ja
door jansslotboom Mar 10, 2021 om 12:28
Winkels & webshops

Garantie schoenen

Ik heb ca 7 jaar geleden schoenen gekocht met een garantie van 10 jaar. De schoenen zouden waterdicht zijn, maar dat waren ze niet. Zijn ook weinig gebruikt. Ben dus naar de winkel teruggegaan en zij zouden ze terugsturen naar de leverancier. Nu blijkt die failliet te zijn en wil de eigenaar van de schoenenwinkel de helft van de aankoopsom te restitueren. Schoenen waren 85 euro. Hij heeft contact met een nieuwe leverancier en wil dus nieuwe schoenen regelen met 45 euro korting. Ik vind dat 10 jaar garantie moet worden gehonoreerd. Ik heb eigenlijk geen boodschap dat zijn leverancier failliet is. De winkel is mi verantwoordelijk.

1906 14 Rapporteer

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 10, 2021 om 12:44
2255 Antwoorden / Vragen

Die 10 jaar garantie klinkt als fabrieksgarantie en als dat zo is dan is uw leverancier daar niet voor verantwoordelijk.

ne
door neodutchio - Mar 10, 2021 om 12:48
5245 Antwoorden / 12 Vragen

Fabrieksgarantie is iets anders dan wettelijke garantie. Maar om eerlijk te zijn, €85,- is niet duur en schoenen die weinig gebruikt zijn drogen uit. Het zou zomaa kunnen zijn dat de garantie verworpen zou worden als de schoenen door uitdroging niet meer waterdicht zouden zijn. Ik zou heel snel dit aanbod aanpakken.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 10, 2021 om 17:53
2255 Antwoorden / Vragen

Waar lees jij dat fabrieksgarantie en wettelijke garantie hetzelfde zou zijn?

ne
door neodutchio Mar 10, 2021 om 18:57
5245 Antwoorden / 12 Vragen

TS stond bij de winkelier om de fabrieksgarantie te claimen. En de woorden van TS dat hij er geen boodschap aan heeft dat de fabrikant failliet is en dat de winkelier het moet oplossen.

mahadma
door mahadma - Mar 10, 2021 om 12:52
11716 Antwoorden / 52 Vragen

Eens met NEODUTCHIO, de winkel is max 2 jaar en de fabriekgarantie 10 jaar. ergo pak die € 42,50 snel aan, TOP service.

me
door mein33 - Mar 10, 2021 om 14:25
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Waterdichte schoenen bestaan niet, wel waterbestendige schoenen.
Waterbestendige schoenen hebben regelmatig onderhoud nodig om waterbestendig te blijven.
Zeer regelmatig met een speciale spray behandelen, zodat het leer soepel blijft en het vocht zoveel als mogelijk wordt buitengehouden.

Waterdicht schoeisel noemen we ook wel laarzen !  ;-))

De coulance regeling van de winkelier zou ik maar met beide voeten aanpakken, beter mag je en kan je niet verwachten.

gerbera
door gerbera - Mar 10, 2021 om 14:32
7459 Antwoorden / 14 Vragen

Netjes van die winkelier om € 45,- na 7 jaar bij te leggen op een paar nieuwe schoenen. Zou het aanbod maar aannemen, een bus spray kopen en de oude schoenen waterdicht maken. Waterdicht betekend niet dat u er mee het water in kan maar dat ze spatwaterdicht zijn dus een "normale" regenbui kunnen hebben. Een andere winkelier had u mogelijk naar de curator, die het faillisement (heeft) behandeld, kunnen verwijzen want de garantie van de winkelier is 2 jaar en die zgn 10 jaar is fabrieksgarantie. Maar ja het is pech de fabriek is weg.

rj
door rjw - Mar 10, 2021 om 14:32
3368 Antwoorden / 5 Vragen

Dit soort winkeliers moeten in het zonnetje worden gezet. Zo veel service leveren voor een low-cost product zie je niet vaak meer.

