lo
door loesje48 May 12, 2009 om 14:22
Vrije tijd & tuin

Zout water & fotorolletje

Beste expert,

Heeft het nog zin om een fotorolletje dat gedeeltelijk vast zit (en nog opgerold) in een fotocamera die onder zout water heeft gestaan te laten ontwikkelen bij een fotozaak? Bj het verwijderen van het rolletje bleek dat de film nog helemaal niet in het rolletje zat. Ik probeerde m los te trekken, maar toen is de film gescheurd; deel zit dus in het rolletje en het ontwikkelde deel zit nog in de camera (zo'n goedkope zonder poespas waar een fotorolletje in moet) . dit gebeurde nadat de onderwaterbehuizing tijdens het duiken lekte en de camera vol met zout water kwam te staan en het hele mechanisme vast liep. Of zijn de gemaakt foto's (zo'n 20) als verloren te beschouwen?

met vriendelijke groeten.

2397 20 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 12, 2009 om 14:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor het antwoord, ik ga er morgen mee langs. Iemand van de duikvereniging beweerde dat het zout zich er door heen vreet, maar die fotografeert alleen digitaal, dusweet van analoog niet zo veel.

ve
door verwijderd - May 12, 2009 om 14:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Loesje,

inderdaad kan ik mij aansluiten bij het advies om naar een goede fotozaak te gaan, en vertel van te voren wat ze kunnen verwachten. Wacht hier niet te lang mee, het zout zal zeker niet bevordelijk zijn voor de film!!!

ve
door verwijderd - May 12, 2009 om 15:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas, reddeloos verloren. De cassette van de film is wel lichtdicht maar absoluut niet water/vochtdicht. De gelatinelaag van de film zit dan vastgeplakt en bij losmaken wordt hij onbruikbaar.

Zelfs al zou de film handmatig ontwikkeld worden (wat vrijwel niet meer voorkomt) raken er gelatine deeltjes los en alle baden kunnen weggegooid worden omdat zij daardoor volgende films beschadigen, ook het zout werkt desastreus. Een ontwikkelcentrale ( koppelen alle films aan elkaar) begint er helemaal niet aan zij willen geen risico lopen dat er tientallen andere films de vernieling in gaan.

Helaas dus...

Groetjes, Harrie (die op zijn 15de al een eigen Doka had, en van zijn hobby later zijn werk gemaakt heeft)

ve
door verwijderd - May 12, 2009 om 15:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, van dat laatste kan ik me ook wel weer iets voorstellen. maar ik volg in ieder geval de raad op van Deinert en Labswans, en zal dus duidelijk aangeven dat er contact is geweest met zout water. Een deel van het rolletje zit dus nog vast in de camera, en zal handmatig moeten worden verwijderd. Wat harrie meldt over vastplakken komt me bekend voor, want het stuk wat nu een beetje los in de camera zit (2 fotos dus zeker in aanraking geweest met licht) voelt plakkerig aan.

Ik ga morgen langs, ik zal jullie op de hoogte houden!

Met vriendelijke groeten

ve
door verwijderd - May 12, 2009 om 15:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een beetje fotograaf heeft nog wel een losse ontwikkeltank voor 1 rolletje en de vloeistoffen zijn nogsteeds tekoop.

Ik heb tenminste de kompleete doka (durst) nog steeds en in heinsberg hier 14 km van daan zijn alle toebehoren zoals papier en vloeistoffen nog steeds tekoop.

ve
door verwijderd - May 12, 2009 om 15:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste loesje, geen schijn van kans!Echt niet!  Er is al licht, en vocht bij gekomen, het rolletje is door de zoutoplossing aan elkaar gaan plakken, vandaar dat je het niet los krijgt, en alleen maar scheurt. Je zult nooit ook maar een foto op deze manier ontwikkeld krijgen, echt hopeloos is het, helaas voor u...de foto's zijn als verloren te beschouwen.

Toch nog succes met uw poging,maar het is verloren moeite, en tijd.Het klinkt niet hoopvol, en het is ook niet eerlijk, om hierop een ander antwoord te gaan geven aan u.

Gr. Henri

ve
door verwijderd - May 12, 2009 om 15:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vragen bij een echte fotozaak is optie 1, weggooien als ze daar zeggen dat ontwikkelen NIET meer mogelijk is is optie 2.

ve
door verwijderd - May 12, 2009 om 16:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even om begrip analoge fotografie duidelijk te maken. De lichtgevoelig laag op de drager (film) werkt zelfs al na blootstelling aan licht gedurende 1/1000 van een seconde, laat staan na het openen van de camera waarbij de film gepoogd is te verwijderen.

Mijn ervaring van vele jaren is dat als bij een niet teruggewikkelde film van 36 opn. de camera een 2 seconden geopend wordt bij schemerlicht er ongeveer 8a10 eerste opnames behouden blijven. Dit doordat het licht door de (strak?)opgerolde film moet doordringen. Maar als U gepoogd hebt het los te trekken en ook de film scheurde is het echt vergeefse moeite.

SVP, hou ons op de hoogte, zou ik ongelijk hebben, trek ik het boetekleed aan (wat het ook zijn moge!)

Groetjes, Harrie

ve
door verwijderd - May 12, 2009 om 16:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Johanpc.

