vw
door vwpolo2007 Jan 13, 2011 om 18:11
Auto & vervoer

Vw polo motor kapot 45000km net 3 jaar oud

heb afgelopen jaar een 2 jaar oude vw polo gekocht, particulier.nu moest die eigenlijk bij 30000 een beurt krijgen maar ben daar dus overheen(vwlonglifeolie zat erin) nu reed ik afgelopen zondag over de autoweg en plots gaat er een olielampje branden meteen gas terug genomen en toen begon die licht te tikken. direkt aan de kant.afgesleept door de anwb en nu staat die in de garage.... minimaal 2000 euro aan onderdelen en dan nog werkloon auto was zondag precies 3 jaar en 2 dagen oud. heb ik nog ergens recht op of kan ik ergens wat verhalen??????

grtz vwpolo2007

5567 32 Rapporteer

vw
door vwpolo2007 - Jan 13, 2011 om 18:12
6 Antwoorden / 1 Vragen

huidige km stand is 44000 ter info

mastag
door mastag - Jan 13, 2011 om 19:10
955 Antwoorden / 19 Vragen

Nee je hebt de auto van een particulier gekocht, dus je kan je nergens meer op beroepen. Dit tenzij de verkoper iets echt niet heeft verteld over de auto en dus een verborgen gebrek is. Maar zelfs dan heb je getuigen nodig.
Daarnaast is de vraag of de auto altijd zijn onderhoud bij de dealer heeft gehad en ook op tijd, dit om iets te kunnen claimen. Helaas geeft u zelf al het antwoordt, de servicebeurt is niet op tijd uitgevoerd.

Mastag

invalide
door invalide - Jan 13, 2011 om 23:05
787 Antwoorden / 5 Vragen

Deze Polo moet elke 30.000 Km of 2 jaar een beurt krijgen.

Verder was olie pijlen ook noodzakelijk.
Als het lampje brand is er al een tekort en helaas is U dus te laat gestopt.

De fabriek gaat er vanuit dat je regelmatig olie pijl controleerde dus eigen schuld.
Dit is geen VW probleem maar geld bij elk merk auto.

Lsk520
door Lsk520 - Jan 13, 2011 om 23:10
827 Antwoorden / 2 Vragen

Het is oliepeil

Laat de wodka staan svp!

vw
door vwpolo2007 - Jan 13, 2011 om 23:17
6 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=invalide schreef op donderdag 13 jan 2011, 23:05]Deze Polo moet elke 30.000 Km of 2 jaar een beurt krijgen.

antwoord.daar heb je gelijk in .......

Verder was olie pijlen ook noodzakelijk.
Als het lampje brand is er al een tekort en helaas is U dus te laat gestopt.

antwoord: er zat voldoende olie in, peil regelmatig de olie en toen hij kapot ging zat de olie tot op het juiste peil.

De fabriek gaat er vanuit dat je regelmatig olie pijl controleerde dus eigen schuld.
Dit is geen VW probleem maar geld bij elk merk auto.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 14, 2011 om 00:18
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ tp:

"tp donderdag 13 jan 2011, 23:10

Het is oliepeil

Laat de wodka staan svp!"

TP, waar slaat dit op? Ervaring met wodka? Kinderachtig! Ga toch slapen man, dan wordt je humeur misschien beter!

Als je het nog niet weet, niet iedereen heet een akte MO-Nederlands. Jij wel?

Het is hier een ongeschreven wet dat we niet op elkaars tik-, taal-, of stijlfouten reageren, tenzij het daardoor volkomen onleesbaar of onbegrijpbaar is. Zelfs dán hoef je er nog niet op te reageren.

Welterusten.

Hardware ERror MAN.

börgemeister
door börgemeister - Jan 14, 2011 om 02:33
506 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op vrijdag 14 jan 2011, 00:18]@ tp:

"tp donderdag 13 jan 2011, 23:10

Het is oliepeil

Laat de wodka staan svp!"

TP, waar slaat dit op? Ervaring met wodka? Kinderachtig! Ga toch slapen man, dan wordt je humeur misschien beter!

Als je het nog niet weet, niet iedereen heet een akte MO-Nederlands. Jij wel?

Het is hier een ongeschreven wet dat we niet op elkaars tik-, taal-, of stijlfouten reageren, tenzij het daardoor volkomen onleesbaar of onbegrijpbaar is. Zelfs dán hoef je er nog niet op te reageren.

Welterusten.

Hardware ERror MAN.

@hrdwerrorman!!

Doe er ook nog even u 'een koekje van eigen geven': ... word je ... Heb ook geen akte MO-Nederlands! In mijnen tijd leerde je het op de lagere school (thans basisschool) dat bij een werkwoord stam geen 't' werd toegeveegd: als het verleden tijd is, de stam van het werkwoord op een 't' eindigt en niet bij 'ik word, word ik, word je, word jij' noch 'Word lid van de carnavalvereniging De Muggenzifters'.

Op het probleem van de auto terug te komen. M.i. kunt u dit nergens verhalen, u blijft verantwoordelijk voor de onderhoud van de auto. Als u (on)bewust de onderhoudsbeurt van 30.000 willens & wetens heeft laten voorbijgaan, dan vroeg u om moeilijkheden voor wat betreft de peilstand van het oliepeil. Het is soms bij sommige automerken moeilijk het oliepeil af te lezen en daar hoef je niet blond noch vrouw voor te zijn.

birdies
door birdies - Jan 14, 2011 om 07:51
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.......Het is hier een ongeschreven wet dat we niet op elkaars tik-, taal-, of stijlfouten reageren, tenzij het daardoor volkomen onleesbaar of onbegrijpbaar is. Zelfs dán hoef je er nog niet op te reageren......

Grappig toch wel, als je zelf op 14/1/2011 om 1.58 zo nodig deze correctie moest plaatsen:

......Overigens is al bijna 100 jaar de afkorting voor bedankt tnx......

vw
door vwpolo2007 - Jan 14, 2011 om 07:59
6 Antwoorden / 1 Vragen

Er word hier gesugureerd dat het peil van de olie niet goed was. nogmaals het oliepeil van de auto was prima........ en kunnen we on toppic blijven aub.

invalide
door invalide - Jan 14, 2011 om 08:50
787 Antwoorden / 5 Vragen

Oliepeil, ja foutje maar wat is dan wel de oorzaak?

Een vervuild olie filter als deze geen 30.000 en 2 jaren maar 44.000 en 3 jaren vol zou zitten is mogelijk.

Als je filter vol zit kan het lampje ook gaan branden en dan is de by pass klep de noodoplossing.

Verder is de olie die ze gebruiken meestal 2 jaren of 50.000 km en U reed langer dan 2 jaren.
VW gaat tot 30.000 en dat mag.
Over de juiste olie kunt U info vinden op olie maar elk ander merk olie kan natuurlijk ook.

Door het verzuren van olie na 2 jaren kan de smerende werking ook terug lopen en zo schade veroorzaken.
Pas na reparatie kun je nu ontdekken waar het fout is gegaan.

Ook wil ik graag weten of je Olie controleerde of ook bijgevuld hebt?
Als je 5 liter van de Aldi haalde, dat is geen 5w30 maar dikkere en voldoet niet aan de specificatie van Long Life olie.
Ook zijn er zoals je op Olie2 kunt zien dat er meerdere olie soorten worden aangeboden, BMW en Mercedes hebben andere eisen en andere olie vaak nodig.

Als je beide links probeer hierboven vind je diverse olie soorten van deze kleinere maar beslist niet slechtere Nederlandse merken.
Dus ook de 5W30 die in deze VW Polo hoorde is veel verschil leverbaar.

Verder ben ik tegen de altijd goed olie voor alle merken die andere soms aanbieden (meestal grotere en verkocht bij benzine pomp) omdat die zoveel Dopes moeten hebben voor alle merken dat je erg dure olie koopt met overbodige delen erin.
Daarom mijn keuze voor deze 2 kleinere merken, die meestal via autoshops en auto onderdelen winkels verkocht worden...

kh
door khivar - Jan 14, 2011 om 10:24
16 Antwoorden / 2 Vragen

wat was aan de motor stuk en was het oliepeil te laag ?.

vw
door vwpolo2007 - Jan 14, 2011 om 18:18
6 Antwoorden / 1 Vragen

was de originele vw olie en niet bijgevuld in de tussentijd (de auto had geen olieverbruik) de lagers van de motor zijn kapot de zeef zat verstop schijnbaar. oorzaak konden ze nog niet zeggen. morgen eens kijken of die nog in te ruilen is op een andere.....

ro
door ron530 - Jan 14, 2011 om 18:53
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Je zit 14000 kilometer over de beurt en met een auto van 2007 met 44000 op de klok is oliepeilen toch noodzakelijk. geeft het instructieboek niet aan dat voor de rit aanvangt de vloeistoffen verlichting en bandenspanning te controleren?. Het komt er dus op neer dat de motor door eigen nalatigheid in de soep gedraaid is. Begin me af te vragen of je wel weet waar de peilstok zich bevind.

Off topic, maar wie koopt er een auto van 2007 particulier, Moet je met een VW Polo zeker niet willen.

vw
door vwpolo2007 - Jan 14, 2011 om 18:58
6 Antwoorden / 1 Vragen

antwoord: er zat voldoende olie in, peil regelmatig de olie en toen hij kapot ging zat de olie tot op het juiste peil.

stond in eerder bericht dus mischien iets beter lezen alvorens iets te gaan roepen...

ro
door ron530 - Jan 14, 2011 om 19:38
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Met excuus, door de bijdragen van Invalide is het er door heen geglipt. olie pijl/peil. Zijn er door de verkoper boekjes over het onderhoud meegegeven dan zal daar ook het adres van de verkopende dealer in staan met de onderhouds historie. Garantie mits aangemeld gaat over naar de tweede eigenaar die is dan verantwoordelijk voor de verdere onderhouds beurten. Edoch longlife olie is een kreet die niet echt op gaat. Ik vermoed dat de olie na 14000 over de beurt afgebroken is en de smerende werking verloren heeft met als gevolg motorschade.

toolboy
door toolboy - Jan 14, 2011 om 19:43
965 Antwoorden / 40 Vragen

[quote=vwpolo2007 schreef op vrijdag 14 jan 2011, 18:18]was de originele vw olie en niet bijgevuld in de tussentijd (de auto had geen olieverbruik) de lagers van de motor zijn kapot de zeef zat verstop schijnbaar. oorzaak konden ze nog niet zeggen. morgen eens kijken of die nog in te ruilen is op een andere.....

Welke lagers ??

T

ro
door ron530 - Jan 14, 2011 om 19:57
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik denk dat de originele motor olie uitgewerkt was en met de 30000 km beurt vervangen had moeten worden. Als motorolie geen smerende werking meer heeft ontstaat er schade. Maar toch een vraag aan Toolboy je hoort kreten als organische en synthetische motor olie. de laatste koop je bij de bouwmarkt maar voor die andere betaal je de hoofdprijs.

grindweg
door grindweg - Jan 14, 2011 om 20:10
2308 Antwoorden / 28 Vragen

er word gezegd longlife.
dan moet u ook aan die daarvoor geldende regels voldoen.
er staat in de instruktie boekjes voor een zware belasting zoals korte ritten etc
dat er eerder ververst moet worden inklusief olie filter.
de reden is dat wat u oplaatst peilt vervuiling is en geen olie.
het verouderings proces neemt in het kwadraat toe.
dat houd in dat er ogenschijnlijk voldoende (olie ) inzit maar het smerend vermogen nihiel is.
dan is inderdaad lager slijtage het gevolg en dan verstopt de zeef in het carter.
echter door teveel ingedikte olie krijgt u het zelfde.
derhalve hoeft u niet op coulance oid terekeken.. was het een rood of oranje lampje??
als het een druk lampje is dan brand deze bij ongeveer 0,8 bar pas en dat is als je opsnelheid bent bv ( 3300) toeren dan is het snel gebeurd omdat er al een tijdje grens smering was.
in uw geval en gebruik is long life onzin.

ro
door ron530 - Jan 14, 2011 om 20:35
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Komt er dus op neer dat de olie de smering verloren heeft en eigenlijk gewoon een waterige substantie is geworden. De restanten hebben de olie zeef verstopt en zo de motor beschadigd.

grindweg
door grindweg - Jan 14, 2011 om 20:54
2308 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=toolboy schreef op vrijdag 14 jan 2011, 19:43][quote=vwpolo2007 schreef op vrijdag 14 jan 2011, 18:18]was de originele vw olie en niet bijgevuld in de tussentijd (de auto had geen olieverbruik) de lagers van de motor zijn kapot de zeef zat verstop schijnbaar. oorzaak konden ze nog niet zeggen. morgen eens kijken of die nog in te ruilen is op een andere.....

Welke lagers ??

T drijfstang lagers

grindweg
door grindweg - Jan 14, 2011 om 20:56
2308 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=ron530 schreef op vrijdag 14 jan 2011, 19:57]Ik denk dat de originele motor olie uitgewerkt was en met de 30000 km beurt vervangen had moeten worden. Als motorolie geen smerende werking meer heeft ontstaat er schade. Maar toch een vraag aan Toolboy je hoort kreten als organische en synthetische motor olie. de laatste koop je bij de bouwmarkt maar voor die andere betaal je de hoofdprijs.
alle moderne olien zijn voor een deel synthetisch.
als er 20%org inzit is het veel
het was een leuke ervaring om het te zien bij elf in hasselt en leerzaam

ro
door ron530 - Jan 14, 2011 om 21:07
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Blijft toch triest voor vraagsteller maar gaat niet helemaal vrij uit . Drijfstang en krukaslagers zijn er uit gelopen en met wat pech de nokkenas lagers ook. Helaas motor is gaan hemelen en dat door nalatig onderhoud.

grindweg
door grindweg - Jan 14, 2011 om 21:47
2308 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=ron530 schreef op vrijdag 14 jan 2011, 21:07]Blijft toch triest voor vraagsteller maar gaat niet helemaal vrij uit . Drijfstang en krukaslagers zijn er uit gelopen en met wat pech de nokkenas lagers ook. Helaas motor is gaan hemelen en dat door nalatig onderhoud.

ben ik met je eens dat het sneu is.
maar ja onderhoud is belangrijk en alles is al erg duur voor al eendergelijke reparatie.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 15, 2011 om 02:20
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ invalide:

Je schreef:
"Als je 5 liter van de Aldi haalde, dat is geen 5w30 maar dikkere en voldoet niet aan de specificatie van Long Life olie..."

Wat is er mis mee? Sinds 1992 ververs ik geen olie meer, alleen bijvullen. Met Aldi olie 10 W 40. Heb daar jaren geleden bij Aldi een restpartij van gekocht à €5,- per 5 ltr.

Sinds 1988 tot nu had/heb ik 2 1,8 ltr benzine/lpg auto's. De één draaide bij mij 420.000 km en ging na 14 jaar weg om verrotte carrosserie. Motor was niets mis mee.
De andere loopt nu nog en kocht ik 7 jaar oud op 164.000 km en thans 310.000 km. en inmiddels ruim 15 jaar.
Ik heb geen blauwe pluim achter mij, ook niet met een beste pil gas na 15 minuten stationair draaien of bergafwaards. Wat is er dan mis met Aldi olie?

H.

pa
door pappakraai - Jan 26, 2011 om 14:03
24 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op zaterdag 15 jan 2011, 02:20]@ invalide:

Je schreef:
"Als je 5 liter van de Aldi haalde, dat is geen 5w30 maar dikkere en voldoet niet aan de specificatie van Long Life olie..."

