To
door Ton Voorn Aug 29, 2022 om 12:35
Winkels & webshops

Waarom wordt er geen minium eis gesteld aan de kwaliteit van producten

Er worden enorm veel producten verkocht, die zo de vuilnisbak in kunnen. Let vooral op design, daar staat een cijfer te veel voor de komma en functioneert niet of zeer slecht.
Zer veel producten die bij een bouwmarkt gekocht kunnen worden, hebben een kostprijs onder de 10 cent en worden verkocht voor. meer dan € 4,-/stuk

928 12 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 29, 2022 om 12:41
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kan uw vraag niet helemaal begrijpen aangezien er een wetgeving is die stelt dat producten die aan consumenten worden verkocht moeten voldioen aan conformiteitseisen of anders gezegd wel moeten voldoen aan de eisen die er normaliter aangesteld mogen worden.

Zie daarvoor o.a. www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 29, 2022 om 12:46
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Waar een ondernemer aan moet voldoen staat in deze link.

https://ondernemersplein.kvk.nl/producteisen-bij-export/

gerbera
door gerbera - Aug 29, 2022 om 14:30
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Als u vindt dat iets zo de vuilnisbak in kan koopt u het gewoon niet. En hoe u aan de 10 cent wordt € 4,- komt, zit u in die handel dat u zo werkt. Als we even uitgaan van de inkoopprijs van een product zijn er wel een paar handen nodig alvorens het in het schap ligt. En die handen moeten ook betaald worden, neem daar dan ook nog dewinstmarge voor de onderneming bij verklaart dat het verschil tussen in- en verkoop. En over de kwaliteit valt te twisten, het is uiteindelijk de ondernemer die de verkoopprijs bepaald en zo u het er niet mee eens bent laat u het liggen. Of je in de bouwmarkt bv een set boren van € 3,- koopt kun je verwachten dat die minder van kwaliteit zijn dan een set van € 10,-.

ne
door neodutchio - Aug 29, 2022 om 14:34
5165 Antwoorden / 12 Vragen

In de bouwmarkt iets met een kostprijs van onder de 10 cent? Hoe komt u tot dat bedrag? Personeel, pand, overhead en inkoop kan nooit voor minder dan 10 cent.
De kostprijs om iets te maken kan wel voor 10 cent. Maar dan ligt de verkoopprijs, dus de aankoopprijs van de bouwmarkt hoger.

Maar dit staat allemaal los van de kwaliteit. Dat heeft te maken met de gebruikte materialen.

Thecla58
door Thecla58 - Aug 29, 2022 om 14:35
862 Antwoorden / 3 Vragen

Naar mijn weten zijn er wel kwaliteitseisen aan producten. Er zullen ook zeker producten zijn die daar niet aan voldoen... maar die worden vanzelf door de diverse Europese onderzoeksinstelling aan de schandpaal genageld.
Ik wijt (bijna) zeker dat er binnen de EU hele strenge eisen gesteld worden im te voldoen aan de CE eisen van de EC.

ju
door juliomariner - Aug 29, 2022 om 16:16
1330 Antwoorden / 2 Vragen

De inkoop van die artikelen in de bouwmarkt kunnen dan wel laag zijn maar daarnaast komen er nog allerlei andere kosten bij zoals genoemd.
Daarnaast is de kwaliteit van de bouwmarkt artikelen vaak wat minder vandaar dat de vakman er meestal niet mee wil werken.
De vakman heeft gewoon andere eisen dan de dhz-er en de dhz-er wil niet betalen wat een profi schroef moet kosten.
Voorbeeld de schroeven, deze hebben voor een particulier een acceptabele  kwaliteit omdat deze er gewoon minder van verwerkt. Bij een profi moet het gewoon sneller gaan en is de kwaliteit beter, de schroeven zijn sneller in te schroeven, hebben een boorpuntje zodat ze niet voorgeboord hoeven te worden, ze knappen minder snel door gebruik van andere kwaliteit staal.
Het gevolg is wel dat een profischroef 2 tot 3 keer zo duur is als een bouwmarkt schroef.
Een bouwmarkt spaanplaatschroef zal tussen de 5 en 15 euro per doos kosten terwijl een schroef van Wurth of Berner (profi merken) minimaal 15 tot meer dan 30 euro per doos kosten

panter22
door panter22 - Aug 29, 2022 om 17:13
6599 Antwoorden / Vragen

Wat heb je gekocht waar je niet tevreden over was. Ben je met het product terug naar de bouwmarkt gegaan en je geld terug gevraagd?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 29, 2022 om 20:45
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ton,

Kunt u een voorbeeld geven van zo'n product?

rj
door rjw - Aug 29, 2022 om 21:22
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Zoek eerst eens het verschil tussen kostprijs om iets te maken en verkoopprijs in de winkels eens uit en kom dan nog eens terug.

Ik koop eerlijk gezegd nooit producten die direct de vuilnisbak in kunnen. Misschien moet je wat minder impulsaankopen doen een eerst nadenken alvorens iets te kopen. Dan lost het probleem zich vanzelf op. Maar ja, eigen verantwoordelijkheid nemen us natuurlijk ook weer zo wat. Meer regeltjes is veel makkelijker (en kunnen we daar weer over klagen).

Be
door Bewaklu - Aug 30, 2022 om 13:01
133 Antwoorden / 1 Vragen

TS doet allemaal aannames zonder aan te tonen dat de aannames kloppen. Onderbuik....
Ik vind het kolder.