Pa
door Paultje P Jun 20, 2021 om 11:20
Winkels & webshops

Oplichting melden

Elevo.nl is een dropshipping webwinkel. Adresgegevens, rechtsvorm, KVK - of BTW nummer worden niet vermeld op de website. Ze bestellen goedkope plastic zooi via Alibaba en verkopen dat met een mooi praatje ( plastic schoenen zonder voetbed heten 'orthopedisch') en enorme winst door. Met 100% garantie niet goed geld terug : ''Wij staan 100% achter ons product. Daarom bieden wij een 'niet goed, geld terug garantie''. Maar als het puntje bij het paaltje komt blijkt het dat de bestelling per aangetekende post voor rekening van de consument geretourneerd dient te worden naar Romeo E-commerce in China. Deze verzendkosten zijn hoger dan de aankoopbedragen van hun artikelen. Dus dat doet natuurlijk niemand. Zie de berichten in Trustpilot. De Elevo eigenaars verwachten dat men op deze wijze dan afziet van de 'geld terug garantie'. En dat is het verdienmodel. Na enig speurwerk vond ik de bedrijfsgegevens van Elevo in Zaandam. Eenmanszaak, eigenaar heet Romeo met als gemachtigde Sylvia ( politieagent van beroep!!). In de correspondentie meten zij zich de naam 'Jenny' aan. Op de website van Elevo wordt niet vermeld dat retourzendingen per aangetekende post naar China dienen te worden gestuurd en welke kosten hiermee gemoeid zijn. Tot deze ontdekking komt de consument pas als deze een beroep wil doen op het herroepingsrecht en een mail ontvangt met het retourformulier. Ik heb het pakket teruggestuurd naar Elevo in Zaandam. "Jenny" laat weten dat er geen retourbetaling plaats gaat vinden.

2461 12 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jun 20, 2021 om 11:25
11566 Antwoorden / 51 Vragen

En zo zijn er nog heel veel soortgelijke toekomst. Onbegonnen werk. Hoewel na 1 juli moet je ook bij niet eu import ook btw en inklaring gaan betalen. Mogelijk dat het dan stopt ...... Btw, als je ziet als email een gmailadres, dan ben je al goed gewaarschuwd, dacht ik, om over de reviews maar te zwijgen ........ dan bestel je daar echt niets.

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 20, 2021 om 11:26
7209 Antwoorden / 3 Vragen

Dank voor de waarschuwing en hopelijk hebben velen voor wie het betreft er iets aan.

diumenge
door diumenge - Jun 20, 2021 om 11:27
11969 Antwoorden / 15 Vragen

En al dit speurwerk heb je gedaan nadat je daar een bestelling had geplaatst?

Bedankt voor waarschuwing nummer zoveel. Voor de mensen die niet bij dropshippers bestellen weliswaar overbodig en voor de mensen die dat wel doen, ze zullen het vast lezen als ze, nádat ze hun bestelling niet (of laat / verkeerd) ontvangen, alsnog onderzoek gaan doen.

kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/winkels-webshops/elevo

tijger1
door tijger1 - Jun 20, 2021 om 11:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waar zit de oplichting?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 20, 2021 om 11:31
16883 Antwoorden / 202 Vragen

En dan toch ook maar weer deze reeks van waarschuwingen / tips die er al zijn: (na eerst op te merken dat u op basis van de adresgegevens die u heeft ook een in gebreke stelling kunt doen , zie: /voorbeeldbrief-zie m.b.t. het  civiele aspect deze : https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/    Dat dan op basis van niet naleven van de wetgeving m.b.t. terugzenden aan de verkoper / webshop. Hun verwijzing naar retourneren naar China is m.i. volstrekt onterecht en dus onrechtmatig.

(Re) In deze kwestie zie ik onvoldoende bewijs voor oplichting en dus ook niet voor het doen van aangifte. Wel ook melden aan de ACM!

Ik kan hier niets anders mee dan ook u wijzen op de veelheid van waarschuwende info die er al is m.b.t. het nagaan van betrouwbaarheid van webwinkels, bestellen in het buitenland of van goederen die uit het verre buitenland komen, dropshippers etc.

Zo u tot de mening zou komen dat u wordt opgelicht, doe dan aangifte bij de politie (u komt dan wel op een stapel denk ik), doe melding bij de ACM
www.consuwijzer.nl (https://ictrecht.nl/2011/06/20/een-klacht-over-een-webwinkel-ga-naar-consuwijzer/)  Het nagaan of de webwinkel een erkend keurmerk met ook geschillenregeling heeft is hierbij van groot belang.

