Ri
door RikaAlida Feb 27, 2016 om 23:42
Winkels & webshops

Kadobon

Goedenavond,
wij hebben onze dochter voor kerstmis (2015) een kadobon van pro-shoes twv €75,- gegeven, nu wilde zij deze 2 maanden later gaan verzilveren (in Utrecht) en kreeg zij te horen dat pro-shoes overgenomen is en dat de nieuwe eigenaar niets met alles van pro-shoes te maken wil hebben en ook de kadobonnen niet aanneemt, dus gewoon weg €75,-! Mag dit zomaar?

4771 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2016 om 00:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er zijn nog veel meer Pro-shoes winkels en ook een webshop. Zijn die ook allemaal overgenomen? Misschien elders proberen?

Geef ik het vervolg gewoon geld ipv die kadobonnen, alleen maar ellende.

Topantwoord

crewmember
door crewmember - Feb 29, 2016 om 17:45
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Dus de winkel heet ook geen pro-shoes meer?  Dan is het niet zo vreemd toch? Als alle failliete V&D filialen nu nachtclubs worden dan neem ik aan dat je daar ook geen drankjes kan kopen met een V&D cadeaubon.

Volg tijger 1 zijn advies op en denk er aan om nooit en te nimmer meer een cadeaubon voor iets te kopen.  Echt geld is in 100% van de gevallen beter.

Ri
door RikaAlida Mar 7, 2016 om 15:25
Antwoorden / 2 Vragen

De winkel heet nog steeds pro-shoes...

Al
door Alex4 - Feb 29, 2016 om 18:08
5 Antwoorden / Vragen

Vind dat nou niet bepaald reclame voor die cadeau bonnen wat ik zoal tegen kom .
Inplaats van geld geven kun je ook samen gaan winkelen en dan de rekening betalen .
Wat dat weigeren betreft , dat is geen goede start .
Zou beter zijn om het wel te accepteren .
Schept wat meer vertrouwen in de winkel .
Mond op mond reclame is beter dan die stapels papieren .
Mensen zijn net kude dieren .
Heb je er 1 dan volgen er meer .
Met klantje wegpesten hou je geen draaiende winkel .

jo
door jorisw Feb 29, 2016 om 18:13
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dat ze het maar moeten accepteren is wat makkelijk gezegd. Dat kan alleen als de vorige eigenaar de inkomsten van de verkochte, maar nog geincasseerde cadeaubonnen heeft overgedragen. Met een marge van slechts enkele procenten is het financieele zelfmoord van een winkelier om dit "zomaar" over te nemen zonder tegenprestatie. Net zoiets als dat allerlei freelancers worden gevraagd om gratis foto's, teksten e.d. te leveren "want dat is zo'n mooie reclame voor je". Er moet wel gewoon brood op de plank komen.

audb
door audb - Mar 1, 2016 om 16:23
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Voor de nieuwe zaak is die €75 pure verlies en daarom.

En helaas voor uw dochter, pro-shoes was onderdeel van Winkelconcern Macintosh en die is dus failliet waardoor ook zij haar geld is kwijt geraakt.

costnix
door costnix - Mar 2, 2016 om 02:57
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik geef altijd cadeaubonnen van DNB, die blijven altijd geldig.
De bonnen uit het gulden tijdperk zijn bij de uitgever van de bonnen zonder wisselkosten om te wisselen in euro exemplaren
Er zijn wel winkels, die problemen geven bij het inwisselen van bonnen ter waarde van 200 en 500 euro.

crewmember
door crewmember - Mar 9, 2016 om 18:16
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat dus blijkbaar echt om een overname, geen andere schoenenwinkel toevallig op dezelfde locatie. In dit geval is de volgende wet van kracht:

“Art.1165.Overeenkomsten brengen alleen gevolgen teweeg tussen de contracterende partijen; zij brengen aan derden geen nadeel toe en strekken hun slechts tot voordeel in het geval voorzien bij artikel 1121.Art.1166.Niettemin kunnen de schuldeisers alle rechten en vorderingen van hun schuldenaar uitoefenen, met uitzondering van die welke uitsluitend aan de persoon verbonden zijn.”(Burgerlijk Wetboek)

Je moet hier dus de vorige eigenaar (Uw schuldenaar) om resitutie van de waardebon vragen of om bewijs dat de nieuwe eigenaar deze verplichingen heeft overgenomen. Verkoop van het bedrijf geeft de oude eigenaar gelukkig voor u geen vrijstelling van de door hem uitgegeven overeenkomsten.

Een uitzondering hierop is als het bedrijf failiet is gegaan kan de nieuwe eigenaar kwijtgescholden worden van dit soort lasten.  (In dit geval kan jeje geld proberen bij de curator op te eisen)

Dit kan trouwens ook fout gaan dmv een flitsfaillissement zoals Neckerman bijvoorbeeld een aantal jaren geleden heeft gedaan. (Nooit meer iets bij neckerman kopen dus)