Spijt van aankoop na een paar dagen - winkel laat 2 maanden niks horen
Ik kocht 7 mei bij de American Guitar Store in Apeldoorn een gitaar. Hij zag er mooi uit (wat roest op de pickups maar dat vond ik niet erg) en klonk heel goed. Bij een gitaar ga je er altijd van uit dat je hem even moet inspelen voordat hij echt goed gestemd blijft...
Echter de eerste dag al knapte er een snaar, en in de komende week bleef hij maar niet goed gestemd, en kon ik geen enkel nummer spelen zonder dat hij ontstemde. Daar kan je natuurlijk niks mee.
Dus ik ga naar de winkel, en vraag of er iets mis is. Deze geeft aan dat er helemáál niks mis is met de gitaar en dat ze er wel wat werk aan willen doen... voor een prijs uiteraard. Dus ik geef aan dat ik mijn geld terug wil.
Maar "de baas is er op het moment niet, hij ligt in het ziekenhuis"... Meer dan 2 maanden later is dit nog steeds het verhaal, hij zou nu "wel al uit het ziekenhuis zijn, maar constant nét niet lang genoeg in de winkel voor ons om hem erover te raadplegen". Juist ja.
Ik ben nog naar een andere gitaarwinkel gegaan om de gitaar te laten inspecteren... Deze gaf aan dat de gitaar inderdaad op mysterieuze wijze niet gestemd wil blijven, totaal niet afgesteld is en afgrijselijke intonatie heeft. Dingen die een gitaarwinkel altijd even hoort te doen voordat je een aankoop doet, of een gitaar nou 100 of 10.000 euro kost.
Ik blijf maar tegen een muur aanlopen dat de werknemers zeggen dat ze niks kunnen doen zonder toestemming van de baas, en dat hij er nou juist net constant niet is. Ik heb zelfs gehoord dat de laatste tijd de winkel opeens hele dagen gesloten is zonder reden terwijl hij gewoon open zou moeten zijn... geen goed teken. Ik vertrouw de winkel voor geen meter meer en wil ook nooit meer wat kopen daar, ik wil gewoon mijn geld terug.
Help me alstublieft kassa!
Ik ga er van uit dat uw instrument een "occasion" is ( wat roest op de pickups maar dat vond ik niet erg ). Onder welke voorwaarden/condities heeft u het instrument gekocht? Was er een garantie en zo ja hoelang? Wat was de nieuwprijs, leeftijd en wat heeft u betaald?
Als er sprake van geen garantie is dan heeft u pp, of te wel pure pech. U heeft immers de kans gehad om het instrument in de winkel te testen, (en klonk heel goed) kennelijk bent u voldoende ervaren om te beoordelen of de gitaar in de "toen" conditie de prijs waard was. U heeft toen ook de "afgrijselijke intonatie" kunnen horen.
Als er sprake van garantie is, welke garantie dan. Geld terug zal er (waarschijnlijk) niet in zitten, maar voor een correcte herstelling moet de verkoper dan wel een reeële kans krijgen. Mogelijk dat er een ruil kan plaatsvinden als herstel niet mogelijk is.
Overigens, als die "andere gitaarzaak" nu net de pest heeft aan uw verkoper, vraag ik mij af of deze wel een eerlijk antwoord gegeven heeft.
Om uit de impasse te komen doe persoonlijk onder getuige een brief in de brievenbus, verstuur deze ook per email, en claim dat u binnen 14 dagen da verzending een duidelijk antwoord wil hebben.
Nu ook al een getuige moeten hebben bij een brief posten? Daar is aantekenen toch voor! Krijgt men toch een bewijsje van.....
Even met een vriend oid naar de stad gaan is goedkoper als een aangetekende brief.
Aha, jij kent TS en weet waar hij woont....
Jij weet het ook niet, @Jorisw., Maar ik ga er gemakshalve vanuit dat je niet 100 km of verder 'zomaar' een gitaar koopt.
Maar een aangetekende brief kan ook gemakkelijk geweigerd worden ........ dus ......
Tweedehands?
Garantie?
In een winkel geldt koop = koop.
Mag toch aannemen dat je het instrument geprobeerd hebt.
Helaas geen enkel recht op geld terug. Wel zou het ze sieren de gitaar even voor u te bekijken.
Maar rechten heeft u dus niet. (qua geld terug)
Diewilik
Zo'n gitaar doet niet, waarvoor hij verkocht is; voldoet niet aan eisen van conformiteit; zie b.v.: http://rechtenforum.nl/forum/thread/t/43526/start/0/postdays/0/postorder/asc/highlight/nonconformiteit/
Totaal niet relevante link. Maar bedankt voor de moeite.
Waarom niet?? gitaar is wél conform??
Er is toch (neem ik aan) op gespeeld voor de aankoop en "klonk heel goed" volgens de koper.
Gitaar wad zoals ts beschrijft 2e hands zelfs met roestvrij.
Dus heel bewust gekocht
Diewilik
Als niet op een normale manier op deze gitaar is te spelen, dan is hij non-form. Daar heeft uw inspectie vooraf de koop niets mee te maken. Een gitaar moet het langer doen dan 'even'. Ook een tweedehands. De eerste 6 maanden na de koop bent u door de wet extra beschermd, omdat dan de bewijslast van het gebrek bij de verkoper ligt.
In geval van non-conformiteit heeft u recht op kosteloos herstel of vervanging. Dit moet binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor u gebeuren. Als dat niet binnen die redelijke termijn kan gebeuren dan heeft u het recht om de overeenkomst te ontbinden.
Wat u kunt doen is een brief/mail sturen waarbij u de verkoper een nog korte termijn geeft om de gitaar kosteloos te herstellen of te vervangen. Gebeurt dat niet binnen die termijn, zo stelt u, dan ontbindt u reeds nu voor alsdan de overeenkomst waarbij de gitaar terug gaat naar de winkel en u uw geld terug krijgt. Vermeld ook in uw brief dat u een second opinion heeft laten doen en dat deze expert de gitaar ondeugdelijk vond.
Om een beetje een idee te geven hoe zo'n ingebrekestelling eruit ziet kunt u gebruik maken van deze voorbeeldbrief
klik HIER
Het hangt natuurlijk wel van de prijs van de gitaar af en wat de verkoper vooraf aan de koop heeft verteld over de gitaar, wat u er van mag verwachten.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Hoeveel dopjes Formil Rood gebruiken per wasbeurt?
Het flacon Formil zegt voor 42 wasbeurten inhoud te hebben, maar hoeveel gebruik je per wasbeurt? Lees meer
Extreme tandarts angst
Deze keer eens niet een vraag waar ik zelf mee te maken heb,maar voor een buurvrouw,die nauwelijks kan lezen en schrijven,sorry
Ze heeft extreme tandarts angst,wat ook is vastgesteld
En ze heeft zich laten vertellen dat in bepaalde gevallen de narcose bij de tandarts in de basisverzekering zit
Voor ze dit doet,wil ik dit zeker weten voor haar
Wat ik vind is
...
Lees meer
Hoeveel vloeibaar wasmiddel gebruiken dopjes
Hoeveel fijne was per dopje van het flacon te gebruiken? Lees meer
Populair in Winkels & Webshops
Ervaring met <a href="//dresslily.com" target="_blank">www.dresslily.com</a>
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest ... Lees meer
Wie is stichting foundation docdata
Er wordt geld van mijn rekening afgeschreven en ik ken dit bedrijf niet. Lees meer
Wolfgang Tools liegt! Wat te doen?
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst.
Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij.
Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer