jantien
door jantien Sep 18, 2009 om 14:07
Computers & telefonie

Chkdsk/f uizetten

Ik kan niet meer de D schijf defragmenteren. En als ik de PC opstart gaat hij steeds het bestandssysteem van D controleren. En als ik ergens mee bezig ben gaat de PC zomaar uit. Dat is al een tijd zo. Maar ik heb er toch zo'n hekel aan om de PC weer weg te brengen. Is maart 2009 nog gebeurt. Is het hele XP program er opnieuw opgezet.  Nu moet ik chkdsk/f op D uitzetten maar hoe. Het komt nogal precies want ik heb al van alles geprobeerd en gekeken bij Microsoft en gegoogled maar het komt heel precies wat je invoert want het is me nog niet gelukt. Weet iemand hoe ik dit wel kan/moet doen? Met punten enz.  Alvast bedankt.

Jantien.

673 7 Rapporteer

freya
door freya - Sep 18, 2009 om 14:25
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Jantien,

Start de computer eens op in 'veilige modus' en voer daarna de chkdsk en vervolgens het defragmenteren uit.

Starten in veilige modus doe je door tijdens het opstarten een aantal keer op de [F8] toets te drukken tot er een menu verschijnt. Kies dan voor 'Veilige modus' en laat de computer vervolgens geheel opstarten.
Voer daarna de chkdsk en het defragmenteren uit (desnoods op alle partities). Daarna de computer afsluiten en weer op de normale manier opstarten.

m.vr.gr. Freya

jantien
door jantien - Sep 18, 2009 om 15:45
20 Antwoorden / 16 Vragen

Freya bedankt voor het meedenken. Het lukt wel om in de veilige modus op te starten (na wat problemen numlock moet uit) maar dan krijg ik nog heel veel regels en geflits en daarna een zwart scherm. Geprobeerd met veilige modus en veilige modus met opdrachtprompt. Dus dan maar het kleine toetsje op de PC ingedrukt en dan start hij pas weer op. Heb je nog meer ideeen? Ik heb intussen ook bij "Help en ondersteuning" van MS gekeken maar daar word ik ook niet echt wijzer van. Bedankt alvast weer.                         Met vriendelijke groet, Jantien.

freya
door freya - Sep 18, 2009 om 15:56
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Starten in Veilige modus zou gewoon moeten werken. Het kan inderdaad zo zijn dat je eerst een scherm te zien krijgt waar wat tekstregeltjes voorbij komen, maar dat is heel normaal. Waarschijnlijk krijg je ook nog een venstertje te zien met de melding of je wel door wil gaan in veilige modus, maar dan moet je gewoon op [Ja] of [Doorgaan] klikken.
Eenmaal opgestart (dit kan wel wat langer duren dan je gewend bent, dus neem er de tijd voor), zal de schermresoluitie waarschijnlijk lager zijn en zien alle icoontjes er 'groot' uit. Ook de kleuren zijn niet echt goed te noemen, maar dat is allemaal heel normaal.
Waar het om gaat is dat wanneer je opgestart bent in veilige modus (dus zonder alle extra programma's wanneer je 'normaal' opstart), je de chkdsk en defragmentatie kunt uitvoeren en ook kunt afmaken.

Freya

edrick3
door edrick3 - Sep 18, 2009 om 18:19
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Correctie:

Start > Uitvoeren > chkdsk D

(Had automatisch C ingevuld)

edrick3
door edrick3 - Sep 18, 2009 om 22:33
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo Jantien,

Probeer anders dit eens:

Als
je naar Start > Uitvoeren gaat en daar in de box intypt: Chkdsk C:/x
zal de harde schijf gecontroleerd worden op fouten en indien dus
mogelijk gerepareerd.

Dit alleen gebruiken in combinatie met
NTFS, dus als je XP hebt op bestandssysteem NTFS wat
waarschijnlijk het geval is.
Hiermee wordt indien nodig het volume eerst ontkoppeld. Alle open ingangen naar de schijf worden afgesloten.

Je hebt kans dat er wordt aangegeven dat de schijf wordt gecontroleerd zodra je de computer opnieuw opstart.

wellicht krijg je het volgende te zien :

Het type bestands systeem is ntfs
kan actieve station niet vergrendelen

kan chkdsk niet uitvoeren omdat het volume door een ander proces word gebruikt
wilt u dat dit volume wordt gecontroleerd zodra de computer de volgende keer opgestart wordt J/N

Hier moet je ja) kiezen, als je de pc opnieuw opstart zal die eerst je schijf gaan controleren en repareren.

jantien
door jantien - Sep 18, 2009 om 22:36
20 Antwoorden / 16 Vragen

Beste Edrick3,  Bedankt voor je oplossing want het is gelukt. De c moet wel met een kleine letter ingevoerdworden. Ik heb gelijk D gedefragmenteerd en het ging meteen goed. Bij deze nog mijn hartelijke dank.  Met vriendelijke groet, Jantien.

edrick3
door edrick3 - Sep 19, 2009 om 13:35
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo Jantien,

Graag gedaan. Fijn dat het weer werkt. Bedankt voor het terugmelden. Goed weekend!