Wat wil je daarmee zeggen?

ve
door verwijderd - May 12, 2009 om 16:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb net al even gebeld naar een fotozaak. Hij zei dat hij het zo door de telefoon niet kon beoordelen, dus ik ga morgen langs. Ik houd jullie uiteraard op de hoogte!

ve
door verwijderd - May 12, 2009 om 16:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Harry

Ik wilde er meezeggen dat ik tot voorkort nog ontwikkelde en afdrukte voor vrienden.

 en een bekende van mij misschien de doka wel wil hebben en gebruiken om dat metname  de zwart wit fotografie analoog aanmerkelijk beter schijnt te zijn., dus dat een echte fotograaf de materialen ook nog wel heeft.

Ps zij zit op defotovakschool.

ve
door verwijderd - May 12, 2009 om 16:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi ik heb zelf ook een doka gehad en het licht is het probleem niet. Het openmaken van de neem ik aan kleinbeeld filmcassette ook niet. Echter als de film dusdanig is aangetast dan kan die niet op de rol van de ontwikkeltank gewonden worden. Als je ook nog bedenkt dat dit in een volledig donkere ruimte moet gebeuren zal er echt een expert mee aan de gang moeten. Wie weet is er in uw buurt nog wel een fotozaak die het als een uitdaging ziet.

Succes Ronny.

ve
door verwijderd - May 12, 2009 om 16:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oink mijn reactie was een beetje mosterd na de maaltijd.

ve
door verwijderd - May 12, 2009 om 17:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als een (analoge) fotocamera met water in aanraking is gekomen, in uw geval zout water) dan was er de raad van DE camerareparateur Henk Meinema (werkte voor alle bekende fotografen zoals Paul Huf, Ed vd Elsken om die camera met water en al naar hem )een goede fotocamerareparateur te brengen.
Zo'n specialist kan dan nog het een en ander redden.
Maar.......... eenmaal lucht erbij dan is ook die optie nauwelijks meer aanwezig.
Bovendien moet zo'n camera het ook waard zijn natuurlijk!Eenmaal die camera gered met olie-achtige spoelvloeistof dan is vaak ook het filmrolletje nog te redden.

Ik begrijp dat u die fotocamera al uit het onderwaterhuis heeft gehaald en het filmpje probeerde los te krijgen.
Ook dat moet men niet doen!
Om (in het donker = lichtdichte zak/afgeplakte WCdeur en 10 minuten op de WC kijken of er ergens nog licht doorkomt. dan met een opener (van bierflesjesdop o.i.d. ) de zijkant verwijderen en het rolletje dat daaruit komt in de ontwikkeltank wikkelen.
(let op dat het plakbandje waarmee die film vastzit niet in één keer losgetrokken mag worden )= vonken!) maar rustig aan.
Met dat geheel naar de goede fotozaak

Maar ja, een verhaal uit de oude doos want hoewel filmgevoelig materiaal (ook zw/w)heus nog wel verkrijgbaar is zijn het alleen nog maar die ouwe specialisten/analoogliefhebbers die daar nog mee werken.

Waar is die tijd gebleven? Durst? Meopta? Ilford HP4 en langzaam ontwikkelen met Promicrol? (= opwaarderen tot wel 36 DIN!)

Deze Vrije Vogel heeft dit allemaal nog meegemaakt!
Oud he.

ve
door verwijderd - May 12, 2009 om 17:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

@grootvader, ik heb het ook meegemaakt, op de wc zitten met de ontwikkeltank film uit de houder en op de spoel rollen, daarna de vloeistoffen en vooral veel spoelen ach dat was een hobby. Neemt niet weg dat er een gedeelte van de film die niet door het zoute water is aangetast wel gered kan worden.

ve
door verwijderd - May 13, 2009 om 09:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou, ik heb het vanmorgen weggebracht. De fotozaak wilde het proberen, vanmiddag ga ik om drie uur weer langs en dan zullen we het resultaat wel zien. Het zou toch leuk voor mijn zusje zijn als een aantal foto's van haar snorkelvakantiefoto's nog te redden waren.

Ik zal vamiddag de definitieve uitslag posten. Bedankt allemaal voor het meedenken!

ve
door verwijderd - May 13, 2009 om 15:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf denk ik als er geen licht bij het rolletje is gekomen dat het wel de moeite waard is om te redden door een fotograaf. Hij kan het in een doka nog proberen te redden. Het enigste is dat er een aantal fotos niet geheel perfect kunnen worden afgedrukt maar een beetje goede fotograaf kan veel.

U heeft dan als alles is mislukt de kosten voor het ontwikkellen van een mislukt filmpje

Doe dit verhaal vooraf als u het laat ontwikkelen zodat weet wat men kan verwachten

ve
door verwijderd - May 13, 2009 om 15:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt allemaal voor het meedenken. De fotozaak heeft zowaar 12 foto's weten te redden! Ik heb Labswans de credits toegekend, omdat die als eerste antwoordde en het in dit geval "juiste" antwoord gaf. Ik ben blij dat ik het niet opgegeven heb!

Een hele fijne dag allen nog!

ve
door verwijderd - May 13, 2009 om 15:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

@loesje

Top dat het toch voor een deel gelukt is en inderdaad labzwans was de eerste met de goede oplossing.

groet hans

ve
door verwijderd - May 13, 2009 om 18:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Loesje48, erg leuk om te lezen, dat het u alsnog gelukt is! Ben dus echt te kritisch geweest, dat moet ik echt wel toegeven, maar dat doe ik dan ook rustig: Ik had het dus geheel (gelukkig!)in dit geval fout!! labswans is toch een goeie hoor!!! :-)  Gr. Henri