samia
door samia Dec 30, 2011 om 16:55
Winkels & webshops

Leege flessen met een beetje cola- mogen deze in de flessenautomaat

mogen flessen met nog een beetje cola in de flessenautomaat (fles is dicht-dus met dop)
(statiegeld) en waar komen deze terecht
volgens de verkoper moeten de flessen helemaal
leeg zijn
is dit juist?

12771 43 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Dec 30, 2011 om 17:00
16850 Antwoorden / 108 Vragen

samia, ik denk dat een laatste drup niet erg is, hebben de meeste flessen, maar waarom dan niet eerst even leeggemaakt in de gootsteen leeggemaakt vóór je het wegbrengt. Is toch kleine moeite?

zwemmer
door zwemmer - Dec 30, 2011 om 17:04
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Waarom vertrouw je de verkoper niet? Vraag hem naar de beweegreden hiervan.

Zwemmer

zwemmer
door zwemmer - Dec 30, 2011 om 17:09
2638 Antwoorden / 35 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 30 dec 2011, 17:00]samia, ik denk dat een laatste drup niet erg is, hebben de meeste flessen, maar waarom dan niet eerst even leeggemaakt in de gootsteen leeggemaakt vóór je het wegbrengt. Is toch kleine moeite?

Dit is geen antwoord. De TS vraagt hooguit waarom de verkoper beweert dat de flessen helemaal leeg moeten zijn en vraagt zich af waar de flessen terecht komen. Dat weet de site natuurlijk niet.

Zwemmer

stacey
door stacey - Dec 30, 2011 om 17:18
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Ik verwacht dat ze hem leeg willen ivm de veiligheid, als een half volle fles geplet zou worden/openbreekt als er iets fout gaat kan dat wel een onveilige situatie opleveren.....

samia
door samia - Dec 30, 2011 om 17:27
22 Antwoorden / 11 Vragen

[quote=zwemmer schreef op vrijdag 30 dec 2011, 17:09][quote=tenormin schreef op vrijdag 30 dec 2011, 17:00]samia, ik denk dat een laatste drup niet erg is, hebben de meeste flessen, maar waarom dan niet eerst even leeggemaakt in de gootsteen leeggemaakt vóór je het wegbrengt. Is toch kleine moeite?

Dit is geen antwoord. De TS vraagt hooguit waarom de verkoper beweert dat de flessen helemaal leeg moeten zijn en vraagt zich af waar de flessen terecht komen. Dat weet de site natuurlijk niet.

Zwemmer

zo is de vraag bedoeld

naitsoezn
door naitsoezn - Dec 30, 2011 om 17:40
842 Antwoorden / 1 Vragen

De automaten waar je de statiegeld-flessen inlevert herkennen automatisch wat voor soort fles er ingevoerd wordt (bierflesje = 15ct, 1.5L-pet-fles = 0.25ct, huismerk-van-andere-supermarkt = weigeren, etc). Dit automatisch herkennen gaat op basis van een aantal kenmerken, en gewicht is één van deze kenmerken. Als de fles dus niet leeg is, zal de automaat de fles niet goed kunnen herkennen en wordt deze geweigerd... Even de fles leeggooien dus, voordat je hem aan de automaat aanbiedt.

naitsoezn
door naitsoezn - Dec 30, 2011 om 17:43
842 Antwoorden / 1 Vragen

Waar de flessen terecht komen: dat is gewoon het magazijn van de supermarkt, waar ze (neem ik aan; nooit vakkenvuller oid geweest dus nooit bij een supermarkt gewerkt) op een lopende bank terecht komen. Hiervandaan worden ze, als er iemand tijd heeft, handmatig in kratten gezet om terug naar de frisdrank-leverancier te sturen.

vr1944
door vr1944 - Jan 2, 2012 om 12:47
1210 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=zwemmer schreef op vrijdag 30 dec 2011, 17:04]Waarom vertrouw je de verkoper niet? Vraag hem naar de beweegreden hiervan.

Dit is geen antwoord. De TS vraagt hooguit waarom de verkoper beweert dat de flessen helemaal leeg moeten zijn en vraagt zich af waar de flessen terecht komen. Dat weet de site natuurlijk niet.

ro
door rondol - Jan 2, 2012 om 13:24
43 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=naitsoezn schreef op vrijdag 30 dec 2011, 17:40]De automaten waar je de statiegeld-flessen inlevert herkennen automatisch wat voor soort fles er ingevoerd wordt (bierflesje = 15ct, 1.5L-pet-fles = 0.25ct, huismerk-van-andere-supermarkt = weigeren, etc). .

Bierfles is 10 cent! Bierkrat is €1,50 Een volle bierkrat is dus €3,90.
De flessen worden herkend aan de streepjescode!

al
door albjut - Jan 2, 2012 om 13:47
2 Antwoorden / 0 Vragen

WAt een stomme vraag zeg !!
natuurlijk leeg terug brengen
anders kan je ze uit het schap
pakken en gelijk van de volle
fles het statiegeld innen

naitsoezn
door naitsoezn - Jan 2, 2012 om 13:57
842 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=rondol schreef op maandag 2 jan 2012, 13:24][quote=naitsoezn schreef op vrijdag 30 dec 2011, 17:40].. .

Bierfles is 10 cent! Bierkrat is €1,50 Een volle bierkrat is dus €3,90.

Whatever. Lekker belangrijk.
[quote=rondol schreef op maandag 2 jan 2012, 13:24]De flessen worden herkend aan de streepjescode!

Tuurlijk, zo'n apparaat draait de flessen automatisch de juiste kant op om de streepjescode te herkennen.... En bij flessen zonder etiket verzint ie automatisch de juiste streepjescode! Nee dus. Flessen die lichtelijk vervormd zijn (ingedeukt) worden geweigerd, net als flessen waar nog een klein restje frisdrank oid in achtergebleven is. Dit komt omdat de vorm en het gewicht dan niet meer matchen met de juiste vorm en het juiste gewicht van een normale lege fles.

ro
door rondol - Jan 2, 2012 om 14:09
43 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=naitsoezn schreef op maandag 2 jan 2012, 13:57][quote=rondol schreef op maandag 2 jan 2012, 13:24][quote=naitsoezn schreef op vrijdag 30 dec 2011, 17:40].. .

Bierfles is 10 cent! Bierkrat is €1,50 Een volle bierkrat is dus €3,90.

Whatever. Lekker belangrijk.
[quote=rondol schreef op maandag 2 jan 2012, 13:24]De flessen worden herkend aan de streepjescode!

Tuurlijk, zo'n apparaat draait de flessen automatisch de juiste kant op om de streepjescode te herkennen.... En bij flessen zonder etiket verzint ie automatisch de juiste streepjescode! Nee dus. Flessen die lichtelijk vervormd zijn (ingedeukt) worden geweigerd, net als flessen waar nog een klein restje frisdrank oid in achtergebleven is. Dit komt omdat de vorm en het gewicht dan niet meer matchen met de juiste vorm en het juiste gewicht van een normale lege fles.

Waarom neemt de automaat hier, wel ingedeukte flessen aan, en flessen zonder etiket niet, ook al zijn ze in de winkel zelf gekocht? Dit kan alleen maar door streepjescodes, volgens mij!

nico s
door nico s - Jan 2, 2012 om 14:34
87 Antwoorden / 26 Vragen

deze vraag zal hier wel niet op zijn plaats zijn maar ik weet geen andere oplossing
mijn vraag is wat is TS anwoord graag in abn
bvd
nico s

naitsoezn
door naitsoezn - Jan 2, 2012 om 14:48
842 Antwoorden / 1 Vragen

TS is topic-starter (de gebruiker die het onderwerp geopend heeft), of soms de topic-start (de eerste post waar het onderwerp mee begonnen is).

robert11
door robert11 - Jan 2, 2012 om 15:31
310 Antwoorden / 25 Vragen

Flessen worden aan de streepjescode erkend. Uiteraard moeten de flessen leeg zijn, zeker de grote petfles, die niet in een krat terecht komen maar wel in een grote plastic zak.
Als de zak vol is, weeg hij bijna niks....maar als iedereen iets te veel in de fles laat zitten, is de zak te zwaar, de flessen moeten in de fabriek apart wordt gezet of weg gegooid, je naar welke fabriek ze gaan....

m.v.g. Robert

naitsoezn
door naitsoezn - Jan 2, 2012 om 15:42
842 Antwoorden / 1 Vragen

[quote]Flessen worden aan de streepjescode erkend.
Njah, toch apart dat zowel in de randstad (Zaandam en A'dam) als in 't Noord'n mijn flessen zowel mét als zónder etiket geaccepteerd worden door de flessenautomaat. Knap dat de automaat de streepjescode weet te raden zonder streepjescode!

su
door susannef - Jan 2, 2012 om 15:49
303 Antwoorden / 9 Vragen

Beetje off topic: de automaten bij Albert Heijn pakken soms ook flessen van andere supermarkten.

ko
door kornelis_1 - Jan 2, 2012 om 15:53
1 Antwoorden / 0 Vragen

de flessen moeten leeg zijn daarna worden ze verpakt in grote zakken
daar van de supermarkt gaan ze naar een fabriek waar ze gerecycled word

donkschr
door donkschr - Jan 2, 2012 om 15:58
78 Antwoorden / 14 Vragen

Zijn de reageerders allemaal geen Cola-drinkers? Ik heb 1,5 liter Colaflessen en die zijn NOOIT helemaal leeg te krijgen. Je kunt hem vier op z'n kop leegschudden, maar er blijft altijd Cola achter. Ik heb nog nooit een probleem gehad bij een legeflessenautomaat.
Samia laat de verkoper de volgende keer je Colafles leegmaken. Misschien lukt het hem/haar.

donkschr
door donkschr - Jan 2, 2012 om 15:59
78 Antwoorden / 14 Vragen

Excuus. vier moet zijn: vier keer

pino123
door pino123 - Jan 2, 2012 om 16:11
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=naitsoezn schreef op maandag 2 jan 2012, 15:42][quote]Flessen worden aan de streepjescode erkend.
Njah, toch apart dat zowel in de randstad (Zaandam en A'dam) als in 't Noord'n mijn flessen zowel mét als zónder etiket geaccepteerd worden door de flessenautomaat. Knap dat de automaat de streepjescode weet te raden zonder streepjescode!

Klopt, als eerste wordt de fles aan de streepjescode herkent, daarna pas na vorm. Het vervelende is dat de flessen vak op een lopende band terecht komen, door de beweging van de vloeistof vallen de flessen snel om. Dit leidt tot eerder vollopen van de lopende band erachter, of je komen eerder vast te zitten in het apparaat zelf. Daarom de lege flessen, in plaats van gedeeltelijk volle.

En ja, ik heb achter de machine gestaan, wel al 10 jaar terug, maar er is weinig veranderd.

samia
door samia - Jan 2, 2012 om 17:13
22 Antwoorden / 11 Vragen

pino--- ik denk dat een leege fles sneller omvalt dan een met een beetje cola erin
of ander drank

vr1944
door vr1944 - Jan 2, 2012 om 17:29
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Ja er is wel iets veranderd,de flessen gaan liggend de machine in.In jou tijd was dat een draaischijff?

En ja, ik heb achter de machine gestaan, wel al 10 jaar terug, maar er is weinig veranderd.

robert11
door robert11 - Jan 2, 2012 om 17:40
310 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=naitsoezn schreef op maandag 2 jan 2012, 15:42][quote]Flessen worden aan de streepjescode erkend.
Njah, toch apart dat zowel in de randstad (Zaandam en A'dam) als in 't Noord'n mijn flessen zowel mét als zónder etiket geaccepteerd worden door de flessenautomaat. Knap dat de automaat de streepjescode weet te raden zonder streepjescode!

Beste naitzoezn,
U woon in of in de buurt van de randstad. Ik woon aan de grens en de winkels hier erkennen alleen flessen met streepjescode!
Waarom?....veel mensen uit de grensstreek in België doen hun boodschappen hier in NL en leveren (proberen) hun flessen in de automaat waarvoor ze in hun eigen land geen statiegeld betalen!!...

m.v.g. Robert

du
door duuker - Jan 2, 2012 om 18:02
5 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=robert11 schreef op maandag 2 jan 2012, 17:40][quote=naitsoezn schreef op maandag 2 jan 2012, 15:42][quote]Flessen worden aan de streepjescode erkend.
Njah, toch apart dat zowel in de randstad (Zaandam en A'dam) als in 't Noord'n mijn flessen zowel mét als zónder etiket geaccepteerd worden door de flessenautomaat. Knap dat de automaat de streepjescode weet te raden zonder streepjescode!

Beste naitzoezn,
U woon in of in de buurt van de randstad. Ik woon aan de grens en de winkels hier erkennen alleen flessen met streepjescode!
Waarom?....veel mensen uit de grensstreek in België doen hun boodschappen hier in NL en leveren (proberen) hun flessen in de automaat waarvoor ze in hun eigen land geen statiegeld betalen!!...

m.v.g. Robert

Een goedenavond allen. Zelf woon ik ook in de grensstreek met België en hier neemt de automaat van AH alle flessen aan, tenminste zolang er geen slimme medewerker is geweest om een bepaalde fles uit het systeem van de automaat te halen.
Ik heb ook 13 jaar bij AH gewerkt waar ik ook de lege flessenband moest bijhouden. Zal nu even uitleggen hoe een automaat van Tomra werkt. Dit is de leverancier van zo'n beetje alle emballage-automaten in Nederland.
Deze automaten worden geleverd met standaard in het systeem 95% van de STATIEGELDFLESSEN en kratten.
Of op deze flessen nou een etiket zit of niet, maakt geen verschil de automaat scant de vorm van de fles en het gewicht dat gangbaar is voor het desbetreffende land, zo kan het dus zijn dat sommige Belgische flessen niet "geslikt" worden door de automaat, ander gewicht.
Veel ondernemers (grensstreek) zijn hier niet blij mee omdat op deze buitenlandse flessen geen statiegeld zit maar er moet wel een medewerker komen om deze flessen in zakken te doen die voor recycling worden aangeboden. Het gewicht is bewust gedaan zodat er geen volle flessen door de automaat gedaan kunnen worden omdat er ook automaten zijn die binnen de winkel staan, er kan gerust nog een restje cola of andere drisdrank in de fles blijven zitten. Kratten leveren meer problemen omdat deze echt zijn afgesteld op het gewicht en de hoogte van een krat. Als er teveel bier in de flesjes achterblijft kan het zijn dat de automaat veiligheidshalve denkt dat er een "volle" krat wordt ingeleverd.
Het hangt dus van de winkel af of deze wel of niet alles inneemt. Coca-cola heeft in de BeNeLux 1 fles dus die wordt door iedere automaat ingenomen. Het verschil zit hem in de sluitring van de dop, daaraan herken je een Belgische/Luxemburgse fles en niet aan het etiket!!!!
Alle plastic flessen gaan tegenwoordig gelijk door naar een recycling-bedrijf en daar wordt echt niet gecontroleerd of er wel of geen statiegeld op de fles zit.

Mensen hopenlijk weer wat geleerd op de tweede dag in 2012!

robert11
door robert11 - Jan 2, 2012 om 18:34
310 Antwoorden / 25 Vragen

@ duuker,

Vreemd dat de "buitenlandse" flessen niet geaccepteerd (uitgeblazen) worden door de automaat, terwijl er geen mens cq kabouter in/bij de automaat is!
In sommige winkels, is er geen mens aanwezig bij de inname, alleen als er wordt gebeld. En zoals al vaak gezien, zijn er Belgen die gewoon proberen hun flessen te "verkopen"....
Maar ja!...wie ben ik he!...
m.v.g. Robert

rj
door rjw - Jan 2, 2012 om 18:35
3281 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=rondol schreef op maandag 2 jan 2012, 14:09]
Waarom neemt de automaat hier, wel ingedeukte flessen aan, en flessen zonder etiket niet, ook al zijn ze in de winkel zelf gekocht? Dit kan alleen maar door streepjescodes, volgens mij!

Waarschijnlijk omdat ze bij jouw winkel een hele bijzondere machine hebben staan. Bij de winkels waar ik kom, kan je gewoon alles inleveren (Cola flessen van de plus, met of zonder etiket worden gewoon door AH geaccepteerd). Een fles die naast het vuur heeft gestaan en daardoor vervormd is wordt geweigerd, etiket of geen etiket.

du
door duuker - Jan 2, 2012 om 18:45
5 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=robert11 schreef op maandag 2 jan 2012, 18:34]@ duuker,

Vreemd dat de "buitenlandse" flessen niet geaccepteerd (uitgeblazen) worden door de automaat, terwijl er geen mens cq kabouter in/bij de automaat is!
In sommige winkels, is er geen mens aanwezig bij de inname, alleen als er wordt gebeld. En zoals al vaak gezien, zijn er Belgen die gewoon proberen hun flessen te "verkopen"....
Maar ja!...wie ben ik he!...
m.v.g. Robert

Beste Robert, dit ligt geheel aan de instelling van de desbetreffende automaat. Als deze winkel de instellingen heeft aangepast dan kan dit voorkomen. Maar 1 ding weet ik zeker het betreft geen CocaCola flessen want deze hebben binnen de BeNeLux 1 vorm en gewicht. Van andere merken kan dit best gebeuren. Geef maar eens een voorbeeld kan ik antwoord geven. Weet alleen niet meer uit mijn hoofd welke code de fles heeft om hem terug te krijgen in het systeem van de automaat. Elke winkel kan zelf bepalen wat wel en niet geaccepteerd wordt door de automaat!

audb
door audb - Jan 2, 2012 om 18:47
1668 Antwoorden / 5 Vragen

De flessen gaan tegenwoordig in een soort hakkelaar en wordt in kleine stukjes vermalen.
Als in een fles teveel vloeistof zit dan kan de stukjes blijven plakken en daarom wordt er ook gevraagd om de flessen zo goed mogelijk leeg te maken.
En een fles is natuurlijk nooit 100% leeg te krijgen dat is waar maar er zijn mensen die als de prik uit bv cola is de fles dan maar half leeg in de machine gooien.

orgelmuts
door orgelmuts - Jan 2, 2012 om 22:54
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=albjut schreef op maandag 2 jan 2012, 13:47]
WAt een stomme vraag zeg !!
natuurlijk leeg terug brengen
anders kan je ze uit het schap
pakken en gelijk van de vollefles het statiegeld innen

@albjut

Wat een stom antwoord zeg!!

Kun je niet lezen of zo, TS vraagt of flessen met ---nog een beetje cola--- in de

flessenautomaat mogen, geen volle flessen!

Trouwens, stomme vragen bestaan niet, stomme antwoorden wel.

@TS

Vaak trekt de fles vacuum doordat er nog een restje cola inzit, daardoor

herkent de flessenautomaat de fles niet, waardoor hij weer terug komt.

Dat is te voorkomen door even de dop los te draaien zodat het koolzuurgas

kan ontsnappen. Maar zoals tenormin al zei: kleine moeite om thuis even het

laatste restje eruit te gooien voor je de flessen naar de automaat brengt.

vr1944
door vr1944 - Jan 2, 2012 om 23:40
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Wat een onzin.Beweren dat iemand een stom antwoord geeft en vervolgens zelf een dom antwoord geven.Dat vacuum trekken van een fles heeft te maken met het feit dat de warme lucht in de fles krimt als deze afkoelt en niets met de koolzuur in de cola.Schud een
volle fles Cola goed en draai dan de dop eraf

=orgelmuts schreef op maandag 2 jan 2012, 22:54:
=albjut schreef op maandag 2 jan 2012, 13:47:
WAt een stomme vraag zeg !!
natuurlijk leeg terug brengen
anders kan je ze uit het schap
pakken en gelijk van de vollefles het statiegeld innen

@albjut

Wat een stom antwoord zeg!!

Kun je niet lezen of zo, TS vraagt of flessen met ---nog een beetje cola--- in de

flessenautomaat mogen, geen volle flessen!

Trouwens, stomme vragen bestaan niet, stomme antwoorden wel.

@TS

Vaak trekt de fles vacuum doordat er nog een restje cola inzit, daardoor

herkent de flessenautomaat de fles niet, waardoor hij weer terug komt.

Dat is te voorkomen door even de dop los te draaien zodat het koolzuurgas

kan ontsnappen. Maar zoals tenormin al zei: kleine moeite om thuis even het

laatste restje eruit te gooien voor je de flessen naar de automaat brengt.

wimmi20
door wimmi20 - Jan 3, 2012 om 09:03
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ik kom hier af en toe de dooddoener tegen dat stomme vragen niet bestaan.
Je hebt mensen die beginnen in een gesprek soms met :
ik heb misschien wel een stomme vraag.
Na de vraag te hebben aangehoord antwoord ik soms dat de vraag inderdaad stom is.
Voorbeeld : weet u misschien hoe laat het is om 8 uur ?
Of iets over een lege flessen automaat.
En dito antwoorden zijn nog veel erger :
Iemand beweert hier dat je het vacuum uit de fles moet laten ontsnappen door de dop eraf te draaien.
Hallo deskundige : vacuum is onderdruk, die kun je niet laten ontsnappen.
Stomme vragen bestaan echt, als je dat niet vindt dan kun je niet lezen !

orgelmuts
door orgelmuts - Jan 3, 2012 om 13:59
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op dinsdag 3 jan 2012, 09:03]Ik kom hier af en toe de dooddoener tegen dat stomme vragen niet bestaan.
Je hebt mensen die beginnen in een gesprek soms met :
ik heb misschien wel een stomme vraag.
Na de vraag te hebben aangehoord antwoord ik soms dat de vraag inderdaad stom is.
Voorbeeld : weet u misschien hoe laat het is om 8 uur ?
Of iets over een lege flessen automaat.
En dito antwoorden zijn nog veel erger :
Iemand beweert hier dat je het vacuum uit de fles moet laten ontsnappen door de dop eraf te draaien.Hallo deskundige : vacuum is onderdruk, die kun je niet laten ontsnappen.
Stomme vragen bestaan echt, als je dat niet vindt dan kun je niet lezen !

Ik heb niet gezegd dat je het vacuum moet laten ontsnappen, maar dat je de dop eraf moet draaien om het vacuum op te heffen, dat is heel wat anders.

En Albjut geeft toch een stom antwoord als hij/zij zegt dat je volle flessen door de flessenautomaat doet, terwijl TS vraagt of het met nog een beetje cola in de fles gaat.

Dus wie kan er hier nu niet lezen.

En ja, ik ben blond, dus zal ik wel dom zijn, het zij zo........

wimmi20
door wimmi20 - Jan 3, 2012 om 14:26
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Tjeemigdepemig Orgelmuts.
Daar schrijft u nogal wat : ik kan niet lezen.
Dat lijkt me sterk na dertien jaar lagere school.

Maar wat ik als verdediging aanvoer : u weet zelf niet wat u heeft geschreven.
U schrijft : vaak trekt de fles vacuum (luchtledig, sterke onderdruk) doordat er nog een restje cola aanwezig is.
Dit is te voorkomen door even de dop los te draaien zodat het koolzuurgas kan ontsnappen. Overdruk dus.
Vacuum kan niet ontsnappen.
Alleen insnappen, als u snapt wat ik bedoel.
Een lege colafles is dus niet ingedrukt als er overdruk in de fles is, dat kan niet.
Een lege colafles kan alleen ingedeukt zijn als dit met de hand is gebeurd.
Waarom zou je dan de onderdruk laten ontsnappen door de dop los te draaien ?
Duidelijker kan ik het niet maken.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=============

=orgelmuts schreef op dinsdag 3 jan 2012, 13:59:
=wimmi20 schreef op dinsdag 3 jan 2012, 09:03: Ik kom hier af en toe de dooddoener tegen dat stomme vragen niet bestaan.
Je hebt mensen die beginnen in een gesprek soms met :
ik heb misschien wel een stomme vraag.
Na de vraag te hebben aangehoord antwoord ik soms dat de vraag inderdaad stom is.
Voorbeeld : weet u misschien hoe laat het is om 8 uur ?
Of iets over een lege flessen automaat.
En dito antwoorden zijn nog veel erger :
Iemand beweert hier dat je het vacuum uit de fles moet laten ontsnappen door de dop eraf te draaien.Hallo deskundige : vacuum is onderdruk, die kun je niet laten ontsnappen.
Stomme vragen bestaan echt, als je dat niet vindt dan kun je niet lezen !

Ik heb niet gezegd dat je het vacuum moet laten ontsnappen, maar dat je de dop eraf moet draaien om het vacuum op te heffen, dat is heel wat anders.

En Albjut geeft toch een stom antwoord als hij/zij zegt dat je volle flessen door de flessenautomaat doet, terwijl TS vraagt of het met nog een beetje cola in de fles gaat.

Dus wie kan er hier nu niet lezen.

En ja, ik ben blond, dus zal ik wel dom zijn, het zij zo........

orgelmuts
door orgelmuts - Jan 3, 2012 om 17:25
632 Antwoorden / 58 Vragen

Nou ja, hoe dan ook, ontsnappen, insnappen, of ik het zelf nog snap....... :-s
Feit blijft bestaan dat de flessenautomaat geen vacuum gezogen flessen herkent, hoe dat vacuum dan is ontstaan maakt verder niet uit.
En dat Albjut antwoord dat je dan net zo goed volle flessen door de flessenautomaat kan duwen terwijl TS het heeft over flessen met een klein beetje cola, daar wordt verder niets over gezegd......wat m.i. ook een dom antwoord is.
Kennelijk is mijn antwoord dommer. (ben ik toch nog ergens goed in) ;-)
Maar goed........ik kom er wel overheen hoor, ik ben een grote meid.
En ja, Wimmi, dat jíj nu zo goed hebt zitten opletten bij natuurkunde.........ik had weinig tot geen exacte vakken in mijn pakket.

du
door duuker - Jan 3, 2012 om 17:46
5 Antwoorden / 0 Vragen

Vacuum ontstaat in dit "flessenverhaal" vaak door temperatuurverschillen. Hierdoor vervormd de fles waardoor deze afwijkt van het originele beeld dat in de automaat staat opgeslagen, waardoor de fles ook weer wordt teruggeduwd.
Meestal is het probleem op te lossen door de dop van de fles los te draaien waardoor er lucht in de fles komt en de originele vorm weer terugkomt.

Om nog even terug te komen op een reactie dat de flessen gelijk vermalen worden na inname. Ik weet dat dit systeem bestaat maar denk zelf dat dit nog niet veel gebruikt wordt omdat de aanschaf voor de winkel zeer hoog is in verhouding tot de opbrengst. Maar goed ben zelf al weer 4 jaar weg uit de "emballagebranche" ;-)
Maar voor degene die meer info wil over flessenautomaten: Google eens op Tomra vendingsystems, hier staan de meest gangbare automaten en de werking ervan op. Bij de meeste AH's staat het type T820. Nee, ik ben geen vertegenwoordiger maar dit merk komt in 95% van de supermarkten voor!

orgelmuts
door orgelmuts - Jan 3, 2012 om 18:03
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=duuker schreef op dinsdag 3 jan 2012, 17:46]Vacuum ontstaat in dit "flessenverhaal" vaak door temperatuurverschillen. Hierdoor vervormd de fles waardoor deze afwijkt van het originele beeld dat in de automaat staat opgeslagen, waardoor de fles ook weer wordt teruggeduwd.
Meestal is het probleem op te lossen door de dop van de fles los te draaien waardoor er lucht in de fles komt en de originele vorm weer terugkomt.

Om nog even terug te komen op een reactie dat de flessen gelijk vermalen worden na inname. Ik weet dat dit systeem bestaat maar denk zelf dat dit nog niet veel gebruikt wordt omdat de aanschaf voor de winkel zeer hoog is in verhouding tot de opbrengst. Maar goed ben zelf al weer 4 jaar weg uit de "emballagebranche" ;-)
Maar voor degene die meer info wil over flessenautomaten: Google eens op Tomra vendingsystems, hier staan de meest gangbare automaten en de werking ervan op. Bij de meeste AH's staat het type T820. Nee, ik ben geen vertegenwoordiger maar dit merk komt in 95% van de supermarkten voor!

@duuker,

Jammer dat ik bij deze vraag geen "topantwoord" mag geven, anders had ik u zeker genomineerd!
Gewoon een duidelijke uitleg en geen verwijten. Zo kan het ook.

wimmi20
door wimmi20 - Jan 3, 2012 om 18:03
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Orgelmutsjandorie !
u schrijft dat ik goed opgelet heb tijdens het exacte vak natuurkunde.
Maar ik heb nog nooit een exact vak gehad !
Ik schrijf toch echt heel duidelijk hierboven dat ik alleen lagere school heb "gehad".
LEEEEZEN !
En u blijft maar doorgaan over vacuum gezogen flessen.
Vacuum gezogen cola flessen bestaan niet.
Er is gewoon door een of andere oorzaak een deuk ingedrukt die je er zo weer uit laat ploppen.
Tjeemigdepemig !
Wat een discussie over helemaal nix.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=============

=orgelmuts schreef op dinsdag 3 jan 2012, 17:25: Nou ja, hoe dan ook, ontsnappen, insnappen, of ik het zelf nog snap....... :-s
Feit blijft bestaan dat de flessenautomaat geen vacuum gezogen flessen herkent, hoe dat vacuum dan is ontstaan maakt verder niet uit.
En dat Albjut antwoord dat je dan net zo goed volle flessen door de flessenautomaat kan duwen terwijl TS het heeft over flessen met een klein beetje cola, daar wordt verder niets over gezegd......wat m.i. ook een dom antwoord is.
Kennelijk is mijn antwoord dommer. (ben ik toch nog ergens goed in) ;-)
Maar goed........ik kom er wel overheen hoor, ik ben een grote meid.
En ja, Wimmi, dat jíj nu zo goed hebt zitten opletten bij natuurkunde.........ik had weinig tot geen exacte vakken in mijn pakket.

ap
door apiejoepie - Jan 3, 2012 om 18:42
130 Antwoorden / 4 Vragen

wat is het hier een zeik en afkraak forum geworden

du
door duuker - Jan 3, 2012 om 18:51
5 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=apiejoepie schreef op dinsdag 3 jan 2012, 18:42]wat is het hier een zeik en afkraak forum geworden

Niet alleen hier maar dit geldt voor meerdere forums, helaas maar het is niet anders. Dacht toch dat er een normale vraag wordt gesteld en als ik dan zie wat voor antwoorden voorbij komen vraag ik het mezelf wel eens af: Is dit nou allemaal nodig. Wat voor een baat heb je erbij om zo'n antwoord te geven. Jammer!

Maar goed, het schijnt nogal makkelijk te zijn ok elkaar af te kraken via het internet, zou men dit "face-to-face" ook doen???
Ik hoop dat ik toch een informatieve bijdrage heb kunnen leveren aan de gestelde vraag.

dobby
door dobby - Jan 3, 2012 om 19:12
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=duuker schreef op dinsdag 3 jan 2012, 17:46]Vacuum ontstaat in dit "flessenverhaal" vaak door temperatuurverschillen. Hierdoor vervormd de fles waardoor deze afwijkt van het originele beeld dat in de automaat staat opgeslagen, waardoor de fles ook weer wordt teruggeduwd.
Meestal is het probleem op te lossen door de dop van de fles los te draaien waardoor er lucht in de fles komt en de originele vorm weer terugkomt.Om nu gelijk over vacuum te spreken - laten we _onderdruk_ zeggen LOL.. maar feit blijft: als je een gemiddelde "lege" cola PET fles een maand of 2 in je kast (krat, kelder, keuken, balkon, wherever) bewaart, en hem dan terug ziet.. dan toch wel een karakteristieke "holle" vorm.. onderdruk (en ja - op zo'n *korte* termijn komt e.e.a. nog wel in min of meer de oorspronkelijke vorm na het losdraaien van de dop)... die PET flessen (en met name de budget varianten, de dunne!) zijn toch wel half doorlatend.. maar goed, as usual, I digress.. - het losdraaien van de dop werkt dan nog perfect, zoals je zie; staat op die termijn alleen los van temperatuur(s) verschillen...

dobby
door dobby - Jan 3, 2012 om 19:18
749 Antwoorden / 1 Vragen

:$s:zie:zei:p

orgelmuts
door orgelmuts - Jan 3, 2012 om 20:33
632 Antwoorden / 58 Vragen

@wimmi

Nou ja, hoe dan ook, in mijn colaflessen zit wel eens een deuk en die gaat weg als ik de dop even los draai, zo simpel is het.
Daar hoef je in elk geval niet voor gestudeerd te hebben.
En op dat punt zijn we het in elk geval eens ;-) raar maar waar.