Bril kapot in poststuk
Mijn bril van 4,5 jaar oud had nieuwe glazen nodig. Mijn opticien (waar ik heel tevreden mee ben) zit in mijn oude woonplaats en dit is ongeveer 1,5 uur rijden van mijn huis. Dus na het inzetten van mijn nieuwe glazen hebben ze mijn bril in een plastic insteekhoesje en daarna in een klein kartonnen doosje opgestuurd (zelfs nog met de vermelding breekbaar). Toen ik het pakketje binnen kreeg, bleek mijn bril toch gebroken te zijn.
Nu is het aanbod van de opticien dat ze mij 25 procent korting geven op een nieuw montuur. Maar wat is redelijk? Ik vind het niet mijn schuld dat mijn montuur stuk is en de opticien zegt dat een montuur van 4,5 jaar oud waarschijnlijk niet meer zo sterk is. Zij vinden dat zij ook niet schuldig zijn.
Heel schappelijk van die opticien! Natuurlijk zijn zij niet schuldig. Wie verstuurt er dan ook een bril per post. U mag dan tevreden zijn over uw opticien, dichter bij huis zitten vast ook hele bekwame opticiens. Wat een onzin!
Uw montuur is 4,5 jaar oud. Vele mensen zetten hun bril met één hand op en af. Dus alle krachten komen die tijd en keren op één kant te staan met de nodige onnodige slijtage. Je moet een brilmontuur met TWEE handen op en af zetten, net zoals je een laptop met TWEE handen open en dicht moet doen, met één hand krijgt je scherm spanning en maak je kans op problemen.
Terug naar de bril. Hoe bent u aan de sterkte gekomen voor uw nieuwe glazen? Wie heeft die opgemeten? Uw "oude" opticien of iemand anders? Maar de prijs van een montuur is tegenwoordig zo vaak zo laag, ze zijn al vanaf € 25 te koop (privé ervaring).
Als een bril verzonden wordt, is dat een risico, het woord breekbaar helpt niet, er mag wèl een betere verpakking gebruikt worden. Maar is het montuur niet te herstellen? Zo ja, lijkt een gratis herstelling wel gepast, Zo nee, doe een tegenvoorstel op basis van 50/50. En haal dan de bril persoonlijk op.
Als u werkelijk nieuwe sterkere glazen nodig hebt, lijkt het me toch verstandiger om het in of nabij uw woonplaats te zoeken. Er zijn veel goede opticiens overal. Met alle service. Heeft u alleen een bril nodig voor b.v. 3.25; op naar de Euro shop. Maar dat is alleen een persoonlijk advies hoor. Want mijn opgemeten brillen (duur) zijn niet beter dan. Koop ze zelf elders (USA), maakt niet uit. Alleen voor lezen: is perfect en voordelig.
De opticien gaat er van uit dat een brilmontuur 6 jaar meegaat. Dat lijkt zeer redelijk. Uw bril (4,5 jaar oud) heeft 75% van de levensduur al gehad. Dus een restwaarde van 25% is niet slecht. U kunt de opticien vragen om 25% van de oorspronkelijke aanschafwaarde te betalen of als korting te geven (als dat hoger is dan 25% korting op de aanschafwaarde van een nieuwe bril). Gaat u om meer compensatie vragen, dan wordt u er beter van. Immers, u krijgt meer compensatie dan uw bril waard is. En dat is niet de bedoeling. Uw nadeel moet gecompenseerd worden, maar u hoeft er niet beter van te worden.
Komt ook nog eens bij dat opticiens, waar ook in Nederland, men je gratis helpt: gebroken pootje, schroefje los, whatever, je gaat zo'n brillenwinkel in en als je vraagt wat het kost: heb nooit iets anders gehoord dan: is gratis mevrouw, service van de zaak.
Jazeker, dat (her)ken ik ook!
En de vraag is en blijft: Was het montuur nog in redelijke/goede conditie voor verzending na 4,5 jaar?
Zoals gebruikelijk hoor je één kant van het verhaal.
Waarom mag de TS er niet beter van worden?
Ze claimed niet bij een verzekering.
Mijn montuur was zeker in redelijke staat. Het was een montuur van ruim 200 euro toen en het is een bril naast mijn lenzen. Dus niet voor dagelijks gebruik. Ik wil er niet beter op worden alleen schadevrij zijn.
@Toonder: omdat degene die onrechtmatig handelt de schade moet vergoeden en niet meer dan dat. Meer mag wel, maar is niet af te dwingen.
Een opticien behoort te weten hoe je een bril opstuurt.
De opticien is wel degelijk schuldig, je kunt wel een ei in een doosje versturen en als deze gebroken aankomt zeggen dat het je schuld niet is, dat is makkelijk.
Dat had volgens mij niet in een plastic hoesje verstuurd mogen worden maar in een stevige brillenkoker of in een groter doosje met de ruimte rondom de bril opgevuld met papier.
Dat de opticien maar 25% wil vergoeden is een lachertje, hij wordt er op deze manier beter van.
Winst op de glazen en winst op het nieuwe montuur.
50% korting op een nieuw montuur is nog te overwegen.
@Toonder, ben het niet met u eens. Opticiens zullen niet zo vaak brillen versturen dus hun ervaringen hiermee zijn minimaal.
Daarnaast gebeurd eea op verzoek van de klant, die had ook moeten aangeven dat de bril degelijk verpakt diende te worden.
Opticien doet een keurig aanbod.
De wereld op zijn kop, de klant moet aangeven dat de bril degelijk verpakt moet worden.
Gezien de marges op monturen doet de opticien echt geen redelijk voorstel.
Je moet er ook vanuit gaan dat Breekbaar geen garantie geeft dat er met extra zorg mee omgegaan wordt door de post en alle tussenstations. Je moet zoiets als een bril wel heel erg goed shockproof inpakken als je ziet hoe er mee omgegaan wordt. Dat weet je als klant dat je dat risico neemt als je je opticien een bril laat verzenden (vaak voor kosten en risico ontvanger). De opticien weet dit ook, deze zal best wel een degelijke verpakking gebruikt hebben. Wij horen hier maar één kant van het verhaal, zoals gebruikelijk.
De opticien is toch niet achterlijk, die weet heus wel hoe er bij de bezorgdienst met pakjes omgegaan wordt.
Als hij accepteert om het met de post te sturen is hij ook verantwoordelijk dat het goed aankomt, daar heeft de klant geen invloed op gehad.
@Toonder die marges zijn helemaal niet relevant. Al koopt hij al zijn monturen in voor een euro. Straks zeg je nog dat de klant de prijs mag bepalen omdat de opticien zoveel marge heeft.
In dit hele geval wil ts perse door de oude opticien geholpen worden en niet reizen. Ts kiest voor de post en daar zitten risico's aan. Nu het misgaat is het ineens de schuld van de opticien terwijl ts het hele verzenden initieert.
'TS' wil best reizen, gaat daarom maar haar vertrouwde opticien 1,5 uur van haar woonadres. Opticien heeft aangeboden de bril te versturen. Dan gaat TS ervan uit dat hij dit vaker doet en er ervaring mee heeft dat dit ook goed gaat...
Waar heeft u de nieuwe glazen dan laten meten? Bij de oude opticien?
Dan zou ik naar die opticien toe gaan en eventueel daar de glazen in een nieuw montuur laten overzetten.
Of in uw eigen woonplaats de glazen laten overzetten in een nieuw montuur, wat dan meestal gratis gedaan wordt in de winkel waar het montuur gekocht wordt. Dat eventueel vooraf bespreken met deze opticien i.v.m. een mogelijke vergoeding.
