tw
door twentenaar Jun 15, 2009 om 11:24
Computers & telefonie

Beveiligen draadloos netwerk

Hoe weet ik of mijn draadloos internet met router voldoende is beveiligd tegen gebruik door andere mensen die een draadloze internetverbinding hebben of op mijn verbinding willen surfen. Onderin mijn scherm staat wel beveiligde modus ingeschakeld, is dat voldoende?

767 7 Rapporteer

wh
door wharting - Jun 15, 2009 om 11:56
8 Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt de MAC adressen van alle pc's (en netwerkprinters) die wel toegang hebben afzonderlijk definiëren in de securityomgeving van de router. Omdat dit niet helemaal waterdicht is kan je boel extra beveiligen met WEP of WPA/WPA2 code. Van de router kan je ook nog de broadcast uitschakelen waardoor de naam van je router/netwerk niet zichtbaar is voor anderen. Daarnaast is een goed firewall ook nooit weg. Suc6.

tw
door twentenaar - Jun 15, 2009 om 12:10
49 Antwoorden / 68 Vragen

Oei het antwoord klinkt als chinees voor mij. kunt u een en ander verduidelijken? dank

wh
door wharting - Jun 15, 2009 om 12:29
8 Antwoorden / 1 Vragen

Wat is het merk van de router?

tw
door twentenaar - Jun 15, 2009 om 13:22
49 Antwoorden / 68 Vragen

het is een belkin 54g

dirck
door dirck - Jun 15, 2009 om 15:15
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Twentenaar,

Volgens mij heb ik het al eens eerder gezegd, maar als je geholpen wilt worden vermeldt dan aub wat meer info!

Welk besturingssysteem gebruik je?
Waar staat de beveiliging nu op? (WEP, WPA, WPA2) dit kun je nakijken bij Draadloze netwerken in Windows. (WPA2 is het veiligst)
Welke Belkin 54G heb je? (Belkin heeft namelijk meerdere draadloze routers en modem/routers of alleen accespoints in hun programma)
Hier kun je kiezen welke je gebruikt:
web.belkin.com/support/download

Als je dan op jouw router klikt, dan kun je kiezen om de Nederlandstalige handleiding te downloaden, mocht je die nog niet hebben.

Wat het beveiligen betreft, zorg ervoor dat je WPA2 gebruikt, als je dit tenminste in kunt stellen, anders WPA.
Ook kun je er voor kiezen om SSID uit te schakelen of om het een andere naam te geven.
Ook is het niet onverstandig om een wachtwoord in je router te zetten, anders heb je kans dat een ander zomaar dingen in je router kan veranderen, ook kan diegene bijvoorbeeld zelf een wachtwoord in je router zetten zodat jijzelf niet meer in je router kunt komen.

Groet, Dirck

birdtweety
door birdtweety - Jun 15, 2009 om 22:23
115 Antwoorden / 21 Vragen

ik heb geen ervaring met deze bepaalde type router maar over het algemeen is de werking om een wep of wpa sleutel in te voeren het zelfde.ik zal proberen het simpel uit te legen.

eerst moet je een kabel verbinding maken met je pc en de router.

nu moet je het ipadres gaan opvragen van de router en dat doe door op start te klikken.dan op uitvoeren te klikken.type nu de opdracht "cmd"in en klik op ok.

je krijg nu een zwart venstertje.type hier de opdracht "ipconfig"in en druk op enter.

je ziet nu 3 regels met ipadressen dit zijn de nummers met de punten.noteer even op een kladpapiertje  de nummers met punten van de regel standaardgateway.

sluit dit venster.

open internetexploder en type in de adressenbalk de genoeerde nummers met punten.

je zit als het goed is het inlog venster van de router.je zou hier een wachtwoordt in moeten vullen.deze vind je in de beschrijving van je router.vul deze in.en nu heb je toegaan tot de configuratie van je router.

zoek nu het gedeelte war te maken heeft met beveiliging.daar kun je de sleutel veranderen voor de beveiliging van je netwerk.dit is een wep of wpa sleutel.

de menigen zijn er over vedeeld welke het beste sleutel maar wpa2 wordt het meeste gebruikt.vul een uniek combinatie van leters en cijfers in en noteer deze ook op een kladbriefje. en klik op opslaan of iets dergelijk./

nu mag je de kabel weer weg nemen en moet je verbinding draadloos maken en als je je dan je eigen router hebt gevond en contact hebt moet je de sleutel invoer op je pc die net hebt genoteerd.

succes er mee