Jokr
door Jokr Feb 5, 2022 om 15:28
Winkels & webshops

AH verhoogt bezorgbundel

AH verhoogt de bezorgbundel met bijna 19%, ver boven de inflatie. Echter zij hebben problemen met Nestlé, omdat deze zijn prijzen met 20% wil verhogen. Meten met twee maten?

3649 12 Rapporteer

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 5, 2022 om 15:44
2095 Antwoorden / Vragen

Absoluut en niet alleen met twee maar met nog veel meer. Het kolderieke idee dat je prijsverhogingen überhaupt zou moeten motiveren slaat al helemaal nergens op. Albert Heijn vraagt gewoon wat ze willen en vooral waar ze mee wegkomen zodanig dat de mensen niet wegrennen naar de concurrent en Nestlé doet precies hetzelfde. Alleen moet Nestlé zelf reclame maken voor producten die anderen voor ze verkopen. De rest is het spel tussen inkopers en verkopers, waar je normaal niets van hoort of ziet, maar hier wordt de bühne gebruikt om extra druk te zetten. Het wordt ook wel weer eens tijd voor de driejaarlijkse ruzie tussen Albert Heijn en Coca-Cola, allemaal theater.

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Feb 5, 2022 om 15:47
16849 Antwoorden / 108 Vragen

AH heeft met veel meer toeleveranciers problemen, niet alleen met Nestlé. Vorige week een artikel gelezen dat ze niet (veel) meer willen betalen maar ze schijnen een vuist gemaakt te hebben, de toeleveranciers dan. Dus Appie zal er ook in moeten geloven om door te berekenen. Meer dan ze willen. Maar zal niet alleen AH treffen (en ons als klant) maar ik denk: alle Supers. Of ze met twee maten meten kan ik nog niet echt beoordelen, het is wel veel, bijna 19%.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 5, 2022 om 16:02
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Niet allen bij AH is dit aan de orde. Ook bij andere supermarktketens. Het verhogen van het tarief van de bezorgbundel zal naar mijn mening los staan van de problemen met o.a. Nestlé met aantekening dat doie problemen er juist zijn omdat men bij AH de prijs die zij moeten betalen aan Nestlé te hoog vinden.

Het lijkt mij dat de reden meer gelegen is in de gestegen brandstof- en daarmee de bezorgkosten.

Be
door Bewaklu - Feb 5, 2022 om 16:26
133 Antwoorden / 1 Vragen

Appels en peren vergelijken. Het één heeft niets te maken met het ander.
Trouwens....wist je dat alles een ietsje duurder is geworden?

Topantwoord

rj
door rjw - Feb 5, 2022 om 16:35
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Brandstof- en personeelskosten vliegen de pan uit. En laten dat nu de belangrijkste kosten te zijn van deze service. Dus zo gek is het niet.

ne
door neodutchio Feb 5, 2022 om 19:45
5165 Antwoorden / 12 Vragen

En niet te vergeten de auto zelf. Probeer nu maar eens een nieuwe auto te bestellen en laat die ook nog eens verbouwen tot bezorgauto.

rj
door rjw Feb 6, 2022 om 09:11
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Dat ook inderdaad. Om snel nieuwe capaciteit te krijgen voldoet inderdaad een simpele order aan de lokale autoleverancier niet meer. En de ombouwbedrijven zullen ook vol zijn door de snel gestegen vraag naar bezorgbussen. De explosieve groei van de economie is een grotere dreiging om in een recessie te komen dan Corona.

Jokr
door Jokr - Feb 5, 2022 om 16:45
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dan mogen ook de boodschappen etc met zo'n 20% verhoogd worden. En ook de normale bezorgkosten ( deze worden nl. niet verhoogd.) Alles heeft te maken met personeels- en vervoerskosten. M.a.w. de inflatie mag dus met 20% omhoog. Lekker!!!!!

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 5, 2022 om 17:07
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@JOKR: iedere ondernemer mag zijn eigen prijs bepalen met aantekening dat er soms maxima zijn gesteld door de ACM en 'monopolistisch' gedrag is verboden.

Tevens: inflatie heeft betrekking op verhoging van alle kosten / prijzen en dan een gemiddelde daarvan als berekend door het CBS.
Heeft u niet in de gaten dat bijv. benzine en gas veel meer dan 20% duurder zijn geworden? Soms wel met meer dan 501%!  En op dit moment is de berekenin, ook spijtig maar waar 'slechts' ca. 4%.(helaas ook meer dan eerder verwacht).

Jokr
door Jokr Feb 5, 2022 om 17:17
1 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mij is de benzine en gasprijs een gevolg van vraag en aanbod op de wereldmarkt. En met een verhoging van de bezorgbundel met 4% zou ik, ondanks dat ik dat ook behoorlijk hoog vind, geen probleem hebben. Maar dankzij bedrijven als AH , die de hopelijk tijdelijke hoge vervoerskosten,  en de zgn hogere personeelskosten (niemand die 20% meer loon krijgt). en dit als excuus gebruiken, word die prijsspiraal (en inflatie) alleen maar hoger.

rj
door rjw Feb 6, 2022 om 09:09
3280 Antwoorden / 5 Vragen

@jokr: je zou nog verbaasd zijn als je ziet wat er momenteel gebeurt met de lonen op dit moment. Niet officieel zichtbaar in algemene cao stijgingen maar veel bedrijven betalen voor nieuw personeel echt meer dan voor voorheen.

Re
door Reinier182 - Feb 5, 2022 om 20:00
169 Antwoorden / Vragen

Kijk op bezorgen wordt juist geen winst gemaakt en is eerder verliesgevend. Nu durven ze het aan. AH heeft gewoon macht en producenten staan onder druk om de laagste prijzen aan te bieden om zelf de hoofdprijs te vragen bij consumenten. Dit is een gevaar nu er steeds minder maar grote supermarkten alles bepalen? We krijgen een Appstore en playstore economie met een paar grote partijen die alles bepalen en mag verdienen? Het is een gevaarlijke ontwikkeling in vele sectoren waar de grote bedrijven de regels bepalen en afdwingen? Noemen het marktwerking maar is machtwerking?

Donuts
door Donuts - Feb 5, 2022 om 20:57
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Iets met appels en peren inderdaad. Als je het te duur vindt, ga je voortaan zelf naar Appie of je laat door andere super bezorgen.

vd
door vdlieuw - Feb 5, 2022 om 22:06
211 Antwoorden / 6 Vragen

Waar bemoeien we ons mee ?
AH is een ondernemer en bepaalt zelf wat ze wil verkopen en tegen welke prijs. Het is niet aan de consument om over inflatie e.d te praten in relatie tot wat een ondernemer een consument aanbiedt.
Dat heet vrije markt economie. En als het u niet bevalt of u de prijs te hoog vindt gaat u toch naar één van de vele andere grutters.
Dat heet ook vrije markteconomie, als consument bent u zo vrij als een vogelje dus ga nu aub niet een ondernemer terecht wijzen op al of niet onjuiste inflatie of prijzen.

mahadma
door mahadma - Feb 5, 2022 om 23:55
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Wellicht is het opgevallen da de brandstofprijsen en personeelskosten afgelopen periode 'wat' hoger zijn geworden. En dat heeft alles met bezorgen te maken.

va
door vanlotjegetikt - Feb 6, 2022 om 09:14
809 Antwoorden / Vragen

Ik zou graag zien dat ook deze bezorgers een fatsoenlijk loon ontvangen. De verhoging van de bundel is slechts het compenseren van gestegen kosten van levensmiddelen.

lo
door lovewinnie - Feb 7, 2022 om 13:25
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Spullen bezorgen is gewoon duurder geworden. Personeel is duur ( invallers), benzine is omhoog en zelfs elektrische rijden is duurder.
Dat moet ergens van betaald worden.
Gaat u toch naar een andere supermarkt.
Al vragen ze 15 euro per bezorging . Dan is het aan u of u dat wilt ja of nee