re
door revrok01 Oct 8, 2008 om 07:38
Computers & telefonie

Door mailen gegevens

onderstaande e mail  zat van morgen in mijn post vak.

er staat nergens in de mail van wel provider het bericht is.ook niet bij de verzender.

ik was ook niet van plan om mijn gegevens door te geven hoor.

maar misschien doet een ander dat wel en is diegene bij deze gewaarschuwd.

Beste medewerkers / student

Dit bericht is afkomstig van de IT Service Webmail messaging center voor alle
abonnees / gebruikers van webmail. We zijn momenteel geïntegreerd onze
databank
en e-mail center te wijten aan een ongewone activiteiten die in onze e-mail
systeem. Wij zijn het verwijderen van alle ongebruikte webmail
accounts. U bent
verplicht om te controleren of uw webmail-account door de bevestiging van uw
Webmail identiteit.
Hiermee wordt voorkomen dat uw account via Webmail is gesloten tijdens deze
oefening.

Om te bevestigen dat u Web-Mail identiteit, wordt u om de volgende gegevens;

Voornaam:
Achternaam:
Gebruikersnaam / ID:
Wachtwoord:
Geboortedatum:

* Belangrijk *
Geef al deze informatie volledig en correct anders vanwege veiligheidsredenen
misschien hebben wij het sluiten van je account tijdelijk op te slaan.

Wij danken u voor uw aandacht gevraagd voor deze kwestie. U zult begrijpen dat
dit een veiligheidsmaatregel ter bescherming van uw gegevens en uw webmail-
account. Wij bieden u onze excuses voor het eventuele ongemak.

Groeten,
Webmail IT Service

445 4 Rapporteer

eigenwijsje_1
door eigenwijsje_1 - Oct 8, 2008 om 07:50
152 Antwoorden / 5 Vragen

revrok

met deze mailtjes kun én mag je maar één ding doen:

WEGGOOIEN

Dit is spam van de ergste soort, namelijk phisingmail, waarmee de verzender probeert jouw gegegevens te pakken te krijgen om daarmee via slinkse weg je computer over te nemen.

Niet verder over nadenken dus, maar in de geblokkeerde afzenderlijstje zetten (of bij bijv. gmail als spam rapporteren)

je eigen provider/bank/verzekeraar zal NOOIT om deze gegevens vragen, NOOIT, NEVER, JAMAIS, NIMMER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

tdehond
door tdehond - Oct 8, 2008 om 09:06
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Naast dit soort mails altijd weg te gooien zonder beantwoording kunt u *via de site*  uw provider even laten weten dat u phishing mail heeft ontvangen. Dan kunnen zij bij veel klachten een waarschuwing sturen naar de klanten.

Als providers iets willen weten dan sturen ze maar een schriftelijke ouderwetse brief op papier van de zaak in een envelope van de zaak  met handtekening, zodat u zeker bent dat dit van het bedrijf afkomstig is.

gsm
door gsm - Oct 8, 2008 om 17:27
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Tsja, het is duidelijk door een buitenlander opgesteld en daarna vertaald in het Nederlands.

Ondanks alle waarschuwingen, het ontbreken van een duidelijke afzender en de taalfouten zal er toch altijd nog een zeker percentage geadresseerden zijn, dat hier serieus op in gaat en dat  niet meteen deze e-mail verwijdert.

GSM

ma
door maudk - Oct 19, 2008 om 19:31
9 Antwoorden / 0 Vragen

Sterker: ook al denk je de afzender wel te kennen: nooit gegevens via de mail verstrekken. En ook nie via links in mails!

Instanties die je gegevens nodig hebben / al hebben, vragen het nadat je inlogt als er iets geupdate moet worden.

Dit soort mails stuur ik persoonlijk standaard door aan spoof@ (en dan whatever er in het mailadres na t @ staat bij de afzender). Met name bij Paypal en Ebay zijn ze daar altijd erg dankbaasr voor!

Als er helemaal nix vermeld staat qua host bij de mail niet op reply of forward drukken hoor, in verband met alle phishing software die er in de rondte gaat....