Recht op nieuw product of geld terug?
Ik ben nu zeker drie jaar eigenaar van een nieuw aangeschafte fiets van Stella. Hiervoor had ik ook een Stella en dat beviel goed zodat ik na een par jaar een nieuwe had gekocht.
Echter heb ik steeds manco's aan mijn product. Ik ben zeker 4 keer naar een reparatie locatie geweest om mijn fiets te brengen. Er zijn zeker al drie keer reparateurs aan mijn woonadres geweest en de fiets is één keer meegenomen geweest naar de fabriek of hoofdkantoor. Gisteren was er wederom iemand aan mijn huisarts geweest en na uren van reparatie was een deel.van mijn problemen opgelost maar een hoofd onderdeel (haperen en uitvallen electrische motor) blijft bestaan.
Het heeft mij veel tijd, vrije dagen, telefoonkosten en benzine gekost. Ik had vorige keer al aangegeven dat ik een nieuw product wil of mijn geld terug. Dit was geweigerd en ik diende opnieuw een reparatie in te plannen. Dit was gisteren. Ik heb net weer een klacht ingediend en ga teruggebeld worden. Ik ben radeloos en al.maanden bezig met deze problemen. Kunt u mij helpen met een oplossing? En tweede vraag, kan ik Stella verplichten mij de volledige historie van reparatie en contactmomenten te overhandigen. Dit werd net geweigerd door de persoon aan de telefoon.
Ik hoor graag van u.
Met vriendelijke.groet
Michael
Hallo Michael0108 ,
Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel ( scroll ook naar beneden onder : Zie ook )
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten
De motor is het het kwetsbaarste en zeker na 3 jaar, zie de link hierover.
https://www.consumentenbond.nl/elektrische-fiets/garantie
U bent er wel erg lang (3 jaar) mee doorgegaan.
U zult eerst de verkoper schriftelijk (brief + email) in gebreke moeten stellen (o.v.v. uw vorige klachten met data) en een uiterste datum stellen dat de fiets in orde moet zijn.
Met praten gaat u dit niet oplossen, dat zal bij het huidige pappen en nathouden blijven totdat ze op een dag zeggen dat er geen garantie meer op zit, u geen goed geld naar kwaad geld wil smijten en u in arren moede maar een andere fiets gaat halen. Nou is drie jaar best laat om de koop nog te ontbinden en van een telefonisch "ik wil mijn geld terug" is men echt niet onder de indruk. Als u het nog de moeite waard vind zou ik juridische hulp gaan zoeken want dit gaat u naar mijn mening zelf niet succesvol oplossen.
"Hiervoor had ik ook een Stella en dat beviel goed zodat ik na een par jaar een nieuwe had gekocht."
als een fiets mij goed bevalt ga ik niet al na een paar jaar weer een andere kopen.
Lijkt mij dat de TS dit zelf bepaald want wat u doet is niet van belang. Overigens heb ik, na 3 jaar, hetzelfde gedaan omdat ik van een voorwielmotor naar een middenmoter ben overgegaan. Dus zal de TS ook wel een reden gehad hebben.
Ja, mogelijk heeft u recht op een nieuw product of geld terug alleen kunnen wij dat niet voor u bepalen.
Zoals al door iemand opgemerkt zult u een formeel traject moeten gaan opstarten en dat doet niet met telefonisch uw geld terug eisen. Dat laaste lukt alleen als de andere partij direct schuld erkent en vervolgens tot terugbetaling over gaat.
Het moge duidelijk zijn dat Stella dat in uw geval niet van plan is.
Maritas wijst u al welke weg u dient te gaan.
In het uiterste geval komt u bij de rechter terecht en zal die moeten uitmaken waar u recht op heeft.
U heeft bepaalde rechten maar die krijgt u niet automatisch of met een vingerknip en zeker niet als de andere partij stelt dat haar niet te verwijten valt.
Nee, u kunt Stelle niet verplichten u een overzicht te geven van alle contact momenten met u en alle teparatie actie's. Het lijkt mij dat u zelf ook een en ander had moeten registreren.
Het zou kunnen dat in een rechtelijke proceduren Stella we bepaalde informatie zal moeten delen, dat is echter aan de rechter.
u kunt de koop ontbinden nu maar dan moet u wel bewijzen dat de fiets bij aankoop al niet in orde was en daarom ook dat men u niet e reparatie historie wil geven.
heeft u ergens onderweg betaald voor reparatie via de bank, dan kunt u daar nog iets terugzoeken !
https://www.juridischloket.nl/aankopen-en-garantie/garantie/ondeugdelijk-product/
Ik persoonlijk zou nooit bij Stella, Amslod en meer van dat soort merken met alleen een showroom een fiets kopen.
Als er gebreken komen kan het tijden duren voordat het gerepareerd wordt, en als het dan niet goed is weer tijden wachten zonder fiets.
Koop gewoon bij de fietsenzaak, altijd goede service, dichtbij, geen of korte wachttijden, gratis leenfiets enz.
En Stella is absoluut niet goedkoper.
Ik geefu u een verwijzing naar de geldende wetgeving (teksten) en mijn advies:
zie voor de letterlijke wetgeving:
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html en evt verder t/m art 25
U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij www.consuwijzer.nl van de ACM. resp.
Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:
- Het Juridisch Loket, tel. 0800-8020 (gratis), zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Geld terug in verband met non conformiteit van een nieuw gekocht voertuig, wat moeten we nu doen?
Wij hebben een Carver gekocht in mei 2024, nieuw, bij de dealer Bourguignon in Leeuwarden. Het voertuig geeft steeds storingen waardoor hij niet verder kan rijden en dan opgehaald moet worden voor reparatie. Het is steeds dezelfde storing. Daar is de Carver nu al 4 x voor opgehaald. Het is een onbetrouwbaar voertuig geworden. Bij de laatste keer is er tijdens de testrit schade ontstaan, het voertu ... Lees meer
Is Raisin spaarplatform betrouwbaar voor het sparen van geld in deposito
Als ik geld in deposito wil stallen om te sparen, is Raisin dan een aangewezen platform om dat te doen? Lees meer
Ik wil dat Stella de E-bike terug neemt. Vlg hfd knt. geldt de bedenktijd niet a
Volgens het hfd.kant. van Stella, is de bedenktijd niet gelding als de fiets niet in de bus is gekocht! Kan dat? Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer