heb afgelopen jaar een 2 jaar oude vw polo gekocht, particulier.nu moest die eigenlijk bij 30000 een beurt krijgen maar ben daar dus overheen(vwlonglifeolie zat erin) nu reed ik afgelopen zondag over de autoweg en plots gaat er een olielampje branden meteen gas terug genomen en toen begon die licht te tikken. direkt aan de kant.afgesleept door de anwb en nu staat die in de garage.... minimaal 2000 euro aan onderdelen en dan nog werkloon auto was zondag precies 3 jaar en 2 dagen oud. heb ik nog ergens recht op of kan ik ergens wat verhalen??????
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
Nee je hebt de auto van een particulier gekocht, dus je kan je nergens meer op beroepen. Dit tenzij de verkoper iets echt niet heeft verteld over de auto en dus een verborgen gebrek is. Maar zelfs dan heb je getuigen nodig. Daarnaast is de vraag of de auto altijd zijn onderhoud bij de dealer heeft gehad en ook op tijd, dit om iets te kunnen claimen. Helaas geeft u zelf al het antwoordt, de servicebeurt is niet op tijd uitgevoerd.
TP, waar slaat dit op? Ervaring met wodka? Kinderachtig! Ga toch slapen man, dan wordt je humeur misschien beter!
Als je het nog niet weet, niet iedereen heet een akte MO-Nederlands. Jij wel?
Het is hier een ongeschreven wet dat we niet op elkaars tik-, taal-, of stijlfouten reageren, tenzij het daardoor volkomen onleesbaar of onbegrijpbaar is. Zelfs dán hoef je er nog niet op te reageren.
[quote=hrdwerrorman schreef op vrijdag 14 jan 2011, 00:18]@ tp:
"tp donderdag 13 jan 2011, 23:10
Het is oliepeil
Laat de wodka staan svp!"
TP, waar slaat dit op? Ervaring met wodka? Kinderachtig! Ga toch slapen man, dan wordt je humeur misschien beter!
Als je het nog niet weet, niet iedereen heet een akte MO-Nederlands. Jij wel?
Het is hier een ongeschreven wet dat we niet op elkaars tik-, taal-, of stijlfouten reageren, tenzij het daardoor volkomen onleesbaar of onbegrijpbaar is. Zelfs dán hoef je er nog niet op te reageren.
Welterusten.
Hardware ERror MAN.
@hrdwerrorman!!
Doe er ook nog even u 'een koekje van eigen geven': ... word je ... Heb ook geen akte MO-Nederlands! In mijnen tijd leerde je het op de lagere school (thans basisschool) dat bij een werkwoord stam geen 't' werd toegeveegd: als het verleden tijd is, de stam van het werkwoord op een 't' eindigt en niet bij 'ik word, word ik, word je, word jij' noch 'Word lid van de carnavalvereniging De Muggenzifters'.
Op het probleem van de auto terug te komen. M.i. kunt u dit nergens verhalen, u blijft verantwoordelijk voor de onderhoud van de auto. Als u (on)bewust de onderhoudsbeurt van 30.000 willens & wetens heeft laten voorbijgaan, dan vroeg u om moeilijkheden voor wat betreft de peilstand van het oliepeil. Het is soms bij sommige automerken moeilijk het oliepeil af te lezen en daar hoef je niet blond noch vrouw voor te zijn.
.......Het is hier een ongeschreven wet dat we niet op elkaars tik-, taal-, of stijlfouten reageren, tenzij het daardoor volkomen onleesbaar of onbegrijpbaar is. Zelfs dán hoef je er nog niet op te reageren......
Grappig toch wel, als je zelf op 14/1/2011 om 1.58 zo nodig deze correctie moest plaatsen:
......Overigens is al bijna 100 jaar de afkorting voor bedankt tnx......
Er word hier gesugureerd dat het peil van de olie niet goed was. nogmaals het oliepeil van de auto was prima........ en kunnen we on toppic blijven aub.
Oliepeil, ja foutje maar wat is dan wel de oorzaak?
Een vervuild olie filter als deze geen 30.000 en 2 jaren maar 44.000 en 3 jaren vol zou zitten is mogelijk.
Als je filter vol zit kan het lampje ook gaan branden en dan is de by pass klep de noodoplossing.
Verder is de olie die ze gebruiken meestal 2 jaren of 50.000 km en U reed langer dan 2 jaren. VW gaat tot 30.000 en dat mag. Over de juiste olie kunt U info vinden op olie maar elk ander merk olie kan natuurlijk ook.
Door het verzuren van olie na 2 jaren kan de smerende werking ook terug lopen en zo schade veroorzaken. Pas na reparatie kun je nu ontdekken waar het fout is gegaan.
Ook wil ik graag weten of je Olie controleerde of ook bijgevuld hebt? Als je 5 liter van de Aldi haalde, dat is geen 5w30 maar dikkere en voldoet niet aan de specificatie van Long Life olie. Ook zijn er zoals je op Olie2 kunt zien dat er meerdere olie soorten worden aangeboden, BMW en Mercedes hebben andere eisen en andere olie vaak nodig.
Als je beide links probeer hierboven vind je diverse olie soorten van deze kleinere maar beslist niet slechtere Nederlandse merken. Dus ook de 5W30 die in deze VW Polo hoorde is veel verschil leverbaar.
Verder ben ik tegen de altijd goed olie voor alle merken die andere soms aanbieden (meestal grotere en verkocht bij benzine pomp) omdat die zoveel Dopes moeten hebben voor alle merken dat je erg dure olie koopt met overbodige delen erin. Daarom mijn keuze voor deze 2 kleinere merken, die meestal via autoshops en auto onderdelen winkels verkocht worden...
was de originele vw olie en niet bijgevuld in de tussentijd (de auto had geen olieverbruik) de lagers van de motor zijn kapot de zeef zat verstop schijnbaar. oorzaak konden ze nog niet zeggen. morgen eens kijken of die nog in te ruilen is op een andere.....
Je zit 14000 kilometer over de beurt en met een auto van 2007 met 44000 op de klok is oliepeilen toch noodzakelijk. geeft het instructieboek niet aan dat voor de rit aanvangt de vloeistoffen verlichting en bandenspanning te controleren?. Het komt er dus op neer dat de motor door eigen nalatigheid in de soep gedraaid is. Begin me af te vragen of je wel weet waar de peilstok zich bevind.
Off topic, maar wie koopt er een auto van 2007 particulier, Moet je met een VW Polo zeker niet willen.
Met excuus, door de bijdragen van Invalide is het er door heen geglipt. olie pijl/peil. Zijn er door de verkoper boekjes over het onderhoud meegegeven dan zal daar ook het adres van de verkopende dealer in staan met de onderhouds historie. Garantie mits aangemeld gaat over naar de tweede eigenaar die is dan verantwoordelijk voor de verdere onderhouds beurten. Edoch longlife olie is een kreet die niet echt op gaat. Ik vermoed dat de olie na 14000 over de beurt afgebroken is en de smerende werking verloren heeft met als gevolg motorschade.
[quote=vwpolo2007 schreef op vrijdag 14 jan 2011, 18:18]was de originele vw olie en niet bijgevuld in de tussentijd (de auto had geen olieverbruik) de lagers van de motor zijn kapot de zeef zat verstop schijnbaar. oorzaak konden ze nog niet zeggen. morgen eens kijken of die nog in te ruilen is op een andere.....
Ik denk dat de originele motor olie uitgewerkt was en met de 30000 km beurt vervangen had moeten worden. Als motorolie geen smerende werking meer heeft ontstaat er schade. Maar toch een vraag aan Toolboy je hoort kreten als organische en synthetische motor olie. de laatste koop je bij de bouwmarkt maar voor die andere betaal je de hoofdprijs.
er word gezegd longlife. dan moet u ook aan die daarvoor geldende regels voldoen. er staat in de instruktie boekjes voor een zware belasting zoals korte ritten etc dat er eerder ververst moet worden inklusief olie filter. de reden is dat wat u oplaatst peilt vervuiling is en geen olie. het verouderings proces neemt in het kwadraat toe. dat houd in dat er ogenschijnlijk voldoende (olie ) inzit maar het smerend vermogen nihiel is. dan is inderdaad lager slijtage het gevolg en dan verstopt de zeef in het carter. echter door teveel ingedikte olie krijgt u het zelfde. derhalve hoeft u niet op coulance oid terekeken.. was het een rood of oranje lampje?? als het een druk lampje is dan brand deze bij ongeveer 0,8 bar pas en dat is als je opsnelheid bent bv ( 3300) toeren dan is het snel gebeurd omdat er al een tijdje grens smering was. in uw geval en gebruik is long life onzin.
Komt er dus op neer dat de olie de smering verloren heeft en eigenlijk gewoon een waterige substantie is geworden. De restanten hebben de olie zeef verstopt en zo de motor beschadigd.
[quote=toolboy schreef op vrijdag 14 jan 2011, 19:43][quote=vwpolo2007 schreef op vrijdag 14 jan 2011, 18:18]was de originele vw olie en niet bijgevuld in de tussentijd (de auto had geen olieverbruik) de lagers van de motor zijn kapot de zeef zat verstop schijnbaar. oorzaak konden ze nog niet zeggen. morgen eens kijken of die nog in te ruilen is op een andere.....
[quote=ron530 schreef op vrijdag 14 jan 2011, 19:57]Ik denk dat de originele motor olie uitgewerkt was en met de 30000 km beurt vervangen had moeten worden. Als motorolie geen smerende werking meer heeft ontstaat er schade. Maar toch een vraag aan Toolboy je hoort kreten als organische en synthetische motor olie. de laatste koop je bij de bouwmarkt maar voor die andere betaal je de hoofdprijs. alle moderne olien zijn voor een deel synthetisch. als er 20%org inzit is het veel het was een leuke ervaring om het te zien bij elf in hasselt en leerzaam
Blijft toch triest voor vraagsteller maar gaat niet helemaal vrij uit . Drijfstang en krukaslagers zijn er uit gelopen en met wat pech de nokkenas lagers ook. Helaas motor is gaan hemelen en dat door nalatig onderhoud.
[quote=ron530 schreef op vrijdag 14 jan 2011, 21:07]Blijft toch triest voor vraagsteller maar gaat niet helemaal vrij uit . Drijfstang en krukaslagers zijn er uit gelopen en met wat pech de nokkenas lagers ook. Helaas motor is gaan hemelen en dat door nalatig onderhoud.
ben ik met je eens dat het sneu is. maar ja onderhoud is belangrijk en alles is al erg duur voor al eendergelijke reparatie.
Je schreef: "Als je 5 liter van de Aldi haalde, dat is geen 5w30 maar dikkere en voldoet niet aan de specificatie van Long Life olie..."
Wat is er mis mee? Sinds 1992 ververs ik geen olie meer, alleen bijvullen. Met Aldi olie 10 W 40. Heb daar jaren geleden bij Aldi een restpartij van gekocht à €5,- per 5 ltr.
Sinds 1988 tot nu had/heb ik 2 1,8 ltr benzine/lpg auto's. De één draaide bij mij 420.000 km en ging na 14 jaar weg om verrotte carrosserie. Motor was niets mis mee. De andere loopt nu nog en kocht ik 7 jaar oud op 164.000 km en thans 310.000 km. en inmiddels ruim 15 jaar. Ik heb geen blauwe pluim achter mij, ook niet met een beste pil gas na 15 minuten stationair draaien of bergafwaards. Wat is er dan mis met Aldi olie?
[quote=hrdwerrorman schreef op zaterdag 15 jan 2011, 02:20]@ invalide:
Je schreef: "Als je 5 liter van de Aldi haalde, dat is geen 5w30 maar dikkere en voldoet niet aan de specificatie van Long Life olie..."
Wat is er mis mee? Sinds 1992 ververs ik geen olie meer, alleen bijvullen. Met Aldi olie 10 W 40. Heb daar jaren geleden bij Aldi een restpartij van gekocht à €5,- per 5 ltr.
Sinds 1988 tot nu had/heb ik 2 1,8 ltr benzine/lpg auto's. De één draaide bij mij 420.000 km en ging na 14 jaar weg om verrotte carrosserie. Motor was niets mis mee. De andere loopt nu nog en kocht ik 7 jaar oud op 164.000 km en thans 310.000 km. en inmiddels ruim 15 jaar. Ik heb geen blauwe pluim achter mij, ook niet met een beste pil gas na 15 minuten stationair draaien of bergafwaards. Wat is er dan mis met Aldi olie?
Heb je zelf de olie en filter vervangen toen je hem kocht een jaar geleden? Zat er toen je hem kocht, hetzelfde type olie in de motor? Zomaar overgaan op een ander type olie, kan ook fataal zijn.
@hrdwererrorman vermenging van minerale olie en synthetische olie kan de goede eigenschappen van de olie aantasten. Als je over gaat, moet je hiermee rekening houden.
het is normaal dat elke auto olie gebruikt en dat doen ze ook. maar het peil zakt niet altijd omdat condens en vervuiling die plaats in nemen. olie heeft diverse taken . 1 smeren 2 koelen 3 vuilafvoeren. 4 afdichten. 5 verontreinigingen zwevend houden om meegenomen te worden naar het olie filter. 6 niel alle olie word in een keer gefilterd.om dat de meeste systemen niet ful flow maar een bypas systeem. als de olie vervuilt verdwijnt het smerend vermogen.
het verschil van oudere auto;s en nieuwere is dat alle spelingen zoaals lagers etc sterk verschillen. dit alles om dat motoren steeds zuiniger en dus minder weerstand moeten draaien. veel al betekent het dat de contact vlakken steeds kleiner worden. de moderne motoren hebben ook dunnere olie kanalen. dat betekent dat de thermische belasting enorm toeneemt vandaar dat de viscsiteits index enorm belangrijk is u moet zich voor stellen dat men met 10 man in een keer door een deur moet of dat er een persoon door moet. het laat zich raden wat er gebeurt en dat is in een motor ook zo veel dikkere olie door een dun kanaal gaat niet goed komen. er word dan elke keer een grens smering bereikt met alle gevolgen van dien. denk ook nog eens aan brandstof verdunning. ik lees hier zoveel onzin helaas dat dit er even uit moest en dat wou ik even kwijt. als iemand nog vragen heeft dan hoor ik het wel.
inmiddels een ander gebruikt blok in de polo zitten minder km's en een stuk jonger... kompleet met grote beurt en apk nieuwe distributieriemen etc en de volgende keer maar beter de km stand in de gaten houden i.v.m het reguliere onderhoud............
Tijdens het rijden stopt de scootmobiel er spontaan mee. Het scherm blijft aanstaan maar je kunt niet voor of achteruit (afgelopen zondag 8x gebeurd)
Scootmobiel uitzetten, sleutel eruit, sleutel erin, aanzetten is de enige optie die je dan hebt, daana rijd ie weer. Weet iemand wat er aan de hand kan zijn. Heb er een half jaar geleden een nieuwe accu in laten zetten dus dat kan het probleem niet
...
Lees meer
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen. Dat kon en zo gezegd zo gedaan. Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot. Lees meer