jos-euro
door jos-euro Sep 17, 2009 om 17:39
Computers & telefonie

Beeldvulling

Beste Kenners, Er zijn websites die op mijn breedbeeld laptop het scherm niet volledig vullen, maar slechts een gedeelte links of rechts. Zie bijvoorbeeld www.ad.nl Kan ik ergens instellen dat het op zijn minst gecentreerd, dus midden op het scherm komt? Ik lees het graag. Gr, Jos

1605 24 Rapporteer

poltol
door poltol - Sep 17, 2009 om 18:10
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo Jos,

Ik neem maar even aan dat je het internetscherm, rechts bovenin, op maximaal heb staan. En niet kleiner gemaakt. AD heeft m.i. een afwijkende maat. Je kunt hem groter maken, en dan ook beeldvullend, door rechts onder het % te vergroten. Maar dat lost je probleem niet op. Mogelijk dat een [echte] expert dit weet. Misschien is er wel een instelling voor die dan het beeld altijd beeld vullend maakt.

Succes. poltol

edrick3
door edrick3 - Sep 17, 2009 om 18:13
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo Jos,

Voor zover mij bekend is dit niet mogelijk. Of je links of rechts een 'balk' over houdt ligt net aan degene die de website heeft gemaakt (webmaster).

Met vr.gr.

hell-rider
door hell-rider - Sep 18, 2009 om 09:35
573 Antwoorden / 0 Vragen

Hai Jos,

Daar kan jij zelf niets aan veranderen, dat is de instelling die de programmeur mee geeft aan de site.
Het oude beeldscherm was 800x660 en daar is deze site ook op gebouwd, (Tegenwoordig is het scherm ruim 1900 breed.)
Als de site goed gebouwd is dan staat het geheel in het midden, zoals hier bij Kassa, en als je dan een breedbeeldscherm hebt blijft het ook in het midden en het leesbare deel even groot en dan maakt het niet uit hoe breed het scherm is. Hier staat ook de code <center> in.
Sommige site doen het op deze manier align="center", align="left" of anders maar AD geeft wel de voorkeur aan de linker kant.

Let er maar eens op en het zal je niet meer storen, sommigge site's hebben deze opte niet ingebouwd en alles wordt dan in de breedte uitgerekt en dat is pas echt afschuwelijk.

Groet,
Hell-Rider

hell-rider
door hell-rider - Sep 18, 2009 om 09:44
573 Antwoorden / 0 Vragen

Grappig is dat ik net een site tegenkwam die op breedbeeld is geprogrammeerd en dus niet meer met een normaal scherm te kijken.
Je moet dan met de balk scrollen, (amateurs) geen rekenenig houden met is dat.

Hell-Rider

edwardus
door edwardus - Sep 18, 2009 om 10:37
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Kleine kanttekening: het was ooit 800x600, tegenwoordig doe je er als webdesigner goed aan om rekening te houden met nog altijd 1024x768 als standaard afmeting van een beeldscherm.

Steeds meer mensen hebben inmiddels een 1280x1024, 1440x900 of zelfs 1680x1050 scherm, de spoeling wordt echt dun als je het over 1920x1200 hebt.

birdies
door birdies - Sep 18, 2009 om 10:55
6104 Antwoorden / 31 Vragen

En dan te bedenken dat de AD site sinds 1 september jl. geheel vernieuwd is! Ronduit belachelijk. Wie werkt er nog met 800x600?

kenwel2
door kenwel2 - Sep 18, 2009 om 11:18
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Dag Jos, heb hier een desktop met 24 inch breedbeeldscherm, het ligt in ieder geval niet aan je laptop, de door je vernoemde site heb ik even opgezocht, het is in deze tijd zeker geen gezicht, en vele sites zijn (helaas) nog op z'n 'ouderwets' weergegeven, het is niet anders, ik vindt het wel een stel 'sukkels', ik surf dan ook direct als ik zoiets tegenkom, naar een andere site. (Ik kijk tenslotte ook niet met een supermoderne breedbeeld tv, naar zwart/wit meer, of een beeldformaat wat uit de tijd is, zappen!)

Mvgr. Henri

tolsma1945
door tolsma1945 - Sep 18, 2009 om 13:35
229 Antwoorden / 6 Vragen

CRTL toets(links onder)indrukken en scrollen maar.
In elk gewenst beeldformaat.

jos-euro
door jos-euro - Sep 18, 2009 om 13:39
244 Antwoorden / 91 Vragen

Nee Tolsma, deze optie is mij bekend, maar lost het probleem (het niet gecentreerd weergaven van de website) niet op. Probeer het maar eens op www.ad.nl Groet, Jos

tolsma1945
door tolsma1945 - Sep 18, 2009 om 16:34
229 Antwoorden / 6 Vragen

Beste Jos.

Vreemde zaak,want bij mij lukt het wel,gecentreerd weergeven,ook bij het AD.

Gr Jan

jansje
door jansje - Sep 18, 2009 om 16:43
131 Antwoorden / 14 Vragen

lukt het ook niet met F11???

jos-euro
door jos-euro - Sep 18, 2009 om 16:58
244 Antwoorden / 91 Vragen

Blam, dit is de perfecte oplossing. Als je het voor andere (slecht gemaakte) sites wil doen, verander je, neem ik aan alleen "www.ad.nl" in de betreffende URL? Bedankt

bl
door blam - Sep 18, 2009 om 16:58
2 Antwoorden / 0 Vragen

Het ligt inderdaad aan de website zelf, je kunt het dus niet met bijvoorbeeld de instellingen van je browser regelen.
Wat je wel kunt doen is zelf een schil om de website heen zetten die ervoor zorgt dat hij in het midden komt te staan:

Maak (op een geschikte lokatie op je HD) een tekst bestandje aan.
Kopieer de volgende regels erin:

<html>
<style type="text/css">
 .noHScroll { overflow-x:hidden; }
</style>
    <FRAMESET COLS="*,870,*" border=0>
  <FRAME links>
  <FRAME ad.nl class="noHScroll" src="http://www.ad.nl">
  <Frame rechts>
</FRAMESET>
</hmtl>

Sla het bestandje vervolgens op als 'ad.htm'.
Open het bestandje met je favoriete browser.
Voeg het toe aan je favorieten.

Bovengenoemde code is een simpele voorbeeld, je kunt het zo mooi en ingewikkeld maken als je wilt natuurlijk. Er zijn veel HTML voorbeeld codes te vinden op het internet.

jos-euro
door jos-euro - Sep 18, 2009 om 17:23
244 Antwoorden / 91 Vragen

Hallo Slam, ik ben volledig digibeet en heb nog een site (www.cafedeheul.nl) die ik gecentreerd wil hebben. Ik heb het geprobeerd met jouw oplossing. Maar hoe pas ik de breedte aan. Het beeld is nu te smal, zodat ik met de "horizontale schuif" moet scrollen. Ik lees graag de oplossing of de nieuwe formule. Alvast bedankt. Groet, Jos

clijnmarijne
door clijnmarijne - Sep 18, 2009 om 17:27
134 Antwoorden / 46 Vragen

Hallo, dat irriteerde mij ook zo. Nu heb ik het programma IE New Window Maximizer en alle websites -maakt niet uit welke- openen in een beeldvullend scherm. Ook in Outlook Express gaat het goed: dubbelklikken op een email in het voorbeeldvenster en de email opent zich ook beeldvullend. Type het programma in even bij Google dan kun je zien waar je het kunt downloaden. Groet Mieke

jos-euro
door jos-euro - Sep 18, 2009 om 17:29
244 Antwoorden / 91 Vragen

Slam, is alleen bij tabblad "foto's" het geval. Maar wel hinderlijk.

jos-euro
door jos-euro - Sep 18, 2009 om 17:30
244 Antwoorden / 91 Vragen

Hallo Mieke, ik gebruik Firefox, dus dat gaat denk ik niet lukken. Groet, Jos

jos-euro
door jos-euro - Sep 18, 2009 om 17:54
244 Antwoorden / 91 Vragen

Beste Meedenkers, is er iemand die toevallig weet of er een vergelijkbaar progje is voor Firefox? Groet, Jos

edwardus
door edwardus - Sep 18, 2009 om 18:20
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Hoewel ik de oplossing van Blam heel origineel, creatief en slim bedacht vind, lijkt het me toch niet dé oplossing voor, laten we zeggen, minder handig geprogrammeerde websites. Zo kun je wel aan de gang blijven gaan, er zijn vast nog meer sites die er anders uitzien dan je zou willen.
Sommige dingen moet je maar gewoon accepteren zoals ze zijn. Althans, dat is slechts mijn mening, je "moet" natuurlijk niks (behalve ademen, drinken, slapen etc.).

dirck
door dirck - Sep 18, 2009 om 19:37
3201 Antwoorden / 3 Vragen

IE New Window Maximizer heeft een andere functie, namelijk het altijd maximaal openen van IE of OE.

En dat is iets anders dan wat Jos hier bedoeld.

di
door dilbert2 - Sep 18, 2009 om 21:10
1 Antwoorden / 0 Vragen

De Tip om met Ctrl en scrollen werkt perfect en is heel waardevol. Ik kan het weten, want ik heb een 26 inch Fujitsu/Siemens beeldscherm op mijn komputer. Mijn hele beeld is gevuld med de website. Dank aan de mensen, die dit uitgezocht hebben!!

Groeten Dilbert

hell-rider
door hell-rider - Sep 18, 2009 om 23:13
573 Antwoorden / 0 Vragen

En daar sluit ik me bij aan, is niet de oplossing.

Groet,
Hell-Rider

sl
door slempie - Sep 18, 2009 om 23:52
58 Antwoorden / 2 Vragen

@jos-euro: "Nee Tolsma, deze optie is mij bekend, maar lost het probleem (het niet
gecentreerd weergaven van de website) niet op. Probeer het maar eens op"

Op mijn scherm (1280 x 1024) wordt het beeld ook links gecentreerd weergegeven,
na Ctrl met scrollen kan ik het beeld vanuit links schermvullend maken.
Of deze eenvoudige truuk werkt of niet hangt misschien ook nog samen met de eigenschappen/instellingen van de videokaart?

er
door erky - Sep 22, 2009 om 12:28
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Jos-Euro,
Anderen hadden het al gezegd! Webmasters schrijven een website niet meer (alleen) in HTML maar in allerlei talen en dialecten. Door gebruik van een taal te maken en daarin de opmaak vast te leggen kan je als bezoeker van EEN site alleen maar afwachten wat er gebeurt. Er zijn voor elke andere opmaak (en taal) dus andere middelen nodig om het zo te krijgen als jij wil.

Ik kan je dus ook niet verder helpen. Wel wil ik je de tip geven dat je de beter geprogrammeerde sites IETSJE kan aanpassen door de controltoets ingedrukt te houden en dan het scrolwieltje op de muis te draaien.

Succes!
Erky