ma
door mariette2002 May 10, 2012 om 12:13
Computers & telefonie

Duur garantie consumenten electronica??

Ik wil via Bestekeus.nl een Philips stereoset kopen. Nu geven zij 12 maanden fabrieksgarantie, ik kan wel garantie bijkopen. Volgens mij is er een EU regelgeving dat je standaard 2 jaar garantie krijgt bij electronica?? Wie weet hier iets van?

Alvast bedankt!

Mvgr
Regien

8801 6 Rapporteer

stacey
door stacey - May 10, 2012 om 12:20
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar 'garantie'. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen.
Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU.
Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.

Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar Niet over te nemen--Info

ikbenik
door ikbenik - May 10, 2012 om 12:23
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=mariette2002 schreef op donderdag 10 mei 2012, 12:13]Ik wil via Bestekeus.nl een Philips stereoset kopen. Nu geven zij 12 maanden fabrieksgarantie, ik kan wel garantie bijkopen.

[quote=mariette2002 schreef op donderdag 10 mei 2012, 12:13]
Volgens mij is er een EU regelgeving dat je standaard 2 jaar garantie krijgt bij electronica??
Dat is een misverstand.

Er bestaat inderdaad een regel van twee jaar. Dat is namelijk de verjaringstermijn voor de aansprakelijkheid van de verkopende partij in geval van non-conformiteit.
Dus het product dient volgens de koopovereenkomst geleverd te zijn en dat het product die eigenschappen dient te bezitten welke het op grond van de koopovereenkomst had moeten bezitten, met daarbij de uitspraken van de fabrikant en verkopende partij. Dat wordt ook wel "wettelijke garantie" genoemd.

De "wettelijke garantie" heeft totaal NIETS met de garantie te maken welke door de fabrikant en verkopende partij gegeven wordt.

Sommige mensen zijn van mening dat met "wettelijke garantie" de garantie wordt bedoeld welke de verkopende partij wettelijk verplicht is om te geven. Dus op die manier komt men ook erbij dat de verkopende partij wettelijk verplicht is om minimaal twee jaar garantie te verstrekken. Als de verkopende partij maar één jaar garantie verstrekt, zijn diverse mensen van mening dat die dan in overtreding is.
Dat is dus niet het geval.

Kort gezegd:
De wetgeving bepaald dat het product aan de overeenkomst (de koopovereenkomst) dient te beantwoorden. Dat wordt ook wel "wettelijke garantie" genoemd.

Hopelijk is het nu duidelijk geworden.

ro
door ron530 - May 10, 2012 om 12:43
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Philips geeft sinds 2009 standaard 2 jaar garantie op consumenten elektronica. Bestekeus.nl is niet echt helder in de garantietermijnen, bijkopen van garantie dan weer wel. Ik persoonlijk zou verder shoppen aanbiedingen van gecertificeerde thuiswinkel waarborg shops zijn er legio.

ikbenik
door ikbenik - May 10, 2012 om 12:58
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=ron530 schreef op donderdag 10 mei 2012, 12:43]Bestekeus.nl is niet echt helder in de garantietermijnen,
Toch wel.
Zelf geven zij minimaal één jaar garantie en als een fabrikant op een product een langere garantieperiode geeft, hanteren zij die ook.
Op de site van Bestekeus.nl staat toch echt dat op de producten van Philips minimaal twee jaar garantie zit:

http://www.bestekeus.nl/service-v-merk-id-13.html

beginlink
door beginlink - May 11, 2012 om 13:09
30 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou er geen garantie bijkopen. Je betaalt namelijk ook weer dat jaar waar je al garantie heb. Je kan na het jaar wel een beroep doen op een coulance regeling en waar ze in de winkel over het algemeen niet moeilijk over doen. Je mag namelijk verwachten dat de set langer meegaat dan alleen de garantieperiode

ikbenik
door ikbenik - May 11, 2012 om 13:16
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=beginlink schreef op vrijdag 11 mei 2012, 13:09]Je mag namelijk verwachten dat de set langer meegaat dan alleen de garantieperiode
Toch niet.
Zeker niet als de verkopende partij en fabrikant daarover geen mededelingen doen.

Men denkt dat een product gedurende de gemiddelde levensduur (welke ook nog vaak door de consumentenorganisaties opgesteld zijn) probleemloos mee dient te gaan.
Echter is dat in de wetgeving niet bepaald.

Bij dit soort zaken dient alleen naar de koopovereenkomst en naar de uitspraken van fabrikant en verkopende partij gekeken te worden.

Dat consumentenorganisaties X vindt dat het product 5 jaar probleemloos mee dient te gaan, doet niet ter zake.