Maar misschien is het montuur nog prima te repareren en doet een opticien in uw woonplaats dat gratis of tegen een vergoeding van een enkele euro. Doet/kan de eerste het niet dan misschien de tweede wel.
Een nieuw montuur hoeft overigens maar weinig te kosten, die zijn er al vanaf 25 of 35 euro.
Voortaan voor dergelijke zaken in de eigen woonplaats blijven.
Ik heb overigens ook weleens een bril opgestuurd ontvangen, gewoon in een insteekhoesje en dat vervolgens in een doosje gestopt. In prima staat ontvangen.
Die glazen moeten dan wèl in dat andere montuur passen, maar dat terzijde.
Ik ben het met toonder eens. Natuurlijk is de opticien verantwoordelijk voor de verzending. Dat is wettelijk ook zo geregeld. Hij is de professional en moet zorgen dat de bril heel bij de klant wordt afgeleverd, anders moet hij weigeren het per post te verzenden. Wat redelijk is, daar valt wel over te debatteren. Misschien is die 25% korting op een nieuw montuur zo gek nog niet. U kunt ook schadebedrag vragen.
De economische levensduur van een bril is 4 tot 6 jaar.
http://www.nuvo.nl/pages/2031/Klant-blijft-eindeloos-doorlopen-met-oude-bril-Doe-er-wat-aan.html
De bril was al bijna aan zijn eind. Wat verwacht u, een geheel nieuw montuur?
De schade die u heeft aan het montuur is de waarde van het montuur op dit moment. Die zal niet hoog zijn.
Dan is 25 % korting op een nieuw montuur een redelijk aanbod.
Opticiens versturen in de regel een brillen. Daar ga je naar terug om de bril te passen en bij te laten stellen.
In de regel is het de winkel die verantwoordelijk is voor het versturen van de bril.
In dit geval was u degene die wilde dat de bril per post verstuurd werd, hetgeen dus een uitzondering is.
Ik zou het aanbod van de opticien accepteren.
Als u besparen wilt op een bril koop dan een bij de drogist.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Webshop Salura
Hallo ik heb 6 september een spiegel besteld bij website Salura maar heb deze nooit ontvangen. de site is nu ook niet meer bereikbaar. Ik had een track and tracé ontvangen en daar stond in dat de spiegel verzonden was vanuit China en in Nederland was aangekomen maar even later deed de track and trace het niet meer. Dit bedrijf zou in Amsterdam zitten en had alleen een website heb verschillende ... Lees meer
Verkeerde Lounge bank geleverd
Op 12 september, na 3 maanden wachttijd werd mijn bank bezorgd, helaas de verkeerde.
Direct doorgegeven aan het bedrijf, het zou uitgezocht worden, daarna nog verschillende keren gebeld, tot nu toe, 11 dagen verder, nog geen resultaat.
Wel werd er gezegd dat als zij de bank opnieuw gaan bestellen ik er weer 3 maanden op moet wachten.
Mijn vraag is, kan ik de koop ontbinden, omdat ik
...
Lees meer
Wie is ook opgelicht door scooterrijbewijs.nl? Bedrijf reageert niet...
Mijn zoon wilde binnen enkele weken zijn scooter rijbewijs halen. Deed navraag bij het bedrijf over de beloftes op de site. Na aanmelding bleek dat er maanden tussen theorie en praktijk examen gaan zitten. Hij zou moeten bijbetalen, maar dan nog lukt het niet binnen zijn planning. Hij vroeg hen alles te annuleren en zijn geld terug te storten. De servicedesk medewerker gaf echter geen antwoord op ... Lees meer
Populair in Winkels & Webshops
Ervaring met <a href="//dresslily.com" target="_blank">www.dresslily.com</a>
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest ... Lees meer
Wie is stichting foundation docdata
Er wordt geld van mijn rekening afgeschreven en ik ken dit bedrijf niet. Lees meer
Wolfgang Tools liegt! Wat te doen?
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst.
Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij.
Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer