vd
door vdb Dec 8, 2020 om 21:04
Winkels & webshops

Mail met inloggegevens ontvangen - wat nu? het deugt niet!

kennisgame, een website vol met spelfouten en winacties die zo nep zijn als het maar kan.
maar toch krijgen ze het voor elkaar om telefonisch abbonnementen af te sluiten met onwetende mensen.

vlotte babbel, en daar is hij dan een mailtje met inloggegevens, hoe ze het mailadres hebben gekregen is mij niet bekend. ik ben niet degene die ze gebeld hebben, ze hebben zover ik weet mijn vader gebelt.
het deugt niet. je krijgt een login daarmee kun je inloggen en je abbonnement opzeggen binnen 2 weken, het maandbedrag voor deze desbetreffende website bedraagt €39 per maand.
al bij het zoeken van de naam van het betreffende bedrijf al 4 recente klachten gevonden.

ik wil voorkomen dat mijn ouders ergens aan vastzitten, zojuist de site en mail goed doorgenomen opzoek naar kleine lettertjes die voor sluwe valsstrikken kunnen zorgen (u weet hoe het gaat met dit soort websites) daarom heb ik ook nog niet ingelogd op de betreffende website en vraag ik nu hier om advies.
als het mogelijk is om gewoon de mail te negeren hoor ik dit graag.
maar ik heb geen idee in hoeverre ze juridisch iets kunnen beginnen als er daadwerkelijk een abbonnement is wat niet betaald wordt.

3260 7 Rapporteer

Topantwoord

tdmduc
door tdmduc - Dec 8, 2020 om 21:07
704 Antwoorden / 2 Vragen

...warrig verhaal maar het gaat om je ouders... of?

vd
door vdb Dec 8, 2020 om 21:17
Antwoorden / 1 Vragen

ja mijn ouders, hun email adres.

zover ik weet is mijn vader gebeld en is er zaterdag een mail van deze zekere site in hun mailbox beland.
zover ik weet heeft de betreffende site niet hun betaal gegevens, maar in hoeverre dit bedrijf kan aantonen dat een abbonnement is afgesloten is ook niet duidelijk.
 ik hoop met antwoorden uit te sluiten of juridisch gezien een abbonnement is afgesloten en of dat de ontvangen email veilig genegeerd kan worden zonder consequenties

diumenge
door diumenge - Dec 8, 2020 om 21:21
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Lullig, maar om nou de nadruk op die spelfouten te leggen.

me
door mein33 Dec 13, 2020 om 10:14
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Iets van "de pot verw......  " of zo !   ;-))

diumenge
door diumenge Dec 13, 2020 om 10:34
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nogal ja ;-)

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 8, 2020 om 21:22
2088 Antwoorden / Vragen

Ze kunnen altijd een incasso starten en veel mensen schrikken daar zo van of hebben geen zin in het gezeik en betalen. Ik twijfel wat ik zelf zou doen, misschien toch een aangetekende brief sturen als ik een adres had of toch maar inloggen en proberen op te zeggen. Je kunt ook denken dat ze geen bewijs hebben en het afwachten maar dan moet je niet zenuwachtig worden van een incassobureau.

tenormin
door tenormin - Dec 8, 2020 om 22:33
16844 Antwoorden / 108 Vragen

Geen idee hoe jong of oud je ouders zijn maar, denk toch dat een van je ouders heeft gereageerd per email, anders zou ik zo gauw niet weten hoe ze anders aan e-mail adres komen. Ik zou even niets doen: als er een abonnement is afgesloten hebben je ouders zoiets kennelijk zelf gedaan. Maar toch even goed kortsluiten met je ouders wat ze nu wel of niet serieus gedaan hebben. Als ze b.v. een mail krijgen dat er b.v. een incasso bureau hen benaderd: zou ik pas actie ondernemen. Kan je in hun PC kijken of waar ze ook gebruik van maken? Zie je ook gelijk of ze al dan niet gereageerd hebben op iets wat "leuk leek". Dus zowel emails en bankafschriften flink in de gaten houden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 9, 2020 om 10:25
16883 Antwoorden / 202 Vragen

In eider geval negeren en dus  NIET inloggen en wel de e-mail doorzenden aan valse-email@fraudehelpdesk.nl opdat men dat kan nagaan bij de fraudehelpdesk en eventueel ook nadere actie kan initieren.

Let op, als u wel inlogt loopt u m.i. ook groot risico. Het wel inloggen geldt dan als bevestiuging in de ogen van degenen die hier misbruik van willen maken.

Ik wel de vraag of u met inloggegevens ook een wachtwoord van u zelf bedoelt dat er bij was. Het is op zich niet abnormaal dat ook bij phishing wordt aangegeven hoe in te loggen en dan zelf een wachtwoord aan te geven. En dar dan uiteraard ook zeker nooit doen als het niet vertrouwd is.

De e-mail in ieder geval wegzetten als spam/aanmelden als spam.

E-mail adressen zijn klaarblijkelijk vaal gemakkelijk te vinden, op dit moment heb ik in de soambox van één van mijn  e-mail adressen soms wel 6 van dit soort e-mails met z.g. 'leuke aanbiedingen. Soms met zelfde inhoud, wel vanaf andere adressen.

panter22
door panter22 - Dec 9, 2020 om 13:05
6599 Antwoorden / Vragen

Abonnement per telefoon afgesloten

Indien u door een verkoper telefonisch wordt benaderd voor het afsluiten van een abonnement, komt er alleen een abonnement tot stand als u de informatie na het gesprek schriftelijk heeft ontvangen en u in reactie daarop schriftelijk akkoord bent gegaan. Aan dit schriftelijkheidsvereiste kan ook worden voldaan via elektronische weg, met name via e-mail.
   De eis geldt alleen voor abonnementen inzake het geregeld verrichten van diensten en tot het geregeld leveren van elektriciteit, water, gas en stadsverwarming. Abonnementen tot levering van zaken, zoals tijdschriften, vallen niet onder deze eis.
http://consumentenjurist.nl/varia/nieuws/abonnement-opzeggen;-hoe-en-wanneer/

Indien u zich wenst af te melden voor KennisGame dient u zich binnen de opzegtermijn het herroepingsformulier digitaal in te vullen. U dient zich in te loggen op uw persoonlijke pagina en hier vindt u het herroepingsformulier. Deze dient u dan ook in te vullen zodat u afmelding verwerkt kan worden. Afmelden kan enkel op deze manier.
https://www.kennisgame.com/veelgestelde-vragen

Hebben je ouders geen telefoon met nummerherkenning en gebruiken ze de vaste telefoon?
Koop er dan een voor hen, dan hoeven ze niet op te nemen als er een onbekende belt.
Voor onder de €50 kun je al een setje kopen.
https://www.kieskeurig.nl/telefoon/dect_telefoon
Kijk ook even of de provider nummerherkenning ondersteunt.

panter22
door panter22 - Dec 13, 2020 om 08:52
6599 Antwoorden / Vragen

En als toch nog denkt dat je niets hoeft te doen, Lees deze ervaring:
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/kennisgame