Lo
door Lorenzo444 Nov 10, 2018 om 15:35
Winkels & webshops

Juwelier maakt horloge stuk

Hallo,

ik heb een horloge dat ik een tijdje geleden van mijn broer heb gehad. Het horloge heeft altijd prima gewerkt en ik heb alleen de batterij een paar keer over een aantal jaar moeten laten vervangen. Dit is natuurlijk normaal voor een horloge. Nu ben ik voor de verandering naar een andere juwelier in Tilburg geweest om de batterij te laten vervangen omdat deze leeg was en de juwelier waar ik normaal langs ga gesloten was. Mijn horloge werkte prima en ik heb de dagen ervoor het uurwerk nog kunnen verstellen zoals gewoonlijk. Ik kwam bij de juwelier aan en het koste ongeveer €12 om de batterij te laten vervangen. Ik vond dit best goedkoop dus ik liet ook gelijk de metalen band schoonmaken. Nu kreeg ik het horloge terug en hij tikt weer netjes. Alleen stopt hij nu constant op half 11 en kan ik de datum niet meer wijzigen met het wieltje aan de zijkant. Ook loopt hij nu soms vooruit en soms achteruit. Met andere woorden er is iets met mijn horloge gebeurd in de periode van een aantal weken dat hij bij de juwelier is geweest. De juwelier doet alsof het mijn fout is en wilt mij nu meer dan €200 laten aftikken voor wat eigenlijk een batterij vervanging + schoonmaakbeurt van €20 moest zijn! Mijn horloge had deze mankementen niet voordat ik hem had ingeleverd alleen wilt de juwelier het zo spelen alsof het toch mijn fout is? Wat kan ik verder doen als consument? Ik voel me nu zwaar opgelicht.

5380 8 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Nov 10, 2018 om 16:04
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Een aantal weken dat hij bij de juwelier is geweest?
Batterij vervangen en band schoonmaken is toch iets waar je op kunt wachten.
Het wordt natuurlijk moeilijk om aan te tonen dat de juwelier heeft zitten prutsen.
En € 200 om een horloge te herstellen? Moet dan wel een duur horloge (geweest) zijn.
Voor een paar euro heb je een nieuw exemplaar dat de tijd goed aangeeft.

panter22
door panter22 - Nov 10, 2018 om 16:48
6599 Antwoorden / Vragen

Je weet niet wat er met het horloge gebeurd is, want je staat er niet op de neus bij.
Moest je bij je eigen juwelier ook weken wachten op de vervanging van de batterij?
Of moet het horloge opgestuurd worden naar de farikant?
€12 euro vond je goedkoop, bij je normale juwelier betaal je dus meer.
Je zou naar je oude juwelier met het horloge kunnen gaan en na laten kijken wat er aan de hand is.
In ieder geval niet door deze juwelier laten repareren voor €200.

Lo
door Lorenzo444 Nov 10, 2018 om 16:55
Antwoorden / 1 Vragen

De oude juwiel vroeg €20 voor een batterij en daar was het horloge 1dag weg. Deze juwelier is helaas voor goed gesloten vandaar dat ik naar deze andere juwelier ben geweest. Alleen ik weiger voor een fout als deze te betalen. Maar ik sta ik dan als consument nog ergens in mijn recht of is dit gewoon een geval goed pech hebben?

panter22
door panter22 Nov 10, 2018 om 17:56
6599 Antwoorden / Vragen

Het probleem is dat je aan moet kunnen tonen dat het een fout van deze juwelier is.
En zo ja, dan moet je proberen de kosten voor reparatie op de juwelier te verhalen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 10, 2018 om 17:01
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Een batterij vervangen gebeurt als al gezegd heel snel en waar u zelf bij bent.
En dat terwijl het in beginsel ook zelf kan worden gedaan maar dan mogelijk het goed sluiten van het dekseltje een probleem is.

M.b.t. het probleem dat u noemt, dat kan ook te maken hebben met ouderdom etc. en ook ik adviseer u om met het horloge naar uw eigen juwelier te gaan en diens opinie te vragen.
Het valt mij wel op dat u in de voorlaatste zin spreekt over '+ schoonmaakbeurt'. En ook: waarom wil deze juwelier u € 200,00 laten aftikken?
Er is toch alleen een batterij vervangen en verder niets? (Of toch een vervanging en schoonmaakbeurt ad. € 20,00?

Wat is het nu?

edrick3
door edrick3 Nov 10, 2018 om 17:42
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Even lezen: De oude juwiel vroeg €20 voor een batterij en daar was het horloge 1dag weg. Deze juwelier is helaas voor goed gesloten vandaar dat ik naar deze andere juwelier ben geweest.

En: ik liet ook gelijk de metalen band schoonmaken.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 11, 2018 om 10:30
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@EDRICK3 ? Leesprobleem? De reactie van Ts die ik nu zie met de aanvullende opmerking over 'een dag weg'. werd enkele minuten gegeven nadat ik dit onderwerp had geopend en ging reageren. Nog nooit eerder gemerkt dat een en ander soms kruist als er weinig verschil in tijd is? Overigens is het schoonmaken van een metalen band ook iets wat heel gemakkelijk zelf kan worden gedaan met een klein borsteltje en een beetje afwasmiddel maar dat was de vraag niet

tenormin
door tenormin - Nov 10, 2018 om 17:39
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Ik vind zelf €12,00 voor een batterij al duur, betaal zelf €9,00. Heb mijn horloge enige maanden geleden ook schoon laten maken toen ik batterij nodig had; kon er gewoon op wachten. Daarna werkten de "groene" wijzertjes weer in het donker. Was in totaal € 30,00 kwijt. Dus u heeft een heel dure juwelier. Ik laat het gewoon bij een winkel doen die alleen horloges verkoopt. Ik zou het echt niet betalen. Tenzij die vrijer je horloge dan als onderpand houdt. Tja, wat is je dat waard?

my
door mystery Nov 11, 2018 om 14:05
34 Antwoorden / 0 Vragen

Och mevr weet weer dat het duur is.
Als je niet weet wat voor horloge het is dan is dat koffiedik kijken en met elke horloge kan na verloop van tijd wat kapot gaan simpel zat, maar lezen wat de klacht van TS is blijft voor sommige moeilijk de 200 euro is als de horloge gemaakt zou moeten worden dus eerst lezen dan typen.

Mijn Breitling kost het vervangen ook 12 euro maar de kast op druk zetten en sealen kost ook 75 euro, anders is ie niet meer waterdicht.

tenormin
door tenormin Nov 11, 2018 om 14:44
16849 Antwoorden / 108 Vragen

O.T. @mevrouw mystery, okay, zal de volgende keer vragen of in de horlogezaak de kosten omhoog mogen voor mijn Breitling.

my
door mystery Nov 12, 2018 om 13:09
34 Antwoorden / 0 Vragen

Zie je je reageert compleet zonder te lezen leer dat eerst eens en reageer dan.

1paul
door 1paul - Nov 12, 2018 om 14:25
3173 Antwoorden / 0 Vragen

het kan zijn dat er bij de vervanging de draaiknop iets verschoven is, ga naar je eigen juwelier en laat hem daar nakijken...

het kan natuurlijk ook zo zijn dat dit horloge een g=versleten tandwiel heeft wat net nu te voor schijn komt...

koekeloer
door koekeloer - Nov 12, 2018 om 14:51
562 Antwoorden / 18 Vragen

Uw horloge werkte prima maar U moest toch zoals gewoonlijk het uurwerk verstellen. Als het prima werkt hoeft dat toch helemaal niet (behalve zomer/wintertijd wissel)

Grunnen.
door Grunnen. - Nov 12, 2018 om 15:55
509 Antwoorden / Vragen

Een batterij vervangen kost op de markt €4,50 en zelf vervangen kost een euro en dat is in in paar minuten klaar.Je moet wel een hele slechte horlogemaker zijn om schade aan het uurwerk te veroorzaken tijdens het batterij verwisselen ,dus zal het wel toeval zijn.Tja het wordt een lastig verhaal ,want jij moet het bewijs leveren dat je het horloge in goede staat aangeleverd hebt.

no
door nordhaus - Nov 12, 2018 om 18:04
25 Antwoorden / 3 Vragen

Mijn Seiko liet het na drie jaar afweten, dus buiten garantie. Je zou zeggen: na drie jaar, is dat niet wat snel? Ja, dat vind ik ook. Toch moest ik het vervangen van het hele binnenwerk zelf betalen. Het uurwerk doet het weer goed, overigens. Nieuw binnenwerk,  nieuwe batterij, kast en band schoonmaken, waterdicht maken, twee jaar garantie, alles voor € 115,-. Daar koop je geen nieuwe voor. Dus hierbij vergeleken vind ik € 200,- wel wat veel. Prijs van een beunhaas?

my
door mystery Nov 12, 2018 om 18:13
34 Antwoorden / 0 Vragen

Nog zo'n bloemkool je weet 1 niet wat er kapot is ook het type horloge weet je niet dus of 200 duur is kan jij niet weten.
Voor mijn breitling kost een batterij ook maar 12 euro maar het op druk zetten ivm waterdicht tot 600 meter bij dit type kost ook 75 euro.

Maar die kost dan ook een factor 10 meer dan een seiko.

Dus onderhoud of schade kost dan ook meer das heel normaal zonder te weten wat er kapot is kan je niet zeggen 200 euro is veel, alles wat gebruikt word gaat slijten en daar kunnen dingen aan kapot gaan