1paul
door 1paul - Mar 10, 2021 om 14:33
3319 Antwoorden / 0 Vragen

u moet even kijken of het fabrieksgarantie is ja of nee, is dit zo dan is de winkelier zeer coulant....

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 10, 2021 om 15:20
16957 Antwoorden / 202 Vragen

Met fabrieksgarantie kan een verkoper in beginsel niets en het lijkrt mij dat de verkoper (als al gezegd) erg coulant is waarbij ik dan ook kijk naar de geldende wetgeving waar sprake is dat u zou dienen te bewijzen - na 7 jaar - dat de oorzaak aan een fout vanb de schoenen ligt en u ook altijd de onderhoudsregels heeft toegepastr. Dan geldt ook nog dat de verkoper rekening kan en mag houden met afschrijving.

Zie o.a. deze info: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

Indien u interesse heeft in de integrale wetgeving waarop het bovenstaande is gebaseerd kunt u deze bekijken

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

en eventueel verder de art 20 t/m 25

panter22
door panter22 - Mar 10, 2021 om 17:01
6599 Antwoorden / Vragen

En winkelier geeft geen garantie van 10 jaar op een paar (goedkope) schoenen. Schoenen gaan meestal niet zo lang mee.
De leverancier die de  garantie heeft gegeven is failliet.
Dan is het einde verhaal. Je staat met lege handen.
Wat zijn dit voor wonderschoenen die zo lang meegaan. Of was er niet op te lopen?
Maar rap die €45 korting op een paar nieuwe schoenen accepteren, als je weer zo'n paar schoenen wilt.

sira
door sira Mar 10, 2021 om 21:37
2531 Antwoorden / 24 Vragen

De leverancier is waarschijnlijk failliet vanwege die 10 jaar garantie. Uiteindelijk moet het toch uit de breedte of de lengte komen.

panter22
door panter22 Mar 11, 2021 om 08:44
6599 Antwoorden / Vragen

Dat zou zomaar kunnen. Maar dan moet je na zoveel jaar de aankoopbon en het garantiebewijs ook nog bewaard hebben.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Mar 10, 2021 om 17:05
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Mijn werkschoenen die ook Waterdicht zijn (nog wel)  en  zeer slijtvast hebben geen enkele garantie hierop.

Ik vind dit netjes.. .en zou gezien  ik elke 2 tot 3 jaren nieuwe moet hebben nooit 10 jaren gegeven hebben.
Geld  aanpakken en  zouden ze daarom failliet zijn gegaan?

justmeagain
door justmeagain - Mar 10, 2021 om 20:51
623 Antwoorden / 8 Vragen

En die 10 jaar garantie was vast aflopend geweest. Dus na 7 jaar nog 30% coulance oftewel 25,50. euro. U krijgt bijna het dubbele.
Daarnaast hoeft de winkelier niets te doen.. het is ook zijn schuld niet dat de fabrikant failliet is.

justmeagain
door justmeagain - Mar 10, 2021 om 20:52
623 Antwoorden / 8 Vragen

En die 10 jaar garantie was vast aflopend geweest. Dus na 7 jaar nog 30% coulance oftewel 25,50. euro. U krijgt bijna het dubbele.
Daarnaast hoeft de winkelier niets te doen.. het is ook zijn schuld niet dat de fabrikant failliet is.

sira
door sira - Mar 10, 2021 om 21:35
2531 Antwoorden / 24 Vragen

Ik vind het een keurig aanbod van die winkelier. Hoe heet die winkel en waar zitten ze? Een winkel met zo'n service gun ik wel wat reclame.

Dat u de schoenen weinig hebt gebruikt, is geen reden, daar hebt u zelf voor gekozen. Schoenen met een prijs van € 85,- en dan na 7 jaar € 45,- korting krijgen, chapeau!

aurora1
door aurora1 - Mar 13, 2021 om 00:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

10 Jaar garantie voor zulke goedkope schoenen? Erg coulante schoenenwinkel met dat aanbod.

Maar zouden bijv. waterdichte laarzen na 7 jaar wel waterdicht zijn? En als ze uitgedroogd zijn door weinig gebruik?