va
door vanrooijen1981 Aug 11, 2016 om 10:41
Winkels & webshops

Kopersbescherming bij niet ontvangen pakket door postfraude

Hallo, ik heb aangetekend een paar schoenen besteld bij een bedrijf in Engeland (ben hier al jaren klant),  Deze kwamen maar niet aan en omdat ik 0,0 bericht van hen heb gehad ( niet eens een autoreply of verzendbevestiging) heb ik de verkoper om nadere gegevens gevraagd (track en trace) Zij reageerden tot twee keer toe niet, waardoor ik het via facebook geprobeerd heb en paypal claim. Uiteindelijk na veel aandringen kwamen zij met de gegevens. Volgens hen was het pakket afgeleverd en heb ik ervoor getekend. Uiteraard ben ik geschrokken want dat klopt helemaal niet maar via de site van post.nl bleek er inderdaad een wildvreemde handtekening te zijn gezet voor ontvangst. Ik woon alleen en was er die dag niet kan dus aantonen dat ik het onmogelijk geweest kan zijn. . De verkoper claimt dat ik het pakket wel degelijk gehad heb en hen in de maling neem (wat belachelijk is ben al jaren een goede klant van hen dus neem dit hoog op) en dat hun verantwoording eindigt bij het verzenden van het pakket. Ik ben echter van mening dat zij  wel degelijk mij moeten helpen al ik om nadere gegevens van de verzending vraag, dat het pakket aantoonbaar niet veilig is aangekomen (kan dit 100% bewijzen) en dat zij nalatig zijn geweest bij het tijdig beantwoorden van mijn vraag (steeds maar niet reageren geen ontvangst- verzendbevestiging), waardoor mijn kansen op verhaal/recuperatie bij de post afzienbaar verminderd zijn. Maar zij vinden dus van niet.  Nu is mijn vraag wie heeft er hier gelijk en wat zegt de wet? Kan ik hier hen ook op aanspreken of alleen post.nl? Wat mij betreft ik ben natuurlijk klant af en had op wat meer service en begrip gerekend (het gaat me dan niet eens meer op het geld maar een jarenlange klant zo behandelen vind ik gewoon echt niet kunnen). Maar hoe zit het juridisch? Heb ik een poot om op te staan of dikke pech gehad? En moet ik van het misbruiken van mijn naam en handtekening aangifte doen? Zou dit de zaak helpen? Hoop dat iemand mij hier kan helpen of zijn/haar mening kan geven.

8800 13 Rapporteer

jo
door jorisw - Aug 11, 2016 om 10:55
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt hier alleen de leverancier op aanspreken. Hun verantwoordelijkheid stopt pas als het pakket bezorgd is, niet als het bij hun de deur uit is.

uwjurist
door uwjurist - Aug 11, 2016 om 10:58
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Post.nl kunt u niet met succes aansprakelijk stellen. De leverancier wel. Maar ja, die zit in Engeland, dus uw recht halen is moeilijk.
Kunt u uw geld niet terugkrijgen via Paypal, door hen het bewijs van een andere handtekening te verschaffen?
Ook een optie is een small claim procedure. Zie https://e-justice.europa.eu/content_small_claims-42-nl.do?init=true

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

zoekster1
door zoekster1 - Aug 11, 2016 om 12:08
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Erg vreemd dat er een handtekening is gezet, er moet toch bij u aan huis zijn aangebeld. De bewijslast voor ontvangst ligt bij de verzender, die zal onderzoek moeten doen bij Post.nl. Post.nl geeft zelf aan (in alle post.nl afgifte punten) dat pakketten die aangetekend worden verstuurd altijd op het adres worden bezorgd en niet bij de buren oid. Stuur via de mail een handtekening van u naar de verkoper. U zou ook nog een klacht op de klachtenkompas.nl kunnen zetten over Post.nl. Ook al moet eigenlijk de verzender bij Post.nl aankloppen, zo zet u wel druk op de zaak. En daar wordt gereageerd.
Doe ook aangifte van valsheid in geschrifte, dan heeft u extra bewijs dat u het niet bent, die dit pakket heeft aangenomen. Dat zet ook druk op Post.nl want het zal dan een van hun werknemers zijn die hier verantwoordelijk voor is.

U kunt daarbij ook druk op de verkoper zetten via de ECC. Dat is wat laagdrempeliger dan de small claim procedure en kost u niets. Pak alles aan om dit opgelost te krijgen.

klik HIER

marita5
door marita5 Aug 11, 2016 om 12:19
11528 Antwoorden / 15 Vragen

Sorry , toen ik keek stond uw reactie er nog niet . wederom dubbel .

gerbera
door gerbera Aug 11, 2016 om 14:45
7369 Antwoorden / 14 Vragen

Niet zo vreemd die handtekening, ook ik heb dit meegemaakt waarbij ik het pakket wel heb ontvangen maar de bezorger zelf een krabbeltje had gezet.

zoekster1
door zoekster1 Aug 11, 2016 om 15:59
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Toch volslagen idioot dat de bezorger zelf de handtekening gaat zetten, heeft u geklaagd bij Post.nl?

gerbera
door gerbera Aug 12, 2016 om 15:55
7369 Antwoorden / 14 Vragen

Ja zeker heb hen hiermee geconfronteerd en kreeg als reactie dat de besteller over het hoofd had gezien dat er getekend moest worden, met 1000 x sorry. Kreeg zelf geen kans hem daarop te wijzen want hij was al weer weg.

marita5
door marita5 - Aug 11, 2016 om 12:15
11528 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo VanRooijen1981 ,

Omdat het een verkoper uit het buitenland betreft , kunt u contact opnemen / of klacht indienen bij EEC , klik op de rode regel .

http://www.eccnederland.nl/nl

ka
door kaartendraak - Aug 12, 2016 om 12:34
182 Antwoorden / 2 Vragen

Doorgaan met de paypal claim, laat de verkoper maar de handtekening van ontvangst zien en paypal die vergelijken met die van jou. Zolang het niet jouw handtekening is zou je gewoon je geld terug moeten krijgen

kr
door krozema - Aug 12, 2016 om 12:54
3 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer je niet thuis bent om het pakket in ontvangst te nemen gaan ze waar ik woon de buren bij langs of iemand het in ontvangst wil nemen en laat die persoon ook gewoon de handtekening zetten.
De handtekening die gezet wordt is toch onleesbaar, maar Post nl heeft zijn taak volbracht. En zij hebben een handtekening "als bewijs".
Ook zetten ze het rustig bij mij bij de voordeur neer als er geen handtekening nodig is, zodat iedereen kan zien dat er wat bij de deur staat (ik woon dicht aan de weg met aan de overkant een hangplek). Klacht indienen heeft geen zin, want de volgende keer gebeurd het weer (mijn ervaring). Daarom laat ik het nu afleveren bij een afhaalpunt. Wel zo veilig.
Misschien uw pakket afgeleverd bij een buur, die ook gewoon een handtekening heeft kunnen zetten (en vergeten is het pakje naar u te brengen?). Die buur kan ver reiken, want een pakket wordt soms vele huizen verder afgeleverd, en dan ook nog zonder een briefje bij u in de bus dat het ergens anders is afgeleverd.

tr
door trofaiac - Aug 12, 2016 om 14:02
57 Antwoorden / 4 Vragen

Aangetekende poststukken mogen nooit afgeleverd worden bij de buren. Post.nl dient een briefje achter te laten met de vermelding dat het poststuk niet afgeleverd kan worden. Tevens moet op het briefje komen te staan wanneer hij weer langs komt of afgehaald kan worden bij een afgiftepunt. Legitimatie meenemen.

ma
door margad - Aug 12, 2016 om 14:08
6 Antwoorden / 3 Vragen

Via post.nl een claim doen is moeilijk. Ik heb dit aan den lijve ondervonden. Heeft u geen rechtshulp? Zo ja, dan zou ik daar informeren hoe u hierop het beste kunt anticiperen. Wat post.nl betreft zou ik aangifte doen bij de politie, want hierom vragen zij wel. Ik hoop dat het voor u goed afloopt maar het kost in ieder geval enige maanden.
Post.nl accepteert kennelijk iedere handtekening. De bezorger moet, wat mij betreft, bij het zetten van een handtekening ook naar een identificatie vragen van diegene die de handtekening plaatst. Want helaas vrees ik dat dergelijke zaken alleen maar zullen toenemen.

ka
door kassa0 - Aug 12, 2016 om 14:53
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook een keer mee gemaakt dat mijn handtekening vervast werd, voor een pakketje waarvoor ik zef moest ondertekenen. Ik kreeg echter wel een briefje in de bus, dat het pakketje bij de buren was afgeleverd. Maar natuurlijk heel raar als je zelf moet ondertekenen voor ontvangst waarschijnlijk de postbode (vermoed ik) een handtekening zet. Bij navraag hadden buren ook niet getekend. Deze praktijken heb ik wel vaker gehoord. Heb dit gemeld bij Post.nl en kreeg excuses aangeboden en de pakketjes bezorger zou er op aangesproken worden. Als ik keuze heb voor een andere leverancier van pakketbezorging kies ik voortaan daarvoor.

le
door lentje - Aug 13, 2016 om 08:21
7 Antwoorden / 0 Vragen

Een tijdje geleden werd er door een medewerker van Postnl bij mij een paket afgeleverd waarvoor getekend moest worden (stond vermeld bij de Track & Trace). De auto was stuk gegaan en hij was samen met een collega met 2 prive auto's de pakjes aan het afleveren. Ze hadden maar 1 scanner, vandaar dat hij alvast had getekend..... Pure fraude dus.

1paul
door 1paul - Aug 13, 2016 om 09:31
3168 Antwoorden / 0 Vragen

nogmaals de verzender aanspreken dat zij ervoor moeten zorgen dat het pakket bij u aankomt en dat u, aantoonbaar (stuur bewijs mee)  niet thuis was ten tijde van aflevering.

stel ze in de gelegenheid om alsnog pakketje af te leveren en te achterhalen waar het pakketje is gebleven, spreek ook de bezorger aan, als dit mogelijk is, waar hij of zij dit pakket heeft afgeleverd.

verzender is verantwoordelijk en kan dit achterhalen u niet, ondertussen, haal uw geld terug via Pay-pal.

va
door vanrooijen1981 - Aug 16, 2016 om 14:04
1 Antwoorden / 1 Vragen

Heb helaas van paypal als antwoord gekregen dat ook voor hen geldt,  dat als er een handtekening staat het afgehandeld is. Ik ben hier tegen in  gegaan maar nog niks gehoord en verwacht ook niet veel meer. Mijn argumenten dat ik er niet was en dat het mijn handtekening niet is werden van de tafel geveegd als zijnde dat ze alleen op de track en trace afgaan? Dit terwijl ze heus wel weten dat er bij de post gefraudeerd wordt je kunt het op heel het internet teruglezen en het is ook in diverse programmas genoemd. Ik vraag me dan af waarom zij partij kiezen voor de verkoper?  Ze kunnen ook aangeven dat er in dit geval geen claim bij henkan volgen maar wara je dan wel eventueel terecht kunt. Postnl heeft de klacht nog in behandeling; ze hebben hier vandaag  over gebeld en dit bevestigd.  Ik wacht hun berichten af maar heb weinig hoop. Ze zeiden  ook dat na al die tijd het lastig wordt. Ik beaamde dit maar dat is dus dankzij de verkoper niet dankzij mij. De verkoper heeft al die tijd de informatie geweigerd. Al met al lijkt het erop dat je bij Paypal hier ook niet voor terecht kunt;het gaat ze tenslotte ook om geld. Vekoper doet er verder niks aan weer 0,0 reactie op mijn berichten gehad. Word vervolgd..

tijger1
door tijger1 - Aug 16, 2016 om 17:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Al bij ECC aangekaart?