Bo
door Boenken Jun 27, 2020 om 20:14
Winkels & webshops

Bol.com

5 weken geleden heb ik een Zippo -electrische USB aansteker kleur mat zwart gekocht voor de verjaardag van mijn man bij Bol.com
Mijn man is een Zippo fan en zag direct dat het geen originele Zippo aansteker was. (elke Zippo heeft een uniek nummer). Evenmin was de kleur en
uitvoering niet zoals op de aanbieding is aangeven. Ik heb de aansteker teruggestuurd en hiervan een bevestiging gekregen. Nu ben ik 4 weken en
4 verzoeken om teruggave van het aankoopbedrag verder en er wordt niet terugbetaald. Volgens de briefwisseling is Bol.com niet aansprakelijk.
Ik moet mijn geld terugkrijgen van de leverancier. Vervolgens heb ik Bol.com erop geattendeerd dat hier sprake is van misleiding omdat Zippo een merknaam is en hier mogelijk sprake is van slaafse nabootsing en/of merkenvervalsing.  Bol.com heeft tot dusver geen contact kunnen krijgen met hun leverancier. Mijn vraag is of Bol.com de verantwoordelijke is of de leverancier? Als klant ga je er toch vanuit dat Bol.com een solide bedrijf is.
Mijn tweede vraag is kan ik aangifte doen van merkenvervalsing of slaafse nabootsing bij Zippo. Wie kan mij helpen?

3282 16 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Jun 27, 2020 om 20:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Altijd lastig als je via Bol bij een externe verkoper koopt.

Misschien heb je hier wat aan: https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/externe-verkoop-via-bol-com

mi
door miennaamishaaz - Jun 27, 2020 om 20:35
725 Antwoorden / 1 Vragen

1 van de weinige acties die u nog kunt doen is de Verkoper aanklagen.
https://www.juridischloket.nl/
Daarnaast als de winkel/verkoper nog bestaat kunt u hier een melding van maken bij Zippo zelf.
Zij zullen die verkoper maar al te graag een Rechtzaak geven, voor het verkopen van namaak Zippo's.
Heel mischien Krijgt u dan van hun een aansteker als bedankje voor het melden. {Geef hier geen garantie op, maar vaak als er namaak producten zijn en Klanten melden dit naar het bedrijf krijgen ze vaak een Kleinigheidje als dank voor de melding}

Topantwoord

marita5
door marita5 - Jun 27, 2020 om 21:40
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Boenken ,

Bij welke externe verkoper heeft u deze aansteker gekocht ?

Bo
door Boenken Jun 28, 2020 om 10:15
2 Antwoorden / 3 Vragen

Hoi Maritas, Bol.com bij monde van de service afdeling Sabine, geeft op geen enkele wijze hun leveranciers prijs.

ne
door neodutchio Jun 28, 2020 om 14:48
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Boenken, bij elk product op de site van Bol staat de leverancier. Hebt u anders een link naar de pagina?

ne
door neodutchio - Jun 27, 2020 om 22:22
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Bij wie heeft u het besteld en aan wie hebt u het terug gestuurd?

Bol laat zich steeds meer blijken als platform en het lijkt er op dat de klant niet meer het belangrijkste is. Er komen steeds meer klachten over vreemde eenden die proberen hun waar aan de man te brengen.

U kunt natuurlijk altijd aangifte doen. Als er een Zippo aangeboden is en u krijgt namaak is dat strafbaar.

Donuts
door Donuts - Jun 28, 2020 om 10:33
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Quote TS "Bol.com bij monde van de service afdeling Sabine, geeft op geen enkele wijze hun leveranciers prijs."

U begrijpt de vraag van @Marita5 niet. U heeft gekocht bij een externe leverancier van Bol.com. Bij de aankoop stond duidelijk vermeld bij wie u besteld, dus door wie geleverd gaat worden. Bol.com zelf verkoopt geen Zippo aanstekers.

aurora1
door aurora1 - Jun 28, 2020 om 14:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Mogelijk kunt u bij Zippo melding ervan doen: https://www.zippo.com/

diumenge
door diumenge - Jun 28, 2020 om 14:52
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Doe 's even niet zo moeilijk en geef de externe verkoper door.

Bo
door Boenken - Jun 28, 2020 om 15:20
2 Antwoorden / 3 Vragen

Bol.com weigert mij de naam van de leverancier door te geven. De woordvoeder beweert dat deze firma nog moet worden opgespoord!?!

diumenge
door diumenge - Jun 28, 2020 om 15:33
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je kan gewoon in je account bij bestellingen kijken wie de verkoper was.

ruud81
door ruud81 - Jun 28, 2020 om 16:04
11 Antwoorden / 0 Vragen

Op de website van Bol.com staan de namen.
Onder andere Haddocks

Donuts
door Donuts Jun 28, 2020 om 18:29
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Nog maar even oefenen...

gerbera
door gerbera - Jun 28, 2020 om 16:20
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Als u op de site van Bolletje zoekt op zippo aanstekers en betreffende aansteker aanklikt zie u geheel rechts welke wederverkoper het is.( Haddock's).  Wat dat uniek nummer betreft denk ik dat uw man in de war is, dat is alleen bij limited edition aanstekers, bij de overige staat op de onderkant een stempel ingeslagen met o.a. fabrikage land, USA, en jaar. Dus nog maar eens goed afvragen of uw redenerig klopt dat het een namaak zou zijn.

Alle Zippo limited edition aanstekers zijn beperkt uitgebracht en bevatten een unieke nummering.

Donuts
door Donuts Jun 28, 2020 om 18:31
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Zie nog meer Zippo verkopers voorbij komen, o.a. Blokshop en Blitzz graveerwerk.

gerbera
door gerbera Jun 28, 2020 om 21:56
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Gefeliciteerd, ik ga dat niet allemaal uitzoeken maar als u het nodig vindt kijk even op google komt u er nog veel meer tegen.

Donuts
door Donuts Jun 28, 2020 om 22:11
1203 Antwoorden / 2 Vragen

U doet alsof alleen Haddocks een wederverkoper is, maar er zijn er dus meer.

gerbera
door gerbera Jun 28, 2020 om 22:16
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Toch ff goed lezen wat ik schrijf; geheel rechts welke wederverkoper het is.  En dat kunnen er meer zijn, daarom staat Haddocks ook tussen haakjes als voorbeeld. Overigens opvallend dat u bij mij reageerd terwijl er nog een ander is die deze naam noemt.

Donuts
door Donuts Jun 28, 2020 om 22:20
1203 Antwoorden / 2 Vragen

De tenen zijn weer lang... Ruud81 schrijft duidelijk o.a.

gerbera
door gerbera Jun 28, 2020 om 22:37
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Och mijn tenen en ikzelf kunnen heel veel hebben maar zag ff het nut niet van de reactie. Maar goed als u er mee tevreden bent, mijn zegen heeft u. Zal de volgende keer goed op mijn wijze van schrijven letten.

Topantwoord

Donuts
door Donuts - Jun 28, 2020 om 18:23
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Maar Zippo verkoopt toch helemaal geen elektrische usb aanstekers? Enige, niet meer leverbare Ali E. usb aansteker waar de naam Zippo misbruikt werd, is deze https://www.bol.com/nl/p/zippo-plazmatic-x-lighter-executive-cannabis-electrische-usb-aansteker-limited-edition/9200000058256843/

diumenge
door diumenge Jun 28, 2020 om 18:30
11969 Antwoorden / 15 Vragen
Donuts
door Donuts Jun 28, 2020 om 18:34
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Vind die limited edition toch veel interessanter.:-))) Zie dat de Zippo aansteker die ik ooit aan mijn zoon had gegeven, nog een leuk bedrag kan opleveren. Maar eens een keer kijken of ik hem niet weggegooid heb...

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 28, 2020 om 21:29
2120 Antwoorden / Vragen

Maar dan nog, je hebt het recht om dingen retour te sturen.

Donuts
door Donuts Jun 28, 2020 om 22:12
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Dat klopt.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 28, 2020 om 21:26
2120 Antwoorden / Vragen

BOL moet lekker doorgaan haar naam te grabbel te gooien. Zoek alle publiciteit die je kunt krijgen, hier, Consumentenbond, klachtenkompass, Facebook, Twitter en zeg dat je een namaak Zippo hebt gekregen en dat je na retour je geld niet krijgt. De ervaring leert dat als ze de publiciteit zat zijn ze wel over de brug komen en als je de televisie haalt is het ineens snel opgelost, zonder excuses en zonder verklaring, maar je kunt niet alles hebben.

justmeagain
door justmeagain Jun 28, 2020 om 22:48
623 Antwoorden / 8 Vragen

Dat van dat namaak is nog niet bewezen. Verder niets mis met bol.com, publiciteit zoeken klinkt leuk naar kan ook tegen je werken.

Analoog
door Analoog Jun 29, 2020 om 08:27
139 Antwoorden / Vragen

Bol.com maakt in dezen misschien een fout en vast wel meer, maar naar het percentage verkochte artikelen is het verwaarloosbaar.
Ik hoef het niet op te nemen voor Bol, maar ook als het wèl een keer mis gaat lossen ze dat, in iedere geval bij mij, netjes op en in mijn omgeving hoor ik dezelfde reacties, niet zo dat Bol ineens een stuurloos bedrijf is......

ma
door malty - Jun 29, 2020 om 09:49
1112 Antwoorden / 1 Vragen

U moet toch kunnen zien welke (weder)verkoper de Zippo geleverd heeft.
Wat voor naam staat er op de pakbon?

Bo
door Boenken - Jun 29, 2020 om 12:12
2 Antwoorden / 3 Vragen

Vanzelfsprekend weet ik de naam van de leverancier, die een onderdeel is van een moederbedrijf en die laatste weet van niks en is overigens
telefonisch en per e-mail niet te bereiken. De leverancier is Xlighter en het moederbedrijf is BizCap investment Funds te Lelystad.

ma
door malty Jun 29, 2020 om 13:02
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Kan het deze zijn?
https://www.bol.com/nl/v/tabakspeciaalzaak-g-van-vliet/1269982/?offerId=1001033648914559

Staat de naam van de verzender niet op de pakbon of heeft u deze niet meer?

diumenge
door diumenge Jun 29, 2020 om 19:12
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dus Xlighter is de naam van de externe verkoper die in je account bij bestellingen staat?

gerbera
door gerbera - Jun 29, 2020 om 14:49
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Mogelijk dat deze  het is, echter is deze niet meer leverbaar. Wat heel vreemd is, in de omschrijving staat dat deze met USB op te laden is maar kijk je bij de specificaties staat daar bij oplaadbaar via USB.....nee. Verder staat er op de site  Merk: XLIGHTER , waarvan de site niet (meer) bereikbaar is dus al met al erg verwarrend omdat de naam ZIPPO ook gebruikt wordt. Zou "Bolletje"maar eens aan zijn jasje trekken omdat hier mogelijk sprake is van misleidende advertentie op hun site. Immers je denkt een ZIPPO te kopen echter blijkt het een ander merk te zijn nml XLICHTER