fr
door fransjes Sep 9, 2017 om 13:46
Auto & vervoer

WOK status

L.S.,
Op 01-12-2015 kocht ik bij de Bovag garage Spijkerbosch te Twello een Kia Sportage van 2015. De eigenaar vertelde dat de auto uit Duitsland geimporteerd was en een lichte schade had welke inmiddels gerepareerd was, n.l. 2 ondiepe deukjes op het rechter voorspatbord. Nu inmiddels bijna 2 jaar verder heb ik geprobeerd om de auto bij diverse dealers in te ruilen voor een nieuwere auto.
  Nu blijkt de auto op een z.g. WOK lijst gestaan te hebben. Mij was het bestaan van deze lijst totaal onbekend. Dit schijnt een lijst te zijn waar alle geimporteerde auto,s op komen te staan die een schade hebben gehad. Achteraf blijkt dat mijn auto niet alleen die 2 deukjes heeft gehad maar een forse en grote schade had. Na reparatie heeft de RDW een kentekenbewijs afgegeven.
Er is door de garagehouder niets tegen mij over gezegd, anders had ik de auto zeker niet gekocht!  Want inmiddels wil nagenoeg geen enkele dealer deze auto inruilen voor een juiste(gezien bouwjaar) prijs. Sterker nog , ik heb de auto gekocht voor Euru 39260 en bij een waarde (zie ANWB koerslijst) van 29000 euro (op01-08-2017) komt de dealer niet verder dan Euro 19000. Mijn verlies, als gevolg van een frauduleus handelen van de Bovag garage is inmiddels 10.000 Euro. De garage houder ontkent alles, echter de WOK lijst van de RDW spreekt boekdelen!!  Wat moet of kan ik nog doen? Geld voor een advocaat heb ik niet.

5483 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 9, 2017 om 13:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Staat er ergens zwart op wit dat er alleen maar twee deukjes in een spatbord zaten?

Zo niet, dan hebt u geen poot om op te staan.

Maar u koopt een tweedehands auto voor bijna € 40.000?

jo
door jorisw Sep 9, 2017 om 18:16
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Er zijn behoorlijk wat types Sportage van ruim boven de 40k nieuw (de duurste in 2015 was bijna 60k). Dus als die dingen 2ehands verkocht worden zullen ze zo'n prijs hebben. Als het bijvoorbeeld een Sportage is die begin 2015 voor 49.000 nieuw is gekocht is het toch niet zo gek om die aan het einde van het jaar voor 39.000 te kopen? Er zijn zat legitieme redenen te verzinnen waarom die auto dan al wordt ingeruild, dus ook daar is niets vreemds aan.

tdmduc
door tdmduc Sep 10, 2017 om 10:31
705 Antwoorden / 2 Vragen

@ Tijger; Er zijn ook 2e hands Porsches te koop voor dat bedrag......als je een opknapper wilt en het je hobby is?

Waarom is dat zo gek?

Er zijn ook 2e hands Alfa Romeo's  te koop van 86.000 euro, nieuwprijs was 112.000 euro. Dat maakt de 2e hands een koopje.

Als u geen verstand van zaken hebt dan niet zulke domme opmerkingen plaatsen.

tijger1
door tijger1 Sep 10, 2017 om 10:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zo bijzonder is een Kia Sportage niet hoor.

getty
door getty - Sep 9, 2017 om 14:12
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Klacht over de garage indienen bij de bovag een idee?

tenormin
door tenormin - Sep 9, 2017 om 15:04
16945 Antwoorden / 109 Vragen

Beste fransjes, leest u onderstaand eens door, een item wat bij de Rijdende Rechter is geweest. Misschien heeft u er iets aan;

https://rijdenderechter.kro-ncrv.nl/forum/wanprestatie-en-miskoop/auto-blijkt-een-wok-status-te-hebben-gehad

ro
door ron503 - Sep 9, 2017 om 15:23
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Heel triest maar €.19000,00 is een gangbare inruilprijs want zeker in het eerste jaar schrijft u veel op de aanschafprijs af. De ANWB koerstlijst is niet echt objectief want er wordt geen rekening met de handelswaarde gehouden. De wachten op keuren status houdt in dat de auto in eerste instantie niet geschikt is bevonden om aan het verkeer deel te nemen maar wordt na goedkeuren weer verwijderd het nadeel is wel dat de status in het tellerrapport zichtbaar blijft en ook dat de auto in uw geval geïmporteerd is. De meest luxe Kia Sportage die ik heb kunnen vinden gaat voor om en nabij de €.24000,00 met garantie over de toonbank en dat is veel minder dat de waarde die de ANWB er aan hecht. U kunt wel stellen dat de garage waar u de auto heeft gekocht frauduleus heeft gehandeld maar u wist voor aanschaf al dat het een import auto met een gerepareerde schade betrof en dat u de hoofdprijs wilde betalen is uw keuze geweest.

jo
door jorisw Sep 9, 2017 om 18:18
4340 Antwoorden / 1 Vragen

De ANWB koerslijst is wel objectief maar de inruilprijs is een dagprijs, die ook nog eens per regio en garage verschilt.

Gerry1969
door Gerry1969 - Sep 9, 2017 om 15:44
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Wel geld voor een auto van bijna 40 ruggen maar geen geld  voor een advocaat.
Sportages uit 2015 staan op autoscout te koop voor 21.000. Dus 19.000 inruil is dan goed mogelijk

tot15karakters
door tot15karakters - Sep 9, 2017 om 15:59
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Omdat op mobile.de  altijd staat of de auto een schade heeft gehad moeten ze na herstel deze wel exporteren of met verlies verkopen.

Dat een Nederandse garage hiermee een forse marge kan halen......
Jammer dat je niet beter informeerde en vooral import is twijfels...

Zowel Duitse als Nederlandse overheid controleerde KM standen maar ik kocht een auto waarbij op 340.000 km de tandriem was vervangen vorig jaar... de teller gaf maar 138.000 aan.....
Ja, dat gat is niet gedicht dus nog geen 1 europa helaas.

Na invoer en verwijderen kaartjes en stickers en onderhoudsboekje bij oud papier steeg de waarde!
Wel kon je aan lederen stuur en versleten pedaal rubbers wel zien dat die 138.000 niet klopte en de prijs was voor een dergelijke stand verdacht goedkoop!

Ja, mooie import maar er zitten vele foute tussen.
Een niet helaas gratis keuring is voor dat soort voertuigen daarom zeker aan te raden, voor de koop.

v.
door v.d.Heyden - Sep 9, 2017 om 16:59
15 Antwoorden / Vragen

Als je het kenteken van de auto intoest op https://ovi.rdw.nl/ kun je bij "fiscaal" zien wat het brute BPM bedrag is. Aan de hand daarvan kun je bij een significante afwijking naar beneden omgeveer uitrekenen hoeveel schade de auto heeft gehad.
Afhankelijk van het type (motorinhoud, brandstofsoort) zal het bruto BPM bedrag voor een 1.6 GDI minimaal rond de 7.000,= of hoger moeten liggen.

Neem anders, als je er met de garage niet uitkomt, eens contact op met de BOVAG geschillencommissie.

v.d.Heyden

aurora1
door aurora1 - Sep 9, 2017 om 17:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u dan niet eens destijds zelf e.e.a. onderzocht/laten onderzoeken? Niet gekeken bij de RDW, geen aankoopkeuring laten doen? En dat bij een dergelijk hoog bedrag voor een tweedehandse Kia Sportage? Voortaan dan toch maar zelf een onderzoek doen en bij voorkeur niet bij handelaren kopen maar bij een gerenommeerde dealer.
Als u geen bewijzen heeft dan zie ik geen kans voor u. Ook omdat u zelf, naar ik begrijp, geen onderzoek vooraf gedaan heeft.

http://www.rdwcheck.nl/een-wok-melding-checken-hoe-werkt-dat/

https://www.consuwijzer.nl/vervoer/ontevreden-over-vervoermiddel/niet-tevreden-over-tweedehands-auto