di
door digitrights Mar 31, 2012 om 19:01
Computers & telefonie

Ben sim only persoonsgegevens

beste lezer,

Ik ben op zoek naar een sim only abonnement en toen kwam ik langs Ben. nu kun je bij Ben maandelijks opzeggen en zijn de kosten wat mij betreft acceptabel, alleen vragen ze bij het inschrijven een lijst met gegevens van je waaronder het nummer van je identiteitsbewijs anders kun je niet verder gaan. nu mijn vraag; is dit toegestaan of kan ik dit weigeren (via internet is dit in ieder geval geen optie). bij providers als simpel wordt dit bv niet gevraagd maar daar zit je aan een 24 maanden contract vast.

bvd

2417 6 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Mar 31, 2012 om 19:16
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ja, dat is toegestaan. Ja, dat kun je weigeren, maar geen abo dan.

mahadma
door mahadma - Mar 31, 2012 om 20:24
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Als je een abo in de winkel regelt, maken ze toch ook een kopie van je id card. Het gaat om een contract (voorwaarden en condities verder niet van belang) en ze willen zeker weten of u bent wie u zegt te zijn. Het gaat gewoon om controle en zekerheid dat ze kunnen incasseren. Carola heeft gelijk.

di
door diaantje1970 - Apr 2, 2012 om 15:08
3 Antwoorden / 0 Vragen

Normaal word dat in winkels ook gevraagd als je een abo aanvraagt en dan vragen ze zelfs nog om een kopie. Wil ook nog even zeggen dat ik al bijna een jaar met ben bel en ik heel tevreden ben, dus ik kan het je aanraden. Zo ver ik weet zijn er best veel klachten over simpel en dan zit je er ook nog aan vast.

wa
door wandershp - Apr 2, 2012 om 18:03
14 Antwoorden / 2 Vragen

Nogmaals voor alle duidelijkheid HET SOFINUMMER OF PERSOONSNUMMER IS ALLEEN VOOR GEBRUIK TUSSEN DE BURGER EN DE OVERHEID ,OF DOOR DE OVERHEID GECONTRACTEERDE BEDRIJVEN, EN NERGENS ANDERS VOOR . Het wordt helaas steeds meer gebruikt door allerhande bedrijven waar men er ook geen controle over heeft en men kan dan ook heel makkelijk misbruik maken van deze gegevens.

mahadma
door mahadma - Apr 2, 2012 om 19:21
11569 Antwoorden / 51 Vragen

wandershp,

het gebruik van hoofdletters staat hier gelijk aan schreeuwen en dat doen wij hier niet.

Vele bedrijven vragen je id card voor bewijs dat je bent wie je zegt te zijn. Dit is normaal en redelijk. Zeker voor telecommunicatie abo's. En deze bedrijven hebben zich te houden aan de geldende privacy regels. Wat ze ook doen.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Apr 3, 2012 om 14:58
4299 Antwoorden / 5 Vragen

@wandershp
Ze vragen ook niet om het persoonsnummer ;-)