al
door alida43 Aug 22, 2005 om 18:58
Vrije tijd & tuin

Witte vlieg

Ik heb op mijn aardbeienplanten wolken met witte vliegjes

Ik heb 4 weken gespoten met spruzit vloeibaar met een spuit  2 ml op 2  literwater van de onderkant gespoten

Na 1 wwek zat het weer vol met de witte vlieg , toen gespoten met dubbele hoevelheid spruzit ( 4 ml op 2 liter water )

Na weer een week zat de aardbeienplanten weer vol met de witte vlieg , weer gespoten met dubbele hoeveelheid ( 4 ml opp 2 liter water ), maar nu zitten nog vol

Als je eroverheen gaat is het een hele wiitte wolk

Mijn tuin is ongeveer 5 vierkante meter groot

Wij heeft voor mijn een oplossing

12235 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 22, 2005 om 22:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Alida,Ik heb twee methodes voor je die veel worden gebruikt op volkstuintjes,de eerste is tussen de aardbeiplantjes tabaksplanten zetten . en verder de nieuwere methode ,succes fred

Gele vangplaten ingesmeerd met lijm zijn een zeer goed vangmiddel voor witte vlieg.  Ze worden namelijk aangetrokken door de gele kleur.  Hang de vangplaten net boven de koppen van de planten en zorg ervoor dat ze iedere keer wat hoger gehangen worden als de planten groeien.  Ook regelmatig verversen is aan te raden.  Deze vangplaten kunnen verkregen worden bij de meeste gespecialiseerde tuincentra.  Ook heel wat zaadcatalogi hebben ze al in aanbieding.

ve
door verwijderd - Aug 23, 2005 om 08:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Alida,

Als je spuit. zorg dan ook dat je de onderkant van de bladeren goed meeneemt. Daar zitten doorgaans de larven van de witte vlieg. Als je die niet doodt, dan kun je aan de gang blijven :-( Sowieso zul je bestrijding met insecticide enkele malen moeten herhalen.

Probeert u ook eens te spuiten met afwassop (gewoon een druppel afwasmiddel in water) op de onderkant van de bladeren en schud de plant regelmatig op (is slecht voor de voortplanting vna de vliegjes).

Brynnar

ve
door verwijderd - Aug 23, 2005 om 09:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Alida,

Ik heb niet echt een antwoord, maar meer een aanvulling op de goede tips van Fred en Brynnnar.
Je geeft aan dat je de hoeveelheid steeds meer hebt opgevoerd. Ik ken het middel Spruzit niet, ik ben niet heel erg thuis in bestrijdingsmiddelen, maar ik weet wel dat vaak als je met een kleine hoeveelheid begint en die opvoert, de beestjes die je wilt bestrijden immuun worden.

Succes met de andere tips!
Maaike

ve
door verwijderd - Aug 23, 2005 om 09:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even nog een aanvulling mijnerzijds: Spruzit is een product van Ecostyle. Ondanks de overigens zeer goede intenties van dit merk om op een ecologisch verantwoorde wijze ongedierte te bestrijden, is mijn ervaring met dit merk niet erg positief en zijn de resultaten vaak teleurstellend.

Brynnar

ve
door verwijderd - Aug 23, 2005 om 09:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste alida,

je bent nergens met al deze oplossingen als bij jou in de buurt
iemand  woont die het zelfde probleem heeft. want op het moment
dat jij bij jou aan bestrijding doet en de buurvrouw bijv doet niets
aan het probleem  , duurt het tot de volgende regenbui( die spoelt
namelijk jouw verdelgingsmiddel weg)dat ze weer op jouw aardbeienplant
zitten. misschien is het beter de plant te behandelen en haar dan in
een broeikasje zetten ( dit kun je doen door er bijvoorbeeld een grote
doorzichtige plastic zak overheen te trekken.wel voldoende water geven
dan!!!!

ve
door verwijderd - Aug 23, 2005 om 12:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,In de jaren 1943/ 1944 was er een tekort aan alles!! ook de rokers hadden het moeilijk.alhoewel het gemis van  voedsel vele malen erger was.Dit laatste werd opgelost door het eten van tulpenbollen,brandnetels en suikerbie- ten Er waren ook enkelen die in het bezit waren van eenstukje grond. De kleine opbrengst was net voldoende voor een gezin.Men begon ook met tabaks  planten ,wat bleek deze planten hadden  een positive invloed op het gewas.Met name boerenkool en aardbeiplantjes werden minder of helemaal niet meer aangevreten.De tabaksplanten werden in het najaar gedroogd op zolder en het eindresultaat was wat korrelig stoffige pijptabak,ik kan mij nog herinneren dat er een  lucht hing waar heden ten dage Essent op afkomt Wiet!! Dit was een stukje history  ter afwisseling Fred

ve
door verwijderd - Aug 23, 2005 om 13:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Fred, ik had er nog nooit van gehoord dat tabaksplanten helpen tegen witte vlieg, e.d.. Bedankt voor je informatieve uitleg.... weer wat geleerd :-)

Brynnar