Wat is er mis mee? Sinds 1992 ververs ik geen olie meer, alleen bijvullen. Met Aldi olie 10 W 40. Heb daar jaren geleden bij Aldi een restpartij van gekocht à €5,- per 5 ltr.

Sinds 1988 tot nu had/heb ik 2 1,8 ltr benzine/lpg auto's. De één draaide bij mij 420.000 km en ging na 14 jaar weg om verrotte carrosserie. Motor was niets mis mee.
De andere loopt nu nog en kocht ik 7 jaar oud op 164.000 km en thans 310.000 km. en inmiddels ruim 15 jaar.
Ik heb geen blauwe pluim achter mij, ook niet met een beste pil gas na 15 minuten stationair draaien of bergafwaards. Wat is er dan mis met Aldi olie?

H.

in wat voor auto?

erik008
door erik008 - Jan 26, 2011 om 14:35
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Heb je zelf de olie en filter vervangen toen je hem kocht een jaar geleden?
Zat er toen je hem kocht, hetzelfde type olie in de motor?
Zomaar overgaan op een ander type olie, kan ook fataal zijn.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 26, 2011 om 19:37
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ pappa:

Opel Vectra 1995 1,8 i. Hiervoor een 1988 Opel Ascona 1,8 S.

H.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 26, 2011 om 19:38
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Erik:

Je schreef:
"Zomaar overgaan op een ander type olie, kan ook fataal zijn."

Om welke reden?

H.

erik008
door erik008 - Jan 26, 2011 om 20:02
1401 Antwoorden / 25 Vragen

@hrdwererrorman
vermenging van minerale olie en synthetische olie kan de goede eigenschappen van de olie aantasten.
Als je over gaat, moet je hiermee rekening houden.

grindweg
door grindweg - Jan 26, 2011 om 21:22
2308 Antwoorden / 28 Vragen

het is normaal dat elke auto olie gebruikt en dat doen ze ook.
maar het peil zakt niet altijd omdat condens en vervuiling die plaats in nemen.
olie heeft diverse taken .
1 smeren
2 koelen
3 vuilafvoeren.
4 afdichten.
5 verontreinigingen zwevend houden om meegenomen te worden naar het olie filter.
6 niel alle olie word in een keer gefilterd.om dat de meeste systemen niet ful flow maar een bypas systeem.
als de olie vervuilt verdwijnt het smerend vermogen.

grindweg
door grindweg - Jan 26, 2011 om 21:34
2308 Antwoorden / 28 Vragen

het verschil van oudere auto;s en nieuwere is dat alle spelingen zoaals lagers etc sterk verschillen.
dit alles om dat motoren steeds zuiniger en dus minder weerstand moeten draaien.
veel al betekent het dat de contact vlakken steeds kleiner worden.
de moderne motoren hebben ook dunnere olie kanalen.
dat betekent dat de thermische belasting enorm toeneemt vandaar dat de viscsiteits index enorm belangrijk is
u moet zich voor stellen dat men met 10 man in een keer door een deur moet of dat er een persoon door moet.
het laat zich raden wat er gebeurt en dat is in een motor ook zo veel dikkere olie door een dun kanaal gaat niet goed komen.
er word dan elke keer een grens smering bereikt met alle gevolgen van dien.
denk ook nog eens aan brandstof verdunning.
ik lees hier zoveel onzin helaas dat dit er even uit moest en dat wou ik even kwijt.
als iemand nog vragen heeft dan hoor ik het wel.

vw
door vwpolo2007 - Jan 26, 2011 om 22:12
6 Antwoorden / 1 Vragen

inmiddels een ander gebruikt blok in de polo zitten minder km's en een stuk jonger... kompleet met grote beurt en apk nieuwe distributieriemen etc en de volgende keer maar beter de km stand in de gaten houden i.v.m het reguliere onderhoud............