Be
door Bert-HG Jan 20, 2022 om 15:13
Winkels & webshops

Reclame code

Ik ben 1 van de 300.000 mensen die blind of slecht ziende is. Een smartphone kan ik pas bedienen en lezen als hij 20x40 CM groot is.
Die bestaat er dus niet dus heb ik geen keuze en krijg ik voortaan alle troep in de bud. Dit is wee een duidelijk voorbeeld van slechtziendie discriminatie.

3640 21 Rapporteer

Thecla58
door Thecla58 - Jan 20, 2022 om 15:20
862 Antwoorden / 3 Vragen

Allereerst jammer dat je binnen die groep van blinden en slechtzienden zit. Tevens ook dat er geen adequate smartphones zijn waarmee je geen troep meer in de de bus krijgt.
Maar ik erger me aan het feit dat je de discriminatie kaart uitspeelt. Tegenwoordig wordt dat, mijns inziens, veel te snel en te vaak gedaan. Hell is kan ook gaan zitten simmen dat ik als minder jonge medemens bla bla bla. Heb mezelf met een flinke laag keflar in gesmeerd...
Laat ik het naar schuiven onder de mat van de korte lontjes door het sars-cov2 virus.

Wil je werkelijk iets bereiken dan moet je op een ander gremium zijn. Of start een petitie dat je grotere smartphoneschermpjes wilt hebben voor je doelgroep. Die petitie wil ik dan besdt ondertekenen. Maar ik denk dat de telefoonmakers er geen oren naar zullen hebben :(

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 20, 2022 om 15:31
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Op een smartfone kunt u met duim en wijsvinger de letters groter maken zodat u alles  makkelijker kunt lezen, het vergt misschien wat oefening maar dat baart kunst op de lange duur.

ne
door neodutchio - Jan 20, 2022 om 15:33
5165 Antwoorden / 12 Vragen

En wat als er wel een dergelijke telefoon gemaakt zou worden, trekt u dan ook de discriminatiekaart omdat die telefoon onbetaalbaar is?

U wil een telefoon in een bepaalde maat, maar een andere slechtziende heeft een maatje groter of kleiner nodig. De markt is zo klein dat het kostentechnisch niet mogelijk is.

Met uw denkwijze word ik ooo gediscrimineerd omdat ik geen passende schoenen kan kopen door mijn aandoening. Ik pas voor zo'n uitspraak.

mahadma
door mahadma - Jan 20, 2022 om 16:20
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Even dit item doortrekken, hoe moet NL en alle apparatuur er uit zien dat IEDEREEN met ELK probleem 100% geholpen is? Graag een reactie van de vraagsteller. De discriminatiekaart is weer eens ten onrechte getrokken, in mijn optiek. U kunt gewoon zoeken njaar een groot tablet qua beeldformaat, google eens.

panter22
door panter22 - Jan 20, 2022 om 16:48
6599 Antwoorden / Vragen

Ik zie hier dat er wel degelijk een smartphone voor een slechtziende bestaat.
Kijk eens hier,
https://www.worldwidevision.nl/communicatie/telefoons/mobiele-telefoons-toebehoren.html
De smartphone is weliswaar niet zo groot als jij hem zou willen hebben, maar wat moet je met zo'n enorm ding onderweg.
Daar kun je toch niets mee?
En op de laptop? die je nu gebruikt kun je geen berichten ontvangen in je in-box?
Of kun je die berichten niet lezen, zijn de letters niet groot genoeg te maken?

sira
door sira Jan 21, 2022 om 17:09
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Ik denk dat het de TS meer om de grootte van het scherm gaat. Telefoons, specifiek voor slechtzienden, hebben voornamelijk grote knoppen en grote letters, maar het scherm op zich is klein.

panter22
door panter22 Jan 21, 2022 om 17:29
6599 Antwoorden / Vragen

Het komt er dus op neer dat je alleen kunt bellen met die telefoon.
Ts is dan bereikbaar en kan bellen.
Op reis, in de trein bv is meestal wel wifi, dan kan hij een tablet of laptop meenemen.
In restaurants en ook wel in winkels heb je wifi punten.
Het is niet optimaal, maar je kunt je redden onderweg.

Iv
door Ivo W Jan 22, 2022 om 08:47
734 Antwoorden / Vragen

"Een smartphone met heel groot scherm"... Noemen we dat niet gewoon een tablet?

En nee, ook die zijn nog niet zo, groot als TS wenst. Een 17" laptop komt wel aardig in de buurt. In principe kun je daarop ook de meeste smartphone-toepassingen uitvoeren, waaronder bijvoorbeeld WhatsApp (inclusief voice/videobellen). Alleen het ouderwets bellen en SMS-en lukt er niet mee. Het is tegenwoordig ook gewoon mogelijk om met een simkaart gebruik te maken van mobiel internet op een laptop. Daarvoor bestaan USB-adapters. Maar voor ouderwets bellen moet een "senioren-GSM" met fysieke nummer-toetsen wel volstaan. Immers kan een slechtziende of blinde door het hobbeltje op de 5-knop feilloos alle cijfers vinden om een telefoonnummer in te toetsen.

En discriminatie? Op basis van welke gronden zou dit discriminatie zijn?

Er bestaat ontzettend veel hardware en software die blinden en slechtzienden helpt om hun weg te vinden in de digitale wereld. Alleen zal de wijze waarop die weg gevonden wordt niet altijd helemaal hetzelfde zijn als voor mensen met goed zicht. Maar dat maakt het geen discriminatie.

Wellicht doet u er goed aan om eens in gesprek te gaan met Visio. Zij kunnen u vast veel beter informeren over de mogelijkheden voor u dan de mensen hier op het forum.

panter22
door panter22 Jan 22, 2022 om 08:57
6599 Antwoorden / Vragen
pe
door pebk - Jan 20, 2022 om 17:10
583 Antwoorden / 0 Vragen

Nou ja, disciminatie... Het is geen recht om een smartphone te hebben. Eerder een voorrecht.

Bovendien noem je een smartphone van een dergelijk formaat eerder een tablet dan een smartphone. Die zijn ook te koop met 4G/5G ondersteuning.
Helaas past een tablet niet zo goed in  Alternatief zou kunnen zijn de opvouwbare telefoons, iets als een Samsung Z Fold3 (ongeveer 15x13 cm), Huwawei Mate X (ongeveer 16x13 cm) of Microsoft Surface Duo (15x18 cm).

rj
door rjw - Jan 20, 2022 om 17:26
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Mijn oma zei al heel lang geleden "een mens lijdt het meeste onder het lijden dat hij vreest" en dat klopt nog steeds. U loopt vooruit op iets wat er misschien helemaal nooit gaat komen. Het is ook helemaal niet de reclamefolderindustrie die gaat over het wel of niet willen ontvangen van folders. Maar nu al gaan zeuren over discriminatie....

ro
door ronny530 - Jan 20, 2022 om 17:31
2795 Antwoorden / 41 Vragen

Ik snap eigenlijk deze zin niet 'en krijg ik voortaan alle troep in de bud'. Smartphones voor blinden en zeer slecht zienden zijn er wel maar dat zijn aangepaste smartphones die als men een WMO indicatie heeft door gemeente vergoedt worden. Het woord 'discriminatie' is hier niet van toepassing maar wordt veelal gebezigd als men zich achtergesteld voelt tegenover een ander.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 20, 2022 om 17:50
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Is het een idee om hierover advies te vragen bij https://www.visio.org/home/ ? Daar kent men vast wel nader advies geven. Mogelijk zou een kleine tablet ook een oplossing kunnen zijn.  Evenals al door anderen aangegeven: uw opmerking m.b.t. discriminatie kan ook ik niet plaatsen. Het is gewoon heel erg spijtig dat u  slech ziend bent.

Dit schrijven bedenk ik mij ineens dat de vriendin van een neef echt blind is en toch met een smartfone overweg kan zonder het probleem dat u schetst. Ik weet dat zij hiervoor bij Visio een soort training heeft gehad.

(en Ps. Wat bedoelt u met 'reclame code', uw vraag/opmerking heeft toch niets met reclame code / misleidende reclame van doen?  (https://www.reclamecode.nl/).

U doelt denk ik op reclame uittingen die u niet wenst en die zijn als spam weg te zetten en de afzender kan geblokkeerd worden en is het ook een kwestie van omgaan met cookies.  Zie         https://www.seniorweb.nl/tip/cookies-verwijderen-op-smartphone-en-tablet   of https://www.consuwijzer.nl/veilig-online/kan-ik-altijd-cookies-uitzetten

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 20, 2022 om 18:07
2095 Antwoorden / Vragen

Dit topic is wel een voorbeeld hoe je blind en in no time alle sympathie kunt verspelen. Mensen zijn blijkbaar een beetje allergisch geworden voor de discriminatiekaart.

me
door mein33 - Jan 20, 2022 om 18:10
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Als u, met uw dicriminatie petje op, bedoeld te melden dat i.p.v. de ja/nee sticker op de brievenbus u zich digitaal moet aanmelden om t.z.t geen folders etc. in de brievenbus te krijgen, dan kunt u dat t.z.t. gewoon via uw computer doen, op dezelfde wijze als dat u hier een onvolledig topic hebt  geplaatst.
Dat 'petje' kan dus weer op de kapstok, tot u weer het gevoel krijgt dat u  ...................:-)) wordt.

gerbera
door gerbera - Jan 20, 2022 om 22:19
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Hier  al eens gekeken, komt nota bene van het ministerie van volksgezondheid. Dus hoezo discriminatie

th
door thieu - Jan 21, 2022 om 11:51
148 Antwoorden / 0 Vragen

Erg dat u slechtziende/ blind bent. Vervelend dat u daardoor geen smartphone kunt bedienen. Maar men houdt daar toch maar mooi rekening mee door u alles op papier te sturen! ;-)
Smartphones worden gemaakt voor de massa, en zijn daarmee betaalbaar geworden. Fabrikanten zullen daarom niet snel een speciale versie voor blinden/ slechtzienden maken.
Maar, er is al lang een andere oplossing. Ik ken een blinde die álles met haar smartphone doet waarbij het scherm zelfs helemaal uit staat. Ze ziet het toch niet en het scheelt ook nog eens veel voor de batterij. Ze bedient hem helemaal met haar stem. Spraakgestuurd dus.
Zij heeft daarvoor een Apple smartphone, maar ik weet niet of dat met een Android telefoon ook kan.
En, daarvoor is een investering in tijd nodig ja. Maar er is helaas niemand die dat voor u kan doen.
https://www.visio.org/home/links/belangenverenigingen/
https://lsbs.nl/

sira
door sira Jan 21, 2022 om 17:10
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Ik gaf het bij Panter22 ook al aan, ik denk dat het de TS meer om de grootte van het scherm gaat. Telefoons, specifiek voor slechtzienden, hebben voornamelijk grote knoppen en grote letters, maar het scherm op zich is klein.

djfox741
door djfox741 - Jan 21, 2022 om 12:22
41 Antwoorden / 3 Vragen

Beste,

Zou een Tablet met telefoon functie een mogelijke oplossing kunnen zijn?

Daar kunt U het gene wat gelezen moet worden niet alleen vergroten maar ook veel zaken voor laten lezen.

Dat is een instelling in de instellingen onder het kopje "toegankelijkheid" denk dat U daar aardig in Uw richting zal gaan
komen.

de
door dejeeper - Jan 21, 2022 om 12:48
54 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan toch ook een tablet gebruiken om te bellen en te internetten??

mo
door mof - Jan 21, 2022 om 13:15
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ik begrijp uw vraag niet. U bent slechtziend en kan geen smartphone gebruiken. Vervolgens klaagt u dat u alle troep in de bus krijgt. Ik zie het verband niet. U kunt toch een JA/NEE of NEE/NEE sticker op uw briefven bus plakken?
En alles wat desondanks toch erin wordt gestopt: schrijf daarop: ongewenste post cq spammail niet gewenst: RETOUR AFZENDER. EN stop het in de PostNL brievenbus .... Tot ze er schijtziek van worden.

mo
door mof - Jan 21, 2022 om 13:21
3619 Antwoorden / 3 Vragen

En dat digitaal aanmelden wat de toekomst zou moeten zijn: daar geloof ik niet in. DAn moet ik mijn persoonsgegevens gebruiken om mijn adres door te geven zodat niet wordt bezorgd?
Anoniem kan dat niet want dan zou iedereen elk adres op elk moment kunnen aanpassen, dus ook de reclame bedrijven. Om dit te voorkomen moet dus minimaal een account bestaan per adres
dat alleen door de bewoners van dat adres kan worden aangepast. Dus moeten er persoonsgegevens worden uitgewisseld die misbruikt kunnen wordenj:

De folderbezorgers krijgen dan
een lijst waar ze folders mogen bezorgen. Echter, alle andere adressen, daar waar het niet mag, die gaan dus naar de bedrijven die geadresseerde reclame sturen naar: "aan de bwoners van dit adres" .....
Ook kan een bezorger zich makkelijk verschuilen achter "sorry, foutje, 'verkeerde bus', 'stond niet op de lijst of zo'" en niemand kan het controleren.

JA/JA, JA/NEE en NEE/NEE stickers moeten behouden blijven! Maak er maar cultureel erfgoed van!

Co
door Contentino - Jan 21, 2022 om 14:47
16 Antwoorden / Vragen

Ik ben zelf ook slechtziend met een rest visus van 10% (albino) en heb het een keer geprobeerd of ik met de smartphone overweg kon.
Gewapend met een sterke bril en leesloep heb ik een poging gewaagd maar geef mij maar gewoon mijn pc-tje met 3 grote schermen van 27 inch.
Gezien mijn afstand naar het scherm, 30-35 cm, is juist de 27 inch versie het best haalbare.
Het is uiteraard vermoeiend maar na elk uur even pauzeren is dan best vol te houden.
Muziek video,s bekijk ik op een 85 inch scherm en dat is een ontspanning.

An
door Andre D - Jan 21, 2022 om 15:10
6 Antwoorden / 2 Vragen

Alternatief is om een tablet te gebruiken waar een sim kaart in past (er ligt hier een Lenovo waarmee dat kan!) Past alleen niet in je broekzak!

ro
door ronny530 - Jan 21, 2022 om 17:33
2795 Antwoorden / 41 Vragen

Begrijp ik goed dat het om de digitale ja/nee sticker gaat want als dat het geval is zie ik het als schreeuwen voor u geslagen wordt. De huidige ja/nee stickers blijven gehandhaafd maar omdat veel mensen die kerngezond zijn de moeite niet nemen om zo'n ja/nee sticker bij de gemeente of ander afhaalpunt op te halen wordt er temminste dat is het plan een register opgezet om vanuit de luie stoel voor ja/nee of nee/nee te kiezen. In mijn optiek totaal onuitvoerbaar want alle folders e.d. zullen van een adres voorzien dienen te worden want een folderbezorger met dure apparatuur in de vroege ochtend de straat opsturen is een makkelijke prooi voor kwaadwillenden.