re
door redwicca Oct 8, 2009 om 11:43
Computers & telefonie

Aan-uit van modem

Hi, ik zat eraan te denken om mijn computer, modem, printer, router en scherm op een contactdoos met aan-uit schakelaar te zetten, zodat ik het 's nachts echt helemaal uit kan zetten. Is dit slecht voor het modem? Alvast bedankt

3192 17 Rapporteer

ak
door akranen - Oct 8, 2009 om 11:52
14 Antwoorden / 2 Vragen

Een Ziggo modem gebruikt evenveel energie in standby als in gewoon gebruik.De rest gebruikt iets minder maar de kans op storingen is groter.De computer uitzetten is wel een besparing.

re
door redwicca - Oct 8, 2009 om 11:57
4 Antwoorden / 2 Vragen

Ik bedoel dus echt uit, zodat ook de adapters geen stroom meer nemen. Ik gebruik mijn computer namenlijk maar een paar uurtjes per dag en ik vind het jammer dat ze die andere dik 20 uur ook stroom pakken

kenwel2
door kenwel2 - Oct 8, 2009 om 12:15
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Uiteraard is het goed, om alles wat ook maar standby kan staan, geheel te ontdoen van spanning. En of het slecht is voor het modem, denk zelfs dat zo'n modem langer meegaat. Prima idee van je hoor!

Succes, Mvgr. Henri

pino123
door pino123 - Oct 8, 2009 om 12:46
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Op zich moet het geen probleem zijn, wel heeft de modem elke ochtend de tijd nodig om weer op te starten. Het lijkt mij sterk dat je hier extra problemen van zal krijgen.

gsm
door gsm - Oct 8, 2009 om 13:22
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Een DSL modem (adsl) kun je rustig uitzetten, behalve wanneer je ook de telefoon op het modem hebt aangesloten. Je zou dan niet meer telefonisch bereikbaar zijn.

Bij kabelmodems (Ziggo UPC e.d.) ligt het nog iets anders. Ook al heb je geen telefoon via de kabel, dan nog is het beter de modem aan te laten staan. Zet je de stroom van het modem uit, dan geeft dat wellicht teveel foutmeldingen op de computers van de kabelprovider en dat zou er toe kunnen leiden dat jouw verbinding wordt afgesloten.
Vraag het dus liever eerst aan de betreffende helpdesk, voordat je het kabelmodem steeds uitschakelt.

aajee
door aajee - Oct 8, 2009 om 13:25
118 Antwoorden / 5 Vragen

Doe dit al jaren en heb geen enkel probleem. Sinds anderhalf jaar heb ik ook telefonie via de kabel. Die zet ik dus niet uit omdat ik anders telefonisch niet bereikbaar ben. Maar router PC en alles wat daar aanhangt gaat 's nachts en in vakanties uit.

kenwel2
door kenwel2 - Oct 8, 2009 om 13:38
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Uiteraard als je voip hebt, moet je het modem niet uitzetten. De rest gewoon uit. Elk ledje of rood/groen lampje wat brand, is er een te veel. Ook wij werken met stekkerdozen (met overspanningsbeveiliging) die allen uitgezet worden tegen slaaptijd. Uit met de 'kerstverlichting' s'nachts. Nergens goed voor. Voor de verlichting hebben wij al jaren de zg. klik aan/klik uit schakelaars met afstandbediening. Tv gaat geheel uit, alsook de receivers etc, geheel uit. En het is nog veiliger ook.

Mvgr. Henri

holpen
door holpen - Oct 8, 2009 om 19:13
1416 Antwoorden / 0 Vragen

"...dan geeft dat wellicht teveel foutmeldingen op de computers van de
kabelprovider en dat zou er toe kunnen leiden dat jouw verbinding wordt
afgesloten"

Sorry hoor, maar foutmeldingen op de computers van de kabelprovider doordat je kabelmodem uit staat is echt volslagen flauwekul! (En ik heb er gewerkt.)

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 9, 2009 om 01:34
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Redwicca,

Een techneut (een echte) van de helpdesk van Het Net =(KPN) vertelde mij terloops in een gesprek dat je beter de modem (bij mij zonder VoIP) niet uit kunt schakelen.

De reden kon ik hem zelf vertellen: door het steeds warm en weer koud worden van de modem krijg je krimp en rek in de print en de componenten op de print. Deze hebben een verschillende uitzettingscoëfficiënt. Door dit verschil kunnen op termijn de solderingen aan de componenten scheuren. In het soldeertin rondom de component pinnetjes ontstaan dan haarscheurtjes, vooral van de solderingen waar ook nog een beetje meer stroom door loopt dan een milli Ampére.

