na
door nao veure Mar 14, 2022 om 19:32
Winkels & webshops

Eb bike prijs bij levering hoger dn aankoopprijs

In juli 2021 twee e bikes gekocht van het merk Flyer. Levering zou in maart 2022 plaatsvinden. 400 euro per fiets aanbetaald.Kreeg van de winkelier te horen dat levering minimaal uitgesteld zou worden tot na week 22 in 2022 omdatde fabrikant problemen ondervond met levering van onderdelen. Tevens te horen gekregen dat de fietsen waarschijnlijk 500 euro per fiets duurder zou zijn dan de aankoopprijs. Kan dit zomaar?

7327 9 Rapporteer

ne
door neodutchio - Mar 14, 2022 om 19:49
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Heel zwart wit zou je zeggen dat wat er overeengekomen is bepalend is. Echter is het geen verrassing dat door leveringsproblemen de prijzen omhoog gaan. Je hebt niets aan een aanbetaling als de fietsenmaker failliet gaat omdat ze nu flink geld moeten gaan bijleggen.

U zou in gesprek kunnen gaan om er samen uit te komen. U kunt annuleren, u kunt bijbetalen, u kunt voet bij stuk houden of u kunt gaan middelen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 14, 2022 om 20:28
2094 Antwoorden / Vragen

Nou nee, met de aanbetaling is de koop gesloten en ligt de prijs vast. Nou zullen ze wel proberen de koop te ontbinden als u voet bij stuk houdt om er onderuit te komen.maar u heeft een deal, daar kan uw leverancier niet een hogere prijs van maken. U heeft alles zwart op wit?

mahadma
door mahadma - Mar 14, 2022 om 20:39
11569 Antwoorden / 51 Vragen

1 vraag: Wat staat er op de aankoop nota/contract? Als daar een definitieve prijs op staat, zonder optie dat de prijs bij levering kan veranderen, lijkt het mij dat die prijs leidend is. Anderzijds zijn de grondstoffen voor accu's aanzienlijk meer gevraagd en door gebrek aan grondstoffen ook duurder geworden. Vraag de verkoper waar die verhoging in zit.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 16, 2022 om 10:49
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Wettelijk dient de verkoper te leveren tegen de afgsproken prijs omdat indien dat niet gebeurt er sprake is van eenzijdig niet nakomen hetgeen in de volksmond betekent dat er dan sprake is van wanprestatie. U geet aan dat u al heeft aan betaald en daarmee de prijs inderdaad ook op papier staat. Dan is het simpelweg: koop = koop / afspraak is afspraak.
Dat betekent ook dat u de koop kunt annuleren en de reeds gedane aanbetaling terugvorderen Ik geef u daarvoor geef ik u zo een aantal verwijzingen omdat dat uiteindelijk, na een eenvoudige ingebrekje stelling, mogelijk nader procederen zou betekeken.
Bent u rechtsbijstandsverzekerd, schakel die dan in, dat is het neest eenvoudige en daar betaalt u ook uw premie voor.

M.b.t. uw wettelijke recht en mogelijkheden:  https://www.consuwijzer.nl/prijzen-en-kosten/prijzen/de-verkoper-zegt-dat-de-prijs-niet-klopt-wat-nu ;  https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-verzoek-om-levering-tegen-afgesproken-prijs/   en https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/

Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kun je je ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 – 8020:    € 0,10 per minuut (met een maximum van € 12,50). Daarnaast betaalt u een starttarief van 4,5 cent en de normale belkosten. Zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl

PvBaak48
door PvBaak48 - Mar 16, 2022 om 11:00
65 Antwoorden / 1 Vragen

Als van te voren offerte door beiden ondertekend is is dit bindend.

panter22
door panter22 - Mar 16, 2022 om 12:16
6599 Antwoorden / Vragen

Je koopt de dure trendy fiets waarvan er niet veel te koop zijn.Die fiets wordt pas 8 maanden later geleverd.
En nu wordt de levering weer uitgesteld,
Moest je misschien bestellen of intekenen en is die €400 bedoeld om te voorkomen dat je van de koop af zou zien,
Zoveel meer betalen door leveringsproblemen, dat had de fietsenmaker niet kunnen voorzien.
Heb je wel een vaste prijs afgesproken en is niet afgesproken dat de prijs bij levering kan wijzigen?
Het lijkt mij iets anders dan een fiets bestellen die binnen korte tijd door de fabriek geleverd wordt. Dan betaal je de verkoopprijs.

ma
door malty - Mar 16, 2022 om 12:35
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wat staat er in de Algemene voorwaarden en op aankoopbewijs over prijsaanpassing door fabrikant.

lees https://www.klabouadvocaten.nl/prijsverhoging-doorberekenen-aan-klant/

Ja
door JannieBoe - Mar 16, 2022 om 13:16
124 Antwoorden / Vragen

Nee, dat kan niet zo maar. Kijk ook eens bij de Consumentenbond. Na het sluiten van een overeenkomst mag het alleen als het in de algemene voorwaarden staat.

1paul
door 1paul - Mar 17, 2022 om 08:30
3173 Antwoorden / 0 Vragen

lees het koopkontrakt na, hierin kan staan dat de prijs bij levering af kan wijken door omstandigheden zoals tussentijdse btw verhoging tegenvallende vervoerskosten enz enz.

in de autobranche heel normaal trouwens.

staat er niets in hierpover dan zal de leverancier de fietsen moeten leveren tegen de afgesproken prijs.