Zie verder o.a.
https://www.consuwijzer.nl/online-winkelen/ik-heb-online-iets-besteld-maar-krijg-het-niet-geleverd-wat-nu  ; https://www.thuiswinkel.org/consumenten/veilig-online-shoppen/betrouwbare-webshophttps://www.plusonline.nl/veilig-online/bestellen- : deze: https://www.consumentenbond.nl/online-kopen en ( https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/dropshipping-hoe-werkt-dat

Bestellen in China: let op de valkuilen | PlusOnline  en ook de al gegeven reactie m.b.t. BTW en invoerrechten.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jun 20, 2021 om 11:39
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Het Gmail adres en geen gegevens online.....

Voortaan andersom  doen, eerst zoeken, dan niets bestellen.

Dure aanbieder  met vage voorwaarden.
En die schoenen?  Zonder passen  foute maat kansen en  mensen met oliefanten poten lopen er prima op.

En is ze  of  doet ze alsof ze Politie agente is?
Ook  kan het adres  dat U noemde,  is U langs geweest....
Vaak starten ze vanuit een  B&B locatie dit op en eigenaren weten dan ooit een stel huurders hadden!

Zij hebben als ze daar wonen geen ruimte voor alle retouren,  en je moet je wel aan de voorwaarden houden voor binnen 14 dagen geld terug.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 20, 2021 om 11:46
16883 Antwoorden / 202 Vragen

i.d.d. De koper retourneert aan de verkoper en de verkoper kan niet verplichten tot terugzenden naar China. De verkoper handelt in strijd met de wetgeving. (Vandaar mij aanpassing).

Donuts
door Donuts Jun 20, 2021 om 11:52
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Quote @HK: Hun verwijzing naar retourneren naar China is m.i. volstrekt onterecht en dus onrechtmatig. Alsof 95% van de dropshippers zich daar wat van aantrekt. Leuk hoor, al die regeltjes, maar als deze niet worden nageleefd, wordt er helemaal niets aan gedaan. Kortom, je schiet er nada, niks mee op.

diumenge
door diumenge Jun 20, 2021 om 11:59
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@sprietje, inderdaad, dat is hetzelfde als zeggen dat bijvoorbeeld inbrekers volstrekt onrechtmatig handelen...

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jun 20, 2021 om 12:04
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ik lees op hun site;

We leveren vanaf  leverancier!
Dan moet je daar ook naar retour sturen.
Een zolder kamer verkoper als Student  heeft  kamer van  7 meters en kan alleen zijn eigen zooi net kwijt!

Het was vooraf bekend gezien de  KVK en BTW nummer die ontbraken dat dit Drop Winkeltje was.

Zelf koos ik voor België,   verzenden op eigen risico, en verzekeren koste geld.
Sinds dien  enorme daling retouren.
En fouten of defecten, die ruil je gratis via Antw. nr....

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jun 20, 2021 om 12:05
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Een goedkope Budget aanbieder heeft vrijwel altijd Budget Service!

Donuts
door Donuts - Jun 20, 2021 om 11:57
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Misschien eens wat meer checken vooraf en wat minder letten op 'aanbiedingen' en lage prijsjes.

panter22
door panter22 - Jun 20, 2021 om 14:35
6599 Antwoorden / Vragen

Wat ben jij nu van plan te gaan doen?

Je
door Jeff59761 - Jun 20, 2021 om 18:06
43 Antwoorden / 1 Vragen

Geweldig dat hele waarschuwingsverhaal vooral als aan het einde blijkt dat je er zelf ook keihard in bent getrapt opzoek naar dat koopje zoals anderen ook al zeiden voortaan eerst al dat onderzoek doen dus.

aurora1
door aurora1 - Jun 20, 2021 om 18:42
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Voortaan dus maar vooraf onderzoeken en erná pas bestellen?
Heeft u dan zelf geen waarschuwingen gelezen zoals u hier nu plaatst?
En wat is uw vraag?

sira
door sira - Jun 20, 2021 om 21:25
2360 Antwoorden / 24 Vragen

Wat een ongelooflijk intensief speurwerk heeft u verricht. Maar waarom doet u dat achteraf? Temeer omdat er al 2 jaar voor deze praktijken wordt gewaarschuwd.

Om te voorkomen dat het kalf verdrinkt, moet u zorgen dat de put gedempt is voor u het arme dier loslaat en niet pas nadat het verdronken is.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jun 23, 2021 om 11:54
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als een Kalfje verdringt  tijd voor BBQ.

sira
door sira Jun 23, 2021 om 12:12
2360 Antwoorden / 24 Vragen

Verdringt?

rj
door rjw - Jun 21, 2021 om 22:16
3278 Antwoorden / 5 Vragen

Die gigantische winsten zullen wel meevallen. Dit zijn allemaal hobbyisten die het erbij doen. Ze verkopen echt geen duizenden producten.