se
door senne20 Mar 2, 2008 om 13:25
Computers & telefonie

Draadloze netwerkkaart

Hallo Iedereen,

Ik heb even een vraag betreffende draadloze netwerkkaarten voor laptops (USB en Cardbus). We gaan binnenkort op vakantie naar een vast adres waar draadloos internet wordt geboden. Mijn huidige cardbus kaartje van Sweex heeft heel veel moeite met dit signaal te pakken. Ik ben dus op zoek naar een kaartje voor de laptop (mag ook USB) die wel erg goed is wat betreft bereik.

Heeft iemand suggesties? Ik heb zelf al een beetje gezocht en kom uit bij de belkin pre-N cardbus, of belkin N1 usb stick. Ik heb er alleen geen verstand van.....alsjeblieft iemand?

Groetjes Senne

1183 11 Rapporteer

freya
door freya - Mar 2, 2008 om 13:55
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Senne,

Belkin is een merk dat heel fatsoenlijke producten maakt. Van dit merk heb ik een hogere pet op dan van Sweex. Sweex levert erg goedkope producten en naar mijn mening is dat aan de kwaliteit te merken.
Welk Belkin product je kiest maakt, denk ik, niet zoveel uit. Het ligt er maar net aan wat je handiger vindt. Misschien dat de prijs nog doorslaggevend kan zijn?

m.vr.gr. Freya

dirck
door dirck - Mar 2, 2008 om 22:14
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zou inderdaad gaan voor een USB adapter.
Bijvoorbeeld deze:
Senao
usb-adapter met externe antenne
  Hier kun je de antenne vanaf halen om er een andere antenne op aan te sluiten, bijvoorbeeld een buitenantenne als het signaal te zwak is.

pu
door puma73 - Mar 2, 2008 om 22:30
24 Antwoorden / 0 Vragen

Begint de wodka toe te slaan 4711

quote Ik heb dus een USB kabel met antenne op de auto, en heb dan meer bereik dan de ingebouwde Wifi...
unquote

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 2, 2008 om 22:39
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ puma:

in het antwoord van 4711 zie ik deze keer niets verkeerds. En van mij mag u aannemen dat ik wat van antennes en hun gedragingen weet.

Bekijk uw eigen kennis op dit gebied eens nauwkeurig!

Hardware ERror MAN.

dirck
door dirck - Mar 2, 2008 om 22:57
3201 Antwoorden / 3 Vragen

@puma, als je een reactie wilt geven op 4711, mij prima, maar zet het dan niet onder mijn antwoord neer maar onder die van 4711.
Of heb jezelf al teveel gehad zodat je niet meer op het goede reageer knopje kon mikken.
                                              Smiley

door 4711 - Mar 3, 2008 om 10:06
885 Antwoorden / 2 Vragen

Met een USB kabel er tussen zul je meestal betere plaats kunnen vinden en meer bereik hebben dan zonder, dus de kabel werkt meestal tot 1½ M als versterker!

Ik heb dus een USB kabel met antenne op de auto, en heb dan meer bereik dan de ingebouwde Wifi...

se
door senne20 - Mar 3, 2008 om 10:07
5 Antwoorden / 5 Vragen

Heel erg bedankt iedereen voor jullie fijne en inzichtgevende reacties. Ik ga dan toch voor een USB oplossing met kabel. Ik had er geen idee van dat dit als een versterker kon werken. Zo zie je maar, je kunt hier heel veel leren :) Nogmaals bedankt!!

door 4711 - Mar 3, 2008 om 10:14
885 Antwoorden / 2 Vragen

Ik wilde eerst het ook niet geloven, dat je met 1¼M kabel meer signaal zou ontvangen dan zonder.. met de kleine stick...
Dus ook thuis meer ontvangst en ik liet de antenne op dezelfde plek!

In de auto die een stalen kooi is mag je een goedkoop USB kabeltje monteren zodat je meer signaal kunt ontvangen als in deze blikken doos!

Ook weet ik dat je soms een notebook met ingebouwde op tafel moet verplaatsen naar andere zijde wegens ontvangst problemen, zoals betonnen vloeren met staal of HR++ ramen met warmte reflecterende aluminium coating.
Oude huizen zijn daarom draadloos vriendelijker dan vele nieuwe, afhankelijk van de materialen en vergeet de glaswol dekens met zilveren laagje niet!

freya
door freya - Mar 3, 2008 om 10:21
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Het is echt onzin om te stellen dat de kabel als versterker werkt. Het zend/ontvangst gedeelte zit in de stick en over de kabel loopt alleen maar een datasignaaltje naar de computer/laptop. Dit datasignaal heeft verder geen enkele invloed op de kwaliteit van de ontvangst.
Natuurlijk is het zo dat je, door de USB-adapter met een kabeltje te verbinden, meer vrijheid hebt om een goede positie te kiezen en daardoor een optimale ontvangst te bereiken, maar dat is ook het enige. De rest is onzin.

Freya

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 3, 2008 om 12:21
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ freya:

Als je het in detail bekijkt is het natuurlijk zo dat er geen versterker in het USB-kabeltje zit. De essentie van de reactie van 4711 was dat je met het kabeltje er tussen betere condities voor het ontvangst en zendsignaal kunt  bewerkstelligen. Het signaal komt daardoor sterker in en uit de laptop dan rechtstreeks.
Dat is voor de gebruiker welke niets van frequenties, antennes en signaalgedragingen/propagatie weet het belangrijkste.

Het kabeltje kan betere tegencapaciteit t.o.v. de ontvangst/zendantenne in de stick geven, waardoor versterking van signaal optreedt. De positie is beter te kiezen dan zonder kabeltje, waardoor versterking van signaal op kan treden.

Hoe sterker het inkomende signaal is, des te zwakker kan het uit te zenden signaal zijn. Dit spaart bij mobiel gebruik de accubatterij. Je kunt dan langer internetten.

Vanuit een auto internetten geeft met kabeltje de mogelijkheid de
USB-stick buiten de auto te plaatsen, b.v. door het kabeltje tussen het
portierraam te klemmen.

Je kunt de stick ook op het dak leggen, maar dan zou ik er een droge
doek o.i.d. tussen het dak en de stick leggen, zodat deze minstens 3
cm. afstand van het dak heeft.

Bij een zeer zwak inkomend signaal staat de zendtransistor maximum vermogen uit te zenden. (Niet ieder merk WiFi- adapter kan daartegen.) Deze transistor wordt bij langdurig gebruik dan zeer warm, waardoor ze zichzelf van de print los kan "solderen" van de print, resp. naar de eeuwige ruisvelden kan gaan. Dit geldt ook voor een mobiele telefoon.

Hardware ERror MAN.

door 4711 - Mar 3, 2008 om 12:34
885 Antwoorden / 2 Vragen

Ik vermoed dat we alle 2 gelijk hebben.
De kabel kan niets versterken maar ik lees op Duitse site dat de speakers in het notebook het veld kunnen verstoren bij bepaalde modellen en dan is de kabel op afstand de oplossing!

Ik heb het dus niet zelf ontdekt maar bij mijn werkte het dus ook minder  als ik via de kabel van 1½M naast de laptop zou houden, dus met of zonder als de antenne er naast is hetzelfde!

Maar na verplaatsen laptop, dus antenne bleef op zelfde plek was er toch meer signaal dus de laptop stoorde de antenne!
Als ik bij de antenne weer een luidspreker houd is het signaal weer weg... dus vermoedelijk is dat de echte oorzaak.

Wel  zou een auto met stalen kooi met externe altijd beter signaal geven zoals ook mobieltje in carkit met antenne op auto ook meer geeft....