Cloud start niet meer: Coolblue en WD doen beide niets. Wie is verantwoordelijk?
Ik heb vorig jaar een WD My Cloud Home gekocht bij Coolblue. Er zit nog een garantie op van 7 maanden.
https://www.coolblue.nl/product/794247/wd-my-cloud-home-2tb.html
(Een online opslag voor al je bestanden)
Tijdens het werken op de cloud, is de cloud offline gegaan en nooit meer online gekomen. Alle lichtjes blijven correct branden, je kunt er gewoon niet meer op.
Western Digital geeft aan hier niets mee te doen.
Coolblue geeft aan de NAS best terug te willen voor reparatie, maar dan worden wel automatisch alle bestanden op de NAS gewist.
Maar ik heb toch juist een cloud om mijn bestanden veilig te stellen? Om hier altijd bij te kunnen?
Ik heb gevraagd aan Coolblue of ik zelf op zoek mag naar een datarecovery-centre, maar dan vervalt de garantie. De kosten die dit met zich meebrengt (tussen de 550 en 900 euro) worden sowieso niet door Coolblue vergoed.
Wie is verantwoordelijk? Wie moet dit repareren? En gezien de functie van de NAS......hoort onder 'repareren' ook niet JUIST het repareren van mijn bestanden?
U geeft te weinig info. Wat bedoelt u met "werken op de cloud" bijvoorbeeld? Is het niet gewoon een IP probleem op uw router? Ik neem tenminste aan dat de NAS op de router staat aangesloten. Hoe is deze geconfigureerd? Staat DHCP wel aan? Kortom, het feit dat u uw NAS niet meer kunt bereiken via uw netwerk wil nog niet zeggen dat deze kapot is. Heeft u de configuratiestappen in de handleiding gevolgd? Als u de URL gebruikt die naar de instellingspagina verwijst, wat geeft deze aan?
En dat terwijl de meest veilige manier nog altijd het maken back-ups op een eigen externe HDD of SDD schijf is. In de 'cloud' kunnen meer engelen vissen m.a.w. ik twijfel of het daar veilig is.
Wat er aan de hand is? Het lijkt ook mij een kwestie van de instellingen nalopen/controleren.
En gezien de functie van de NAS......hoort onder 'repareren' ook niet JUIST het repareren van mijn bestanden?
Helaas voor jou: nee.
Titel is onjuist, Coolblue wil wel degelijk wat doen. Maar met het aanschaffen van die WD My Cloud Home 2TB heb je geen recht op datarecovery aangeschaft. Je hebt kennelijk zelf geen back-up gemaakt? Online opslag is géén back-up.
Vermoedelijk staan alle bestanden nog gewoon op de HDD, haal de harddisk er uit, leen of koop een USB 3.0 to SATA Adapter en sla die bestanden ergens anders op.
Reset de WD cloud (paperclip in het bekende gaatje en kijk in de handleiding hoeveel seconden ingedrukt houden) en run de Install/setup weer.
Bestanden en directory structuur blijven gewoon staan op de WD Cloud NAS.
Of de HD is stuk maar resetten de moeite waard om te proberen.
Nee, het repareren van uw bestanden valt niet onder de garantie. Juist niet.
Kijk anders eens op het forum van Tweakers of u daar verder kunt komen met het oplossen van het opstartprobleem, of dat u daar het opstartprobleem voorlegt:
https://tweakers.net/serie/3253/my-cloud/forum/
Een back-up is alleen een back-up als de bestanden ook nog op de originele plek staan en/of op een tweede externe opslag.
Je kan de stekker van het apparaat eens uit het stopcontact halen.
Na enkele minuten weer aansluiten op het stopcontact.
Controleer ook of de stekker van de UTP LAN kabel er goed in zit en verbonden is met het netwerk.
U zegt "(Een online opslag voor al je bestanden) "
Dat is incorrect, het is een netwerk gerelateerde opslag die u online kunt benaderen. In 99,9 procent is de gebruiker degene die de storing in de hand heeft. Zeer vermoedelijk is het een ip-adres dingetje.
Geef de nas eens een ander (statisch) ip-adres. Dat zou zomaar eens de oplossing kunnen zijn.
+1: Één back up, is geen back up.
En lees de WD- voorwaarden van de NAS (aankoop) . Zij zullen wrs geen data verlies compenseren, alleen vergoedingen voor hardware.
Lees de handleiding goed hoe je kunt resetten zonder verlies van data. Er zijn al tips gegeven, maar controleer deze eerst zeer goed.
En koop of bouw zelf een 2e back-up systeem.
Vervelend dat het gebeurd is, maar helaas : Één back up, is geen back up.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kapotte energiemeter
Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer
Zero sugar jumbo
tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer
Zeer hoge servicekosten
Ik woon in een flatgebouw van Heimstaden en heb nu pas de afrekening servicekosten over 2022 ontvangen. Het probleem zit hem in de stroom kosten algemene ruimtes.In 2021 was dat per woning 163,67 euro en in 2022 475,67 euro. Totaal dus 35.199,67 euro per jaar voor elektra algemeen (verlichting galerij, berging, stopkontacten berging, trappenhuis, lift). Er is inmiddels uitleg gevraagd aan de verhu ... Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer