ge
door gemmagb Dec 7, 2016 om 16:57
Vrije tijd & tuin

Wie heeft ervaring met hondentrainingsband

mijn Ierse setter van 7 jaar luistert in en om het huis prima, maar buiten in het weiland, het park of op het strand helemaal niet.
ik heb al 30 jaar setters, dus ben ik vertrouwd met het gedrag van dit ras, maar deze dame is net iets meer jachtbelust.
daarom heb ik besloten dat een trainingsband de beste oplossing is voor haar maar ook voor mijzelf.
wie heeft ervaring met zo'n band en wat is een goed merk?

2848 7 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 7, 2016 om 17:29
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Geen ervaring maar ben wel iets tegengekomen waardoor ik aan zo'n band ben gaan twijfelen.
http://hondenlot.nl/artikelen/schokkendewaarheid.html

Cookies
door Cookies - Dec 7, 2016 om 17:31
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Stel je vraag op het http://www.hondenforum.nl/plaza/ Daar zitten ongetwijfeld meer ervaringsdeskundigen dan hier.

Ik begrijp niet waarom je niet al in een veel eerder stadium naar een hondenschool bent gegaan om te zorgen dat zij in ALLE omstandigheden naar je luistert.

ge
door gemmagb Dec 7, 2016 om 22:07
12 Antwoorden / 15 Vragen

ik heb 30 jaar ervaring met setters, dus weet hoe een hond op te voeden, maar deze hond is een "ADHD"hond.
in het eerste jaar heb ik zelfs enkele malen een hondentrainster bij mij thuis gehad, die toen tot de conclusie kwam dat aanlijnen de enige mogelijkheid is.
ik gun de hond zijn vrijheid, waar dat mogelijk is.
tegen het weglopen uit onze grote tuin (ze klom over het gaashek van 1,5 m, heb ik indertijd gewerkt met een lijn om de tuin en een band, die eerst piepte, vervolgens trilde waarna een door mij in te stellen schokje gegeven werd. dat heeft meer dan goed gewerkt en ze loopt al jaren in de tuin rond zonder weg te lopen zelfs als het hek openstaat. ze gaat dan blaffen om mij te waarschuwen dat het hek openstaat.
maar in het vrije veld is haar jachtinstinct haar de baas (en ben ik dat op zo'n moment niet meer).

vandaar mijn vraag.

aurora1
door aurora1 - Dec 7, 2016 om 18:09
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u van afstand met een ab de hond een schok geeft dan heeft het beest geen idee waarom dat is. Zou u vast ook niet hebben als dat bij u gedaan zou worden.
Verder werken die dingen ook niet bij ongewenst gedrag.
Zoals al is gezegd, u kunt beter de hond trainen via een school en anders hebben ze op een hondenforum mogelijk nog tips.
Wat je vaak ziet bij ongehoorzame honden die alsmaar niet terug willen komen dat de baas ze straft zodra ze er (eindelijk) zijn, ipv ze beloont. Een hond bedenkt zich voortaan nog meer over terug willen komen.

me
door mein33 - Dec 7, 2016 om 18:22
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@gemmagb,

Alleen dierenbeulen gebruiken zo'n band, een echte dierenvriend blijft hier ver van.
Probeer eerst maar eens op u zelf uit wat een dergelijke band voor effect heeft als u die om uw eigen nek doet en kom hier dan nog maar eens vertellen hoe dat bevallen is.
Vergeet die band en doe u zelf en uw hond een plezier door samen op cursus te gaan en leer van de hond en de instrukteur hoe u met met uw hond dient om te gaan.
Het gedrag is de hond niet aan te rekenen, maar het gaat fout in de wijze waarop u hier mee omgaat.
En nee!!, ik ben niet verontwaardigd of boos, maar probeer u voor een misstap te behoeden. ;-))

tijger1
door tijger1 - Dec 7, 2016 om 22:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan ook maar aangelijnd in het veld. Niet zo'n band gebruiken.

bosduif
door bosduif - Dec 8, 2016 om 00:45
113 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb 2 Duitse Staande langhaar. Herplaatsers, dus niet zelf opgevoed. In en om het huis luisteren ze perfect. In het open veld is het nog steeds een drama. De ene heeft ADHD en daar ben ik mee op de jachtcursus geweest. Ik heb nog nooit een hond gezien die bij zijn oefeningen gelijk zo goed presteerde. Maar als hij moest wachten voor de volgende oefening nog nooit zo'n draak gezien. We hebben 8 van de 16 lessen gehad en toen waren we niet meer welkom. Ik ben toen thuis helemaal opnieuw met hem begonnen. Of het een puppy was. Met héél. héél veel gedult. Hij loopt nu los maar ik moet zeer waakzaam zijn en bij het minste of geringste, wanneer ik zie dat hij de neiging krijgt om weg te gaan moet ik hem terug roepen. Ben ik 1 seconde te laat, is hij weg. De andere is heel rustig maar zijn jachtinstinkt is des te groter. Die had 7 jaar opgesloten gezeten in een hok. Had ook totaal geen opvoeding gehad. Het enige wat hij kon was zijn jachtinstinkt volgen. En dat is groot. Zeer groot. Heb hem nu 2½ jaar en hij begint te spelen. Los lopen gaat niet. Alleen op het strand bij laag water wanneer de wind uit zee komt. Komt de wind vanuit de duinen dan gaat zijn neus de lucht in en is hij weg. Ik heb ook zo'n band. Maar die gebruik ik alleen in de auto omdat, als ze er erg in krijgen dat we naar het strand gaan, ze de auto afbreken. Ze hebben deze band maar een paar keer om gehad. Wel onder begeleiding van een gedradsdeskundige. Nu hoef ik hem alleen nog maar te laten zien en ze zijn gelijk rustig. Met zo'n band werken gaat niet zomaar. Ga je die in het open veld gebruiken, zonder deskundige begeleiding, zal je hond er vandoor gaan. Ze weet immers niet wat zo'n schok betekend. En vooral een ADHD hond is erg gevoelig. Heb je al een jachtcursus geprobeerd? Wil je toch zo'n band proberen, ga dan naar een gedragsdeskundige die werkt met de methode van Cesar Millan. Let wel, een echte gediplomeerde gedragsdeskundige. Dat zijn de enige die met deze band willen werken. Ik ben er fel op tegen. Ik heb zelf gezien dat een jachthond met een zeer sterk jachtinstinkt met zo'n band aan toch door ging. Eenmaal weer terug had het arme beest brandplekken in zijn nek. Ze gaan door, al is het op hun knieën. Ik kan je maar een raad geven. Gebruik zo'n band NIET zonder deskundige begeleiding.

costnix
door costnix - Dec 8, 2016 om 21:00
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Probeer die halsband eens op uwzelf uit, dan weet u wat uw hond voelt, voor u besluit om deze halsband bij uw hond omdoet!