zoeken ook al staat hun hek 40 cm van de erfgrens,
Is het de bedoeling om die  40 cm tussen de schutting en het hek te gebruiken voor het onderhoud van de schutting? Dat kan niet zonder toestemming van de buren.
Welk onderhoud? Wil je die schutting gaan verven? Wil je die schutting een kleurtje geven, overleg dan met de buren. Die moeten er tenslotte tegenaan kijken. Daar kun je beter geen ruzie over maken,

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 26, 2019 om 20:22
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ps. waarom zou u een poortdeur maken als de schutting op slechts enkele cm's staat? Evenals @NEODUTCHIO feitelijk al aangeeft: niet doen al zou het wel mogen. Maar wat is het nut bij bijv. 2 of 3 cm?

kc
door kcdb - Feb 26, 2019 om 20:40
113 Antwoorden / 2 Vragen

Uw schutting zou ik op eigen grond plaatsen, enkele centimeters vanaf de erfgrens. De schutting is dan volledig uw eigendom. Uw buren hebben daarover niets te zeggen. Vraagt u zich wel af of dat een goede verhouding met uw buren in de toekomst misschien belangrijker is als de schutting zelf, maar dit terzijde.

Die deur, om uw schutting later aan de zijde van de buren te onderhouden, adviseer ik u niet te plaatsen. Als door het plaatsen van die schutting de verhouding met uw buren verziekt wordt, dan laten zij u later natuurlijk nooit toe op hun grond voor het onderhouden van uw schutting.

Wat dan met dat onderhoud? U kunt natuurlijk een schutting van kunststof of hardhout materiaal plaatsen. Die is duurder, maar vraagt minder onderhoud. U kunt natuurlijk ook een schutting van waaibomenhout of geïmpregneerd waaibomenhout plaatsen. Die zijn voordeliger, maar na zo'n tien jaar zijn zulke schuttingen wel zo'n beetje op. U kunt die periode verlengen door de schutting aan de zijde van uw buren, voor plaatsing, goed te behandelen met enkele lagen degelijke buitenbeits. Qua verrotting verlengd u daarmee de levensduur van de schutting zeker tot het dubbele. Als u uw zijde ook behandeld met die buitenbeits, ziet het er aan uw zijde ook meer chique uit als zo'n onbehandelde waaibomenhout schutting. Daar heeft u dan weer extra plezier van. Het kost dus wat meer moeite vóór het plaatsen, maar het levert natuurlijk wel iets op voor de toekomst.

me
door mein33 - Feb 26, 2019 om 20:52
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Een schutting plaatsen tegen de erfgrens, dus op eigen grond, is volkomen legaal en daarmee geen probleem, ondanks het bezwaar van uw buren.
Een poort in de schutting plaatsen is ten zeerste af te raden omdat u de tuin van de buren niet mag betreden zonder hun toestemming.
Voor onderhoud kunt u, na overleg met de buren, een deel van de schutting tijdelijk verwijderen en het noodzakelijke onderhoud verrichten, dat zal hoogstens voor een dag zijn en niet jaarlijks, als u tenminste een kwalitatief goede schutting plaatst.

Mijn motto is :En verre buur is beter dan een naaste vriend.
Maar  u kunt uw buur maar beter tot vriend houden, dat maakt het e.e.a. veel eenvoudiger.