Sommige Philips en Sony TV's hadden daar veel last van.

Desondanks schakel ik al jaren de modem uit wanneer ik een flink aantal uren (> 4) er geen gebruik van maak. Tot dusver geen probleem. Wanneer dat wel komt, zal het meestal eerst als intermitterende storing optreden. Slechte of geen verbinding....
Wanneer het zover komt, ga ik er wel even een uurtje of zo voor zitten en soldeer deze slechte verbindingen opnieuw of soldeer er een dun wrapdraadje over.

Hardware ERror MAN.

gsm
door gsm - Oct 9, 2009 om 19:58
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Dit was destijds het geval bij @Home, tegenwoordig opgegaan in Ziggo en is zeker GEEN flauwekul!
Bij @Home moest in dergelijke gevallen soms de helpdesk gebeld worden om de boel weer werkend te krijgen door een reset van de verbinding aan de @Home kant.

Ook UPC vermeldt duidelijk dat de modem aan dient te blijven. Dat laatste is bij UPC vooral nodig om in de stille uren updates te kunnen aanbrengen. Ook KPN brengt zo nu en dan updates aan op de Experiabox (oranje of rood knipperend lampje). In zo'n geval kun je ook beter de modem even niet uitzetten.

holpen
door holpen - Oct 9, 2009 om 23:54
1416 Antwoorden / 0 Vragen

@gsm:
Die fout bij @Home is inderdaad voorgekomen, maar niet vanwege de door jou gesuggereerde oorzaak en er verschenen al helemaal geen foutmeldingen op de computers van de provider.
Het is verder natuurlijk sowieso onverstandig om een modem uit te zetten terwijl een update aan de gang is. Maar als de update niet ontvangen kan worden doordat een modem uit staat, dan zal deze op een later moment, als hij wel aan staat, alsnog ontvangen worden.

In principe kun je prima je modem uitzetten als deze niet nodig is.

edwardus
door edwardus - Oct 10, 2009 om 00:26
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Al een jaar of 10 zet ik mijn modems en router(s) dagelijks aan en uit. Geen enkel probleem. Sinds ik via VoIP bel blijft het modem wel aan, maar de router(s) gaan nog altijd uit wanneer ik die niet nodig heb. Geldt overigens ook voor de overige apparatuur in huis.

gsm
door gsm - Oct 10, 2009 om 18:37
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Een foutmelding of gebeurtenis op de computer is niet persé een melding op (een van de) de beeldschermen van die computer. Ik denk dat Holpen die twee dingen (beeldscherm en de computer zelf) hier met elkaar verwart.

gsm
door gsm - Oct 10, 2009 om 18:44
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Voor de modem is er volgens mij weinig gevaar te duchten bij herhaaldelijk uitzetten. Als het modem erg warm wordt, dan kunnen er heel misschien haarscheuren in de solderingen optreden. Veel vaker raken condensatoren door de warmte defect (vooral de elco's).

holpen
door holpen - Oct 10, 2009 om 18:51
1416 Antwoorden / 0 Vragen

@gsm:
<off-topic>
Ik word zo moe van dat geleuter van jou! Je kletst de meest baarlijke nonsens in dit topic en blijft daar ook gewoon aan vasthouden, terwijl iemand die er met zijn neus bovenop heeft gezeten je vertelt dat het zo niet zat! Ik heb het verder helemaal niet over beeldschermen, dus leg me hier geen woorden in de mond! En al helemaal niet met dat denigrerende toontje van je!
Maar goed, jij weet het kennelijk allemaal beter... blijf lekker geloven in je eigen voorstelling van zaken...

elenay
door elenay - Oct 11, 2009 om 23:00
1031 Antwoorden / 142 Vragen

En hierbij geef ik "holpen" gelijk.

Ik sluit de modem al jarenlang iedere avond uit en daardoor haalt hij juist updates op als ik hem weer aansluit, dus geen enkel probleem en ook nooit gehad!

Maar ik  had wel problemen toen ik hem aan liet staan, dus zeg het maar.

Groetjes Elena

ti
door titusvh - Nov 8, 2009 om 13:49
25 Antwoorden / 0 Vragen

Alleen als je provider met dynamische IP-adressen werkt en je zelf toch graag hetzelfde adres houdt, dan kan uitzetten ertoe leiden dat je een ander IP-adrwes krijgt als je weer aanmeldt.
Voor bijna niemand een probleem, voor een enkeling wel.