gumo
door gumo Apr 2, 2012 om 23:52
Vrije tijd & tuin

Welke planten voor 'arme' zanderige grond?

Toen wij drie jaar geleden onze woning aanschaften is de hele tuin (zuid-oosten) op de schop genomen omdat deze was verwilderd. De stratenmakers zijn aan de gang gegaan met mijn tuinontwerp en hebben bestrating en graszoden gelegd en borders voorbereid voor beplanting. De beplanting heb ik zelf verzorgd, dit doe ik al zo'n 25 jaar en meestal met groot succes, helaas nu niet. Wat blijkt? Alle planten groeien slecht of sterven vroegtijdig af. Het blijkt dat de stratenmakers de gehele tuin hebben afgegraven en volgestort met zand en waar ik plantborders en gras heb ingetekend hebben ze kennelijk een laagje (slechte) grond gestort over het zand heen. Hierdoor wortelen de planten niet of slecht en hebben ze te weinig voeding. Bemesten heeft helaas ook niet geholpen. Ik blijf planten uitgraven en weggooien. Ik word er ondertussen moedeloos van. Mijn tuin is te groot om alles opnieuw te doen en dan zou ik ook alle planten die het wel hebben gered moeten opofferen. Zijn er planten die geschikt zijn voor arme grond, vermengd met zand, die op het zuidoosten kunnen gedijen? Ik wil zo graag eindelijk een beetje groei en bloei in plaats van doffe ellende!

11285 3 Rapporteer

dc
door dcz - Apr 2, 2012 om 23:58
439 Antwoorden / 1 Vragen

Google op;
"tuinplanten geschikt voor zandgrond", of....graaf een halve meter zand uit en vul dat met tuinaarde....

gumo
door gumo - Apr 3, 2012 om 00:05
39 Antwoorden / 28 Vragen

dcz: als afgraven en opvullen een optie was geweest, had ik dat allang gedaan, maar we hebben het hier over tientallen vierkante meters en iemand (ik) met rugklachten. Helaas....

jp
door jp1971 - Apr 3, 2012 om 19:40
3 Antwoorden / 0 Vragen

Duinflora misschien. Het is me wel eens opgevallen dat er aan de kust (boulevards) geeneens bomen groeien. Alleen helmgras. Maar dat zal ook wel met het zout te maken hebben.

Heide is een van de eerste plantjes die op zandgronden voet aan de grond weet te krijgen. Met zijn wortels houdt heide het zand vast en voorkomt zo dat het gaat stuiven. Zandgrond is arm aan voedsel, maar heide kan er toch overleven door ruilhandel met een speciale schimmel. De schimmel maakt stikstof vrij die de heide nodig heeft en omgekeerd geeft heide voedingsstoffen aan de schimmel terug. Heide verrijkt dus de arme zandbodem, die daardoor geschikt wordt voor andere planten om te groeien.